جمعه ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
"تدبیروامید"ی‌ها اعتقادی به رسانه ندارند؟

نمایشگاه مطبوعات هوا شد!

در حالی که رسانه ها به دلیل مشخص نبودن زمان برگزاری نمایشگاه در بلاتکلیفی به سر می برند، اخبار رسیده به صراط از تصمیم قطعی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای عدم برگزاری نمایشگاه حکایت دارد.
کد خبر : ۱۳۵۹۶۷
"گروه فرهنگی صراط" - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید در اولین سال فعالیت خود از برگزاری یک نمایشگاه روتین سالانه صرف‌نظر کرد.

به گزارش گروه فرهنگی صراط، بر اساس اخبار رسیده به خبرنگار ما، نمایشگاه مطبوعات که همه ساله در آبان‌ماه برگزار می‌شد، با تصمیم وزارت ارشاد امسال برگزار نخواهد شد.

گفتنی است ثبت نام از متقاضیان حضور در نمایشگاه به روال هر سال، امسال نیز از رسانه‌ها انجام گرفته بود اما در روزهای اخیر با وجود ثبت نام و اخذ مبلغ قابل توجه در ازای در اختیار قراردادن غرفه ، زمزمه‌هایی مبنی بر تعویق زمان برگزاری این نمایشگاه در میان اصحاب رسانه به گوش رسید.

با این وجود، در حالی که رسانه ها به دلیل مشخص نبودن زمان برگزاری نمایشگاه در بلاتکلیفی به سر می برند، اخبار رسیده به صراط از تصمیم قطعی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای عدم برگزاری نمایشگاه حکایت دارد.

هرچند هنوز به صورت رسمی علت این تصمیم اعلام نشده است اما تغییرات در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و کمبود بودجه در این مجموعه مهمترین دلایل منتفی شدن برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری هاست.
جالب اینجاست که در برخی از اخبار آمده که به علت تقارن ماه محرم و صفر با زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات احتمالا برگزاری این رویداد مهم رسانه ای به ماههای بهمن و یا اسفند موکول خواهد شد. این در حالی است که با توجه به اعلام قبلی وزارت ارشاد مبنی بر برگزاری نمایشگاه مطبوعات در تاریخ 6 الی 13 آبان ، روز 14 آبان ماه اولین روز ماه محرم خواهد بود و هیچ تقارنی در کار نیست .

گفتنی است نمایشگاه مطبوعات به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای رسانه‌ای کشور علاوه بر مخاطبان تخصصی شامل اصحاب رسانه، بازدیدکنندگان ثابت خود در میان مردم را نیز پیدا کرده بود و بعد از نمایشگاه بین‌المللی کتاب، پربازدیدکننده‌ترین نمایشگاه فرهنگی کشور به شمار می‌رفت.

با این وجود به نظر می رسد مسئولان فرهنگی و رسانه‌ای دولت تدبیر و امید اعتقاد چندانی به نقش رسانه‌ها ندارند چراکه برگزاری نمایشگاهی که عمده هزینه‌های آن توسط خود رسانه‌های شرکت‌کننده تامین می‌شود، قاعدتا کار دشواری نیست.

سیاست رسانه ای دولت یازدهم در ابتدای فعالیت آن بر "دعوت رسانه‌ها به سکوت"به جای "پاسخگویی به شبهات و گمانه‌زنی‌ها" استوار شده بود.

بر این اساس، حسن روحانی و دفتر رییس جمهور به صورت جداگانه از رسانه‌ها خواسته بودند تا از گمانه‌زنی در خصوص گزینه‌های احتمالی پست‌های کابینه خودداری کنند!

همچنین محمدرضا صادق مشاور رسانه ای رییس جمهور نیز بیشتر مصاحبه های اندک خود با خبرنگاران را صرف تکذیب اخبار منتشرشده در رسانه ها کرده بود.

از سوی دیگر بعد از رای اعتماد مجلس به کابینه یازدهم، در حالی که زمزمه‌هایی مبنی بر ابقای معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به گوش می‌رسید، ناگهان حسین انتظامی به این سمت انتخاب شد. او و علی جنتی، وزیر ارشاد تا کنون اظهارنظر صریحی در خصوص نمایشگاه مطبوعات و به طور کلی سیاست‌های رسانه‌ای دولت نداشته‌اند اما از تصمیمات آنان این گونه به نظر می‌رسد که دولت اعتقادی به بها دادن به رسانه‌ها ندارد.

نظرات بینندگان
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۴ مهر ۱۳۹۲
۹
۱
نمایشگاه رسانه های دیجیتال رو هم برگزار نکردند
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۲
۳
۵
کی گفته هزینه رو خود رسانه های می دادند ؟ پارسال هزینه ای که نمایشگاه داشته 7 میلیارد تومان بوده است. بعد اینکه فلسفه نمایشگاه ارائه محصولات و خدمات جدید است . در شرایط اقتصاد مقاومتی باید صرفه جویی کرد و با تجمیع نمایشگاه ها در هم و گرفتن حامی مالی بار را از دوش بیت المال برداشت