دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۱

جانشينان‌احتمالي‌پادشاه‌عربستان

کد خبر : ۱۳۱۷۴
”عماريون”- محمد صالح تحليل‌گر سياسي در بيروت، در گفت‌وگو با پرس تي‌وي در مورد افزايش اختلافات و مناقشات بر سر جانشيني ملک عبدالله پادشاه 86 ساله عربستان سعودي، اظهار داشت: "به زودي شاهد اختلافات و درگيري‌هاي زيادي بر سر قدرت ميان خاندان عبدالعزيز در عربستان خواهيم بود. امريکا و انگليس هم در اين ميان مداخله خواهند کرد."
شاهزاده بندر بن سلطان        -   شاهزاده متعب بن عبدالله
 

وي در ادامه تصريح کرد، مردم عربستان سعودي نقشي در اداره کشور خود ندارند و اين امريکا است که از زمان به قدرت رسيدن خاندان آل سعود نفوذ زيادي بر آن داشته است.

محمد صالح با اشاره به اين که بندر بن سلطان سفير سابق عربستان در واشنگتن از حمايت تمام و کمال آمريکا برخوردار است، وي را بخت اصلي جانشيني ملک عبدالله دانست.

اين در حالي است که برخي کارشناسان بندر بن سلطان را يکي از افراد با کفايت در ميان خاندان سلطنتي مي‌دانند اما مي‌گويند وي به دليل اين که پسر يک زن سياه پوست خدمتکار است، شانسي براي پادشاه شدن ندارد، مگر اين‌که دست به کودتا بزند و شايعاتي نيز وجود دارد که او به‌دنبال انجام چنين کاري است.

اين تحليل‌گر سياسي در ادامه افزود: " از سوي ديگر فکر مي‌کنم از آن‌جايي که معمولاً رئيس گارد ملي، وليعهد وارث تاج و تخت محسوب مي‌شود، پسر پادشاه عبدالله به عنوان پادشاه انتخاب خواهد شد و اصلاً دليل انتصاب وي به اين سمت توسط پدرش هم همين است که او را آماده سلطنت نمايد."

ملک عبدالله به تازگي فرزند خود شاهزاده متعب بن عبدالله را به عنوان رئيس گارد ملي و عضو شوراي وزيران منصوب کرده است.

اين انتصاب، تصورات برخي تحليل گران را درباره احتمال معرفي شاهزاده متعب به عنوان جانشين ملک عبدالله پادشاه 86 ساله عربستان، قوت مي‌بخشد.

محمد صالح تصريح کرد: "اگر آمريکايي‌ها با پادشاه شدن متعب موافقت کنند که احتمال آن هم به خاطر سياست‌هاي خود ملک عبدالله از جمله طرح عربستان سعودي براي صلح خاورميانه و مواضع ضد ايراني و سوري او بسيار زياد است، آن‌گاه او بيشترين بخت را براي جانشيني پدرش خواهد داشت".

شايان ذکر است، خبرگزاري رسمي عربستان جمعه (28 آبان) اعلام کرد ملک عبدالله براي انجام آزمايش‌هاي پزشکي و درمان به بيمارستان منتقل شد.

اين در حالي است که پادشاه بيمار عربستان از ماه ژوئن، فعاليت‌هاي سياسي خود را محدود کرده است و حتي بيماري او سبب لغو جلسه هفته گذشته وي با کابينه عربستان شد.

پادشاه عربستان از سال 1962 (1341) خود رياست گارد ملي اين کشور را بر عهده دارد، زيرا گارد ملي پايه و اساس قدرت وي محسوب مي‌شود.

بسياري از تحليل‌گران بر اين باورند، به علت کهولت سن جانشينان احتمالي پادشاه عربستان، نزاع بر سر قدرت به طور جدي در اين کشور درخواهد گرفت.