"گروه اقتصادی صراط" - تجربه گرانی سوخت در سال های گذشته نشان می دهد قیمت بنزین – درست یا غلط - تاثیری غیرقابل انکار بر بهای سایر کالاها و خدمات در کشور خواهد داشت.
به گزارش گروه اقتصادی صراط، دولت تدبیر و امید سرانجام بعد از گذشت تنها 8 ماه از عمر خود قیمت بنزین سهمیه ای را 75درصد و بهای بنزین آزاد را حدود 43 درصد افزایش داد و این در حالی است که مسئولین دولتی بارها بر نگاه داشتن رقم تورم روی 25درصد در سال 93 تاکید کرده اند.
در این بین اقتصاددانان حامی دولت نیز تلاش کرده اند تا اثبات کنند بهای بنزین تنها 2 تا درصد روی تورم تاثیرگذار است اما واقعیت این است که روابط حاکم بر اقتصاد کشور این موضوع را تایید نمی کند.
در همین چند روز گذشته بعد از افزایش قیمت بنزین، کرایه تاکسیها به صورت خودجوش(!) افزایش یافته است. افزایش قیمت سکه و دلار در روزهای اخیر نیز بی تردید بی تاثیر از التهاب ایجادشده توسط قیمت بنزین نبوده است.
بازار لوازم خانگی کاملا در اغما فرورفته و پیش بینی ها حکایت از افزایش ده درصدی قیمت ها دارد. بازار سایر کالاها نیز وضعیت مشابهی دارد. گفتگوهای روزمره مردم نیز به این ماجراها و آماده باش برای افزایش ناگهانی قیمت کالاها اختصاص یافته است.
شوک ناشی از گرانی بنزین، مصرف آن را در سه روز اخیر به صورت غیرمنتظره ای کاهش داده و به 53 میلیون لیتر در روز رسانده است. این در حالی است که در روزهای منتهی به اعلام قیمت جدید سوخت، مصرف بنزین با افزایش ناگهانی از 75 به 100 میلیون لیتر رسیده بود.
با این وجود افزایش قیمت بنزین هنوز اثرات اصلی خود بر بازار را نمایان نکرده و برای مشاهده آن باید منتظر روزهای آتی بمانیم.
در این بین، مسئولان دولت تدبیر و امید دائما بر اثر 5 درصدی بنزین بر تورم و کنترل آن تاکید می کنند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اثرات روانی گرانی بنزین را مخرب تر از آن می دانند که بتوان با چند محاسبه اقتصادی آن را کنترل کرد.
به گزارش گروه اقتصادی صراط، دولت تدبیر و امید سرانجام بعد از گذشت تنها 8 ماه از عمر خود قیمت بنزین سهمیه ای را 75درصد و بهای بنزین آزاد را حدود 43 درصد افزایش داد و این در حالی است که مسئولین دولتی بارها بر نگاه داشتن رقم تورم روی 25درصد در سال 93 تاکید کرده اند.
در این بین اقتصاددانان حامی دولت نیز تلاش کرده اند تا اثبات کنند بهای بنزین تنها 2 تا درصد روی تورم تاثیرگذار است اما واقعیت این است که روابط حاکم بر اقتصاد کشور این موضوع را تایید نمی کند.
در همین چند روز گذشته بعد از افزایش قیمت بنزین، کرایه تاکسیها به صورت خودجوش(!) افزایش یافته است. افزایش قیمت سکه و دلار در روزهای اخیر نیز بی تردید بی تاثیر از التهاب ایجادشده توسط قیمت بنزین نبوده است.
بازار لوازم خانگی کاملا در اغما فرورفته و پیش بینی ها حکایت از افزایش ده درصدی قیمت ها دارد. بازار سایر کالاها نیز وضعیت مشابهی دارد. گفتگوهای روزمره مردم نیز به این ماجراها و آماده باش برای افزایش ناگهانی قیمت کالاها اختصاص یافته است.
شوک ناشی از گرانی بنزین، مصرف آن را در سه روز اخیر به صورت غیرمنتظره ای کاهش داده و به 53 میلیون لیتر در روز رسانده است. این در حالی است که در روزهای منتهی به اعلام قیمت جدید سوخت، مصرف بنزین با افزایش ناگهانی از 75 به 100 میلیون لیتر رسیده بود.
با این وجود افزایش قیمت بنزین هنوز اثرات اصلی خود بر بازار را نمایان نکرده و برای مشاهده آن باید منتظر روزهای آتی بمانیم.
در این بین، مسئولان دولت تدبیر و امید دائما بر اثر 5 درصدی بنزین بر تورم و کنترل آن تاکید می کنند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اثرات روانی گرانی بنزین را مخرب تر از آن می دانند که بتوان با چند محاسبه اقتصادی آن را کنترل کرد.