دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۸
اذعان پايگاه تحليلي "پالسي ميك":

علت اصلي عدم پيشرفت مذاكرات هسته اي

"ژوزف سركيسيان" كارشناس ارشد روابط بين الملل از دانشگاه "ماساچوست" آمريكا در مقاله جديد خود معتقد است كه دولتهاي غربي از جمله آمريكا مي بايستي موضع استكباري خود در قبال ايران را تغيير دهند تا پيشرفت در مذاكرات هسته اي ايران با قدرتهاي جهاني حاصل شود.
کد خبر : ۱۰۴۸۵۶
صراط: به نقل از پالسي ميك ؛ نويسنده با اذعان به عدم عقب نشيني كشورمان از مواضع هسته اي خود مي نويسد "مذاكرات هسته اي ميان نمايندگان هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني عضو گروه 1+5 به پايان رسيد. پس از پايان مذاكرات دو طرف اظهار داشتند كه اختلافاتي در ديدگاه دو طرف وجود دارد. دكتر "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران نيز پس از اين پايان اين دور از مذاكرات آلماتي از برنامه ايران به منظور بهره برداري از دو معدن بزرگ اورانيوم و احداث چندين نيروگاه اتمي ديگر به منظور غني سازي اورانيوم و توليد "كيك زرد" سخن گفت."

نويسنده در ادامه با اشاره به سياست هاي "كثيف" دولت آمريكا در قبال كشورمان مي افزايد "ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 خواسته هايي را در زمان هاي مختلف از يكديگر مطرح كرده اند. آمريكا بارها گفته كه خواهان تعليق غني سازي 20 درصدي اورانيوم توسط ايران است و در مقابل ايران نيز تاكيد كرده است كه دولتهاي غربي مي بايستي حق غني سازي اورانيوم توسط آن كشور را برسميت شناسند و همواره گفته است كه غني سازي را متوقف نخواهد كرد. با اين حال در تاريخ معاصر دولت آمريكا سياست كثيفي را در قبال ايران در پيش گرفته است. دولت آمريكا در سال 1953 ميلادي (1332 هجري شمسي) كودتايي را عليه دولت قانوني ايران ترتيب داد و شاه ديكتاتور را بار ديگر به قدرت بازگرداند." 

نويسنده با بيان سياست هاي خرابكارانه و منفي دولت آمريكا در قبال كشورمان اذعان مي كند كه "براي پيشرفت مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني اين دولت آمريكاست كه نخست مي بايستي در سياست ها و موضع گيري هايش در قبال ايران تغيير ايجاد نمايد. ايران سالها با تكبر و هجمه هاي امپرياليستي دولت آمريكا مواجه بوده است. از جمله اين سياست هاي خصمانه مي توان به اعمال تحريم، حملات پنهاني و تمسخر ايرانيان از سوي دولت آمريكا اشاره كرد." 

نويسنده با اذعان به شكست سياست هاي غرب در قبال كشورمان مي افزايد "ايران مي داند كه همواره بقايش تضمين شده است. حتي اگر بر فرض محال كه ايران به سلاح هسته اي مجهز شود قطعا آن را عليه كشور ديگري به كار نخواهد گرفت. كشورهاي غربي نيز مي دانند كه دير يا زود بازهم به خريد نفت از ايران احتياج پيدا خواهند كرد."