صراط: هیأت رئیسه فراکسیون فرهنگیان طی جلسهای مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را مطرح و مورد بررسی قرار داد.
در این جلسه، ابتدا نقوی حسینی رئیس فراکسیون با اشاره به آغاز بهار تعلیم و تربیت و تبریک سال تحصیلی جدید به خانواده بزرگ فرهنگیان کشور، دانش آموزان عزیز و اولیای محترم آنان گفت: همکاری، جدیت و هماهنگی سه ضلع اصلی آموزش و پرورش یعنی معلمان و مربیان عزیز، دانش آموزان و اولیای محترم میتواند زمینهساز آمادهسازی و پرورش نسل آینده شود.
نقویحسینی گفت: همکاران نماینده، کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اهتمام جدی در حمایت از آموزش و پرورش دارند به نحوی که بودجه آموزش و پرورش در سال 1393 افزایش 30 درصدی پیدا کرد یعنی از 15 هزار میلیارد به 22 هزار میلیارد ارتقاء یافت. افزایش 30 درصدی اعتبارات نسبت به سال قبل از یک سو توجه نمایندگان محترم مجلس به آموزش و پرورش را نشان میدهد و از سوی دیگر انتظارات جدی را از نظام تعلیم و تربیت ایجاد میکند.
در این جلسه اعضای فراکسیون بر ضرورت تعیین تکلیف نیروهای پیشدبستانی با توجه به مهلت قانونی مصوبه مجلس تأکید کردند.
برهمین اساس، اعضا اعلام کردند: نیروهای پیشدبستانی که اغلب آنها دارای تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد با سوابق بالای ده سال هستند همچنان بلاتکلیفاند و ادامه چنین وضعی بر خلاف قانون است.
در ادامه، فراکسیون نسبت به ناکارآمدی وزارتخانه در ساماندهی و اقدامات عملی درباره ارتقاء نیازهای مادی فرهنگیان ابراز نگرانی و تصریح کردند: تنزل شدید سطح بیمه فرهنگیان به خصوص بیمه طلایی، بلاتکلیفی مسکن فرهنگیان و تعاونیهای مصرف فرهنگیان، عدم کارآمدی صندوق ذخیره فرهنگیان، حضور افراد سیاسی و مسئلهدار در هیأت امنای صندوق مذکور، عدم پرداخت به موقع حقالزحمه فرهنگیان حقالتدریس معلمان و اضافهکار هنرستانها از جمله ضعفهای این حوزه است.
همچنین فراکسیون فرهنگیان خواستار تدوین خط مشی دقیق و عملیاتی از سوی آموزش و پرورش برای تحقق مطالبات جدی فرهنگیان در موضوعات رفاهی و ارتقاء سطح مادی زندگی آنان شد و بیان کرد: غلبه تفکر غربی بر فضای دانشگاه فرهنگیان، عدم حاکمیت باورهای مذهبی و دینی در این دانشگاه، عدم تأثیرگذاری دانشگاه در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و حذف بی سر و صدای تربیت معلم بهشدت مورد اعتراض ماست.
بیانضباطی در نظام جدید و سیستم مقاطع از جهات مختلف از جمله ناکارآمدی نظام ارزشیابی، بیبرنامگی پنجشنبهها، تراکم شدید دانش آموز در کلاسهای درس، عدم آموزشهای ضمن ویژه در زمینه کتابهای جدیدالتألیف، عدم تناسب ساعات تدریس با محتوای کتابها و بلاتکلیفی طرح مجتمعهای آموزشی که خسارات زیادی به هویت مدارس زده از دیگر مسائل مورد انتقاد در جلسه فراکسیون فرهنگیان بود.
بر اساس این گزارش، اعضای فراکسیون فرهنگیان از عزل و نصبهای سیاسی، بدون توجه به صلاحیت های لازم و در نتیجه تبدیل آموزش و پرورش به باشگاه سیاسی و حاکمیت جریانات سیاسی بر آموزش و پرورش در حوزه ستادی، شهرستانها و استانها ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند: عدم پشتیبانی مدارس از جمله پرداخت سرانه مدارس و عدم حمایت و پشتیبانی تجهیزاتی از هنرستانها، عدم پرداخت حقالزحمه کارکنان هنرستانها از جمله موارد دیگری است که موجب نگرانی همکاران است.
از دیگر موارد مورد انتقاد در جلسه فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی میتوان به عدم برنامهریزی مدون دقیق در حوزه پرورشی به ویژه آموزش قرآن کریم و فعالیتهای پرورشی اشاره کرد.
اعضای این فراکسیون با انتقاد از عدم ارائه لایحه رتبهبندی معلمان به عنوان مهم ترین مطالبه قشر عظیم فرهنگیان که زمینهساز ارتقای مادی و معنوی زندگی فرهنگیان میشود، خاطرنشان کردند: فراکسیون فرهنگیان انتظار دارد وزیر محترم آموزش و پرورش نگرانیهای اعضای فراکسیون که اغلب از فرهنگیان خوشنام و خوشسابقه در آموزش و پرورش هستند را جدی گرفته و به حل آنها بپردازد.
در این جلسه اعضای فراکسیون فرهنگیان اعلام کردند: مجلس شورای اسلامی به ویژه فراکسیون فرهنگیان تحقق مطالبات، انتظارات و نگرانیهای فرهنگیان را پیگیری خواهد کرد و از کلیه فرهنگیان کشور درخواست مینماید که نقطه نظرات خود را به مجلس شورای اسلامی و فراکسیون فرهنگیان مجلس منعکس نمایند.
در این جلسه، ابتدا نقوی حسینی رئیس فراکسیون با اشاره به آغاز بهار تعلیم و تربیت و تبریک سال تحصیلی جدید به خانواده بزرگ فرهنگیان کشور، دانش آموزان عزیز و اولیای محترم آنان گفت: همکاری، جدیت و هماهنگی سه ضلع اصلی آموزش و پرورش یعنی معلمان و مربیان عزیز، دانش آموزان و اولیای محترم میتواند زمینهساز آمادهسازی و پرورش نسل آینده شود.
نقویحسینی گفت: همکاران نماینده، کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اهتمام جدی در حمایت از آموزش و پرورش دارند به نحوی که بودجه آموزش و پرورش در سال 1393 افزایش 30 درصدی پیدا کرد یعنی از 15 هزار میلیارد به 22 هزار میلیارد ارتقاء یافت. افزایش 30 درصدی اعتبارات نسبت به سال قبل از یک سو توجه نمایندگان محترم مجلس به آموزش و پرورش را نشان میدهد و از سوی دیگر انتظارات جدی را از نظام تعلیم و تربیت ایجاد میکند.
در این جلسه اعضای فراکسیون بر ضرورت تعیین تکلیف نیروهای پیشدبستانی با توجه به مهلت قانونی مصوبه مجلس تأکید کردند.
برهمین اساس، اعضا اعلام کردند: نیروهای پیشدبستانی که اغلب آنها دارای تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد با سوابق بالای ده سال هستند همچنان بلاتکلیفاند و ادامه چنین وضعی بر خلاف قانون است.
در ادامه، فراکسیون نسبت به ناکارآمدی وزارتخانه در ساماندهی و اقدامات عملی درباره ارتقاء نیازهای مادی فرهنگیان ابراز نگرانی و تصریح کردند: تنزل شدید سطح بیمه فرهنگیان به خصوص بیمه طلایی، بلاتکلیفی مسکن فرهنگیان و تعاونیهای مصرف فرهنگیان، عدم کارآمدی صندوق ذخیره فرهنگیان، حضور افراد سیاسی و مسئلهدار در هیأت امنای صندوق مذکور، عدم پرداخت به موقع حقالزحمه فرهنگیان حقالتدریس معلمان و اضافهکار هنرستانها از جمله ضعفهای این حوزه است.
همچنین فراکسیون فرهنگیان خواستار تدوین خط مشی دقیق و عملیاتی از سوی آموزش و پرورش برای تحقق مطالبات جدی فرهنگیان در موضوعات رفاهی و ارتقاء سطح مادی زندگی آنان شد و بیان کرد: غلبه تفکر غربی بر فضای دانشگاه فرهنگیان، عدم حاکمیت باورهای مذهبی و دینی در این دانشگاه، عدم تأثیرگذاری دانشگاه در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و حذف بی سر و صدای تربیت معلم بهشدت مورد اعتراض ماست.
بیانضباطی در نظام جدید و سیستم مقاطع از جهات مختلف از جمله ناکارآمدی نظام ارزشیابی، بیبرنامگی پنجشنبهها، تراکم شدید دانش آموز در کلاسهای درس، عدم آموزشهای ضمن ویژه در زمینه کتابهای جدیدالتألیف، عدم تناسب ساعات تدریس با محتوای کتابها و بلاتکلیفی طرح مجتمعهای آموزشی که خسارات زیادی به هویت مدارس زده از دیگر مسائل مورد انتقاد در جلسه فراکسیون فرهنگیان بود.
بر اساس این گزارش، اعضای فراکسیون فرهنگیان از عزل و نصبهای سیاسی، بدون توجه به صلاحیت های لازم و در نتیجه تبدیل آموزش و پرورش به باشگاه سیاسی و حاکمیت جریانات سیاسی بر آموزش و پرورش در حوزه ستادی، شهرستانها و استانها ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند: عدم پشتیبانی مدارس از جمله پرداخت سرانه مدارس و عدم حمایت و پشتیبانی تجهیزاتی از هنرستانها، عدم پرداخت حقالزحمه کارکنان هنرستانها از جمله موارد دیگری است که موجب نگرانی همکاران است.
از دیگر موارد مورد انتقاد در جلسه فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی میتوان به عدم برنامهریزی مدون دقیق در حوزه پرورشی به ویژه آموزش قرآن کریم و فعالیتهای پرورشی اشاره کرد.
اعضای این فراکسیون با انتقاد از عدم ارائه لایحه رتبهبندی معلمان به عنوان مهم ترین مطالبه قشر عظیم فرهنگیان که زمینهساز ارتقای مادی و معنوی زندگی فرهنگیان میشود، خاطرنشان کردند: فراکسیون فرهنگیان انتظار دارد وزیر محترم آموزش و پرورش نگرانیهای اعضای فراکسیون که اغلب از فرهنگیان خوشنام و خوشسابقه در آموزش و پرورش هستند را جدی گرفته و به حل آنها بپردازد.
در این جلسه اعضای فراکسیون فرهنگیان اعلام کردند: مجلس شورای اسلامی به ویژه فراکسیون فرهنگیان تحقق مطالبات، انتظارات و نگرانیهای فرهنگیان را پیگیری خواهد کرد و از کلیه فرهنگیان کشور درخواست مینماید که نقطه نظرات خود را به مجلس شورای اسلامی و فراکسیون فرهنگیان مجلس منعکس نمایند.