پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۰
پورمحمدی:

من حزب باد نیستم

عضو ائتلاف ۵گانه اصولگرایان با اشاره به احتمال کاندیدا شدن هاشمی رفسنجانی می‌گوید، بنده به نفع هاشمی کنار نمی‌روم چرا که بازگشت به قدرت غلط و تئوری منسوخ شده‌ای است.
کد خبر : ۱۰۹۱۳۳
صراط:مصطفی پورمحمدی عضو ائتلاف 5گانه اصولگرایان در جمع دانشجویان دانشگاه شریف درخصوص چرایی حضور در انتخابات گفت: عمر قانونی این دولت در حال اتمام است و دولت جدیدی باید شکل بگیرد لذا کسانی که نیازهای مردم را درک و ظرفیت‌های موجود در جامعه را می‌دانند و با برنامه هستند و همچنین توان بکارگیری ظرفیت ملی را دارند، می‌توانند در این انتخابات حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به آشنایی‌های بنده با مسائل کشور و حضور در 4 دولت مختلف، در انتخابات شرکت کردم؛ بنده دولت‌ها را می‌شناسم و ظرفیت‌های تیم‌های مختلفی که در سطوح بالا کار کردند را می‌دانم، ضمن اینکه 10 سال اول خدمتم را در استان‌ها طی کرده‌ام. 

عضو ائتلاف 5گانه اصولگرایان افزود: بنده چند سالی در وزارت کشور بودم و با مسائل استان‌ها، بخش‌ها و شهرستان‌ها آشنا هستم؛ وزارت کشور در سیاست، عمران و توسعه دخالت دارد و تمام پروژه‌های شهری را پیگیری می‌کند ضمن اینکه 5 تا 6 شهردار کلان‌شهرهای کشور هنوز از بنده حکم دارند. 

پورمحمدی  ادامه داد:  در سازمان بازرسی هم حضور داشته‌ام و برای من آنجا دنیای جدیدی بود چرا که دوره‌های اجرایی مدیریت کشور را پشت سر گذاشتم اما در سازمان بازرسی با تعداد فراوانی از موضوعات در لایه‌های میانی و پایینی کشور مواجه شدم و این دوره برایم ارزشمند بود از این رو با تمام حوزه‌های اجرایی درگیر بوده‌ام.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های قضایی، اجرایی، نظارتی، آشکار و پنهان، داخلی و خارجی، اجرایی و تحلیل‌گری کار کرده‌ام، تصریح کرد: تحلیلم از شرایط، همان چیزهایی است که دغدغه شماست. 

عضو ائتلاف 5گانه اصولگرایان ادامه داد: دغدغه در کشور این است که کشور را براساس تخصص، دانش و آخرین یافته‌های علمی، تحقیقی و پژوهشی اداره کنیم و هر دولتی می‌خواهد سرکار بیاید، باید از عقبه حرفه‌ای و کارشناسی بهره بگیرد، چیزی که هم اکنون به آن بهایی داده نمی‌شود و آسیب‌های فراوانی از این بستر، نشأت گرفته است.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: بازار کار مسئله‌ای جدی است البته شاید شما دانشجویان این دانشگاه باید به عنوان نخبگان ظرفیت شغلی بیشتری داشته باشید اما مسئله اشتغال موضوع اصلی نسل جوان است و امروز این دغدغه در بسیاری از خانواده‌ها آزار دهنده شده است.

پورمحمدی همچنین گفت: دولتی که می‌خواهد سرکار بیاید، باید فضای اشتغال سازنده، مولد و مفید و با ارزش افزوده را ایجاد کرده و از طریق تولید به اشتغال برسد. 

وی با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی در کشور فوق‌العاده آسیب دیده است، اظهار داشت: در حال حاضر حرکت‌های ما براساس برنامه نیست، ضمن اینکه بنده فکر می‌کنم سازمان برنامه سابق ضعیف بود، البته بنده سالیان سال روی آن کار کردم و این سازمان امکان مدیریت، کنترل و نظارت نداشت اما متاسفانه ما آن را به هم ریختیم. 

عضو ائتلاف 5گانه اصولگرایان ادامه داد: نظام برنامه‌ریزی توانمند با مدل‌های جدیدی که فرجام‌نگر، محصول‌گراست و نظارت قوی و قدرت پاسخگویی دارد، باید مورد توجه قرار گیرد و سازمان برنامه‌ریزی باید به جایگاه کشور بازگردد.

پورمحمدی با اشاره به نظام بانکی کشور افزود: بانک مرکزی اصول خاص خود را دارد و متاسفانه بانک مرکزی از هویت افتاده و این بانک به شعبه کارگزاری برای دولت تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: ما در حوزه پول و اعتبارات، مدیریت نداریم و  در رکن اقتصاد که گردش پول و کنترل منابع است، مشکل داریم؛ الان جایی نداریم که براساس آن، تفکر کارشناسی داشته باشیم. 

پورمحمدی در ادامه با بیان اینکه شورای پول و اعتبار از ظرفیت‌های خود تهی شده است، تأکید کرد: صندوق توسعه ملی به تازگی ایجاد شده و بنده ناظر این صندوق هستم، ولی می‌گویم که روی برخی تصمیمات در این صندوق حرف دارم ضمن اینکه مدیریت ذخیره ملی باید فراتر از بدنه دولت باشد. 

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: نظام مالیاتی، بیمه، بانک، تعرفه و عوارض و اصلاح نظام اقتصادی به طور شفاف باید از عقب‌ماندگی و درگیری با تصمیمات متضاد خارج شده و به نظم در فضای قانونی قرار گیرد و این راه نجات و موفقیت است.

پورمحمدی در ادامه سخنانش در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چه زمانی گزینه ائتلاف 5گانه معرفی می‌شود، گفت: قرار است که تا پایان مهلت قانونی ثبت‌نام، یعنی 24 اردیبهشت‌ماه به نظر واحد برسیم. 

وی  ادامه داد: دل کل در جبهه اصولگرایی قرار است که تعداد کاندیداها کاهش یابد و هماهنگی‌ها پس از ثبت‌نام انجام شود ضمن اینکه اگر فضای رقابت و ترکیب کاندیداها به شکلی باشد که با کاندیدای واحدی جلو بیاییم، عمل می‌کنیم ولی آنچه هم اکنون تصور داریم این است که فضای حاد و متمرکزی نخواهد بود و تلقی من این است که عملا با تعدد کاندیدا به میدان خواهیم آمد و نه تعدد ملی، بلکه محدودتر از وضع موجود انجام خواهد شد.

پورمحمدی اضافه کرد: دولت سعی کرد که آرمان‌های اول انقلاب را تجدید و تکرار کند و حرکت دولت به سمت محرومیت‌زادیی، توجه به نقاط دور دست کشور و تغییر گردش مدیریت بود که اینها از نکات مثبتی محسوب می‌شود البته برخی از رفتارهای دولت نیز همراه با جسارت بود. 

وی خاطرنشان کرد: هدفمندسازی یارانه‌ها، سهام عدالت و بنگاه‌های زودبازده از اقداماتی خوب دولت بود ولی چون دقیق اجرا نشد، به "ضد خود" تبدیل شد اما دولت بعدی باید این نکات مثبت را حفظ کند و این نکات نباید فقط شعار باشد.

عضو ائتلاف 5گانه اصولگرایان در خصوص نقاط منفی دولت فعلی گفت: در مورد نقاط ضعف دولت فعلی، در فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران  مواردی مطرح شد و ایشان فرمودند که دولت باید برنامه‌محور باشد و به قانون بها دهد، به تولید اهتمام جدی داشته باشد؛ این موارد، نقدهایی است که برای دولت آینده بیان می‌شود.

وی ادامه داد: "بگم بگم" عنصر نامناسبی در فضای اجتماعی، اداری و سیاسی است و نظام باید شفاف باشد؛ ما چرا اجازه می‌دهیم که در مملکت حیف و میل صورت گیرد. ضمن اینکه طبقه ثروتمند افسانه‌ای، در کشور شکل گرفته و  این درد بزرگی است. 

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: همه چیز را در فضای توهم، ابهام‌آفرینی و آلوده‌نگری آورده‌ایم و ادبیات ما، ادبیات افرادی است که دنبال ماجراجویی هستند و می‌خواهند مانند خروس جنگی با هم برخورد کنند در حالی که تمدن اسلامی و ایرانی مملو از داشته‌های عظیم است ولی ما با این رفتار آنها را به هم می‌ریزیم. 

پورمحمدی با اشاره به استعفای خود در دولت نهم گفت: سال اول دولت نهم و در ماه دهم به من گفته شد که استعفا دهم چرا که  می‌گفتند افرادی را در سمت‌هایی بگذارم و من مخالفت کردم و منجر به جدا شدن بنده از دولت شد. 

وی با بیان اینکه مجلس باید در مقابل اولین انحراف و تخلف دولت با قاطعیت بایستد، افزود: ضمانت تعهدات و وفای به عهد نسبت به مجلس، دستگاه‌های نظارتی و دستگاه قضایی باید وجود داشته و باید از نظامات بخواهیم با قدرت، جدی و قانونمند عمل کنند و این چرخه را تغییر دهند لذا اگر بنده به دستگاه اجرایی برگردم، نمی‌گذارم که نوبت به مجلس و دستگاه‌های نظارتی برسد.

پورمحمدی با بیان اینکه در سازمان بازرسی کارهای بزرگی انجام داده‌ام، تصریح کرد: کل پرسنل سازمان بازرسی در کل کشور 2100نفر است ولی 260هزار موسسه مالی و 24هزار شعبه بانکی داریم و اگر برای هر 10بانک یک بازرس بگذاریم، به 2400 پرسنل دیگر نیازمندم اما بازرسان بانک‌ها از بازرسان سازمان بازرسی بیشترند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون جلوی 10 بانک بزرگ را گرفته‌‌‌‌ام که این بانک‌ها می‌توانستند در نظام بانکی فاجعه آفرین باشند، تاکید کرد: جلوی قراردادهای بزرگی را گرفته‌ایم که هزاران هکتار زمین را به نام افرادی زده بودند، جلوی آن را بستم و در سال‌های اخیر هر جا خواستم سخنی بگویم، گفتند به دلیل اینکه از دولت بیرونت کردیم، می‌خواهی سیاه‌نمایی کنی. 

عضو ائتلاف 5گانه اصولگرایان با بیان اینکه سیستم‌های کشور نیاز به اصلاح دارند، خاطرنشان کرد: امروز نظام پولی را بانک مرکزی کنترل می‌کند، نه سیستم‌های نظارتی؛ در کشور ما وقتی 1800 میلیارد تومان از این بانک به آن بانک می‌رود، بانک مرکزی اطلاعی ندارد لذا پس من، چگونه می‌توانم این سیستم‌ها را اصلاح کنم. 

پورمحمدی یادآور شد: تا به حال 3 تا 4 نامه به احمدی‌نژاد، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی نوشته‌ و گفته‌ام که این سیستم قابلیت نظارت مدیریت مالی و پولی را ندارد. 

این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برای شادی و سرگرمی جوانان چه برنامه‌ای دارید، تاکید کرد: برنامه‌هایم را منتشر کرده‌ام؛ مربعی برای جوانان پیش‌بینی کردم که شامل ورزش، رسیدگی به اوقات فراغت، اشتغال و ازدواج می‌شود که باید همزمان جلو برود.

پورمحمدی در خصوص داشتن رابطه سیاسی با آمریکا نیز گفت: هر مدیری که مسئول جامعه و دولتی می‌شود با تمام ظرفیت، قدرت و انرژی باید از منافع دفاع کند و در روابط خارجی نمی‌توان با اسرائیل که به ناروا ملتی را از سرزمینش اخراج کرده، رابطه داشت لذا به خاطر امنیت ملی نباید اسرائیل را تحمل کنیم. 

وی ادامه داد: مشکلی برای ارتباط با آمریکا نداریم ولی اگر آمریکا از موضع بالا و امتیازخواهی رفتار نکند، می‌توان ارتباط برقرار کرد اما اگر آمریکا با چماق بالا و زدن منافع ما ظاهر شود، حتما جلویش می‌ایستیم و تاکنون نیز ایستاده‌ایم. ضمن اینکه در مقابل اصطکاک با آمریکا، منافع اقتصادی ما خوب بوده اماباید تحریم‌ها را کنترل کنیم و با نوع گفت‌وگوها و روابط، شدت برخورد را کاهش دهیم و در این فضا به اقتصادمان توجه کنیم. 

عضو ائتلاف 5گانه اصولگرایان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه باهنر اعلام کرده که رای اول را در ائتلاف دارد، نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: ما قرار گذاشته‌ایم که هر کدام از ما طبق قرارمان اگر از دیگری جلو افتاد، بقیه از وی پشتیبانی کنیم لذا ارزش حفظ قرار برای من بیشتر است، پس این سوال را می‌گذاریم تا وقتی که جواب نظرسنجی مشخص شود. 

پورمحمدی در ادامه با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی سابقه‌ای در انقلاب دارد و البته نقدهایی هم به وی مطرح است که من برخی‌ها را قبول دارم و برخی‌ها را قبول ندارم، تأکید کرد: به وی گفته‌ام که شما به عنوان عنصر سابقه‌دار برای انقلاب در کنار رهبری عنصر مفیدی باشید و ما باید تلاش کنیم که مسائل را به سمتی ببریم که به نفع‌ ما باشد و کاری کنیم که از آن تعامل نفعی به ما برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر هاشمی رفسنجانی به صحنه باید آیا به نفع وی کنار می‌روید یا خیر؟ پاسخ داد: حتما کنار نمی‌روم چرا که بازگشت به قدرت غلط و تئوری منسوخ شده‌ای است.

پورمحمدی در ادامه گفت: خاتمی هم گفته که ما اصلاح‌طلبان اعتقاد داریم که در قدرت و ثروت در چرخش نخبگان باید وجود داشته باشد ضمن اینکه دفعه قبلی که هاشمی رفسنجانی کاندیدا شد، بنده گفتم که نگذارید این چرخه در کشور سنت شود؛ امروز دنیای تفکر جمعی، استفاده از تخصص‌ها و اتکا به سیستم‌هاست و بنده هم اگر بخواهم موفق شوم، باید از این موارد استفاده کنم.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه من حزب باد نیستم، خاطرنشان کرد: آنجا که می‌توانستم و مطلوب بودم، کمک کردم و آنجایی که با مواضع همراه نبودم کنار گذاشته شدم ضمن اینکه مواضع‌مان، ماجراجویانه نیست و نمی خواهیم جنگ کنیم لذا باید به مواضع پایبند باشیم
منبع: تسنیم