پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳

هوایی که بنزین را رو‌سیاه کرد

روزهای آلوده هوای تهران، رنگ پاییز امسال را دودی کرد و سپیدی برف زمستان را در مقابل دیدگان کودکان به سیاهی کشاند اما در مقابل سکوت محیط زیست برای رفع معضل آلودگی هوا این سوال مطرح می‌شود که آیا رنگ آسمان محیط زیستی‌ها در این روزها آبی است و آنها در هوای دیگری نفس می‌کشند؟
کد خبر : ۲۱۷۹۰۱
صراط: افزایش آمار مراجعه افراد به مراکز درمانی طی روزها و هفته‌های گذشته به دلیل تشدید آلودگی هوای تهران بیانگر این مسئله است که معضل آلودگی هوای پایتخت همچنان ادامه دارد و فکری برای رفع این مشکل همیشگی تهرانی‌ها که مرگ تدریجی و خاموش بسیاری از هموطنان را رقم زده، نشده است.
 
روز گذشته حسن عباسی سخنگوی اورژانس تهران از افزایش 10 درصدی مأموریت‌های اورژانس در 2 روز اخیر خبر داد و گفت: طی 24 ساعت گذشته 263 بیمار قلبی و 129 بیمار تنفسی به بیمارستان منتقل شدند.
 
وی با بیان اینکه این افزایش بیشتر مربوط به مأموریت‌های مرتبط با حوادث رانندگی بوده که البته همه آنها مصدوم نداشتند گفت: در روز گذشته تعداد 1434 ماموریت از سوی نیروهای اورژانس انجام شده است که 263 مورد آن مربوط به بیماران قلبی و 129 مورد مربوط به بیماری‌های تنفسی بوده است.
 
همچنین در میان میان برخی از نمایندگان خانه ملت نیز آماری مبنی بر مرگ و میر سالانه حدود 5000 نفر از تهرانی‌ها بر اثر آلودگی هوا می‌دهند.
 
آیا وجود چنین شرایطی و مرگ‌ومیر هموطنان ما اینقدر بی ارزش است که در کنار آلودگی هوای تهران، آسمان این کلانشهر آلوده سیاسی‌بازی‌های عده‌ای شود؟
 
حذف بنزین پتروشیمی و واردات بنزین از خارج از جمله مباحثی بود که رئیس سازمان محیط زیست از ابتدای ورودش به سازمان محیط زیست و تیکه بر سکان مدیریت محیط زیست بر آن تاکید زیادی داشت.
 
اما بنزین وارداتی هم کارساز نشد و نه تنها دردی از آلودگی هوای تهران رفع نکرد بلکه بر افزایش آلودگی هوای این کلانشهر دامن زد. در مقابل اصرار‌های خانم ابتکار بر بالا بودن کیفیت بنزین‌های وارداتی و همچنین داشتن اسنادی درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها کمیسیون اصل 90 مجلس این ادعا را رد کرد.
 
*عرضه بنزین اصلاح شده در تهران
 
براساس برنامه ریزی صورت گرفته در وزارت نفت قرار بود عرضه بنزین یورو4 در برخی از کلانشهرها آغاز شود و اخیرا قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نیز اعلام کرده است 20میلیون لیتر بنزین یورو4 در 8 کلانشهر کشور توزیع می شود.
 
براساس آمار و اطلاعات شرکت پخش استان تهران روزانه حدود 13 میلیون لیتر بنزین در کلانشهر تهران مصرف می‌شود که باید بنزین عرضه شده در تهران از پالایشگاه اراک که به عنوان بزرگترین تولید کننده بنزین یورو4 کشور است تامین شود اما با مشکلاتی که از یک ماه قبل در پالایشگاه اراک ایجاد شد تولید بنزین در این واحد پالایشی نصف شده و بخشی از بنزین تهران از بنزین وارداتی تامین می‌شود.
 
بنزین یورو4 تولیدی در کشور با بنزین معمولی ترکیب و به عنوان بنزین اصلاح شده عرضه می‌شود زیرا با تولیدات فعلی نمی‌توان به 8 کلانشهر بنزین با استاندارد یورو4 عرضه کرد.
 
عرضه بنزین اصلاح شده در کشور در حالی رخ می‌دهد که سازمان محیط زیست به دلایل سیاسی و اعلام سرطانزا بودن مانع از تولید ریفورمیت بنزین با کیفیت یورو4 در پتروشیمی‌ها شد و پس از توقف تولید ریفورمیت در مجتمع‌های پتروشیمی وزارت نفت به دنبال واردات بنزین با استاندارد نامشخص رفت که نتیجه بنزین وارداتی را نیز می‌توان در کیفیت هوای کلانشهرها دید.
 
*افزایش گاز رسانی به نیروگاه هاوصنایع
 
یکی دیگر از مواردی که ممکن است موجب افزایش آلایندگی در کلانشهرها شود کاهش گاز رسانی به نیروگاه‌ها و صنایع در فصل زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی است اما سخنگوی شرکت ملی گاز ایران این ادعا را رد کرده و اعلام می‌کند گاز رسانی به نیروگاه‌ها و صنایع در پاییز و زمستان سال جاری سه برابر سال گذشته است.
 
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه با افزایش ظرفیت تولید گاز در روزهای پایانی پائیز سال جاری گازرسانی به نیروگاه‌های برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی سه برابری داشته است، تصریح می‌کند؛ در این مدت به طور متوسط روزانه بیش از 110 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تحویل نیروگاه‌های برق کشور شده است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه این در حالی است که پائیز سال گذشته روزانه حدود 35 میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاه‌ها شده است، اظهار می‌کند علاوه بر این در طول چند روز گذشته تاکنون به طور میانگین روزانه 85 تا 90 میلیون مترمکعب گاز تحویل صنایع عمده و کارخانه‌ها شده است.
 
با این شرایط مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌ها و صنایع کاهش یافته و گاز طبیعی جایگزین آن شده است.
 
و اینک در شرایطی که تهرانی‌ها با آلودگی هوای هر روزه آسمان این کلانشهر دست و پنجه نرم می‌کنند خبری از اثرات مثبت بنزین وارداتی به چشم نمی‌خورد و البته مسئولان محیط زیست نیز در این باره هیچگونه اظهار نظری نداشته ‌اند و سکوت اختیار کرده‌اند.
 
البته روز گذشته معاون سازمان محیط زیست سکوت محیط زیستی‌ها را در شرایط خفگی مردم تهران شکست و از توقف مصرف سوخت مازوت در نیروگاه منتظر قائم به دلیل وارونگی هوای تهران خبر داد.
 
سعید متصدی شامگاه سه شنبه با اشاره به افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در تهران طی چند روز گذشته گفت: با توجه به تداوم شرایط وارونگی هوا در پایتخت تا پایان هفته، مصرف سوخت مازوت در نیروگاه منتظر قائم از امشب متوقف شد.
 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که همچنان شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد از شهروندان خواست از ترددهای غیرضروری در شهر تا رفع شرایط پایداری جوی اقدام کنند.
 
اینها تنها اظهارنظرهای محیط زیست در روزهای آلوده هوای تهران بوده است.
 
البته نمایندگان خانه ملت در مقابل سکوت محیط زیست به صدا درآمدند و از تداوم شرایط آلودگی هوای تهران و سیاسی‌بازی‌های سازمان محیط زیست انتقاد کردند.
 
سلامت مردم در بحث آلودگی هوا تحت‌الشعاع تسویه‌حساب‌های سیاسی قرار گرفته است
 
فاطمه آلیا عضو مجمع نمایندگان تهران گفت: سلامتی مردم در بحث آلودگی هوا تحت‌الشعاع تسویه‌حساب‌های سیاسی قرار گرفته و ما شاهد پاسکاری این موضوع از سوی رئیس سازمان محیط زیست هستیم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا در مورد آلودگی هوای تهران گفت: دلیل عمده آلودگی هوای تهران بنزین‌های آلوده است و ما شاهد هستیم که سلامت مردم تحت‌الشعاع تسویه‌حساب‌های سیاسی برخی از مسئولین قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: موضوع توزیع بنزین‌های آلوده یکی از نکات مهم در بحث آلودگی هواست و ما شاهد پاسکاری موضوع آلودگی هوا از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هستیم که موضوع را به گونه دیگری مطرح می‌کند.
 
عضو مجمع نمایندگان تهران اظهار داشت: رسیدگی به وضعیت آلودگی هوای تهران یکی از مطالبات اولویت‌دار مردم از مسئولان است، روزانه مرگ‌های خاموش بر اثر آلودگی هوا و بیماری‌های قلبی ناشی از آن هزینه‌های زیادی را به دستگاه‌ها تحمیل می‌کند.
 
بنزین پتروشیمی در تهران هیچ وقت توزیع نشده است/ مرگ‌سالانه 4000 نفر در پایتخت بر اثر آلودگی هوا
 
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در تهران، سالانه 4000 نفر به علت آلودگی محیط زیست به طور غیرمستقیم جان خود را از دست می‌دهند.
 
وی با بیان اینکه البته ما در این باره آمار دقیقی در دست نداریم ادامه داد: در خصوص آلودگی بنزین که رئیس سازمان محیط زیست جریانی را در جامعه و به خصوص تهران راه انداخته باید گفت که بنزین پتروشیمی در تهران هیچ وقت توزیع نشده است البته این مسئله را کمیسیون اصل 90 نیز بررسی کرده است.
 
وی با اشاره به توزیع بنزین یورو 4 از پالایشگاه‌ها در کلانشهر تهران ادامه داد: پالایشگاه اراک در سال 14 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید می‌کند که این مسئله از دولت قبل شروع شده بود.
شهریاری در خصوص اظهارنظر ابتکار مبنی بر اینکه خودروها تماماً یورو 4 شده‌اند و پرونده یورو 4 بسته شده است بیان داشت: آرزو بر جوانان عیب نیست و شعار دادن هم اشکالی ندارد.
 
وی متذکر شد: خودروسازان طبق قانون می‌بایست چند سال پیش از این اقدام به تولید محصولات استاندارد و یورو 4 می‌کردند اما این مهم به طور مداوم به تأخیر افتاد.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  همچنین بیان داشت: اگر خودروها یورو 4 شده‌اند باید این سؤال را از پلیس راهور ناجا پرسید که چرا خودروها شماره‌گذاری نمی‌شوند؟!
 
نباید برای رفع آلودگی هوای تهران فقط منتظر باد و باران بود
 
غلامحسین مؤید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه آلودگی هوا می‌تواند منجر به مرگ و میر افراد شود و بیماری‌های مختلفی را از جمله سرطان در جامعه شایع کند بدیهی است که نباید این معضل توسط باد و باران مرتفع شود و در این باره باید سازمان‌های مربوطه برنامه‌ریزی لازم داشته باشند.
 
سازمان محیط زیست از مردم عذرخواهی کند/ دلجویی‌ها به درد نمی‌خورد
 
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از واردات بنزین در شرایط تحریم و خودکفایی کشور، گفت: به دلیل عدم تاثیر واردات بنزین بر کاهش آلودگی هوا لازم است سازمان محیط زیست به لحاظ کوتاهی‌هایی که صورت داده است، از مردم عذرخواهی کند.
 
مهرداد بائوج لاهوتی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اینکه سازمان محیط زیست و رئیس این سازمان در حد دلجویی و عنوان کردن مطالبی که کارشناسان بیان می‌کنند اقدام کند به درد نخواهد خورد.
 
وی ابراز داشت: تأکید رئیس سازمان محیط زیست بر واردات بنزین به منظور کاهش بنزن موجود در بنزین بود که این امر هیچ مشکلی برای کاهش آلودگی هوا حل نکرد و فقط در شرایط تحریم و در مرز خودکفایی واردات را به ما تحمیل کرد.
 
به گفته لاهوتی، هم‌اکنون مصرف روزانه بنزین در کشور 64 میلیون لیتر است و این در حالی است که امکان تولید 65 میلیون لیتر بنزین در کشور فراهم است.
 
وی یادآور شد: به گفته مسئولان محیط زیست، بنزین وارداتی در چنین شرایطی ذخیره‌سازی می‌شود و سؤال من این است که این ذخیره‌سازی یعنی چه؟ واردات بنزین مشکلاتی را حل نکرده است.
 
وی متذکر شد: مسئولان محیط زیست به بهانه کاهش آلودگی هوا بنزین وارد کردند و شرایط آلودگی هوا تغییری نکرد.
 
انتقاد مجلسی‌ها از عملکرد سازمان محیط زیست به همین جا ختم نشد حتی برخی از نمایندگان خانه ملت موضوع تحقیق و تفحص از این سازمان را پیش کشیدند و اعضای فراکسیون محیط زیست دیدار با خانم ابتکار را مطرح کردند.
 
به ‌طوری‌که بحث دیدار مجلسی‌ها با محیط زیستی‌ها برای بررسی آلودگی هوا از 25 آبان‌ماه کلید خورد و طی این مدت نمایندگان فراکسیون محیط زیست خانه ملت بر ارسال نامه‌‌ای خطاب به رئیس سازمان محیط زیست برای دیدار با وی و بررسی موضوعات اولویت‌دار زیست محیطی تاکید داشتند.
 
بر همین اساس قرار شد، دبیرخانه فراکسیون محیط زیست خانه ملت نامه‌‌ای را خطاب به رئیس سازمان محیط ارسال کند تا بابی برای تعیین وقت و دیداری با مجلسی‌ها و محیط زیستی‌ها برای بررسی و کنترل آلودگی هوای تهران باز شود.
 
در تاریخ 25 آبان ماه،غلامحسین موید حسینی‌صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا و تکرار پی‌در پی روزهای آلوده تهران نگران‌کننده است،‌ گفت: در هفته جاری برای بررسی آلودگی هوای پایتخت جلسه‌‌ای با حضور «ابتکار» در خانه ملت تشکیل می‌شود.
 
البته سه روز بعد (28آبان) مهرداد بائوج لاهوتی عضو دیگر فراکسیون محیط زیست خانه ملت از فراخواندن «ابتکار» و «قالیباف» به خانه ملت برای بررسی علل آلودگی هوای تهران خبر داد.
 
وی گفت: به منظور بررسی آلودگی هوای تهران و همچنین دیگر مسائل و چالش‌‌های زیست محیطی در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی مصوب شد تا دو جلسه مجزا با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین محمدباقر قالیباف شهردار تهران در خانه ملت برگزار شود.
 
کمال‌الدین پیرمؤذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در سوم آذرماه ضمن ابراز تأسف از اینکه آلودگی هوای تهران کماکان توسط باد و باران برطرف می‌شود، گفت: قرار است اعضای هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس برای بررسی آلودگی هوا به سازمان محیط زیست و شهرداری بروند و با ابتکار و قالیباف دیدار کنند.
 
وی اظهار داشت: دبیرخانه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی این موضوعات نامه‌ای مکتوب خطاب به رئیس سازمان محیط زیست و شهردار تهران ارائه داده است.
 
وی گفت: دبیرخانه این فراکسیون با ارسال نامه‌ای خواستار تعیین وقتی برای حضور اعضا در سازمان‌های مزبور شد اما تا این لحظه پاسخی از سوی این دستگاه‌‌ها دریافت نشده است.
 
پیرمؤذن ابراز داشت: در صورتی که پاسخ نامه مجلس از سوی این دستگاه برای ارائه تعیین وقت دریافت شود انتظار می‌رود جلسه‌ای به طور مجزا با حضور اعضای هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس در سازمان محیط زیست و شهرداری تهران حول محور آلودگی هوا برگزار شود.
 
این در حالی است که معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ابراز می‌کند که از دعوت مجلس بی خبر است و نامه‌ای را در این باره دریافت نکرده است.
 
نامه‌ای که در سازمان محیط زیست گم شد
 
معصومه ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نامه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای برگزاری جلسه‌ای مشترک به‌منظور بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران و مباحث اولویت‌دار زیست محیطی به دست شما رسیده است، اظهار داشت: خیر؛ اما ما از برگزاری این جلسه خوشحال می‌شویم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با تأکید بر اینکه در این خصوص جلسه‌ای برگزار می‌کنیم، افزود: ما خوشحال می‌شویم که جلسه‌ای مشترک با فراکسیون محیط زیست مجلس داشته باشیم.
 
معاون رئیس جمهور همچنین درباره تأکید مجلس بر ارسال نامه‌ای از سوی دبیرخانه فراکسیون محیط زیست برای دیدار با وی، بیان داشت: شاید هم این نامه در کارتابلم باشد اما چیزی در ذهنم نیست.
 
سکوت محیط زیست در مقابل انتقادات مردم و مجلسی‌ها در شرایطی که مرگ خاموش عده‌ زیادی از هموطنان ما در شرایط آلودگی هوا رقم می‌خورد نوعی بی عدالتی و بی‌تدبیری در دولتی است که با عنوان دولت تدبیر و امید پا در عرصه مدیریت کشور گذاشته است، محسوب می‌شود.
 
در شرایطی که تمام روزهای پاییزی امسال پایتخت نشینان دودی رنگ شد مسئولان محیط زیست اهمیتی برای سلامت مردم قائل نشدند و حتی حاضر نشدند در این باره دیداری‌ با اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس داشته باشند.
 
البته در چنین شرایطی و در حالی که شاهد افزایش مراجعات شهروندان پایتخت‌نشین به خصوص کودکان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، تنفسی و همچنین سالمندان به مراکز درمانی هستیم سوال اینجاست که چرا باید مسئولان محیط زیست کشور فقط یک جلسه بدون اتخاذ تصمیمی موثر برای برطرف شدن آلودگی هوا برگزار کنند، چرا باید کودکان معصوم که رنگ پاییزشان دودی شده است قربانیان سیاسی بازی مسئولان باشند؟
ساده‌ترین اقدام و تصمیمی که می‌شد در جلسه هشتم دی‌ماه کمیته مواقع اضطرار کاهش آلودگی هوا گرفت تعطیلی مدارس بود اما به دلیل نگرش سیاسی مسئولان و علی‌رغم درخواست شهروندان تصمیمی در این باره گرفته نشد.

توقف فعالیت کارخانجات شن و ماسه و عدم فروش آرم طرح ترافیک روزانه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه/ از تعطیلی مدارس خبری نیست
 

براساس تصمیم کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا، فعالیت کارخانجات شن و ماسه و فروش آرم طرح ترافیک روزانه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه متوقف می‌شود.
 
براساس اعلام و موافقت اعضای کمیته مقرر شد در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آرم طرح ترافیک روزانه فروخته نشود.

منبع: فارس