دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲

قاچاقچیان عتیقه در اردن دستگیر شدند

قاچاقچیان اشیای عتیقه هنگام حفاری در منطقه بیابانی سواحل بحرالمیت در اردن دستگیر شدند.
کد خبر : ۲۱۳۵۹۴
صراط: قاچاقچیان اشیای عتیقه هنگام حفاری در منطقه بیابانی سواحل بحرالمیت در اردن دستگیر شدند.

این قاچاقچیان در غاری به نام «جمجمه‌ها» سرگرم حفاری و سرقت اشیای باستانی بودند که به دام افتادند. این غار درون صخره‌ای شیب‌دار در سواحل بحرالمیت قرار دارد و ازجمله اشیای باستانی کشف شده شانه‌ای کوچک بوده که عمری دو هزار ساله دارد. بنابر گزارش‌های منتشر شده قاچاقچیان مدت‌هاست که در این منطقه بیابانی اقدام به حفاری می‌کنند.

باستان‌شناسان می‌گویند این منطقه در گذشته‌های دور متعلق به امپراتوری روم بوده و فراریان از دست مأموران این امپراتوری به غار جمجمه‌ها پناه می‌بردند که اسکلت‌ها و اشیای باستانی به‌جا مانده در این غار متعلق به این فراریان است. مأموران در این غار از سارقان تعدادی وسایل زندگی و متن‌های نوشته شده بر پاپیروس به‌دست آورده‌اند که به دلیل خشکی آب و هوا و شرایط مناسب جوی به خوبی حفظ شده است.

به گفته کارشناسان، این‌گونه اشیای نفیس باستانی در بازارهای سیاه توسط قاچاقچیان عتیقه به مبالغ هنگفتی فروخته می‌شود. دزدان عتیقه در شرایطی کاملاً تصادفی گرفتار شده‌اند. به گفته رسانه‌های محلی، گروهی امدادگر در حال انجام تمرین در منطقه بیابانی بوده‌اند که با دزدان عتیقه برخورد کرده‌ و سریعاً موضوع را گزارش داده‌اند.

دزدان همراه خود نورافکن و فلزیاب‌های پیشرفته در اختیار داشتند. بین سال‌های 1947 تا 1956 میلادی طومارهایی در این منطقه باستانی کشف شده که ارزش تاریخی زیادی دارند.
منبع: ایران