مصر
شروع صنعت خودرو سازی مصر به سال ۱۹۶۰ برمی گردد. در دوران سوسیالیستی دولت مصر تصمیم گرفت تا اقتصاد کشور را از کشاورزی به صنعتی تبدیل کند و اولین خودرو کاملا مصری را تولید کرد. تولید این خودرو مدتی بعد متوقف شد زیرا توان رقابت با برندهای خارجی را نداشت. حدود سال ۱۹۸۵ بود که غول بزرگ صنعت خودرو یعنی «جنرال موتورز» وارد مصر شد و صنعت خودروسازی این کشور را متحول کرد. سال ۲۰۰۴ صنعت خودرو سازی مصر با مونتاژ خودروها و قطعات پیشرفت قابل توجهی کرد. بازار تولید خودرو مصر در سال ۲۰۰۴ فقط ۴۹۳۳۵ خودرو بود که این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۱۱۶۶۸۳ خودرو یعنی ۱۳۶% افزایش یافت.
کنیا
صنعت خودروسازی در کنیا شامل مونتاژ، خرده فروشی، و توزیع وسیله نقلیه موتوری است. کنیا اخیرا سعی دارد تا اولین خودرو کاملا ساخت خود را تولید کند.
مراکش
اولین کارخانه با قابلیت مونتاژ سالانه ۴۰۰ هزار خودرو در فوریه سال ۲۰۱۲ توسط شرکت رنو در شهر طنجه مراکش شروع به کار کرد. این کارخانه عمدتا برای بازار اروپا خودرو تولید می کند. قبل از سال ۲۰۱۲ اولین کارخانه مونتاژ در کازابلانکا شروع به کار کرد.
آفریقای جنوبی
آفریقای جنوبی به عنوان اصلی ترین خودروساز در قاره آفریقا شناخته می شود که سالانه بیش از نیم میلیون از انواع مدل های خودرو تولید می کند.
چین
صنعت خودروسازی چین ریشه در رابطه سالهای دور با کشور شوروی دارد و در دهه های اخیر زیاد قابل توجه نبود. این صنعت از سال ۲۰۰۰ به بعد در چین رشد چشمگیری داشت به گونه ای که در سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۳ میلیون خودرو در این کشور تولید شد. چین اکنون به عنوان کشوری شناخته می شود که بزرگترین صنعت خودروسازی جهان را دارد. در حال حاضر تولید سالانه این کشور بیش از ۱۸ میلیون خودرو در سال است.
ایران
صنعت خودرو سازی ایران عمدتا توسط دو شرکت ایران خودرو و ساپیا با تولید ۹۴ درصد از کل خودرو کشور اداره می شود. ایران خودرو اکنون با در دست داشتن ۶۱ درصد از بازار خودرو بالاتر از سایپا در رده اول قرار دارد. شرکت سایپا هم ۳۳ درصد از تولید بازار را در اختیار دارد. تراکتورسازی، رانیران، شهاب خودرو و کرمان موتور روی هم رفته تنها ۶ درصد در بازار خودرو سهیم هستند. خودرو ملی ایران که پیکان نام داشت در سال ۲۰۰۵ جای خود را به سمند داد. این دو خودرو تولید شرکت ایران خودرو هستند.
ژاپن
پیشینه های تاسیس شرکت خودروسازی تویوتا، به سال ۱۹۲۶ بازمی گردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راه اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت می کرد به ابتدای قرن بیستم بازمی گردد. ساکیشی تویودا، که سال ها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، این کارخانه را راه انداخته بود. او حتی در سال ۱۸۹۴ یک ماشین بافندگی صنعتی نیز ساخته بود. ساکیشی در سال ۱۹۲۴ نوع تمام اتوماتیک آن را ساخت و دو سال بعد، کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتا پا به عرصه وجود نهاد.
پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار گردید، اما همه توجه او صرف ساخت موتور اتومبیل شد. اولین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون ۱٫۵ تنی G۱ در طی جنگ جهانی دوم بود. تمام امکانات این کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن، کامیون تولید می کرد. اکنون میزان تولید این شرکت سالانه بیش از ۱۰ میلیون خودرو است.
کره جنوبی
کره جنوبی از نظر میزان تولید در رده پنجم جهان و از نظر صادرات خودرو در رده ششم جهان قرار دارد. ۱۵ سال قبل، کره جنوبی فقط به مونتاژ قطعات ژاپن و آمریکا مشغول بود. اکنون گروه خودروسازی کیا بعد از گروه خودروسازی تویوتا ژاپن به عنوان دومین خودروساز آسیا شناخته می شود.
ازبکستان
قبل از سال ۱۹۹۲ ازبکستان هیچ صنعت خودروسازی نداشت. بعد از جدا شدن از شوروی، با ورود آمریکا و کره اولین کارخانه خودروسازی در ازبکستان تاسیس شد که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار خودرو به بازار عرضه می کرد.
فرانسه
می توان از فرانسه به عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودرو در جهان نام برد. این کشور در سال ۱۸۸۹ سه چرخه ای که با نیروی بخار حرکت می کرد و در سال ۱۸۹۰ اولین ماشین چهار چرخ خود که با موتور بنزینی حرکت می کرد را تولید کرد. از تولید کنندگان خودرو در فرانسه می توان به دو شرکت پژو و رنو اشاره کرد. فرانسه با تولید سالیانه حدود ۴ میلیون خودرو به عنوان دومین خودروساز برتر اروپا و چهارمین خودروساز برتر جهان شناخته می شود.
آلمان
اولین خودرو بنزینی در آلمان توسط کارل بنز اختراع شد. آلمان به تولید خودروهای مدرن و با کیفیت بالای مسابقه ای شهرت دارد که توسط کارخانه «پورشه»، «مرسدس» یا «بی ام و» تولید می شود. آلمان در رده سوم تولید کننده خودرو در جهان قرار دارد.
روسیه
دولت
روسیه در سال ۱۹۹۸ طرح توسعه صنعت خودروی كشور تا سال ۲۰۰۵ را مورد بررسی و
تصویب قرار داد. براساس این طرح، میزان عرضه خودرو به بازار داخلی روسیه
در سال ۲۰۰۵ باید به رقم ۱/۸۵ میلیون دستگاه در سال میرسید كه سهم
خودروهای خارجی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد اعلام شد. همچنین میبایست ۶۵ هزار
دستگاه اتوبوس به بازار عرضه میشد كه سهم واردات ۱۰ هزار دستگاه و سهم
تولید داخلی ۵۵ هزار دستگاه در نظر گرفته شده بود.
صنایع خودروسازی روسیه متشكل از هفت شركت اصلی و بزرگ است كه در مجموع ۳۶۶۶
شركت و كارخانه تولیدی را در بر میگیرد. تولیدكنندگان داخلی خودرو از
دولت خواستهاند سطح عوارض واردات خودرو را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد نگه دارد تا
به این ترتیب حمایتهای لازم از صنایع داخلی صورت گیرد. براساس آمار منتشر
شده، به دلیل وجود تقاضای چشمگیر برای انواع خودرو در روسیه، این كشور در
سال ۲۰۰۴ به عنوان یكی از ۱۰ بازار بزرگ خودرو در جهان مطرح بوده است. در
همین سال بالغ بر ۱/۳ میلیون دستگاه به بازار این كشور عرضه شد
.
میزان خودرو در بازار روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۲/۳ میلیون دستگاه خواهد رسید و گویای رشد سریع این بازار است.