دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷

ساز ناکوک آقای معاون

حمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد که گهگاه به گفتن سخنان نغز می‌پردازند، اخیرا هم بر خلاف سخنان مافوقش درباره نرخ تورم و اثرات تورمی هدفمندی یارانه‌ها موضع گرفت.
کد خبر : ۱۱۹۰۱۵
صراط: ، در حالی که تاکنون بارها اظهارات مسئولان دولتی و آمارهای آنها خصوصا در مباحث اقتصادی دچار تفاوت‌های آشکار بوده، گویا قرار نیست این روند سردرگم‌کننده در ماه پایانی دولت دهم، پایان یابد.

محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد که گهگاه به گفتن سخنان نغز می‌پردازند، اخیرا هم بر خلاف سخنان مافوقش درباره نرخ تورم و اثرات تورمی هدفمندی یارانه‌ها موضع گرفت.
 
رحیمی در مراسم روز اصناف اظهار داشت: «امروز تورم در کشور حدود 30.5 درصد است که با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و اعمال تحریم‌های متعدد از سوی دشمنان، هنوز این رقم جای خرسندی دارد؛ چرا که در سابقه این کشور و در گذشته شاهد تورم بیش از 40 درصد، در شرایطی که تحریمی در کار نبوده، بوده‌ایم.»

این سخن رحیمی که بخشی از تورم فعلی را به اجرای هدفمندی یارانه‌ها نسبت داده‌اند، البته مورد تایید اجماع اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی است، اما با مواضع رئیس‌جمهور در تضاد است.

احمدی‌نژاد تاکنون در برابر نقدهایی که نسبت به آثار تورمی هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده و سبب‌ساز تصمیم مجلس در توقف اجرای گام دوم این طرح شده، بارها تاکید کرده که تورم فعلی ربطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد و تماما ناشی از همکاری دشمنان داخلی دولت و دشمنان خارجی کشور است.

وی 21 اردیبهشت 1391 در مشهد اعلام کرد: «آن تورم مربوط به هدفمندی تا تیرماه سال 1390 خودش را نشان داد. بعضی اقتصاددانان می‌گویند تورم چهار درصد و بعضی شش درصد. آنهایی که می‌گویند چهار درصد بود، می‌گویند دو درصد هم به خاطر تورم جهانی است. بقیه تورم مربوط به طراحی‌های دیگران است که به لطف خدا کنترل خواهد شد.!»

البته رئیس‌جمهور 27 دی 1391 در مجلس، به گونه‌ای دیگر سخن گفت و اعلام کرد که تورم هدفمندی یارانه‌ها در دی‌ماه 1390 تخلیه شده است. او گفت: «هدفمندی یارانه‌ها تورمی را کنترل کرد که خیلی‌ها آن را باور نمی‌کردند هدفمندی در زمان آغاز شد که تورم سالیانه10.1 و تورم نقطه‌ای 12.8 درصد بود. میزان تورم سالیانه در مرداد به 20.9 رسید البته تورم نقطه‌ای ما در مرداد ماه به اوج خود یعنی 22.3 درصد رسید. این دو در دی ماه به هم رسیدند وقتی در اقتصاد اتفاق ریشه‌ای می‌افتد تورم نقطه‌ای بالا می‌رود و زمانی که تورم نقطه‌ای و تورم سالانه با هم منطبق میشود به معنای این است که آن انرژی تخلیه شده است.»

مثلا او 15 اردیبهشت 1392 در ارومیه با انتقاد از کسانی که اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را تورم زا می دانند، گفت: «آنها توطئه دشمن، بازی با ارز و تحریم ها را هم به پای هدفمندی یارانه ها می نویسند.»

محمدرضا دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها نیز 5 دی 1391، تورم موجود را با اجرای قانون هدفمندسازی مرتبط ندانست و اعلام کرد: «هدفمندی نهایتاً آثار تورمی خود را تا پایان دی ماه 1390در اقتصاد کشور تخلیه کرده است.»

حال با توجه به چنین اظهارات صریحی از جانب رئیس دولت و سایر مقامات، جای تعجب است که معاون اول دولت همچنان معتقد است بخشی از تورم فعلی ناشی از اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها است.

هرچند ما هم با سخنان آقای رحیمی موافقیم، اما از دولتمردان می‌خواهیم تکلیف خود را درباره این موضوع مشخص کنند، بالاخره هدفمندی یارانه‌ها را تورم‌زا می‌دانند یا خیر؟

گفتنی است رحیمی اخیرا از جانب رئیس‌جمهور، نشان خدمت دریافت کرده است.

منبع: مشرق