شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵

چگونه مچ دروغگوها را بگیریم؟!

دروغ گویی به امری نرمال و دایمی میان انسان ها تبدیل شده و نتیجه آن نیز بی اعتمادی و عدم صداقت است.
کد خبر : ۱۱۴۲۲۳
صراط: تقریبا همه مردم تلاش می کنند تا صادق باشند اما گاهی پیش می آید که مجبور به دروغ گفتن می شوند. به طور مثال، به دوست خود می گویند چه زیبا شده ای در صورتی که چنین اعتقادی ندارند. یا هنگامی که می خواهیم خبر بدی بدهیم برخی مسایل را زیبا جلوه می دهیم. همه این کارها را نیز به این ترتیب برای خود توجیه می کنیم که صدمه ای به دیگران نمی زند. اما برخی از دروغ ها بزرگ تر هستند و می توانند عواقب بدی داشته باشند.

دروغ گویی به امری نرمال و دایمی میان انسان ها تبدیل شده و نتیجه آن نیز بی اعتمادی و عدم صداقت است. به همین دلیل، محققان در حال تحقیق روی این مساله هستند که اصولا انسان ها چرا دروغ می گویند و چرا این مساله به امری طبیعی در زندگی این روزهای بشر تبدیل شده است؟

برخی از محققان دانشگاه هاروارد، ۱۰۴ نفر را مورد آزمایش قرار دادند و به آنها بین دروغ و راستگویی حق انتخاب دادند. آنها همچنین همه رفتارهای شرکت کننده ها را در طول آزمایش بررسی و آنالیز کردند. نتیجه آن، کشف عادت هایی بود که انسان های دروغ‌گو را از راست‌گو جدا می کرد.

۳ عادت مشترک انسان های دروغ‌گو

انسان هایی که به طور مدام دروغ می گویند سه عادت مشخص دارند: آنها بیش از دیگران صحبت می کنند، بیش از حد قسم می خورند و اغلب به عنوان شخص سوم صحبت می کنند . بیش از «من» یا «تو» از واژه «او» استفاده می کنند. محققان این گونه صحبت کردن های پرچانه و بی ارزش را «اثر پینوکیو» نام نهاده اند که هر چه بیشتر دروغ بگویید، کلمات بیشتری استفاده می کنید.

انسان های دروغگو اصولا سعی می کنند زیاد حرف بزنند تادروغ های خود را به گونه ای توجیه کنند.

درست برعکس، «آمیترز»ها بسیار کم حرف می زنند و مکالمه با آنها در سکوت ناراحت کننده ای باقی می ماند. آنها اغلب بسیار کوتاه و موجز حرف می زنند و خیلی وارد جزئیات مسایل نمی شوند. این درست برعکس اثر پینوکیو است.

انسان های راست‌گو درست در میان این دو گروه قرار دارند. البته آنها نیز هنگامی که می خواهند دروغ بگویند، زیاد حرف می زنند.

صداقت در تجارت

صداقت یکی از مهم ترین فاکتورهای تجارت است. شما باید به فردی که با او معامله می کنید اطمینان داشته باشید. یکی از مسایلی که هنگام یافتن شریک تجاری مهم است، پیدا کردن فردی با انگیزه است که کم حرف هم نیست. البته باید بدانید، انسان های صادق نیز گاهی دروغ های کوچکی می گویند.

مردم اصولا حرف های فردی که خیلی راحت و روان دروغ می گوید را بسیار بهتر از دروغ گوهای غیرحرفه ای باور می کنند. دلیل آن نیز این است که مردم اصولا حرف هایی که روان و بی وقفه می شنوند را بیشتر باور می کنند تا حرف های منقطع و بریده بریده. با این تفسیر باید گفت فردی که می خواهد دروغ بگوید باید نفوذ کلام هم داشته باشد.

از دیگر دروغ های که در دنیای این روزهای ما بسیار زیاد است، می توان به ارسال ایمیل ها یا پیامک های دروغین، دستکاری کردن پروفایل های آنلاین، تقلب در عکس ها و نام کاربران و ... اشاره کرد. همه مردم در عصر دیجیتال درگیر دروغ ها و تقلب های بی شماری هستند که همه زندگی آنها را در بر گرفته است.
منبع: افکار