پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱

سرعت قطار پس از افزایش قیمت‌ها

این حکایت قطار تندروی[!] صبا است که در بلیت، عنوان درجه ۱ مقابل نامش حک شده است. قطاری که اتوبوسی و ۲ طبقه است و بعد از قطار پردیس ـ که بهترین قطار اتوبوسی تندرو است ـ قرار است سریعترین قطار موجود برای زائران حرم رضوی از تهران به مشهد و بالعکس باشد.
کد خبر : ۲۰۱۷۴۴
صراط: «غش در معامله» شاخ و دم ندارد. حتما نباید ترازوی فلان مغازه‌دار کم فروش، مشکل داشته باشد، شرکت قطارهای مسافربری رجا زیر نظر راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم می تواند پول بلیط قطار تندرو را از شما بگیرد و به جای آنکه ۱۰ ساعته شما را به مقصد برساند، نزدیک به ۱۳ ساعت شما را مهمان خود کند. آن هم یک مهمانی ویژه؛ توقف در بیشتر ایستگاه های بین راهی و سوار کردن مسافر بدون بلیط که خود و بار همراهشان فضای میان دو واگن را اشغال کرده اند!

این حکایت قطار تندروی[!] صبا است که در بلیت، عنوان درجه ۱ مقابل نامش حک شده است. قطاری که اتوبوسی و ۲ طبقه است و بعد از قطار پردیس ـ که بهترین قطار اتوبوسی تندرو است ـ قرار است سریعترین قطار موجود برای زائران حرم رضوی از تهران به مشهد و بالعکس باشد. عمده خریداران بلیت این خطار کسانی هستند که مایلند از بیشترین سرعت برای رسیدن به مقصد استفاده کنند. این قطار صبح روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه حرکت خود را در ساعت ۸:۳۵ دقیقه آغاز کرد و به جای آنکه بر طبق جدول اعلامی در سایت شرکت رجا ۱۰ ساعت و ۳۵ دقیقه در راه باشد و ساعت ۱۹:۱۰ دقیقه در تهران مسافران را پیاده کند، ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه وارد تهران می شود، یعنی با ۲ ساعت ۴۰ دقیقه تأخیر. یکی از دلایل مطرح برای این تأخیر البته سانحه تصادفی بود که در حوالی شاهرود رخ داد که تنها ۴۵ دقیقه منجر به افزایش زمان سفر شد.

تعدادی از مسافران پس از ورود به ایستگاه تهران، شکایت خود را در دفتر مدیریت راه آهن تنظیم و ارائه کردند و در نهایت برگه کوچکی حاوی تلفن تماس برای پیگیری نتیجه شکایت برای ۷ روز بعد دریافت کردند.

یکی از مسافران به هنگام بیان اعتراض خود به مدیر حاضر در دفتر مدیریت راه آهن اعلام کرد که رئیس قطار از ابتدا تا انتهای سفر به هیچ عنوان برای رؤیت بلیتها رؤیت نشد. وی گفت گوید: «از ابتدای حرکت قطار از مشهد هیچ کس به سراغ ما نیامد تا ببیند ما بلیت داریم یا نه. ما به هیچ وجه رئیس قطار را ندیدیم. پس از پیگیری توانستم رئیس قطار را ملاقات کنم و از او خواستم بابت مشکلی که برای مسافران ایجاد شده است، از آنان عذرخواهی کند که وی با انکار این مطلب که خطایی رخ نداده است، از این درخواست امتناع کرد.»

آنچه خواندید نمونه ای از ده ها رویدادی است که در طول روز برای مسافران سامانه حمل و نقل ریلی کشور می افتد اما رسانه ای نمی شود. متأسفانه بر خلاف آنچه که مسؤولان مربوطه مدعی آن هستند که کیفیت خدمات حمل و نقل ریلی ارتقا پیدا کرده است، حداقل باید گفت این افزایش کیفیت متناسب با رشد قیمت ها نبوده و تحولی چشمگیر رخ نداده است.

گفتنی است از ۱۱ مهرماه جاری و برای چهارمین بار در طول ۱۰ ماه اخیر، نرخ بلیت قطار در مسیرهای مختلف افزایش یافته است. این افزایش نرخ در مسیرهای ریلی منتهی به مشهد تا ۶۵ درصد نیز بوده است.