پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹

اظهارات‌هاشمی در افتتاح اجلاس‌خبرگان

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: مشکل این است که افراد و نهادها زیاد از رهبری هزینه می‌کنند و اگر تخلف و در انجام وظایف ذاتی خود قصور می‌کنند از رهبری خرج می‌کنند، اما رهبری متعلق به همه مردم است و امروز ایشان حرف آخر را می‌زنند.
کد خبر : ۱۸۰۱۲

به گزارش صراط نیوز به نقل از فارس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آئین گشایش نهمین اجلاسیه رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری با تقدیر از مردم که با حضور هوشمندانه در راهپیمایی عظیم 22 بهمن امسال وفاداری خود را به نظام نشان دادند، اظهار داشت: در شرایطی که چشم‌های بسیاری به ایران دوخته شده بود تا ببینند در شرایط فعلی مردم در 22 بهمن چه می‌کنند، اعلام وفاداری مردم به انقلاب و نظام بسیار خوب و به جا بود.

وی در تحلیل وضعیت منطقه به خصوص جهان اسلام گفت که در دنیای اسلام وضعیت کاملا جدیدی به وجود آمده که قبلا هم نمونه آن دیده نشده و همه دنیای اسلام مردم حرکتی را آغاز کردند که نشانگر موج بیداری و آشنایی آنان به مشکلات و وظایف‌شان است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ترکیب کشورهایی که خیزش اسلامی در آنها به وجود آمده،؛ اظهار داشت: مردم کشورهای منطقه با تفاوت در نگرش‌ها اهداف خوبی را در خیزش‌های خود پیگیری می‌کنند و اکثریت این پیکره امت اسلام با سلایق مختلف برای اسلام به میدان آمده‌آند.

هاشمی افزود: عده‌ای از مردم از وابستگی سران کشورهای خود به بیگانگان و نفوذ سلطه استکبار جهانی در سرزمین شان به تنگ آمدند و عده‌ای از فساد حاکم بر حکومت‌های خود که از دیکتاتوری سیاسی نشأت گرفته و موجب فساد اخلاقی و اقتصادی شده، ناراضی‌اند.

وی ادامه داد: عده‌ای از مردم کشورهای مورد تحرک با عقیده تغییر به میدان آمده‌اند و وضعیت موجود کشورشان را تحمل نمی‌کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بازگشت ناپذیر خواندن تحرکات صورت گرفته در برخی کشورهای منطقه اظهار داشت: اگر چه خیزش مردم در کشورهایی مانند مصر، تونس، بحرین و لیبی با فراز و نشیب‌هایی همراه است اما آگاهی عمومی که معلول تجارب طولانی مردم این کشورهاست، و حرکت گام به گام آنها برای طرح مطالبات شرایط بازگشت به گذشته را از بین برده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: آنها در ابتدا خواسته‌های خود را محدود مطرح می‌کنند و بعد از آنکه به پیروزی رسیدند و دولت جدید تشکیل شد، وضع موجود را نیز تحمل نمی‌کنند و این نهضت ادامه دارد. اما در برخی کشورها حاکمان که موجودیت و هستی خود را در خطر می‌بینند برای تداوم حیات، قساوت زیادی به خرج دادند و حتی مردم خود را بمباران می‌کنند.

وی ادامه داد: بخشی از تحقق شرایط جدید مسبوق به بحران جهانی است و نمی‌شود گفت اگر در خاورمیانه وضعیت جدید ایجاد شده، محدود می‌ماند و می‌بینیم که امروز در برخی کشورهای دیگر هم مردم مطالبات رفاهی و اقتصادی خود را مطرح می‌کنند.

"حرکت در خاورمیانه و به خصوص کشورهای نفت‌خیز آثار خود را بر جهان پیشرفته و صنعتی می‌گذارد و آنها در حامل‌های انرژی مشکل پیدا می‌کنند و به دلیل نگرانی به فکر ذخیره می‌افتند و ذخیره‌سازی گرانی را ایجاد می‌کند و این گرانی به وضعیت بحرانی آن کشورها دامن می‌زند. "

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دنیا در حال گذار از وضعیت موجود است، اظهار داشت: نمی‌شود نتیجه خیزش‌های فعلی را به دلیل اینکه فعلا وضعیت مبهم است، پیش‌بینی کرد اما می‌شود حدس و گمان‌هایی در این خصوص زد.

هاشمی رفسنجانی افزود: امروز حتی در برخی کشورها مانند عراق که حکومت نوپایی دارد و خود مردم دولت را تعیین کرده‌اند، وضع موجود تحمل نمی‌شود و مردم می‌خواهند از دیگران عقب نیفتند و مطالبات خود را مطرح می‌کنند و نسبت به اشغال کشورشان اعتراض دارند.

وی تصریح کرد: ایران قبل از همه این کشورها و 50 سال پیش مبارزه با استبداد و استکبار را آغاز کرد و بیش از 30 سال است که با کمترین هزینه پیروز شدیم و امروز می‌توانیم بگوییم که گرچه انقلاب ما با انقلاب‌های اسلامی دیگر تفاوت‌هایی دارد اما در تحقق این انقلاب‌ها موثر است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در انقلاب ما بیش از 90 درصد عناصر معلول حرکت دینی بود و روحانیت به عنوان نهاد آگاه کننده وارد صحنه شد و حضرت امام (ره) به طور مناسب نهضت را رهبری و یک دهه آن را در برابر خطرات و تهدیدات به خوبی حفظ کردند.

هاشمی رفسنجانی افزود: عوامل محدثه و موجبه پیروزی انقلاب اسلامی همان عوامل مبقیه آن هستند که از مهمترین آنها اسلام بود که توده ملت را مانند بند تسبیح به یکدیگر وصل کرد و حتی اهل سنت با تشیع در این زمینه اختلافی نداشت و رهبران سنی مذهب ما در همه صحنه‌ها همکاری کردند.

وی ادامه داد: مکتب اهل بیت که نقطه تمرکز تشیع است، دیگر علتی بود که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و قم مرکز مرجعیت شیعه بود و تفاوت دوره انقلاب اسلامی با نهضت ملی این بود که همه مردم نظر امام را به عنوان یک مرجع و رهبر حجت می‌دانستند و حقیقتا اظهارات امام سازنده بود.

"نیروی عظیم روحانیت که نه در مشروطه و نه در نهضت ملی شاهد آن بودیم، در انقلاب بسیار موثر بود و حوزه‌های علمیه که محصول مجاهدت و تلاش شیخ عبدالکریم حائری و آیت‌الله بروجردی بود در خدمت انقلاب قرار گرفت وامروز هیچ حزبی در دنیا نمی‌تواند چنین جایگاهی را داشته باشد ".

رئیس مجلس خبرگان رهبری از ولایت فقیه به عنوان رکن دیگری در پیروزی انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت:‌ولایت فقیه که به صورت غیررسمی در حضرت امام متبلور بود، شرایطی را به وجود آورد که مردم واقعاً به حکم ولایت عمل می‌کردند و هنگامی که حضرت امام دستور شکستن تقیه را دادند،‌ مردم به هر قیمتی وارد عمل شدند.

هاشمی رفسنجانی در عین حال گفت که همه این علت‌ها در ظرف حضور مردم عینیت یافت و در توضیح این مطلب اظهار داشت: اگر همه علت‌ها را داشتیم اما مردم به صورت وسیع به صحنه نمی‌آمدند،‌در خلاء چیزی به دست نمی‌آمد وگرنه در گذشته همه این مطالب را در کتاب‌های خود داشتیم.

وی ادامه داد: دریای عظیم و خروشان مردم باعث شد نیروهای انقلابی احساس پشتیبانی کافی در همه عرصه‌ها را داشته باشند و اسم اسلام و شیعه کافی بود تا مردم بهشت را پشت سر این کلمات درک کنند و امید به زندگی اسلامی و انسانی داشته باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در آن زمان مردم از خفقان و سلب آزادی و حضور استکبار در همه عرصه‌ها به تنگ آمده بودند و امید به شکل‌گیری جامعه و امت اسلامی در آنها شکوفا شد که امید است این روند ادامه داشته باشد و البته در کشورهای دیگر بخشی از علل بروز نهضت‌ مشابه علل بروز انقلاب اسلامی است.

هاشمی رفسنجانی گفت: امروز آگاهی بخشی آن روزهای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، از طریق ابزار دیجیتال و سایبری که همگانی است، صورت می‌گیرد و مرجع آگاهی همان طور که متنوع شده می‌تواند منحرف‌کننده باشد. اما در زمان انقلاب ما مشکلات فکری نداشتیم.

وی ادامه داد: ملت ایران افتخار پیشتازی حرکت ضد استکباری و ضد استبدادی و اجرای اسلام ناب محمدی را دارند و در تاریخ به نام این ملت ثبت شده و در بیداری دنیای اسلام مؤثر بوده‌ایم و این نکته را نیز باید توجه کنیم همانطور که بدون علل محدثه انقلاب در نهضت پیروز نمی‌شدیم برای بقا و تکامل هم باید همه این عوامل بر صحنه باشند و غفلت از هر یک از آنها اشتباه است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: اسلام نباید بعد از 30 سال انقلاب اسلامی تنها منحصر به لفظ باشد بلکه باید مقید به اسلام باشیم و اگر مردم احساس کنند رفتار و شعارمان با اسلام واقعی زاویه دارد، دچار اشکال و تغییر می‌شوند.

هاشمی رفسنجانی افزود: در حال حاضر شاهد نوعی پریشان گویی و شیطان پرستی و عرفان‌های کاذب هستیم که مردم را منحرف می‌کنند و هر جا هست باید آن را ریشه‌یابی و از طریق درست با آن مقابله کرد.

وی ادامه داد: باید نسل جوان را درک کرد و به فکر آنها بود و هدف انقلاب اسلامی حکومت صرف نبود بلکه باید به دنبال تحقق این شعار باشیم که حکومت اسلامی را به حکومت امام زمان (عج) متصل کنیم و در این مسیر نباید از جوانان غافل باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اخلاق را رکن اساسی جامعه اسلامی دانست و گفت: در حال حاضر اخلاق در جامعه ما آسیب دیده و دروغ در سطوح رسمی و غیررسمی وجود دارد و تهمت و فریب و ریاکاری دیده می شود که مغایر با اسلام است.

هاشمی رفسنجانی افزود: در کشور ما خانواده آسیب‌پذیر شده و آمار طلاق افزایش و ازدواج کاهش یافته و موضوع دختران فراری که نمی‌خواهیم خیلی آن را مطرح کنیم، جدی شده است و وضعیت خیابان‌ها نیز اخلاقی نیست و موضوعاتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص در زمان جنگ مردم رعایت می‌کردند، رعایت نمی‌شود.

وی در عین حال گفت: اصلاح جامعه با زور و تهدید صرف امکان پذیر نیست و در اسلام تربیت در کنار مجازات دیده شده و باید مردم ابتدا تربیت و انسان‌هایی معتقد شوند و اگر انسان‌های یاغی در چنین جامعه‌ای خلاف می‌کنند، مجازات شوند.

"یکی ازکارهای مهم این است که تلاش کنیم اسلام به معنای واقعی باشد و مردم تحقق اسلام واقعی را در همه عرصه‌ها ببیند و به آن علاقمند شوند و اعتلای جامعه به تربیت مردم در کنار مجازات خاطیان با هم دیده شود ".

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: تشیع نزد مردم عزیز است و آحاد ملت با وجود کوتاهی‌های ما عاشق اهل بیت هستند و ولایت فقیه نیز رکن اصلی نظام ماست که امام با این پشتوانه انقلاب کردند و اکنون نیز مردم با ولایت فقیه مشکلی ندارند.

هاشمی رفسنجانی افزود: مشکل این است که افراد و نهادها زیاد از رهبری هزینه می‌کنند و اگر تخلف و در انجام وظایف ذاتی خود قصور می‌کنند از رهبری خرج می‌کنند اما رهبری متعلق به همه مردم است و امروز ایشان حرف آخر را می‌زنند.

وی ادامه داد: برخی که تصور می‌کنند با القاب و الفاظ می‌توانند مشکلات را حل کنند تلاش دارند تا رهبری را در یک جریان محبوس ‌کنند و ممکن است در کوتاه مدت از این کار خود سود ببرند اما در درازمدت با این کار به کشور و نظام و حتی به خودشان نیز ضربه می‌زنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم رکن مهمی در پیروزی انقلاب و حفظ آن هستند و ما نیز باید تلاش کنیم از بروز اختلاف در بین این مردم وفادار جلوگیری کنیم و مراقب باشیم مردم منسجم باشند و خطر تفرقه را جدی بگیریم.

هاشمی رفسنجانی افزود: اختلاف نظر وجود دارد و عامل تکامل است اما نباید به اصول و ارکان بازگردد و باید تاکتیک‌ها مورد نقد و بررسی قرار گیرند و مهمترین وظیفه خبرگان ملت حفظ ولایت و شرایط ولایت و رابطه مردم با رهبری است.

وی ادامه داد:‌ نباید بگذاریم آنچه حقیقتا به پای رهبری نباید نوشته شود به پای رهبری بنویسند و البته خود رهبر معظم انقلاب هم مراقب این موضوع هستند و مکرر توصیه و نصیحت می‌کنند و ما نیز باید بدانیم اگر عمود خیمه آسیب ببیند، خیمه برپا نخواهد ماند و ما باید این محوریت را با راهکارهای درست حفظ کنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر عوامل محدثه و مبقیه انقلاب را از دست بدهیم، ارکان نظام متزلزل می‌شود و ما نباید اجازه دهیم چنین شود و باید مانع تفرقه شویم و مردم هم صلاحیت همکاری را دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همدلی روحانیت با یکدیگر و پیوند روحانیت با دانشگاه را عامل مهمی در تداوم این انقلاب دانست و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو منبع مهم عظیم مکمل یکدیگر کار دشواری نیست و باید وحدت این دو نهاد تقویت شوند.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف ما در انقلاب این بود که در عصر غیبت برای نخستین بار حکومتی با معیار اهل بیت ایجاد شود و برای دنیا الگوی عملی داشته باشیم و نمی‌شود از جامعه گرفتار مشکلات و بداخلاقی‌ها و اختلاف الگو ساخت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان با تاکید بر اینکه الگوی عملی واقعی اسلامی برای حل مشکلات امروز دنیا کارساز است، گفت: اگر جایی مانند ایران با این ثروت عظیم و مردم هوشیار و متدین و روحانیت و دانشجویان ارزشمند و آگاه نتواند الگو برای دیگران شود حتما در مدیریت کارها نقص وجود دارد که باید آن را برطرف کنیم.

پس از سخنان هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان وارد دستور کار رسمی این دوره اجلاسیه شد و حجت‌الاسلام معلمی ‌نماینده مازندران در این مجلس به عنوان نخستین ناطق پیش از دستور به ایراد سخن پرداخت.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۸۹
۱
۱
واقعا"اين حرفا رو خودش قبول داره! اما نمي دونه كي اخلاق رو اينطوري كرده سازندگي كه را انداخت با حيف وميل وفساد مالي يادش رفت؟!ايجاد دروغ تقلب يادشه كه ميگه:
در حال حاضر اخلاق در جامعه ما آسیب دیده و دروغ در سطوح رسمی و غیررسمی وجود دارد و تهمت و فریب و ریاکاری دیده می شود که مغایر با اسلام است.

آقاي بهرماني هاشمی درخانواده شما آسیب‌پذیري به اوج رسيده! وطلاق افزایش یافته! و موضوع دختران فراری (فكر ميكني دختر شما فراري نيست كه سر از لندن وكانادا در مي آره که نمی‌خواهیم خیلی آن را مطرح کنم، واقعا"جدی است كه باپول دانشگاه آزاد چه ها كه نمي كنند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۸۹
۰
۰
وحدت تنها به معنای اطاعت بقیه از من است!