سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
علی‌عسگری

نزدیک‌ترین کاندیدا به هاشمی

مشاور حسن روحانی با اشاره به اینکه در بین کاندیداها، گزینه‌ای که درسبک فکری و مدیریتی اش دولت وحدت ملی را مدنظر قرار دهد، حسن روحانی است، گفت: وی و محقق داماد اصلاح طلبانی معتدل هستند.
کد خبر : ۹۸۰۳۲
مشاور حسن روحانی با اشاره به اینکه در بین کاندیداها، گزینه‌ای که درسبک فکری و مدیریتی اش دولت وحدت ملی را مدنظر قرار دهد، حسن روحانی است، گفت: وی و محقق داماد اصلاح طلبانی معتدل هستند.

به گزارش صراط،حجت‌الاسلام والمسلمین تیمور علی عسگری رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ، با اشاره به برنامه‌های انتخاباتی حسن روحانی گفت: حسن روحانی مثل هر شخصیت روحانی دیگری تلاش می‌کند در درجه اول انتخابات حالت رقابتی و حداکثری داشته باشد و به جشن شکوهمند انقلاب تبدیل شود.

وی افزود: حسن روحانی به دنبال این است تا انتخابات 92 پیامی اثرگذار برای دشمنان داشته باشد و دشمن را صد قدم به عقب براند. در داخل نیز اختلاف و شکاف‌هایی که در گذشته پیش آمده و امروز هم در قالب اختلاف میان اصولگریان می‌بینیم، جمع شود. چراکه اختلاف با اخوت و کرامت انسانی هم‌خوانی ندارد. ما همه با وجود سلایق مختلف به نظام تعلق داریم و در نظام جمهوری اسلامی رئیس جمهور، رئیس مجلس ، رئیس مجمع تشخیص و رئیس قوه قضائیه باید خود را در جایگاه فراجناحی بدانند و منافع جناحی و باندی نباید مبنای نظر قرار بگیرد.

*دعوای مسئولین صدای مردم را در آورده است

مشاور حسن روحانی تاکید کرد: بداخلاقی‌هایی که در چندوقت اخیر پیش آمد، حاکی از سیاسی‌کاری بود و اینها به نفع نظام نیست.متاسفانه دعوای میان برخی مسئولین به قدری نازل شده و افت کرده که نوع تقابلشان با یکدیگر حتی صدای مردم عادی را هم در آورده و می گویند اینها که بزرگترهای ما در نظام هستند، دعواهای بچه‌گانه دارند.

علی عسگری افزود: روش خلاف اخلاقی که در انتخابات 88 و در مناظره ها کلید خورد و سپس در جلسات محفلی ادامه یافت، خوب نبود. اینکه برای دعوای قدرت هر شخصی دسته کشی کند و عواملش را به جلسه ها بفرستد تا آن را به هم بزند، زیبنده نظام نیست.

*حسن روحانی بر ضرورت حضور و مشارکت مردم در انتخابات تاکید دارد

وی با بیان اینکه حسن روحانی مشکلات فعلی کشور را در سه حوزه سیاست خارجی، مدیریت در داخل و سوءمدیریت‌ها و همچنین مسئله اقتصاد که در عین حال مهمترین معضل و مطالبه مردم است می‌داند، اظهار داشت: حسن روحانی تاکید دارد که مشکلات کشور راه‌حل دارد و راه‌حل مهم موضوع این است که انتخابات شکوهمندی برگزار شود. وی همچنین در دیدارها عمدتا بر اصل ضرورت حضور و مشارکت مردم تاکید دارد.

*جلسات هاشمی و روحانی درباره انتخابات 92

رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مشورت حسن روحانی با بزرگان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد، افزود: با توجه به اینکه آقای روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص هستند، به صورت مکرر با آقای هاشمی جلسه دارند و درباره انتخاب نیز بحث‌هایی انجام دادند .

علی عسگری ادامه داد: آقای هاشمی هنوز در رابطه با چهره‌ها و اشخاص برای کاندیداتوری ریاست جمهوری نظر ندادند. اما آنچه می‌دانیم این است که حسن روحانی نزدیکترین فرد به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است و بسیاری از سلایق فکری و شاکله شخصیتی ایشان با آقای هاشمی هم‌خوانی دارد و در بعضی حوزه ها مثل دفاع مقدس و مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری رابطه کاری تنگاتنگی داشته و دارند.

وی تصریح کرد:حسن روحانی یکی از نزدیکترین گزینه‌ها به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است.

*نزدیک کاندیدا در انتخابات به هاشمی، حسن روحانی است

رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در بین کاندیداهای ریاست جمهوری، گزینه‌ای که سبک فکری و مدیریتی و سلیقه‌اش و تفکر و اندیشه‌اش دولت وحدت ملی و فراجناحی را می تواند مدنظر قرار دهد حسن روحانی است، گفت: روحانی تاکید دارد که اگر کاندیدا شوم، به صورت مستقل می‌آیم تا بعدها بتواند از نظر استقلال و استغنای فکری برای نظام یارگیری داشته باشد و از مجموعه جریان‌ها اعم از جریان اصلاح طلبان معتدل، اصولگرایان معتدل و مستقل‌ها استفاده کند و از همین جهت فکر می کنم که سلیقه و تفکر حسن روحانی به آقای هاشمی در میان دیگر کاندیداها نزدیکتر است.

علی عسگری در پاسخ به این سوال که آیا بحث پیوستن حسن روحانی به ائتلاف سه گانه اصولگرایان مطرح بوده است؟‌گفت: آقای‌ ولایتی چهره معتدل، ارزشی و توانمند در عرصه سیاست خارجی بوده‌اند و مدیریت ایشان و سلیقه مدیریتی ایشان در داخل تجربه نشده است. ضمن اینکه ای کاش آقای ولایتی موضع گیری‌ جناحی نمی‌کرد و خودش را در یک جناح محدود و محصور نمی‌کرد.

*ولایتی و روحانی به تفکر هاشمی نزدیک هستند/ روحانی اصلاح‌طلب معتدل است

وی افزود: بارها گفته‌ام علی‌اکبر ولایتی و حسن روحانی علی‌القائده به دولت وحدت ملی و تفکر و مبانی آقای هاشمی نزدیکتر از دیگران هستند. اما آنچه درباره ولایتی مطرح است، بحث 1+2 و محدود شدن به جمع‌های کم است. یعنی آقای ولایتی باید به نحوی از نظر رفتار سیاسی موضع‌گیری می کرد که اصلاح‌طلبان معتدل نظیر حسن روحانی یا آقای محقق داماد و برخی چهره های دیگر که برای کاندیداتوری مطرح هستند به سمتش می آندند تا کاسه رایی هم از طرف اصلاح طلبان معتدل یا مستقل ها برایش فراهم می شد.

*کاندیداتوری محقق داماد جدی نیست

رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در خصوص احتمال کاندیداتوری محقق داماد از سوی اصلاح طلبان گفت: بحث کاندیداتوری آقای محقق داماد جدی نیست. محقق داماد سید فاضل و محقق ارزشمندی است و از نظر تولید فکر در حوزه قضا و مسائل مربوط به حقوق بشر و حقوق اساسی حرف برای زدن دارد. ولی معلوم نیست در عرصه‌های بین‌المللی و در اجرا توانمندی لازم را داشته باشد.

علی عسگری تاکید کرد: متاسفانه اتفاقی که بعد از ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد پیش آمد این بود که اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان دیدند اگرچهره‌ای مثل احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد، آنها هم می توانند رئیس جمهور باشند. در حالیکه جایگاه ریاست جمهوری بسیار مهم و رفیع است و بعد از رهبری این جایگاه در قانون اساسی مدنظر است.

*علی مطهری هنوز بر ایده کاندیداتوری هاشمی اصرار دارد

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید کسی باشد که دیگران حول محور او بتوانند دولت کارآمدی را شکل دهند، افزود: من با حفظ حرمت به آقای محقق داماد ، معتقدم از بین کاندیداهایی که مطرح هستند اگر آقای هاشمی شرایط ایجاب می‌کردو می آمدند خوب بود و هنوز هم از روی ضرورت و اضطرار آقای علی مطهری و برخی دوستان هنوز هم بر این ایده باقی هستند که برای برون رفت از مشکلات و وضع موجود آقای هاشمی باید بیاید.

*هاشمی به توانمندی حسن روحانی برای انتخابات معتقد است

رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در پاسخ به این سوال که چرا هاشمی کاندیدا نمی‌شود؟ گفت: چرایی‌اش را باید از خود ایشان پرسید. اما برداشت من این است که ایشان فکر می‌کنند که کاندیداهای مطرح نظیر حسن روحانی یا افراد دیگر از توانمندی لازم برخوردار هستند و لذا از یکی از آنها حمایت خواهند کرد.

علی عسگری با تاکید بر اینکه اگر ولایتی می‌توانست شکل فراگیری به ائتلاف دهد برای نظام و خودش برد داشت، اظهار داشت: ائتلافی که حسن روحانی ، مصطفی پورمحمدی و محسن رضایی و برخی آقایان دیگر حاضر نیستند در آن حضور داشته باشند، فراگیر نیست و خود‌به‌خود این موارد ائتلاف را در همین چندنفرمحدود و محصورتر می‌کند .

وی در خصوص تدوین برنامه انتخاباتی از سوی حسن روحانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: حسن روحانی در حوزه‌هایی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و نایب رییسی مجلس حضور داشته وهم اکنون نیز ریاست اتاق فکر مجمع تشخیص یعنی مرکز تحقیقات استراتژیک را به عهده دارد و عمدتاً تدوین سیاست های کلی و سند چشم انداز در این مرکز به انجام رسیده و به مجمع تشخیص ارائه شده است. لذا آقای روحانی با سندهای بالادستی زیادی که خودشان دست اندرکار بوده اند و همچنین سیاست‌های کلی که در تدوین آن نقش داشته اند، به همه اینها مسلط است.

رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: معتقدم عاملی که در کشور مغفول مانده، اجرای سندهای بالادستی و سند چشم انداز است و قوه مجریه نتوانسته به سند چشم انداز و سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه های پنج ساله و سیاست های کلی اصل 44 جامه عمل بپوشاند.

*با احمدی نژاد به جلسات ناطق نوری می رفتیم

وی خاطرنشان کرد: بنده با آقای احمدی‌نژاد از زمانی که استاندار اردبیل بود، رفیق بودم .زمانی‌که آقای ناطق نوری جلساتی را برگزار می‌کرد، بنده از شهرستان مشهد و آقای احمدی نژاد از اردبیل می‌آمدند و رفاقت بنده با وی تاکنون هم مخدوش نشده است، چرا که بنده تنها نقد منصفانه انجام دادم. البته در مواردی ایشان تند شده و ممکن است بنده نیز در برخی نقدها تندروی کرده باشم.

*به احمدی نژاد گفتم کاندیدا نشو

رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص تاکید کرد: یک بار از سر دلسوزی به آیت الله جنتی گفتم که جایگاه ریاست جمهوری را در حد احمدی نژاد تنزل ندهید.حتی به احمدی نژاد هم گفتم که اگر به شما گفتند کاندیدا شو، این کار را انجام نده. البته وی می توانست وزیر راه خوبی شود چرا که دکترای ترافیک خوانده بود. لذا همه تلاشم این بود که احمدی نژاد شهرداری را با دولت اشتباه نگیرد، اما این اشتباه را انجام داد.

علی عسگری با بیان اینکه ای کاش مسئولان ما به ویژه شورای نگهبان در مقطع تایید صلاحیت و رد صلاحیت‌ها دقت کافی را انجام داده بود، اظهار داشت: امیدوارم شورای نگهبان این‌بار با تجربه ای که کسب کرده، هر کسی که از جایش بلند شد و قصد کاندیداتوری کرد را تایید نکند. چرا که گزینش باید مبتنی بر واقعیت، حقیقت و توانمندی فردی باشد.

وی افزود: دیگران و یا جامعه جهانی هر قضاوتی می‌تواند انجام دهند. اما ما باید رئیس‌جمهور و دولت کارآمدی را انتخاب کنیم که بتوانیم از وضعیت فعلی به آسانی عبور کنیم. بالاخره هشت سال مشکلات در هم تنیده شده و به آسانی و به این زودی‌ها قابل حل نیست. اما باید انگشت تدبیر، عقلانیت و اعتباری در کار باشد و فردی محور شود که چهره های کارآمد بتوانند اورا همراهی کنند.

رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص خاطرنشان کرد: البته امور نسبتی است و عناصر اثرگذار در انتخابات بجز کاندیداها متفاوت هستند یعنی بحث قانون ، نظارت ، اجرا و فضای انتخاباتی تفاوت دارد.البته برداشت من این است که چهره هایی نظیر حسن روحانی فضای کافی برای اظهار نظر ندارند و صدا و سیما باید از حالت فعلی خارج شود. اما فکر می کنم با خود ساختگی ، گذشت ، همگرایی و هم‌افزایی زیبنده در ارتباط با نظام و انقلاب باید در انتخابات حاضر شویم.

علی عسگری افزود: رابطه کاری و صمیمانه حسن روحانی با رهبر معظم انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی یک امتیاز است چرا که از دید آنها حسن روحانی چهره ای امتحان پس داده است.

رابط پارلمانی مجمع تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: حسن‌روحانی تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه ای تدوین نکرده ولی برای نظام و کشور برنامه‌هایی دارد.

مشاور حسن روحانی با بیان اینکه رهبر انقلاب تصمیم گیر اصلی در حوزه سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران هستند گفت: متاسفانه دولت نتوانست از ظرفیت شورای راهبردی روابط خارجی که با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد استفاده کند و تنها به مشایی وبقایی چسبید اما چهره‌هایی نظیر حسن روحانی به دنبال اصلاح این روند هستند.

*سفر دست گرمی روحانی برای انتخابات

علی عسگری در پاسخ به این سوال که حسن روحانی چه زمانی اعلام کاندیداتوری می کند گفت: برداشت من این است که سفر اخیر حسن روحانی به مشهد دست گرمی خوبی برای شروع فعالیتهای انتخابی بود. اگر چه ما این سفر را یک سفر استانی برای انتخابات تلقی نمی کنیم. بلکه آن را یک دست گرمی می دانیم.

منبع: تسنیم