شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲

جزئیات تازه از پروژه جنگنده ایرانی قاهر 313

مدیرعامل صنایع هوایی ایران و طراح هواپیمای جنگنده قاهر اف- 313 با اشاره به اینکه این هواپیما روندهای اجرایی خود را طی کرده است و به مرحله رونمایی رسیده است اعلام کرد: این جنگنده باید تست های تاکسی و پروازی و در نهایت تست های تسلیحاتی خود را طی کند که به مرحله عملیاتی برسد اما زمان مشخصی نمی توان برای آنها تعیین کرد.
کد خبر : ۹۶۷۴۴
مهندس حسن پروانه، مدیر عامل صنایع هوایی ایران و طراح هواپیمای جنگنده قاهر اف- 313 در خصوص روند ساخت این جنگنده گفت: ما مسیری طولانی را طی کرده ایم تا به این مقطع رسیده ایم. ابتدا از اورهال و تعمیرات اساسی شروع کردیم که خود کار بزرگی بود که در گذشته توسط خارجی ها انجام می شد. پس از آن وارد مهندسی معکوس یکی از هواپیماهای موجود و ساخت جنگنده آذرخش شدیم. در بازه ساخت آذرخش و صاعقه نیز کارهایی روی هواپیمای تذرو انجام شد که پس آن وارد ساخت صاعقه شدیم که خود شامل طراحی و ساخت صاعقه 1 و توسعه آن توسط نیروی هوایی و وزارت دفاع شدیم.

خرید جنگنده توانمندی نیست، باید بر اساس نیاز خودمان طراحی می کردیم!

مهندس پروانه با اشاره به اینکه، ممکن است کشورهایی هواپیماهای پیشرفته ای را از کشورهای ابرقدرت خریداری کنند اما مطمئنا در مقابله با آن ابرقدرت نمی‌توانند مقابله کنند تاکید کرد: ما به خلاف کشورهای دیگر به دنبال این موضوع رفتیم که بر اساس شرایط خود بتوانیم توانمندی های خود را ارتقاء دهیم. شرایط ما به صورتی است که نباید وارد عرف ها و تقارن موجود شرق و غرب بشویم بلکه باید به صورت نامتقارن و بر اساس شرایط دفاعی کشور خودمان و منحصر به فرد جنگنده های خود را طراحی کنیم.

ویژگی های منحصر به فرد قاهر اف 313

وی که در برنامه تلویزیونی ثریا سخن می‌گفت با تشریح نیازمندی ها و ویژگی های این جنگنده جدید، گفت: برای یک جنگنده نیاز است که با سرعت و غافل گیر کننده عمل کند؛ لذا ما باید در طراحی هواپیمای قاهر سطح مقطع راداری را کاهش می دادیم و همچنین ما به دنبال آن بودیم که این هواپیما بتواند در ارتفاع پست پرواز کند بدون آنکه نگرانی ای از بابت ایجاد مشکل برای موتور داشته باشیم. از سوی دیگر طراحی ظاهری این هواپیما نیز کاملا منحصر به فرد است و با نمونه های نام برده شده توسط رسانه های داخلی و خارجی فاصله زیادی به لحاظ طراحی دارد.

قبل از انقلاب اجازه تعمیر هواپیما هم نداشتیم، الان هواپیما می سازیم

امیر سرتیپ دوم خلبان محمد قره باغی، معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در این برنامه ویژه در رابطه با نیروی هوایی و صنایع هوایی گفت: در قبل از انقلاب مستشاران آمریکایی در کشور حضور داشتند و نیروهای کشور ما حتی حق نداشتند که قطعه ای را تعمیر کرده و یا دخالتی انجام بدهند. پس از انقلاب اسلامی پرسنل نیروی هوایی به آن خودباوری رسیدند که تنها راه پیش رو، خودکفایی و روی پا ایستادن است و لازم است که قطع وابستگی اتفاق بیفتد.

امیر قره باغی با اشاره به تدبیر حضرت امام و همت پرسنل نیروی در رابطه با خودکفایی در نیروی هوایی گفت: به مرور پس از انقلاب و در دوره دفاع مقدس، برخی از قطعات برای تعمیرات استفاده شد و برخی از هواپیما ها تعمیر شد در حالی که بر اساس فرمول های آن روز این هواپیما ها باید زمین گیر می شدند ولی الان بعد از گذشت 34 سال هنوز آن هواپیماها در حال کار هستند و نه تنها تعمیر اساسی می شوند بلکه جلوتر رفته و وارد ساخت و تولید تجهیزات و هواپیماهای جدید نیز شده ایم.

معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی کامل نیروی هوایی برای دفاع از کشور تاکید کرد و گفت: با توانی که در این 34 سال ایجاد شده است ما آمادگی 100 درصد داریم و این توانمندی و آمادگی در همه زمینه ها و ابعاد چه در حوزه تجهیزات و چه در حوزه تسلیحات و سامانه های هواپیماهای مختلف وجود دارد. ما در کنار تجهیزات و تسلیحات چیزی داریم که دیگر کشورها آنها را ندارند و آن ایمان و خودباوری است که نیروهای ما دارند و دشمنان خیلی از ناحیه تجهیزات ما نگران نیستند و آنها از ایمان و توکل نیروهای ما بر خداوند می ترسند.

هر طرحی علیه کشورمان پیش بینی شود در نطفه عقیم خواهد شد

وی همچنین فعالیت های نیروی هوایی در دوران صلح را نیز تشریح کرد و گفت: طی سال های گذشته نیروهای کشور بیکار نبوده اند و برای به روز نگه داشتن تجهیزات و تسلیحات تلاش کرده اند و ما در حوزه هایی مانند رادارها، جنگ الکترونیک و تسلیحات و تجهیزات مختلف پیشرفت های خوبی داشته ایم این کار نیازمند آن است که ما آمادگی 100 درصدی و تمرینات و طرح ریزی های متعددی داشته باشیم. با این تلاش ها اجازه نخواهیم داد که کسی فکر تعرض به آسمان و خاک کشورمان را به ذهن خود برساند و هر طرحی که ممکن است که علیه کشورمان استفاده شود پیش بینی شده و در نطفه عقیم خواهد شد.

قره باغی به آمادگی خلبانان نیروی هوایی نیز اشاره داشت و گفت: یک نیروی نظامی برای حفظ آمادگی خود باید تمرین های مختلفی داشته باشد. در حوزه خلبانی نیز آموزش خلبانان به خوبی در داخل کشور انجام می شود و خلبانان ما الزامات و دوره های مختلفی را باید بگذارند.

چک لیست هواپیماها با خون خلبانان نوشته شده است

وی همچنین با اشاره به مراحل ساخت یک جنگنده گفت: برای ساخت یک هواپیما مراحل مختلفی از طراحی تا ساخت و تست طی می شود. اما مرحله تست یکی از خطرناک ترین قسمت هاست. تعبیری وجود دارد که چک لیست هواپیماها با خون خلبانان نوشته شده است. یک خلبان تست کار بسیار خطرناکی انجام می دهد که برای اولین بار با هواپیمایی می پرد که تا کنون پرواز نکرده است و عملا از جان خود مایه می گذارد.

نیروی هوایی، نوک پیکان نیروهای نظامی کشور

امیر سرتیپ دوم خلبان والی اویسی، خلبان پیش کسوت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران میهمان دیگر برنامه ثریا بود که به ذکر خاطراتی از دوران دفاع مقدس و توانمندی های نیروی هوایی کشورمان پرداخت و گفت: ساختار نیروی هوایی به گونه ای است که در ماموریت ها ابتدا و پیش از همه باید وارد عمل شود. در زمان جنگ برای شناسایی و طراحی عملیات ابتدا لازم است که هواپیماهای شناسایی وارد عمل شوند و پس از آن نیز برای عملیات باید نیروی هوایی پیش از همه وارد عمل شود و این نشان می دهد که نیروی هوایی نقش نوک پیکان را برای نیروهای نظامی کشور دارد. در ابتدای انقلاب با وجود شرایط تحریم نیروی هوایی به سرعت وارد میدان کارزار شد و ماموریت های اصلی را انجام داد.

تدبیر برجسته شهید بابایی برای حفظ رگ حیات کشور علی رغم مخالفت برخی ها

اویسی با اشاره به ماموریت های نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس گفت: در جنگ یکی از ماموریت های نیروی دریایی حفاظت از نفتکش هایی بود که باید نفت را از جزیره خارک به تنگ هرمز برای فروش حمل می کرد که در وضعیت جنگ این فروش نفت نقش رگ حیات را ایفا می کرد. با تدابیر شهید بابایی هواپیماهای اف 14 به پایگاه هوایی بوشهر منتقل شد که این رگ حیاتی حفظ شود.

تدبیر شهید بابایی استراتژی دشمن را به هم ریخت

وی ادامه داد: امریکایی های پیش بینی کرده بودند که هواپیماهای اف 14 در اصفهان مورد استفاده قرار بگیرد اما شهید بابایی علی رغم برخی مخالفت ها و سنگ اندازی ها این هواپیماها را برای کاهش زمان و همچنین کاهش تعداد پروازها به بوشهر منتقل کرد و این کار استراتژی دشمن را کاملا به هم ریخت. این درحالی بود که دشمن هواپیماهای سوپر اتاندارد و موشک های اگزو3 را برای زدن کشتی و قطع رگ حیاتی ما به منطقه آورده بود ولی وقتی هواپیماهای اف 14 زیر 10 دقیقه به منطقه می رسد عملیات های آنها لغو شده و نیروهای تهاجمی آنها باز می گشتند.

تبدیل موشک زمین به هوا به موشک هوا به هوا به واسطه شدت محدودیت ها

این خلبان پیش کسوت به محدودیت فراوان کشورمان در دوره دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: ما در آن موقع حتی از نظر موشک نیز در مضیقه جدی بودیم و اگر هدفی را 100 درصد مطمئن به اصابت آن نبودیم موشک را شلیک نمی کردیم و مجبور بودیم که از فاصله نزدیک به هدف شلیک کنیم با اینکه بسیار خطرناک بود، زیرا شرایط ما مانند دشمن نبود زیرا اگر یک هواپیما از آنها سرنگون می شد دو هواپیمای دیگر به آنها داده می شد اگر یک موشک می زدند 10 موشک دیگر برای آنها فراهم می شد. ما حتی مجبور شدیم که از موشک های زمین به هوا به عنوان موشک های هوا به هوا استفاده کنیم.

نفوذ به بصره با بیشترین سرعت

این خلبان دوران دفاع مقدس با ذکر خاطره ای دیگر به اقتدار نیروی هوایی ارتش اشاره کرد و گفت: در عملیاتی دیگر صدام گفته بود که هر کس بتواند به بصره نفوذ کند من حقوق یک ماه کل نیروی هوایی را به او هدیه می دهم و 150 دقیقه بعد سه فروند هواپیمای کشورمان وارد عمل شده و به بصره نفوذ کردند.

منبع: ایسنا