دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱

تعويق افتتاح راه‌آهن خرمشهرـشلمچه

قطعاً تعامل‌هاي اقتصادي كشورهاي ايران و عراق با افتتاح محور ريلي خرمشهر ـ شلمچه و بعد از آن محور شلمچه ـ بصره گسترش پيدا مي‌كند.
کد خبر : ۲۲۷۰۹

فارس: نماينده مردم خرمشهر در مجلس شوراي اسلامي گفت: خط راه‌آهن خرمشهر ـ شلمچه قرار بود همزمان با فرارسيدن سالروز آزادي خرمشهر با حضور سرپرست وزارت راه افتتاح شود كه به دلايل نامعلومي به تعويق افتاد.

مصطفي مطورزاده اظهار داشت: خط آهن خرمشهر ـ شلمچه براي افزايش ميزان مبادلات تجاري بين ايران و عراق از اهميت بسزايي برخوردار است.

وي خاطرنشان كرد: اهميت اصلي اين پروژه در اتصال آن به خط ريلي بصره است كه تا كنون طرف عراقي همكاري خوبي در اين خصوص نداشته است.

نماينده مردم خرمشهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آماده بودن پروژه و همچنين فعاليت غيررسمي آن تصريح كرد: معلوم نيست علت عدم به تعويق افتادن اين پروژه به چه دليلي بوده است.
مطورزاده گفت: قرار بود مسئولان وزارت راه به طور خصوصي حوزه مشترك ساخت و زيربناهاي حمل و نقل كشور در سالروز آزادسازي خرمشهر، راه‌آهن خرمشهر ـ شلمچه را افتتاح كنند كه ظاهراً اين موضوع به تاريخ ديگري موكول شده است.

نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در ادامه بر لزوم چاره‌انديشي براي اتصال خط آهن شلمچه به بصره تاكيد كرد و ابراز داشت: خط راه‌آهن شلمچه به بصره، در نقطه صفر مرزي به طول 37 كيلومتر است كه مطالعات اوليه آن انجام شده و در صورت رضايت دو كشور ايران و عراق، ريل‌گذاري اين محور آغاز مي‌شود.

نماينده مردم خرمشهر در مجلس شوراي اسلامي، عنوان كرد: قطعاً تعامل‌هاي اقتصادي كشورهاي ايران و عراق با افتتاح محور ريلي خرمشهر ـ شلمچه و بعد از آن محور شلمچه ـ بصره گسترش پيدا مي‌كند.

مطورزاده ادامه داد: ‌از اقدامات اساسي كه بعد از سقوط صدام بين دو كشور عراق و ايران صورت گرفت، ساخت محور خرمشهر ـ بصره بود كه عمليات اجرايي اين طرح در داخل ايران به پايان رسيده و با توجه به اهتمام ويژه‌اي كه وزير جديد راه عراق به اين طرح دارد، پيش‌بيني مي‌شود دسترسي ريلي هموطنان به عراق به‌زودي امكان‌پذير شود.

وي اضافه كرد: در صورت افتتاح پروژه راه‌آهن شلمچه ـ بصره ايران به ‌جز‌ بازار عراق به بازار كشور‌هاي مثل اردن و سوريه و بعد از آن كشور‌هاي حاشيه خليج‌فارس و از آن طرف كشور‌هاي حوزه مديترانه و اروپا دست پيدا خواهد كرد.

نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي اعتبارات پروژه راه‌آهن شلمچه ـ بصره را حدود يك ميليارد دلار برآورد و اذعان داشت: افتتاح اين محور به‌ طور حتم تأثيرات اساسي در وضع معيشتي، اشتغال و رونق اقتصادي مردم منطقه به ويژه مردم خرمشهر و بصره خواهد داشت.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
CANADA
|
۱۲:۳۵ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
اونجا كه آماده نيست افتتاح ميكنن؛اينجا كه آماده است..!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
برای تجارت کالا است یا برای تجارت دین؟