دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران:

لیست‌ داروهای ناباروری بدون‌ هماهنگی‌ اعلام شد

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص فهرست سوم داروها گفت: دیناروند در مورد لیست داروهای ناباروری عجله کرده و قبل از هماهنگی با بیمه‌ها لیست را اعلام کرده است.
کد خبر : ۱۴۸۹۶۳
صراط:  سیدحسن هاشمی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاح موزه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در کشور نیاز داریم تا به امر آموزش اهمیت دهیم و به مردم هزینه‌های سرسام‌آور ناشی از درمان را تحمیل نکنیم.

وی افزود: در زمینه آموزش پزشکی چه بخش عمومی و چه تخصصی و فوق‌تخصصی هنوز حرف‌های‌مان جمع نشده است

هاشمی اظهار داشت: معتقدم در امر آموزش نباید خیلی تغییرات ایجاد کرد ما آموزش‌مان بین‌المللی است اما ممکن است در محتوا نیاز به تغییراتی داشته باشیم.

وی گفت: تشخیص، پیشگیری و درمان در کشور ضروری است باید در حوزه پزشکی عمومی و آموزش بیماری‌های بومی تجدیدنظر کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره بار تحصیلی فارغ‌التحصیلان آموزش پزشکی گفت: در همه رشته‌ها اعم از وزارت علوم و بهداشت کسانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند به دلیل نوع ارزیابی دانش که با برگزاری‌ آزمون‌ها است نمی‌توان مهارت آنها را سنجید.

وی افزود: در زمینه آموزش عمومی مشکل نداریم اما فارغ‌التحصیلان باید علاوه بر آن مهارت لازم را برای ارائه خدمات در مراکز درمانی به دست آورند.

هاشمی گفت: تعریف نادرستی از واحد بین‌‌الملل داریم و در واقع در کشور واحدی که بتوان آن را بین‌الملل نامید، نداریم چرا که رشته‌هایی که در این واحدها تدریس می‌شود به صورت خودگردان هستند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در کمتر از 6 ماه بیش از 10 رشته و محل مجوز فعالیت آموزشی گرفته‌اند که برای حل این مشکل هم برنامه‌هایی در دست اقدام است.

وی گفت:‌البته این موضوع تازگی شروع شده و فعلاً فارغ‌التحصیل از آن گروه نداریم.

هاشمی افزود: واحدهای بین‌الملل باید در مناطق آزاد دایر شوند همچنین باید با دنیا به طور مشترک دانشگاه‌هایی را دایر کنیم که گواهینامه مشترک داشته باشند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: تحول زیادی در دو دهه گذشته در زمینه چشم‌پزشکی صورت گرفته و چشم‌پزشکان زیادی را تحویل داده‌ایم. در حال حاضر ایران هم‌تراز کشورهای پیشرفته است.

وی ادامه داد:‌ از رسانه برای انعکاس مشکلات موجود تشکر می‌کنیم بهداشت و درمان مشکل اول مردم است و مجلس و دولت باید به جایی برسند که این مشکلات را برطرف کنند.

هاشمی گفت:‌فعلاً نمی‌توان همه مشکلات را حل کنیم و بدهی‌ها را پرداخت کنیم و از این بابت مشکلات هر سال به سال آینده موکول می‌شود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: امیدواریم با اختصاص بخشی از یارانه‌ها و حامل‌های انرژی به درمان مشکلات این بخش مهم برطرف شود که این مستلزم عزمی جدی توسط دولت و مجلس است و امیدواریم این مهم از سال آینده محقق شود.

وی گفت: از بودجه درمان راضی هستم چرا که خود عضوی از دولتم.

هاشمی افزود: در حال حاضر مشکلات زیادی وجود دارد اما امیدواریم با توجه ویژه‌ای که رئیس جمهور به امر درمان می‌کند مشکلات حل شود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بودجه امسال 15 درصد افزایش پیدا کرده اما نزدیک به 30 درصد تفاوت وجود دارد هرچند باید گفت اینها روی کاغذ است و تا محقق شدن فاصله زیادی وجود دارد.

وی در خصوص قطع برق بیمارستان شهدای تجریش که شب گذشته اتفاق افتاده بود، گفت: من معمولاً سایت‌ها و برنامه‌های خبری را نمی‌بینم چون اعصاب آدم را خرد می‌کند اما تصادفاً برنامه شب گذشته را دیدم و با ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تماس گرفتم و موضوع را پیگیری کردم. ممکن است مدیران اجرایی از این بابت ناراحت شوند اما انعکاس خبری و پوشش تصویری رسانه‌ها در حل مشکلات بهداشت و درمان بسیار مؤثر است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: آنجایی که من با شما اختلاف پیدا می‌کنم زمانی است که به جامعه پزشکی اعم از پرستاران، بهیاران، پزشکان، متخصصان و... حرمت‌شکنی می‌شود.

وی افزود: پزشک جزو مقدس‌ترین افراد جامعه است نباید اعتماد مردم را نسبت به این فرد مقدس از بین برد.

هاشمی افزود: در جامعه روحانیت هم ممکن است کسی کاری انجام دهد که در شأن جامعه روحانیت نباشد اما این دلیل نمی‌شود که مردم را نسبت به روحانیت بدبین کرده و حرمت آنها را بشکنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص فهرست سوم داروها گفت: دیناروند در مورد لیست داروهای ناباروری عجله کرده و قبل از هماهنگی با بیمه‌ها لیست را اعلام کرده است.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره علت حضور برخی از مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی با هزینه‌ شرکت‌های تجهیزات پزشکی در آلمان توضیح داد: نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و گفته‌ام که لیست کسانی که از مجموعه وزارتخانه بدون مجوز به آلمان رفته‌اند را به من بدهند.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی کسی از مجموعه وزارتخانه حق ندارد تحت پوشش شرکت‌های داخلی و خارجی در همایش‌های بین‌المللی شرکت کند.



منبع: دانا