دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۱
یک مقام ارشد آمریکایی

درمورد اراک اکنون اطلاعاتی داریم که قبلانداشتیم

یک مقام آمریکایی گفت: ما مذاکراتی واقعی داشتیم که در آن وارد جزییات شدیم. مذاکرات ما مبتنی بر احترام، حرفه‌ای و سخت بود.
کد خبر : ۱۷۰۹۷۵
صراط: وی پس از پایان این دور از مذاکرات در وین ادامه داد: ما پیشرفت را در مذاکرات احساس می کنیم اما شکاف ها هنوز وجود دارد در عین حال که بر روی آن شکاف‌ها کار می‌کنیم.

این دیپلمات آمریکایی همچنین با اشاره به دیدار دوجانبه‌اش با طرف ایرانی گفت: ما مذاکرات دوجانبه خوب و سازنده ای با طرف ایرانی داشتیم. دیدارهای دوجانبه در این مذاکرات یک روند معمول برای پیش بردن امور است.

این مقام ارشد آمریکا گفت: همه ما متعهد هستیم تا مذاکرات را در مدت زمان تعیین شده شش ماهه به پایان برسانیم.

وی درباره غنی سازی اظهار کرد:ما همه می دانیم ایران درباره غنی سازی چه آرزویی دارد و ایران هم می داند آرزوی ما چیست و در این میان شکافی وجود دارد که کار را برای رسیدن به توافق سخت می کند. ما نگرانی ها و خواست های همدیگر را می دانیم.

وی درباره اراک نیز گفت: در مورد راکتور اراک نیز همه ما می دانیم که اراک چیست و چه نیازهای فنی دارد و در مورد اراک اکنون اطلاعاتی داریم که قبلا نداشتیم و ایران هم می داند که ما چه نگرانی هایی درباره آن داریم.

این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت : هرگونه اقدامی در مورد کاهش تحریم ها به گام هایی بستگی دارد که ایران برمی دارد. آن چه ما نیاز داریم رسیدن به یک راه حل جامع است که مانع دسترسی ایران به سلاح هسته ای شود و ثابت کند که همه جنبه های برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

وی اظهار کرد: ما از آن چه مذاکره کنندگان ایرانی قبلا گفته اند که رهبری ایران فتوایی صادر کرده است که داشتن سلاح هسته ای را جایز نمی داند، قدردانی می‌کنیم و به آن احترام می گذاریم. اما برای این که جامعه جهانی مطمئن شود برنامه هسته ای ایران جنبه کاملا صلح آمیز دارد نیاز به اقدامات عملی محکم داریم که دیده بشوند.

وی ادامه داد: ما به زمان نیاز داریم تا به صورت کامل یکدیگر را درک کنیم بنابراین به انجام بحث های مفصل و عمیق نیاز داریم. کار سخت و دشواری برای به نتیجه رساندن مذاکرات در پیش داریم اما در هر حال روی آن کار می‌کنیم.

این مقام ارشد آمریکایی درمورد مطرح شدن بحث برنامه موشکی ایران درمذاکرات هسته ای نیز گفت: این موضوعی است که باید در چارچوب قطعنامه 1929 سازمان ملل مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین عید نوروز را به دولت و مردم ایران تبریک گفت و با بیان این که نوروز با تولد خانم اشتون هم زمان شده است، گفت: نوروز از اهمیت زیادی برای ایرانیان برخوردار است.


منبع: ایسنا