پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۷

۲ شرط هاشمی برای کاندیداتوری

مدیر مسئول سابق روزنامه کارگزاران برنامه‌محوری را مهمترین اصل در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد و گفت: برنامه‌محوری باید برای شورای نگهبان مهم باشد و براساس آن صلاحیت داوطلبان را بررسی کند.
کد خبر : ۱۱۰۶۳۷

صراط:مرتضی سجادیان مدیر‌مسئول سابق روزنامه کارگزاران درباره سازوکار وحدت و رسیدن به یک نامزد واحد در جریان اصلاحات، گفت: قطعاً رسیدن به یک فرد واحد سخت است کما اینکه رسیدن به نامزد واحد در جریان اصولگرا هم سخت شده است، اما اگر هاشمی رفسنجانی و یا محمد خاتمی وارد عرصه انتخابات شوند، اجماع کامل در جریان اصلاحات شکل خواهد گرفت.

 

وی افزود: درصورت عدم کاندیداتوری هاشمی و یا خاتمی باید دید از بین گرینه‌های فعلی (حسن روحانی، عارف، جهانگیری) کدامیک از مقبولیت بیشتری برخورداند، لذا فعلاً رایزنی‌ها در حال انجام است و باید منتظر ماند تا ثبت‌نام‌ها انجام شود.

 

مدیرمسئول سابق روزنامه کارگزارن در ادامه درباره کاندیداتوری هاشمی‌رفسنجانی و تمایل او برای حضور در عرصه انتخابات، اظهار داشت: هاشمی دغدغه نظام و مردم را دارد و برای وی کارآمدی مهم است و معتقد است رئیس جمهور باید کارآمد باشد نه اینکه در جایگاه نمادین قرار بگیرد.

 

سجادیان اضافه کرد: هاشمی‌رفسنجانی اگر متوجه شود رهبری موافق حضور او در صحنه انتخابات است و اجماعی هم برای کاندیداتوری وی صورت بگیرد و با اقبال مردمی روبه شود‌، نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد، البته بنده احتمال می‌دهم هاشمی نامزد انتخابات شود اما این احتمال هم قطعی نیست.

 

وی در ادامه برنامه‌محوری را مهمترین اصل در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد و با بیان اینکه برنامه‌محوری باید برای شورای نگهبان مهم باشد و براساس آن صلاحیت داوطلبان را بررسی کند، خاطرنشان کرد: من برنامه‌محوری را در زمان انتخابات گذشته نیز مطرح کرده بودم، لذا باید جامعه به سمتی برود که فقط برنامه‌های داوطلبان را مورد توجه و اهمیت قرار دهد، چرا‌که مشکلات کنونی جامعه براساس یک برنامه درست و منطقی برطرف خواهد شد و رئیس جمهور باید برای این مشکلات برنامه ارائه دهد، رهبری نیز بارها بر اهمیت نقش و جایگاه رئیس جمهور اشاره کرده بودند و فرمونده رئیس جمهور باید توانایی بالایی برای اجرا داشته باشد.

 

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در عین حال تاکید کرد: 80 درصد داوطلبانی که اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، بعنوان رجال سیاسی شناخته نمی‌شوند، چراکه رجال سیاسی تعریف شده است و معنی و مفهوم خود را دارد و فقط نمی‌توان پذیرش یک مسئولیت در حال و یا گذشته را شرطی برای رجال سیاسی بودن دانست.

 

سجادیان همچنین بابیان اینکه تعدد کاندیداها تقلیل پیدا خواهد کرد، به عواملی که منجر به این تقلیل می‌شود، اشاره کرد و کاندیداتوری هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی را مهمترین عامل برای کاهش نامزدهای انتخابات خواند و افزود: در صورت کاندیداتوری یکی از این افراد اکثر داوطلبان از صحنه انتخابات انصراف خواهند داد، رجل سیاسی نبودن هم عامل دیگری است که باعث ریزش داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود، ضمن آنکه برخی از این آقایان در دقیقه آخر برگزاری انتخابات به نفع جریان متبوع خود انصراف خواهند داد، از این‌رو پیش‌‌بینی می‌کنم 5 الی 6 نفر در عرصه رقابت انتخابات باقی خواهند ماند.‌

منبع: تسنیم