دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳

جشن خودکفایی یاعزای صنعت کشاورزی

تورم، رکود و گرانی معضلات روز جامعه بوده که همراه شدن با بی‌توجهی به تولیدات داخلی از سوی مسئولان اقتصاد کشور را ویلچرنشین کرده و شرایط زندگی را بیش از پیش برای مردم سخت کرده است.
کد خبر : ۱۱۴۳۳۴
صراط: ، گرانی، وعده تحقق رسیدن به خودکفایی در محصولات کشاورزی و عدم برنامه‌ریزی برای قطع وابستگی به واردات معضلاتی است که این روزها اقتصاد کشور را به بن‌بست کشانده و هر روزشاهد بازشدن پای محصول جدید را به کشورهستیم.

واردات جدای از اینکه ارز را از کشور خارج می‌کند اگر عدم ‌نظارت مسئولان همراه شود سلامتی افراد را نیز در جامعه به تاراج می‌برد که متأسفانه در سایه ضعف مدیریت مسئولان و بی‌عدالتی در تعیین نرخ تضمینی محصولات کشاورزی هر روزه شاهد واردات یک محصول آلوده به کشور هستیم از جمله گندم آلوده به سیاهک، سیب‌زمینی آلوده به نماتد و برنج محتوی سم آرسنیگ که این موارد هر کدام خود عاملی برای ایجاد سرطان در افراد هستند.

قدرت گرفتن مافیا در واردات در نتیجه اهمال در وظایف از سوی دستگاه‌های اجرایی، بی‌توجهی به تولید داخلی و عدم حمایت از تولید‌کننده داخلی هر روز کشور را به وابستگی بیشتر سوق خواهد داد که این امر نه برای تولید کننده مطلوب بوده نه مصرف‌کننده!
در شرایطی که تورم، رکود و گرانی در بازار گسترش یافته و زندگی را برای مردم سخت کرده است وعده‌های دور از واقعیت مسئولان که هیچ همخوانی‌ای با عملکردشان ندارد جو بی‌اعتمادی و ناامنی را در کشور به راه انداخته و یأس و ناامیدی را گسترش داده است.
رسیدن به بن‌بست اقتصادی، وابستگی به واردات و کاهش تولیدات داخلی نتیجه روحیه دولتی است که تنها به شعار دادن بسنده کرده و وعده های توخالی را سرلوحه خود قرار داده است و دراین بین هر ساله با واردات محصولات کشاورزی که بعضا در برخی از آنان تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز کشور هم است شعار جش خودکفایی را سر می دهد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش کشاورزی دولت باید به جای برگزاری جشن خود کفایی عزای صنعت کشاورزی راباید بگیرد.

وعده هر ساله دولت در خصوص رسیدن به خودکفایی در محصولات کشاورزی و کالاهای مورد نیاز مردم و عدم تحقق آن‌ها بی‌اعتمادی را در جامعه رواج داده؛ برای پیدا کردن راه‌حلی برای معضلات موجود در اقتصاد و بازار گفت‌وگویی تفضیلی با علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ترتیب داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

زنجیره شعار‌های بی‌عمل وزیرجهاد کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به وعده وزیر جهاد کشاورزی درخصوص تجدیدنظر در نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دیگر واردات گندم آلوده گفت: دربحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم سال‌ها است که مشکلات زیادی را بر کشاورزان تحمیل کرده که درهمه اینها همواره حق با تولید کنندگانی بوده که به هرحال زحمت کشیده ودر چرخه اقتصاد این کشور سهیم هستند و درراستای خود کفایی قدم برمی دارند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلای با یادآوری تعیین ناعادلانه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در ۲ سال گذشته، افزود: متاسفانه بی‌عدالتی در تعیین قیمت خرید محصولات کشاورزی واردات به دور از نیاز کشور را موجب شده است که ضربه بسیار مهلکی به بدنه تولید ملی واردکرده است.

وی ادامه داد: همه ساله پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را شاهد بوده‌ایم که اگرهر کدام از نرخ‌های مصوب را به تناسب زمان خود نگاه کنیم خواهیم دید که همواره بین ۱۰۰تا ۳۰۰ تومان پایین تر از نرخ واقعی بازار بوده واین جدای از بحث اینکه می‌تواند تاثیر مستقیم بر اقتصاد کشور داشته باشد در کاهش تولید و بیشتر شدن وابستگی نیز دخیل است.

ایرانپور با بیان اینکه پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی موجب رونق گرفتن واردات شده است، تصریح کرد: رسیدن به خودکفایی در تولید گندم به عنوان اصلی‌ترین نیاز کشور درحوزه تامین مواد غذایی مردم نیازمند توجه و حمایت از بخش تولید از سوی دولت و ارائه حمایت‌های لازم به این بخش است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا وعده وزیر در خصوص تجدیدنظر در نرخ خرید تضمینی گندم عملی خواهد شد یا نه؟ افزود: بعید می‌دانم وعده وزیر جهاد کشاورزی عملی شود چرا که وعده‌های گذشته‌ی وزیر هیچ کدام عملی نشده واین موضوع همه با توجه به اینکه چند روزی به پایان دولت نمانده ،امیدی به عملی شدن آن نیست.

دولت عامل خالی ماندن سیلو‌ها از تولید داخلی گندم

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اثرات منفی تعیین ناعادلانه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، گفت: افزایش واردات گندم و خالی ماندن سیلو‌های دولت از تولید داخل نتیجه مستقیم عملکرد دولت و عدم حمایت از کشاورزان داخلی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یادآور شد: متاسفانه در سال گذشته شاهد بودیم علی رغم امارهای ضدونقیضی که معمولا وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید گندم داده است وارداتی در حدود ۷ میلیون تن به کشور انجام شده است که این امر فاجعه است.

وی با انتقاد از واردات گندم در سال‌های گذشته در کشور با وجود برگزاری جشن خودکفایی در تولید این محصول، افزود: رونق واردات علاوه بر اینکه امنیت غذایی ما را در کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد موجب کاهش تولید با بی‌انگیزه شدن تولیدکننده‌گان نیز می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به آلوده بودن گندم های وارداتی به کشور به سیاهک و تهدید سلامت جامعه، تصریح کرد: سال گذشته بحث واردات گندم آلوده از هند و پاکستان مطرح شد و یک سری انتقاداتی را به دنبال داشت که متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در نوبت‌های مختلف آن را تکذیب کردند.

نماینده مردم مبارکه با بیان اینکه نگرانی همواره برای کشور وجود داشته که در صورت فاصله گرفتن از خود کفایی در عرصه تولید هر محصولی وارد کننده محض آن خواهیم بود، گفت: تا زمانی که نتوانیم به خود کفایی و صادرات محصولات دست پیدا کنیم نگرانی‌ها وجود خواهد داشت.

ایرانپور با بیان این مطلب که وظیفه نهادهای نظارتی و دستگاه‌های مسئول صیانت از سلامت افراد در خصوص کالاها و محصولات وارداتی به کشور است، عنوان کرد: حفظ سلامت افراد در جامعه منوط به توجه و حمایت از تولیدات باکیفیت داخلی و در صورت نیاز به واردات کنترل کیفیت محصولات است.

خودکفایی گوشت به واردات ازقطب ختم شد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به واردات گوشت از قطب، افزود: ما در بحث تأمین گوشت مصرفی مردم نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که عمده آن باز به این بر میگردد که علی رغم شعارهایی که وزارت جهاد کشاورزی در سالهای اخیر در رابطه با خود کفایی در تولید گوشت داده بود متاسفانه نتوانست هدف مورد نظر را محقق کند.

وی ادامه داد: از یک میلیون و دویست هزار تن نیاز سالیانه کشور به گوشت قرمز حدود ۹۵۰ هزار تن آن را در داخل تولید می‌کنیم و به هر حال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نیاز داخل از خارج از کشور تأمین می شود که عمده آن از کشور برزیل وارد می‌شود.

ایرانپور افزود: چندین سال است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به ویژه وزیر جهاد صحبت از خود کفایی در گوشت قرمز را مطرح می‌کنند و همه ساله پایان همان سال یا سال آینده را زمان فرارسیدن خود کفایی می‌دانند که متاسفانه تاکنون محقق نشده علی رغم اینکه در خود کفایی گوشت ما ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم که می توانیم حتی در همین سال ۹۲ با استفاده از این ظرفیت‌ها به خودکفایی برسیم.

وی با یادآوری بی استفاده ماندن ۳۰درصد از ظرفیت دامداری‌های کشور، گفت: ما در حال حاضر از بخشی از ظرفیتهای موجود در کشور استفاده نمی‌کنیم که همین امر رسیدن به خودکفایی را دور از انتظار کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه برای رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز کشور باید حمایت‌ها را از بخش دامداری بیشتر کرد، تصریح کرد: نوع نژاد دام‌هایی که در داخل کشور موجود است و نوع جیره غذایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد متاسفانه خیلی علمی نیست.

وزارت جهاد کشاورزی آمار دقیقی از تولیدات ندارد!

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر اینکه رسیدن به خودکفایی در تولید مرغ، گوشت، گندم، برنج و سایر محصولات کشاورزی نیازمند یک سری برنامه ریزی دقیق است، افزود: برنامه ریزی برای رشد تولیدات داخلی و محقق شدن خودکفایی زمانی خواهد بود که آمار دقیقی از تولیدات داخلی داشته باشیم که متاسفانه در وزارت جهاد کشاورزی اولین مشکلی که داریم نبود آمار است.

وی ادامه داد: آقای وزیر تاکنون ۲ نوبت در کمیسیون کشاورزی قول داده‌اند که آمار تولیدات بخش کشاورزی را در طی ۱۰ سال گذشته به تفکیک هر سال ارائه دهند که متاسفانه این کار را نکردند و ما تا وقتی که آمار دقیقی نداشته باشیم نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم و تا زمانی که برنامه ریزی نداشته باشیم نمیتوانیم به خود کفایی و در واقع رفتن به سمت صادرات و قطع واردات برسیم.

ایرانپور گفت: در خصوص گوشت‌هایی که از قطب وارد شده‌اند متاسفانه یک سری دغدغه‌ها و نگرانی‌ها وجود دارد که اول در رابطه با بهداشتی بودن آنها است که اصلی‌ترین موضوعاتی که مطرح میشود این است که گوشت‌های وارد شده چقدر از لحاظ سلامت استانداری‌ها لازم را برخورد دارند.

تاراج سلامتی افراد با گوشت‌های آلوده وارداتی

وی با بیان اینکه بی‌شک گوشت‌های وارد شده از قطب مشکل شرعی داشته و در چگونگی ذبح آن جای تأمل است، افزود: مسئولان باید بیش از پیش دقت در واردات و چگونگی آن داشته باشند که در غیر این صورت سلامت افراد به تاراج خواهد رفت.

ایرانپور با یادآوری تذکر خود در مجلس خطاب به رئیس جمهور در خصوص واردات گوشت‌های آلوده از قطب، تصریح کرد: در قالب این تذکر حساسیت جامعه نسبت به واردات گوشت از قطب بیشتر شده و به این ترتیب دقت مسئولان نیز از این پس افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم مبارکه در مجلس ادامه داد: قطعا تاریخ انقضا نیز یکی از مواردی است که خطر ورود گوشت‌ از قطب را به کشور برجسته می‌کند تا زمانی که به خود کفایی نرسیم باید هر لحظه در واقع آماده چنین مسائلی باشیم مثل ورود گندم آلوده، گوشت آلوده و غیره.

ایرانپور با بیان اینکه در رابطه با ورود گوشت‌ از قطب وزارت جهاد کشاورزی به هر حال نقش دارد و هم صنعت ، معدن و تجارت و سازمان دامپزشکی که زیر مجموعه جهاد بوده باید پاسخ گو باشد، افزود: وزارت بهداشت و درمان نیز از وزارتخانه هایی است که مسئولیت سلامت افراد را برعهده دارد.

توزیع گوشت‌های آلوده قطبی در بین مردم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا گوشت‌های وارداتی از قطب بین مردم توزیع شده یا نه، گفت: سازمان دامپزشکی توزیع گوشت‌های وارد شده به کشور از قطب بین مردم را تکذیب کرده اما این موضوع قابل ذکر است که امکان توزیع گوشت‌ها بین مردم وجود دارد و این امر قابل بررسی است اما آمار دقیقی در خصوص واردات گوشت از قطب و توزیع آن در دست نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در رابطه با احتمال افزایش قیمت محصولات لبنی از اول تیرماه تصریح کرد: در خصوص افزایش یا کاهش قیمت محصولات لبنی باید ۲ موضوع را بررسی کنیم یکی اینکه باید در واقع منافع تولید کننده خود را در نظر بگیریم به هر حال دامدار در این رابطه زحمت کشیده و خواهان سود بردن از ثمره کار خود است؛ طیف دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد منافع مصرف کننده که افزایش سرانه مصرف محصولات لبنی نباید منجر به کاهش مصرف شده و سلامت جامعه را به خطر بیندازد.

ایرانپور با بیان اینکه با پرداخت یارانه از سوی دولت به بخش تولید می‌توان مصرف‌کننده و تولید‌کننده را همزمان حمایت کرد، گفت: برای حمایت از منافع تولیدکننده و مصرف کننده باید دولت در رابطه با محصولات لبنی و بعضی از اقلام اساسی مردم سبد کالای در نظر گرفته و حمایت خود در تأمین کالاهای اساسی مردم را به این طریق نشان دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه دولت همچنان باید یک سری حمایت‌هایی به صورت یارانه‌ای در خصوص کمک به اقشار آسیب‌پذیر داشته باشد، اظهار داشت: منظور از حمایت این نیست که دوباره بحث پرداخت نقدی یارانه در کشور مطرح شود بلکه در رابطه با لبنیات و گندم که محصولات مهم مردم هستند و در سبد کالاهای ایرانی باید باشد و همچنین سلامتی جامعه را تضمین می‌کند نباید افزایش قیمت موجب کاهش مصرف شود و کاهش مصرف هم نباید موجب افزایش بیماری شود که دولت مجبور شود جایی دیگر هزینه درمان بدهد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس کمک به اقشار آسیب‌پذیر در جامعه با در اختبار قرار دادن سبد‌ کالایی برای آنان را در تشویق افراد به مصرف موثر دانسته و افزود: پرداخت یارانه غیر نقدی برای کمک به افراد موجب تشویق کاهش قیمت کالاها نیز می‌شود که این امر ارتقاء سطح سلامت جامعه را در پی خواهد داشت.

وی پرداخت یارانه از سوی دولت به مردم و تولید‌کننده را راهی برای کاهش قیمت کالاها دانست و گفت: دولت اگر سبد کالایی را اختیار افراد قرار دهد و یا یارانه را به تولید کننده اختصاص دهد؛ حمایت از تولید با پرداخت یارانه به صورت غیر مستقیم منجر به حمایت از مصرف کننده نیز خواهد شد.

برنج‌های وارداتی آلوده به سم آرسنیگ

این نماینده مردم در مجلس نهم در رابطه با واردات برنج به کشور و احتمال آلوده بودن به سم آرسنیگ ، افزود: نیاز کشور ما در رابطه با برنج سالیانه در حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که از این مقدار حدود ۲ میلیون تن آن را در داخل کشور تولید شده و ۱ میلیون تن هم همه ساله وارد می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعات این است که ما در حال حاضر ۳۰ در صد از برنج تولید داخل را در حین برداشت محصول، در خود اراضی برنج کاری و چه در کارخانه‌های شالی کوبی از دست می دهیم به علت بی دقتی در برداشت محصول از دست می‌دهیم که این امر باید برای کمک به تولید کشور اصلاح شود.

ایرانپورگفت: اگر بتوانیم درزمینه برداشت محصولات استاندارد‌ را رعایت کنیم جلوی به هدر رفتن محصولات را در حین برداشت بگیریم می توانیم نیاز به واردات را در کشور به حداقل برسانیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه اگر ضرر و زیان ناشی از بی دقتی در برداشت محصولات کاهش یابد می‌توان به رسیدن به خودکفایی امیدوار بود، تصریح کرد: توجه به استانداردها و دقت در برداشت محصولات ۳۰ درصد تولیدات را بدون افزایش سطح زیرکشت افزایش خواهد داد.

سلامت مردم شوخی بردار نیست

وی با اشاره به واردات برنج از جنوب شرقی آسیا و به ویژه هند و پاکستان، اظهار داشت: برنجی که به کشور وارد می‌شود درمقایسه باتولیدات داخلی از کیفیت به مراتب خیلی پایین‌تری برخوردار بوده یعنی حتی برنج‌های سالم کشورهای هند و پاکستان هم که شائبه آلوده بودن نداشته باشند اصلا قابل قیاس با تولیدات داخلی ما نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر اینکه حاوی سم آرسنیگ بودن برنج‌های وارداتی دلهره عجیبی برای مردم به وجود آورده است، گفت: سلامت افراد شوخی بردار نبوده که مسئولان با اقدامات دور از کارشناسی خود هر نوع محصولی را راهی کشور می‌کنند.

بهانه فکنی مسئولان عواقب اعمالشان را کاهش نمی‌دهد

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه نقش نهادهای نظارتی و وزارت خانه‌هایی که به هر حال متولی واردات هستند یک مقدار کمرنگ ترشده است، عنوان کرد: نباید با واردات گوشت، گندم، برنج یا هر چیزدیگری سلامت جامعه را به خطر اندخت و مسئولان باید بدانند که با بهانه‌ افکنی نمی‌توانند از زیر بار عواقب کارهای غیر کارشناسی خود شانه خالی کنند.

وی با یادآوری تعویض رئیس سازمان استاندارد در چندسال پیش توسط دولت در نتیجه واردات برنج‌های آلوده و عدم نظارت بر آن‌ها، تصریح کرد: ما در زمینه واردات کالاها به کشور به طور کلی متاسفانه یک مافیایی را درسطح کشور داریم که دقیقا در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند شرایط کشور را به وخامت می‌کشانند.

ردپای مافیا در ورود کالاهای اساسی

ایرانپور با بیان اینکه مافیای واردات به هر حال وابسته به افراد ذی‌نفوذ هستند که در بعضی از دستگاه‌ها نفوذ داشته واجازه هم نمیدهند که افراد دیگری در این زمینه نقش داشته باشند، افزود: تجربه‌ای که درسال‌های گذشته داشته‌ایم این بوده که این مافیا همواره به بدترین شکل ممکن مشکلاتی را برای کشور پدید آوردند که نمونه آن گوشت آلوده یا برنج آلوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این مطلب که همه جا رد پای مافیا برای واردات کالاها و محصولات دیده می‌شود، گفت: دستگاه‌های نظارتی واجرایی باید دراین زمینه ورود پیدا کرده و به این ترتیب شرکت‌ها وافراد متخاطی شناخته شده و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شود.

رسیدن به خودکفایی وعده هرساله وزیر جهاد کشاورزی

وی ادامه داد: وعده هرساله وزیر جهاد کشاورزی در خصوص رسیدن به مرز خودکفایی خود بی‌اعتمادی را در بین اذهان مردم گسترش داده که اگر خودکفایی طبق گفته وزیر محقق شده چرا واردات در کشور همچنان پیشتاز است؟

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به وعده هرساله وزیر جهاد کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی، گفت: وعده‌های توخالی دولت در خصوص رسیدن به خودکفایی را باید در روحیه آن جستجو کرد که واقعا عجیب است که مشتاق بازگو کردن رسیدن به خودکفایی در محصولات برای هرسال است.

ایرانپور دروغ‌پردازی دولت در خصوص رسیدن به خودکفایی را عاملی برای نرسیدن به خودکفایی دانست و تصریح کرد: مسئولان با اعلام موضوعی که واقعیت ندارد به دنبال رفع ایرادات ورسیدن به هدف یعنی خودکفایی هستند! که این امر هیچ‌گاه عملی نخواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان با ناتوان خواندن دولت در کنترل بازار و گرانی‌های موجود در آن، یادآور شد: دولت توانایی کنترل گرانی را نداشته و در بحث گرانی‌ها مشهود بوده که زمانی گرانی‌ها در بازار شکل گرفته که یک سری اظهار نظرهای غیر کارشناسانه از سوی مسئولان صورت گرفته که در مجموع باعث به وجود آمدن اثرات بد اقتصادی و افزایش قیمت‌ها شده است
منبع: خانه ملت