دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹

تشکیل دفتر همکاری میان دوکشور توسط اوباما

پیش از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در پایان سال جاری میلادی، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که یک دفتر همکاری استراتژیک میان افغانستان و پاکستان ایجاد می‌کند تا به این طریق بر روند انتقال این نیروها از افغانستان نظارت داشته باشد و حضور دیپلماتیک عادی را در دو کشور بهبود بخشد.
کد خبر : ۱۵۷۷۶۲
صراط: به نقل از خبرگزاری پی‌تی‌آی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که این دفتر همکاری استراتژیک برای اجرای پروژه‌ای خاص در حمایت از عملکردهای اجرایی و آژانس‌ها در تسهیل روابط استراتژیک میان این دو کشور جنوب آسیا شکل می‌گیرد.

اوباما اعلام کرد که تشکیل این یک دفتر موقت است و در واشنگتن، اسلام‌آباد و کابل مستقر می‌شود.

اوباما اعلام کرد: این دفتر به تقویت روند انتقال، ثبات و امنیت می‌پردازد و باعث حضور دیپلماتیک با روند عادی در افغانستان و پاکستان خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که بخش غیرنظامی این دفتر به حمایت از آژانس‌ها در انتقال همکاری استراتژیک با دولت‌های اسلام‌آباد و کابل در زمینه اقتصادی، دیپلماتیک، فرهنگی، تکنولوژی و امنیتی می‌پردازد.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که دولت کابل باید توافقنامه امنیتی با آمریکا را به منظور حضور و باقی ماندن نیروهای این کشور در افغانستان پس از 2014 امضا کند.

وی افزود: ما به دولت افغانستان تاکید می‌کنیم تا این توافقنامه امنیتی را امضا کند. مشخص است که زمان در حال پایان یافتن است و اگر این توافقنامه امضا نشود، هیچ نیروی آمریکایی پس از 2014 در افغانستان باقی نمی‌ماند.


منبع: ایسنا