دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵

وین۶ از نگاه رسانه‌های خارجی

رسانه‌های خبری خارجی از احتمال حضور جان کری در مذاکرات وین خبر دادند و تاکید کردند که به دلیل کنار رفتن کاترین اشتون و ویلیام بزنر از سمت‌های خود طی ماههای آینده تمدید مذاکرات مستلزم اتخاذ سیاست‌های جدید خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۵۷۳۰
صراط: روزنامه صهیونیستی «جرزوزالم پست» در گزارشی می‌نویسد: مقام‌های آمریکایی حاضر در وین تمرکزشان تنها بر مهلت 20 جولای است و می‌گویند که تمدید گفتگوها نیاز به مذاکرات جداگانه‌ای دارد.

بر اساس این گزارش، تمدید زمان مذاکرات موجب اتخاذ سیاست‌های جدید و ورود اشخاص جدید‌تری خواهد شد زیرا «کاترین اشتون»، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «بیل برنز»، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا قرار است در پاییز سال جاری از سمت‌های خود کناره گیری کنند.

این روزنامه می‌نویسد: همچنین انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا نیز در پیش است و این ممکن است توانایی آمریکا برای تعامل در این موضوع را بغرنج کند.

یک مقام ارشد آمریکایی در گفتگویی تلفنی با خبرنگاران از محل نشست مذاکرات اعلام داشت که مذاکره کنندگان تنها با تمدید چند روزه گفت‌وگو‌ها آن‌هم در صورت نیاز موافقت دارند به همین دلیل همه نگاه‌ها متوجه «مهلت تعیین شده» است.

یک مقام غربی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران از تعداد سانتریفیوژهای خود کاسته است اما تعداد کنونی نیز زیاد می‌باشد.

روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» نیز در همین زمینه نوشت: ایران در طول  2 روز اول گفت‌و گوها مورد قابل ملاحظه‌ای را بیان نکرده است و همچنان شکاف‌های عمیقی باقی است.

یک دیپلمات آمریکایی در این زمینه اظهار داشت که اگر «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا وارد وین شود، آنگاه شاید مذاکرات از بن بست خارج شود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز اظهار داشت که ایرانیان تا ساعات پایانی مذاکرات تمایلی به آشکار کردن آنچه که مایل به قبولش هستند، نخواهند داشت.

این مقام آمریکایی در این زمینه گفت:«ما می‌دانیم گزینه‌های ایران تا حد امکان در اواخر گفتگوها بیان خواهد شد.»

به نوشته این روزنامه یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز شب گذشته هشدار داد که قدرت‌های جهانی ممکن است گفتگوهای کنونی در وین را قطع کنند مگر آن‌که ایران به توافق با آن‌ها دست یابد.

این مقام ارشد آمریکایی اظهار داشت با وجودی که 6 قدرت جهانی  و ایران گزینه تداوم گفت‌وگوها بیش از 20 جولای را مد نظر دارد اما این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که ارزنده باشد.

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» نیز در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی خواستار کاهش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران شد.

بنابراین گزارش، این مقام آمریکایی اظهار داشت که اگر ایران می‌خواهد به توافقی با قدرت‌های جهانی برسد و این منجر به رفع تدریجی تحریم‌ها شود باید سطح غنی سازی خود را کاهش دهد.

وی ادعای ایران در زمینه «موضع زیاده خواهی طرف آمریکایی» در گفتگوها را رد کرد.

روزنامه «کیف پست» نیز در این باره به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشت که بحران اوکراین تاثیری در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی ندارد.

به نوشته کیف پست، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که وضعیت کنونی اوکراین خللی در روند مذاکرات هسته‌ای ایران ایجاد نخواهد کرد.

همچنین  پایگاه خبری «صدای روسیه» نیز گزارش داد یکی از نمایندگان تیم آمریکایی حاضر در وین اعلام کرده است که تهران  بعد از توافق با گروه 1+5 و انطباق خود با نظام عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای ، قادر خواهد بود تا سوخت مورد نیاز برای تاسیسات هسته‌ای را تولید کند.

بر اساس این گزارش، این مقام آمریکایی تصریح کرده است که این امر مستلزم اجرای توافق با گروه 1+5 و برآورده کردن انتظارات در زمینه عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

این گزارش می‌افزاید، یک مقام آمریکایی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «ایتارتاس» اظهار کرد ؛ تا زمانی‌که جمهوری اسلامی صلح آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود را اثبات نکند باید از میزان توانایی در غنی سازی اورانیوم بکاهد.

گفتنی است طرف‌های غربی در این دور از مذاکرات تعداد سانتریفویژ‌های ایران را هدف قرار داده و ظاهرا در صدد ایجاد جنگ روانی در این زمینه هستند.


منبع: فارس