دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵

گودرزی: تیم‌های ملی در اولویت هستند

وزیر ورزش و جوانان گفت: متاسفانه برخی از رشته‌های ما از دهه ۷۰ میلادی یک پله هم بالاتر نرفته‌اند اما ۱۰۰ پله امتیاز گرفته‌اند.
کد خبر : ۱۶۰۹۹۳
صراط: اعضای کاروان اعزامی اسکی ایران به بازی‌های المپیک زمستانی روسیه صبح امروز (شنبه) با وزیر ورزش و جوانان دیدار کردند.

در ابتدای این نشست اعضای تیم ملی اسکی و مسئولین فدراسیون خود را معرفی کردند و پس از آن ناصر طالبی سرپرست فدراسیون اسکی با تشکر ویژه از وزیر ورزش و جوانان به دلیل آرامشی که به ورزش کشور داده است، اظهار داشت: بابت انتصاب‌های شما تشکر می‌کنم. از وقتی که شما ورزش کشور آمدید و در راس وزارت ورزش و جوانان قرار گرفتید آرامش خوبی به ورزش کشور داده شد.

وی ادامه داد: تیم ما و کارشناسان اقدام به واکاوی کرده‌اند که به صورت یک گزارش کامل در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در مورد فدراسیون اسکی باید بگویم که موقعیت‌‌ خوبی در آسیا دارد. اسکی ایران امروز جزو 3 تیم برتر دنیا است و در آخرین دوره بازی‌های آسیایی به عنوان سوم دست یافت.

او افزود: در این دوره در 2 رشته در بازی‌های المپیک زمستانی شرکت می‌کنیم. تعداد ورزشکارانی که این دوره به بازی‌های المپیک اعزام می‌شوند بیشترین میزان در طول تاریخ بوده است. این برای اولین بار است که یک ورزشکار خانم در رشته صحرانوردی در المپیک شرکت می‌کند.

طالبی گفت: ما با 5 ورزشکار در المپیک حضور پیدا می‌کنیم که این تعداد شامل 3 دختر و 2 پسر است. شرایط خاصی بر این رشته ورزشی حاکم است. اسکی یک رشته سرعتی است و به زمان زیادی نیاز است تا بتوانیم جزو 100 کشور برتر جهان قرار بگیریم. اسکی مانند شنا و دوومیدانی است.

وی یادآور شد: چین با خیال راحت عازم این رقابت‌ها می‌شود. فدراسیون اسکی مبالغی را در نظر گرفته که پیش از اعزام به ورزشکاران بدهیم ضمن اینکه حدود 5 سکه به آنها خواهیم داد و البته در مورد ارز هم باید بگویم که نسبت به ادوار گذشته این مبلغ 3 برابر شده است.

پس از اظهارات طالبی، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: خیلی خوشحالم که امروز در جمع شما ورزشکاران هستم. تمام این دستگاه‌ها به یک چیز ختم می‌شوند و آن فعالیت ورزشی است. ورزش یک فعالیت است که در آن زمینه قهرمانی وجود دارد، زمینه‌ای که طی آن فرد می‌خواهد به برد برسد و البته باخت هم طبیعت آن است. همه فعالیت می‌کنند که بچه‌های ایران به موفقیت دست یابند.

وی افزود: جا دارد همین جا از زحمات عیسی ساوه‌شمشکی تشکر کنم که حق بزرگی به گردن اسکی دارد. متاسفانه نتوانستیم به جهت بازنشستگی از ایشان استفاده کنیم اما آقای ساوه‌شمشکی هنوز هم به من و اسکی کمک می‌کند.

وزیر ورزش و جوانان گفت: نکته مهم این است که برخی رشته‌های ورزشی روی سایرین سایه می‌اندازند. این ظلم است. این ظلمی است که مدیران و رسانه‌ها مرتکب می‌شوند. نظرم این است که پتانسیل‌های بسیار قدرتمندی در سایر رشته‌ها وجود دارد در حالی که اگر یک دهم نگاهی که به یکی، دو رشته خاص می‌شود به این رشته‌ها می‌شد توفیق زیادی نصیب آنها می‌شد. در واقع ما هم تجربه داشته‌ایم که اگر چنین شود اتفاقات شگرفی رقم می‌خورد.

گودرزی عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که رشته‌های دیگری هم در ایران وجود دارند و ورزش صرفا آن نیست که رسانه‌ها فقط یکی دو رشته را بزرگ کنند.

وی با بیان اینکه اعزام 5 نفر به المپیک زمستانی اتفاق بزرگی است، گفت: متاسفانه کمترین پوشش خبری برای این نفرات است. از من مدیر گرفته تا رسانه‌ها. این ظلم است. همه رشته‌ها در جایگاه خود اهمیت زیادی دارند البته در برخی جاها تبلیغات زیادی روی بعضی از رشته‌ها وجود دارد و ممکن است بگوییم که برخی از رشته‌ها پرطرفدار هستند اما لازم نیست که همه توجهات به آنها معطوف شود. نگاه کنید و ببینید رسانه‌های دیداری و نوشتاری چقدر به یکی دو رشته خاص می‌پردازند.

گودرزی تصریح کرد: این اقدمات به حدی است که حتی تیم ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از من سوال می‌کنند و می‌گویند چرا اولویت با تیم ملی است. باید تیم ملی در اولویت قرار داشته باشد اما از من خرده می‌گیرند و می‌گویند چرا تیم ملی اولویت یک است.

او با بیان اینکه ما باید مرغوب و نامرغوب کنیم خاطرنشان کرد:‌ورزشکاران المپیکی اسکی سد بزرگی را شکاندند که به المپیک راه یابند. متاسفانه برخی از رشته‌های ما از دهه 70 میلادی یک پله هم بالاتر نرفته‌اند اما 100 پله امتیاز گرفته‌اند.

وی یادآور شد:‌جریان روشنفکری ما باید این سوال را بپرسد که چه چیزی برای ما داشته‌اید که این همه امتیاز گرفته‌اید؟ حرکت آنها صاف بوده است و هیچ‌گونه شیبی به سمت بالا نداشته است.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه طبیعی است اولویت اول ما تیم ملی باشد،‌ یادآور شد: تیم ملی اسکی هم برای ما اولویت یک را دارد. چه فرقی بین المپیک تابستانی و زمستانی است؟ این افتخار در سایه رشته‌های پرسروصدا به دست آمده است. تلاش شما الزاما این نیست که از نگاه‌ها مخفی باشد. واقعا از اقدامات شگرفی که رخ می‌دهد لذت می‌برم.

گودرزی تاکید کرد: بضاعت ما کم است و نتوانستیم زحمات بچه‌ها را آن طور که باید و شاید جبران کنیم.

در ادامه این دیدار ورزشکاران المپیکی ضمن تشکر از سرپرست کنونی فدراسیون و همچنین مسئولان قبلی از وزیر و جوانان هم تشکر کرد.

در پایان این نشست، محمود گودرزی در جمع خبرنگاران گفت: از شما رسانه‌ها تشکر می‌کنم که به ورزش‌هایی که مظلوم واقع می‌شوند، کمک می‌کنید تا بیشتر دیده شوند و اخبار آنان را پوشش می‌دهید. این ورزشکاران همواره تلاش می‌کنند اما تلاش‌های‌شان از جانب مدیران و رسانه‌ها خوب منعکس نمی‌شود.

وی ادامه داد: تمام ورزش ایران در یکی،‌دو رشته خلاصه نمی‌شود. ورزشکاران اسکی زحمت کشیدند که سهمیه المپیک را کسب کردند. باید این زحمات منعکس شود و از آنها قدردانی به عمل آید.

وزیر ورزش و جوانان اظهارداشت: متاسفانه کم‌توجهی به این رشته‌ها و پرداختن به موضوعات جذاب باعث می‌شود که آن حمایتی که لازمه یک قهرمان است رخ ندهد. نگاه ما باید فراگیر باشد تا برخی رشته‌ها از سایه خارج شوند. به همین دلیل صلاح دیدم از آنها قدردانی شود و برای کاروان اعزامی اسکی کشورمان آرزوی توفیق دارم.

گودرزی گفت: انتظار نداریم اسکی‌بازان کشور در سطوح بالایی باشند اما فعلا جایگاه کنونی خوب است و باید برای ارتقای آن تلاش کرد.

وی یادآور شد: امیدوارم تلاش‌های همه ورزش‌ها مورد توجه قرار بگیرد. باید سرانه‌هایی را برای حمایت این رشته‌های ورزشی در نظر بگیریم و نباید کار به صورتی باشد که فقط به یکی‌، دو رشته پرداخته شده و از سایرین غافل شویم. همه رشته‌ها جایگاه خاص خود را دارند و باید بر روی آنها متمرکز شویم.  به همه رشته‌هایی که المپیک دارم و مدال‌آور هستند در عرصه‌های بین‌المللی توجه شود ما دنبال این موضوعات هستیم.

منبع: تسنیم