پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵

رهبری، شرط آمدن هاشمی!/ بازتاب در رسانه های ضدانقلاب

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: «من بدون موافقت ایشان (آیت الله خامنه ای) وارد عرصه نخواهم شد؛ چون اگر ایشان موافق نباشند، نتیجه ای که به بار می آید معکوس خواهد بود.»
کد خبر : ۱۱۰۷۱۵
صراط: تازه ترین اظهارنظر آیت الله هاشمی رفسنجانی راجع به نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین تشریح شرایط سیاسی کشور که در جمع تعدادی از دانشجویان مطرح شده، مانند سایر مواضع ایشان، در رسانه های بیگانه و اپوزیسیون جمهوری اسلامی انعکاس وسیعی یافته است.

 

 

به گزارش بی بی سی فارسی (BBCPersian)، «هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه‌های تهران در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ورود خود به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آینده را مشروط به موافقت آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، دانست.»

 

رسانه دولتی انگلیس به نقل از منابع داخلی افزود: «آقای رفسنجانی خود را همچنان در حال ارزیابی شرایط برای ورود به انتخابات دانسته و گفته است که در این خصوص باید با رهبر ایران صحبت کند. وی در این زمینه گفت: "من بدون موافقت ایشان (آیت الله خامنه ای) وارد عرصه نخواهم شد؛ چون اگر ایشان موافق نباشند، نتیجه ای که به بار می آید معکوس خواهد بود." رئیس تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: "من پیش از این نیز در حال ارزیابی شرایط بودم و باید ببینم اصلا نیازی هست که وارد عرصه شوم یا خیر؟" وی با اشاره به اینکه "ما نمی‌خواهیم دعوا کنیم" ، گفت: "اگر بخواهد شرایطی بوجود بیاید که بین من و رهبری حالت نزاع و اختلاف به وجود آید، همه ما ضرر خواهیم کرد.

 

 

در ادامه گزارش بی بی سی آمده است: «آقای رفسنجانی همچنین خطاب به دانشجویان گفت: "شما همه چیز را حواله به یک نفر می کنید، حال اگر یک نفر فوت کرد چه باید کرد؟" هاشمی رفسنجانی مسؤولان اصلی نظام را "ناراضی از ایجاد وضعیت خفقان و برگشت به اوضاع سابق" دانسته و گفته است: "این وضعیت را تنها جریان‌های متحجر می‌خواهند، اما نه قانون اساسی و نه انقلاب و نه مسؤولان اصلی نظام چنین وضعیتی را نمی‌خواهند." رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "در این ۸ سال به انقلاب، کشور، مردم و تاریخ ظلم شده است" ، دشمنان ایران را ملزم به جنگ با این کشور ندانسته است، چراکه به گفته او "اکنون شرایطی به وجود آمده که ما خود به طرف انحطاط می رویم.

 

رسانه وابسته به رژیم سلطنتی انگلیس در پایان گزارش خود یادآور شد: «اخیرا بحث‌های زیادی درباره احتمال نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات آینده ایران مطرح شده است. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، روز پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت، آقای رفسنجانی را متهم کرد که در وقایع بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ دست داشته است. وزیر اطلاعات ایران او را "پیشگوی حوادث۸۸" خوانده و گفته بود که وی "خود در فتنه دست داشته است." تعدادی از نمایندگان مجلس ایران، به این سخنان اعتراض کردند. محمد خامنه ای، برادر رهبر ایران، نیز روز شنبه (۱۴ اردیبهشت) هاشمی رفسنجانی را بهترین فرد برای توطئه امریکا علیه نظام جمهوری ایران دانست.»

 

 

وب سایت بی بی سی فارسی

 

بیانات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فرازهای دیگری نیز داشته که رسانه های داخلی و خارجی به تناسب رویکردهای خود بدان پرداخته اند.

اما جام نیوز به اقتضای مأموریت تعریف شده اش در رصد رسانه های برون مرزی، بخش هایی را که در آن منابع مورد توجه قرار گرفته، از منظر مخاطبان خود می گذراند:

 

 

 

رادیوفردا: «در حالی اکبر هاشمی رفسنجانی بر ضرورت موافقت رهبر ایران با حضور وی در انتخابات سخن گفته است، که محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، نیز  روز گذشته بر همین نکته تأکید کرد.»

 

 

دویچه وله: «هاشمی رفسنجانی در حالی مسؤولیت عدم نامزد شدن خود در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری را واگذار به رهبر ایران کرده، که محمد خاتمی نیز روز شنبه گفته بود: بدون اینکه رهبری بخواهند و بدون هماهنگی با ایشان، مشکلات کشور حل نخواهد شد.»

 

 

رادیوفرانسه: «علی اکبر هاشمی رفسنجانی بار دیگر نامزدی خود را در انتخابات آینده ریاست جمهوری منتفی ندانست، اما تأکید نمود که تنها در صورت موافقت رهبر، نامزد انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری خواهد شد. پریروز هم محمد خاتمی خواهان "تفاهم در سطوح بالای قدرت" شده بود.»

 

 


العربیه: «هاشمی رفسنجانی گفت "اینطور نیست که یک عده متحجر بخواهند هرطور که تمایل دارند با مردم رفتار کنند"»

 

 

سخنان آقای هاشمی در رسانه های ریز و درشت اپوزیسیون هم بازتاب داشت:

 

 

 

 

 

 

ناظران سیاسی تأملاتی چند را درباره اظهارات تازه آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح می کنند:

بخشی از منتقدان ایشان اعتقاد دارند که رئیس دولت سازندگی عزم خود را برای کاندیداتوری جزم کرده و با منوط کردن آمدن یا نیامدن خود به نظر رهبری در سخنانش، در واقع می خواهد اینگونه وانمود کند که رهبری خواستار حضور او در انتخابات شده است. آن ها از این سیاست با عنوان "ترفند بنی صدری" یاد می کنند. (اشاره به اعلام کاندیداتوری بنی صدر پس از دیدار خصوصی با حضرت امام(ره) که به معنای حمایت رهبر فقید جمهوری اسلامی از وی تعبیر شد)

 

بخش دیگری از منتقدان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به گونه دیگری می اندیشند. آن ها بر این باورند که آقای هاشمی با علم به عدم برخورداری از اقبال مردمی، خود را در معرض آرا قرار نخواهد داد و با چنین اظهاراتی می خواهد نیامدن خود را نتیجه مخالفت رهبری جلوه دهد.

 

همچنین انتقادات ناتمام آقای هاشمی رفسنجانی از وضعیت کشور در هشت سال گذشته و تصویر ناخوشایندی که ایشان -به اعتراف خودشان بر خلاف نظر رهبری- از ایران کنونی ترسیم می کنند، این شبهه را برمی انگیزد که رئیس دولت سازندگی هنوز در صدد تلافی شکست انتخاباتی خود در سال 84 است؛ وگرنه اتفاقات مثبت و برجسته و حرکت رو به جلوی ایران اسلامی در طی این هشت سال -با وجود همه نقایص و کاستی ها- چیزی نیست که قابل کتمان باشد.

 

به نظر می رسد قرار گرفتن آقای هاشمی رفسنجانی در جایگاه شبه اپوزیسیون و سخن گفتن آزادانه ایشان در حیطه هایی که در دوران ریاست جمهوری خودشان جزء خطوط قرمز و مناطق ممنوعه به شمار می رفت، ادامه همان بازی سیاسی-تبلیغاتی است که با "می آیم، نمی آیم" کلید خورد.

 

آقای هاشمی و همینطور سیدمحمد خاتمی که این روزها به گونه تأمل برانگیزی با ایشان هم صداست، بهتر از هرکسی می دانند که برای فعالیت قانونی و عمل در چارچوب ارزش ها و اقتضائات نظام جمهوری اسلامی، نیازی به مایه گذاشتن از رهبر فرزانه انقلاب نیست. مراجعه به سیره معظم له نشان می دهد که ایشان همواره چتر حمایت خود را بر سر افراد و جریاناتی که بایسته های انقلاب و کشور را رعایت می کنند، گسترده اند. بنابراین هزینه کردن از محبوبیت و جایگاه رفیع ولی فقیه، قدری فرصت طلبانه به نظر می رسد.

منبع: جام نیوز
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۷۱
۴۹
اگر توصیه حضرت آقا مبنی بر کاندید نشدن در مجلس ششم را عمل نمیکردی الان لقب زبیر انقلاب را یدک نمیکشیدی ؟ اگر این هم حقه ای مثل بنی صدر ملعون در هنگام کاندید شدنش نباشد . آن ملعون هم وقتی از منزل امام خارج شد با حیله اعلام کرد حالا من کاندید میشم و با این کار همه مردم فکر کردند به توصیه امام کااندید شده و یکصدا شعار دادن بنی صدر 100 درصد وقتی ولی این حقه چند ماهی بیش طول نکشید و با حکم امام و با افتضاح هر چه تمامتر عزل شد.
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
مخالفین هاشمی باید پاسخگوی عملکرد خود در این 8سال باشند.کشور را به یک ویرانه تبدیل کرده اند؟؟!
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس همه 3تاکامنتت شبیه هم بود خوب یکیش بس بوددیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
از خودت داستان میسازی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
داستان نیست بلکه واقعیتی است که در تاریخ ایران ثبت شده . به روزنامه های سال 60 مراجعه کنید به واقعیت آن پی میبرید .
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
زبیر بودن صدشرف داره به دجال بودن ناشی جونم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۶۷
۴۶
ایشان دو موضوع مهم را خیلی دیر فهمیدند : یکی اینکه "هر که با آل علی درافتاد ورافتاد" .و دوم اینکه" شرط ماندگاریش عمل به توصیه های رهبری در خصوص کاندید شدن "است است . کاش در انتخابات مجلس ششم هم که آقا توصیه کردند کاندید نشو عمل میکرد تا اکنون به لقب زبیر انقلاب مفتخر نشود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آل علی؟!! کدومشون؟ داماد پیامبر؟ واقعا مگه ایشون 1400 سال پیش بوده؟ دین مایه فساد حکام است عجل لولیک الفرج. که هر چه میکشیم از دست شما دین فروشان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بالاخره فهمیدند که با تفنگ نمیشه در افتاد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بالاخره فهمید با آل علی نمیشه در فتاد چرا که ور افتادن تو شاخش
مهدیه
|
Iran (Islamic Republic of)
چه معلوم حقه نباشه.این خودش راازرهبری بالاترمیدونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۰
۱۸
اگه اون یه نفر که میگه فوت کرد خودشو میگه
یه ملت راحت میشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۶۱
۲۸
بیاد بنی صدر افتادم که با دغل بازی رفت پیش حصرت امام و وقتی از پله ها پایین میآمد در جمع خبرنگاران گفت : حالا دیگه من کاندید میشوم. و با این نیرنگ مردم فکر کردند ایشان کاندید امام است و یکسره شعار دادند بنی صدر صد در صد . ولی چه زود غربال انقلاب با لباس و آرایش غلیظ زنانه او را از کشور بیرون کرد؟ فاعتبروا یا الالباب!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بنی صدر میگه با لباس افسری و با هواپیمای نظامی از کشور رفت حالا شما راست میگه یا بنی صدر! ضمنا بلافاصله با رسانه های دنیا هم مصاحبه کرد که تو اینترنت هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بهتر بود یاد احمدی نژاد می افتادی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ولی تلوزیون فراسه فیلم کاملا زنانه ای در هنگام ورود به فرودگاه از ایشان نشون داد
مهدیه
|
Iran (Islamic Republic of)
غلط زیادی میکنی ناشناس.احمدی نژاد همیشه پیروولایت بوده وهست
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۵
۳۳
بابابرای هزارمین بارمیگویم این اصلاحات بازیواصولگرابازیاروبیخیال شین یه آدم بیطرف که بیادبه درمردم برسه خوب هاشمی جان وقتی شمانیومده 88خودتونشون دادی انتظارداری مردم بهت رای بدن؟ اه اه اه
امید 17ساله
|
Iran (Islamic Republic of)
تو چی میگی؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خوبه اسمتو انصاف گذاشتی اگه بی انصاف بودی چی میگفتی؟
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
انصاف آدم بی طرفتونم دیدیم!!!
سينيا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵۵
۶۴
كاش بعضيا بصيرت رفسنجاني رو داشتن
سينيا
|
Iran (Islamic Republic of)
اون بي فكري كه منفي داده به چي داده؟؟؟

هاشمي مي فهمه كه دود اختلاف تو چشم من و تو ميره!
محمود و باهنر و قاليباف و اسفنديار و ... كه جاي پاشون محكمه! روغن بشه صد هزار تومن بازم اينا سفره شون تغييري نميكنه
من و توييم كه بدبخت ميشيم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بصيرتي كه مايه اميد و ذوق زدگي ضد انقلاب باشد بدرد لاي جرز ميخورد.
محمد (م .....)
|
Iran (Islamic Republic of)
شدت بصیرت ش از سمت بچه هاش و خانواده ش بدجوری زده بیرون !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بصیرت از نوع بصیرت زبیری اف
مهدیه
|
Iran (Islamic Republic of)
سینیاازمامان بابات بپرس زمان هاشمی گرونی چه جوری بود،بعدنظربده
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
ضد انقلاب ضدانقلاب گفتن هم خوب دکونی شده واسه بعضیا!!!
فریاد
|
Kazakhstan
|
۱۱:۲۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۳
۵۰
خداکند که بیایی.....
ناشناس
|
Kazakhstan
که یک سیلی دیگر بخوری
مهدیه
|
Kazakhstan
سلام بربهارانسانهاوخرمی دورانها
ناشناس
|
Kazakhstan
تا مثل دفعات قبل یک سیلی هلاک کننده از ملت بخوری
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۴۵
۲۵
بخدا راهی که این حضرت آقا میره (هاشمی) به انحطاط و نابودی میرسه . . . . بخدا اگه رهبرم حکم بده دنیایشان را بر سرشان ویران میکنیم .
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
ایکاش به تمام حرفهای رهبری گوش کنی، نه اینکه فقط نقش بولدوزر داشته باشی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
ایولا عباس جون
اینا هنوز فدایی های اقا رو نشناختن.
یا علی
مهدیه
|
Iran (Islamic Republic of)
دوره اشرافیهاتمام شده.اینهانمیتونندبابازی کثیف بالابیاند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
وقتی با قدرت و تفنگ کنار نیای تو ظاهر نابود میشه اما مثل همه آزادی خواهان افتخار تاریخ میشی
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
بیشین بابا!
به خدا اگه جلو دستم بودی میزدم پس کله ت!!
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵۲
۲۰
خیلی بازی کثیفی داره میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ورژن جدید حقه بنی صدر در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
هنوز مثه موقع رای دادنت به دلاور ساده و خامی مملی جونم!
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۹
۳۰
خامنه ای زنده باد هاشمی پاینده باد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
50 در صد اول كامنت آمين
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
اولشو هستم
مهدیه
|
Iran (Islamic Republic of)
30سال عقبی جونم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵
۳۵
احتمالا رسانه های مجاز هم سخنان ایشان رو تیتر کرده اند
ضمنا این برای حکومت مایه شرم و نشانه ضعف است که رسانه های مخالف و رسانه های بین المللی را فیلتر میکند!
سدمحمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۳
۶
رهبری قبلا اعلام کردند هر کس که به نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد وارد عرصه انتخابات شود ...حال اقای هاشمی موافق نظام و اصل ولایت فقیه است ؟؟؟؟
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
به تو چه!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۸
۴۸
با توجه به گندي كه به مملكت زده شده فقط هاشمي هاشمي هاشمي .
ارمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵
۲
میزان رای ملت است پس با این حساب همه میتونن شرکت کنند و نظر اکثریت مهم هست نه نظر یه عده خاص
فارض
|
United States of America
|
۲۰:۳۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۷
۳
صراط انصاف داشته باش.سخنان هاشمى كاملاً منطقى ومتينه.همه مردم ميدونند آقاى هاشمى منتقد روند اموره .بالاخره اين اختلاف نظرها بايد بنفع مملكت حل بشه .
بهرحال اصولگراها هشت سال تمام به خاطر آقاى احمدى نژاد همه مخالفين و منتقدين رو قلع وقمع كردند، نتيجه هم بعداز هشت سال كاملاً مشخص شده لذا نبايد بيش از اين لجبازى كرد .ايراد بزرگ اصولگراها اينه ادعاى دروغيكه عليه رقيب جعل ميكنند خودشون هم باورشون ميشه مثلاً همين آقاى هاشمى :آيا درباره وى ميشه گفت دستش تو دست دشمنه يا جيره خوار استكباره ؟يا مثلاً بمقام معظم رهبرى حسوديش ميشه ؟آخه اونهم تو سن هشتاد سالگى ميشه گفت شهوت مقام داره ؟قبول كنيد صحنه سياست در ايران خيلى آلوده شده بايد به فكر بود.
جواد ج خلخال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱
۱۲
سیاستنداری هوشمند...؟
این لقب را روئسای جمهور کشورهای مختلف جهان در دوره ریاست جمهوری هاشمی به وی داده بودند.انوقت چند نفر آدم که نمی توانند زندگی شخصی خودشان را اداره کنند میان میدان ، و ازش ایراد نه، بلکه تخریبش می کنند.
به دنبال آفتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۴
۳
به قول مختار شیعه ای که ملعبه ی دست منافق وخوارج ومعاویه ها شود همان بهتر که ...
در زمان آقا هاشمی دوره ای بود که تورم 40الی 50 درصد هم رسید شما یادتون نیست
مواظب باشین بازیچه دست معاویه صفت ها نشوید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۰
۴
جناب آقای هاشمی یه توصیه میکنم این سید بزرگوار از سلاله حضرت زهرا(س) است به فکر کمک کردن به آقا باشین بابا چرا آقا بگه عین عمار چرا ...
به کارات فکر کن وبه دنیا لگد بزن
امام علی راز زبیر رو فاش کرد و گفت زبیر قبل از تولد پسرش با ما بود ولی وقتی پسر نحصش به دنیا اومد پدرشو به جهنم فرستاد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۸
۱۷
زنده باد سردارسازندگی هاشمی رفسنجانی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۴۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۶
۱۲
در مورد تخریب هاشمی رهبر معظم انقلاب در این ۴ سال بارها تو دهنی سنگینی تو دهن بعضی رسانه های مثلا ظاهرا اصولگرا زدند ولی متاسفانه توجهی نمی شود
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۳
۵
تورو خدا بگذار یه جوون تری بیاد . بعداز 80 سال چقدر میشه تو این شرایط کارکرد ؟ اگه قراره دیگران کارکنند بگذارید جوون تری که توانایی وتحمل بیشتری داره بیاد .