دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸

صدای آمریکا به معماری اسلامی هم رحم نمی کند

معماری اسلامی، ترکیبی از هنر چند سرزمین‌ همسایه، بویژه ایران به وجود آمده و مختص به ایران نیست.
کد خبر : ۱۸۱۱۳۵
صراط: شبکه صدای آمریکا، در ادامه سیاست های ضدفرهنگی و ضداسلامی خود، این بار به بهانه فوت "هوشنگ سیحون" معمار ایرانی، به معماری اسلامی حمله کرده و اساساً منکر وجود چنین سبکی شد.

"هوشنگ سیحون" که از پیروان فرقه ضاله "بهائیت بود، بنابر آموزه های این فرقه که تلاش در حذف اسلام دارد، اعتقاد داشت که چیزی به عنوان معماری اسلامی وجود ندارد و در حقیقت معماری اسلامی همان معماری ایرانی است و همین بهانه ای بود برای صدای آمریکا (VOA) تا با دعوت چند به اصطلاح کارشناس، این سبک تاریخی معماری که مورد توجه و تائید کارشناسان معماری جهان است را از اساس منکر شود.

این در حالی است که در تعریف معماری اسلامی آمده است که این هنر، ترکیبی از هنر چند سرزمین‌ همسایه، بویژه ایران به وجود آمده و مختص به ایران نیست و از همین رو، معماری اسلامی را در 5 مکتب دسته بندی کرده اند:

- مکتب سوریه

- مکتب مغرب شامل تونس، الجزایر، مراکش و اسپانیا

- مکتب ایرانی شامل ایران، عراق، آسیای میانه، افغانستان و بخشی از پاکستان

- مکتب عثمانی شامل ترکیه و آناتولی

- مکتب هند

گذشته از اینها، در بررسی معماری سنتی ایران نیز کارشناسان، معماری ایرانی را به دو دوره قبل از اسلام و بعد از اسلام تقسیم کرده که دوره پیش از اسلام را دارای دو سبک پارسی و پارتی دانسته اند و معماری بعد از اسلام را در چهار سبک خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی معرفی می کنند و میان آنها تفاوت قائل اند. این تفاوت را حتی می توان در آثاری که سیحون ساخته است و به گفته خودش تلاش داشته از معماری باستانی ایرانی و نه اسلامی بهره ببرد، دید.

منبع: جام نیوز