شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸

چرا چادر ملی پارچه‌ای وارداتی است؟

با نگاهی به تقویم، دستمان می‌آید در روزهای پایانی سال قرار داریم؛ ‌سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» ‌نامگذاری شده است اما هم اکنون در حالی که شمارش معکوس پایان سال ۹۱ آغاز شده، به رغم قول و قرارها برای تولید چادر به عنوان حجاب برتر در داخل کشور و نیز تولید لباس متناسب با سبک ایرانی – اسلامی و جدی‌تر گرفتن تولید ملی، هنوز هیچ حرکت قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است!
کد خبر : ۹۶۳۲۴
به گزارش صراط، نامگذاری سال ۹۱ به عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» از سوی رهبر فرزانه انقلاب فرصتی برای پرداختن جدی‌تر به موضوع تولید ملی با تمام خیر و برکاتش برای مردم و جامعه بود؛‌تولیداتی که با سبک زندگی ایرانی – اسلامی همخوانی داشته باشد و دغدغه‌های فرهنگی متعددی را که در رابطه با انواع و اقسام کالاهای وارداتی و به طور خاص پوشش وجود دارد برطرف سازد و لااقل از آن بکاهد.

با این وجود هنوز در فروشگاه‌های سطح کشور لباس‌های نامناسب خارجی حرف نخست را می‌زند و حتی چادر مشکی به عنوان پوشش بانوان محجبه ایرانی، به طور عمده از کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن وارد کشور می‌شود. این در حالی است که به باور رئیس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان برخی از بد پوششی‌های موجود در جامعه به دلیل ارائه نشدن پوشش مناسب است و با تولید کالای متناسب با نیاز جامعه بخشی از این بد حجابی‌ها برطرف می‌شود.

کم کاری در عرصه تولید پوشش ملی

بارز‌ترین نمونه از کم کاری در عرصه تولید پوشش ملی، آن هم در سال حمایت از تولید ملی را می‌توان در بی‌توجهی به تولید چادر مشکی به عنوان یکی از پر مصرف‌ترین مصادیق حجاب در کشورمان مشاهده کرد. کافی است تا شما هم به عنوان یک خریدار به مغازه‌های پارچه فروشی یا فروشگاه‌های عفاف و حجاب سری بزنید. فرقی نمی‌کند چادر آماده بخواهید یا پارچه چادری، ‌در بازار چادر الگانس، ‌میتسوبیشی، ‌حریر الاسود، کریستال و اقلامی مانند اینها به فروش می‌رسد؛ کمی توجه به اسامی این پارچه‌ها کافی است تا متوجه شویم این چادرها، ‌دستپخت چشم‌بادامی‌هاست و از شرق دور؛کره، ‌ژاپن یا حتی چین به کشورمان می‌آید.

در این میان اما اثری از چادرهای ایرانی نیست. انگار حتی مصرف سالانه ۴۰ هزار متر چادر مشکی درکشور هم نتوانسته محققان و تولیدکنندگان کشور را متقاعد کند تا پوشش ملی بانوان خود را خودمان تولید کنیم.

حرکت لاک پشتی تولید پوشاک متناسب با سبک ایرانی - اسلامی

اگر شما هم برای خرید پوشش مناسب راهی بازار شوید، بی‌تردید تصدیق می‌کنید که خیلی به سختی یافت می‌شود. این را بگذارید کنار این مسئله که هنوز هم فروشندگان کالا با تأکید بر خارجی بودن لباس سعی می‌کنند خریدار را مجاب به خرید کنند. انگار نه انگار که امسال سال تولید ملی است و قرار بود قفسه‌های فروشگاه‌های ایران از کالاهای ایرانی پر شده باشد نه کالاهای خارجی. بسیاری از کالاها حتی اگر ایرانی باشند، برای پیدا کردن خریدار باید مارک‌های کیلویی خارجی را به دوش بکشند. در این میان طبیعی است کالاهای خارجی حامل فرهنگ همان کشوری است که از آنجا می‌آید و کالاهای تقلیدی ایرانی هم مطابق همان سلیقه و ذائقه‌ای تولید می‌شوند که به کمک ابزار رسانه‌ای، ‌اینترنت و ماهواره به جوانان ایرانی القا شده است.

در این میان جای مد وکالای ایرانی همچنان خالی است این در حالی است که قانون ساماندهی مد و لباس در سال ۱۳۸۵ به تصویب مجلس رسید اما برای ورود به عرصه عملیاتی در جامعه، لاک‌پشتی حرکت می‌کند و این حرکت آهسته در شرایطی است که اتاق فکر غرب مدهای لحظه‌ای را در راستای تغییر سبک زندگی ایرانی – اسلامی طراحی کرده و از طرق مختلف، ‌با برگزاری شوهای زیر زمینی گرفته یا برنامه‌های ماهواره‌ای و بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی آنها را به مخاطب خود القا می‌کند.

منیره نوبخت هم در ارزیابی‌اش از وضعیت عفاف و حجاب جامعه در گفت‌وگو با فارس معتقد است: اگرچه در حوزه عفاف و حجاب وضعیت اسفباری نداریم اما مشکل ما در این حوزه کمبود کالاست. به باور این فعال حوزه زنان یکی از مطالبات اصلی جامعه رونق دادن به تولید داخلی است و با رونق گرفتن تولید ملی، جامعه دیگر نیازی به تقلید از الگوهای غربی ندارد و به جای تکیه بر مدهای غربی به سمت مدهای ایرانی کشیده می‌شود.

به باور وی جشنواره مد و لباس فجر که برای بار دوم برگزار می‌شود با نیازسنجی مخاطب و نقد و ارزیابی دوره قبلی برگزاری این جشنواره می‌تواند در این زمینه موفق باشد.

پوشاک ایرانی پاسخگوی نیازهای ایرانی

یکی از طراحان و تولیدکنندگان لباس اما دلیل پا نگرفتن طرح‌های ایرانی را استقبال نکردن تولیدکنندگان می‌داند. به گفته زهرا یاراحمدی، طراحی لباس تاکنون در جامعه ما جایگاه مشخصی نداشته است به همین دلیل هم جوانان برای تأمین نیازهای خود ناگزیر از مراجعه به طرح‌های وارداتی بودند غافل از اینکه کالای وارداتی انتقال سلایق وارداتی را هم به همراه دارد.

وی تصریح می‌کند:‌یکی دو سال است که با راه اندازی بنیاد ملی مد و لباس طراحان ایرانی جدی گرفته شده‌اند اما باید این طرح‌های ایرانی – اسلامی حمایت شوند تا بتوانند به مرحله تولید انبوه برسند و با تبلیغات مناسب جایگاه خود را در جامعه باز کنند.

به باور این طراح لباس اگر به رده‌های سنی مخاطبان و نوع گرایش‌ها و سلایق آنها در طراحی‌ها توجه کنیم، قادر خواهیم بود طرح‌هایی را ارائه بدهیم که دیگر برای جوانان تکراری نباشد و با استقبال مواجه شود. وی درباره جذابیت طرح‌های متناسب با سبک ایرانی- اسلامی تصریح می‌کند: چون از این طرح‌ها استفاده نشده و به عبارت دیگر آنها دیده نشده‌اند این تصور پیش می‌آید که این طرح‌ها جذابیت و زیبایی لازم را ندارند در صورتی که طرح‌های ایرانی - اسلامی با هنرمندی طراحی شده‌اند و به طور یقین می‌توانند پاسخگوی نیازها و سلائق قشرهای مختلف مردم باشد.

شاه کلید این چالش

غرب با تکیه بر سیاست تغییر سبک زندگی در جامعه ما تبلیغات گسترده‌ای را برای تغییر پوشش در دستور کار دارد. در مقابل این حرکت ما می‌توانیم با احیای تولید ملی و با حمایت جدی از کار و سرمایه داخلی، این حرکت را خنثی کنیم. در این میان شاه کلید موفقیت تأکید بر ارزش‌های ملی و اسلامی است در این صورت بدون جبر و تحمیل شاهد گرایش جوانان به تولیدات ملی متناسب با سبک زندگی ایرانی – اسلامی خواهیم بود. ضمن آنکه پرچمداران این حرکت خود نیز باید با شعارهایشان هماهنگ شوند تا این جامعه نیز این شعارها را بپذیرد
منبع: افکار