دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳
پرونده ویژه صراط پیرامون طرح موهوم "مهر ماندگار"

خدانگهدار «مهر ماندگار»!

شایسته بود که علاوه بر 905 طرح ناتمام مهر ماندگار، اندکی از ظرفیت های بی پایان دولتش، بر تکمیل و ...
کد خبر : ۹۳۴۷۸
«جریده صراط» - براساس نص صریح اصل 114 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ «رئیس‏ جمهور برای‏ مدت‏ چهار سال‏ با رأی‏ مستقیم‏ مردم‏ انتخاب‏ می‏ شود و گزینش‏ مجدد او به‏ صورت‏ متوالی،‏ تنها برای‏ یک‏ دوره‏ بلامانع است‏.»
فلذا با توجه به محدودیت و پایان پذیری مدت زمان ریاست بر قوه مجریه، هر یک از دولت ها، تمام مساعی و ظرفیت های خویش را بکار می بندند تا مگر طرح یا پروژه ای ماندگار را بعنوان یادگاری برای آیندگان، از خود بر جای بگذارند.
پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران ثبات در کشور، به صرافت افتادن دولتمردان برای درانداختن طرحی نو و جاودان نمودن نامشان در تاریخ ایران، بیش از پیش شدت می یافت.



از همین رو یکی تمرکزش را بر «سازندگی و احداث انواع و اقسام سدها و تکنوکراتیزه کردن کشور» گذاشت و دیگری توانش را صرف «گفتگوی تمدن ها و تعلیق غنی سازی و دوستیابی از چشم سفیدها» نمود!
دولت مهرورزی نیز از قافله دُول سازندگی و اصلاحات عقب نماند و با تأسی از بخش نخست نامش و افزودن واژه ماندگار بدان، طرح «مهر ماندگار» را کلید زد!
بر طبق ادعای ارگان مطبوعاتی دولت خدمتگزار، "«مهر ماندگار» نام طرحی است که دولت دهم در دیماه سال گذشته در ابتکاری تازه به تصویب رساند. براساس این طرح تمام طرح های عمرانی تأثیر گذار در کشور، شناسایی شده و با تزریق جهشی اعتبار تا پیش از پایان فعالیت دولت دهم به بهره برداری می رسد."

بر همین اساس روزنامه ایران در گزارشی تبلیغاتی از طرح مهر ماندگار به تاریخ 30 مهرماه سال جاری، اینگونه ادامه می دهد: "پس از تصمیم دولت برای اجرای طرح مهر ماندگار، هر استان و وزارتخانه ای با احصای پروژه های در دست اجرای خود، فهرست پروژه های پیشنهادی خود را برای هیئت دولت ارسال کردند و پس از بررسی مجدد پروژه ها در هیئت دولت فهرست نهایی طرح های مهر ماندگار شامل 905 طرح اعلام شد که پروژه های ریلی، آزادراه، سد، نیروگاه، شبکه آبیاری و آبرسانی، بیمارستان، فاز 110 پارس جنوبی، 9 پالایشگاه، 18 پتروشیمی و 30 ورزشگاه را در بر می گیرد."



از جمله نکات جالب توجه و قابل تأمل در این گزارش، اذعان علی اکبر محرابیان، دستیار ویژه رئیس جمهور، نسبت به تخصیص اعتبار 168 هزار میلیارد تومانی، جهت تکمیل پروژه های زیر مجموعه طرح مهر ماندگار بشمار می رود!
این درحالیست که چندی قبل، انتشار گزارشی مبنی بر تخصیص بودجه ای قریب به 170 هزار میلیارد تومان برای پروژه های نیمه تمام دولت در سال پایانی فعالیتش، موجبات آزردگی خاطر اعوان و انصار دولت خدمتگزار را فراهم آورده بود!
فارغ از واکاوی آمار و ارقام و تشکیک در میزان واقعی تخصیص اعتبارات؛ در میان طرح های بر زمین مانده، پروژه هایی خاک خورده به چشم می خورند که تکمیل و افتتاح آنها نه تنها به غروب آفتاب لب بام دولت دهم قد نمی دهند، بلکه میزان پیشرفتشان آنقدر ناچیز است که تا هفت دولت آتی نیز، قادر به بهره برداری از آنها نخواهند بود!

***
در این میان کم نیستند طرح ها و پروژه هایی که کلنگشان مدتهاست به زمین خورده، اما گویی دولت عدالت محور قصد و رغبتی به مفتوح نمودن آنها ندارد!
در این شماره از جریده برآنیم تا برخی از پروژه ها و طرح های ناتمام و در عین حال اولویت دار را مورد بررسی قرار دهیم؛

- «آزادراه تهران / شمال»
روند اجرایی ساخت این آزادراه از سال 1375 آغاز شد و به قطع و یقین نمی توان پایانی مقرر را برای آن متصور بود!
این در حالیست که از سال 1381، تمام مسئولیت های احداث این آزادراه به دولت اصلاحات و بعدها دولت مهرورزی محول شده است.



چندی پیش بود که احمد صادقی، مدیرعامل شرکت دولتی ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل، از بهره برداری کامل پروژه آزادراه تهران - شمال تا مدت زمان پایان فعالیت دولت دهم (شهریور 92) خبر داده بود.
نامبرده در 4 مرداد 90، در گفتگو با اصحاب رسانه اظهار داشت: "منطقه چهار [پروژه] تا پایان سال‌جاری افتتاح می‌شود و برای اتمام عملیات منطقه یک تا سال 91 برنامه‌ریزی شده است. همچنین با توجه به آغاز فعالیت کنسرسیوم ایرانی و تعهد آنها به تکمیل مناطق دو و سه تا 2سال آینده، می‌توان گفت که این آزادراه تا پایان دولت دهم به ‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت."
5 سال پیشتر از این تاریخ یعنی در 5 مرداد 1385، محمد رضا منتظري، مجری وقت ساخت و توسعه آزادراه های وزارت راه و ترابری، پیرامون زمانبندی اتمام پروژه مذکور اذعان داشت: "تلاش ما بر اين است كه طي مذاكراتي كه ما با چينی ها انجام مي‌دهيم قرار داد ساخت آزاد‌راه را با آنها منعقد نماييم و زمينه تكميل پروژه آزاد راه تهران - شمال طي سه سال آينده را فراهم كنيم."
با وجود وعده و وعید های فوق، پیش بینی های کارشناسان خبره در حوزه عمران و راهسازی حاکی از آن است که با توجه روند کند ساخت و ساز، بهره برداری از پروژه آزادراه تهران - شمال، تا یک دهه آینده نیز میسر نخواهد بود!

- «مصلی تهران»
قریب به 30 سال است که از روند ساخت پروژه «مصلی تهران» می گذرد، اما با توجه به شرایط موجود، بعید به نظر می رسد که این طرح تا سده های آتی نیز به بهره برداری برسد!
بر طبق اسناد موجود و موثق، تمامی مسئولیت های این پروژه از سال 1385 تاکنون، به وزارت مسکن و شهرسازی سابق واگذار گردیده است؛ فلذا مسئولیت ساخت، تکمیل و بهره برداری از این سازه، بر گردن وزارت راه و شهرسازی فعلی سنگینی می کند.



در همین راستا معاون وزير مسکن و شهرسازي در سال 88 در گفتگويي اعلام کرده بود که در دولت دهم و با تغيير ديدگاه‌ مسئولان مشکلات اين طرح تا حدي مرتفع مي شود و تا نيمه اول سال 91 فاز اول مصلي بزرگ امام خميني (ره) تهران و بقيه اين طرح بزرگ تا پايان کار دولت به اتمام مي رسد.
در همین ارتباط، محمد جعفري عليزاده گفته بود: "فاز اول اين پروژه در انتهاي سال 88 تنها 16 درصد پيشرفت فيزيکي داشت در حالي که در آن زمان بالغ بر يک هزار و 400 نفر فقط فعاليت‌ شان را بر روي تکميل هرچه سريع‌ تر اين طرح متمرکز کرده‌ بودند."
نکته جالب توجه در رابطه با پروژه مصلی تهران این است که علیرغم نیمه کاره بودن روند ساخت این طرح، سایت اینترنتی مصلی تهران، چند سالی است که فعالیتش را پیش از افتتاح آن، آغاز کرده است که این امر در نوع خود از نوادر محسوب می شود!
مع الأسف گویی با تغییر وزیر و ادغام وزراتخانه های راه و مسکن در یکدیگر و به طبع آن جایگزینی معاونین و دستاندرکاران وزارتخانه، قول های مسبوق، پیرامون تکمیل مصلی تهران تا پایان کار دولت دهم نیز همچون گذشته به فراموشی سپرده شد!

- «ورزشگاه نقش جهان اصفهان»
سال 1374 بود که مراحل عملیاتی ساخت ورزشگاه 75 هزار نفری نقش جهان اصفهان آغاز گردید.
فاز اول این مجموعه ورزشی در حالی در سال 1381 افتتاح شد که تنها زمین چمن و طبقه اول تماشاگران استادیوم آن مورد استفاده قرار می گرفت.
با آغاز بکار روند اجرایی و عملیات ساخت و ساز فاز دوم این ورزشگاه در سال 1386، استادیوم ورزشگاه نقش جهان نیز به دلیل تکمیل طبقه دوم تماشاگران، تا اطلاع ثانوی از سرویس دهی خارج شد.



براساس زمانبدی انجام شده، مقرر بود که فاز دوم این ورزشگاه پس از تکمیل و بهسازی در سال 1387 آماده بهره برداری کامل قرار گیرد.
پس از آن بود که مدیرعامل وقت تربیت بدنی اصفهان در اسفند 1387، با اشاره به تأخیر یکساله اتمام روند ساخت و ساز ورزشگاه نقش جهان اصفهان، اظهار داشت: "فاز دوم پروژه ورزشگاه نقش ‌‏جهان اصفهان كه در سال 86 اجرا شده بود، تا 53 و نيم درصد پيشرفت فيزيكي روبرو شده و تا پايان مردادماه سال 88 به بهره ‌‏برداري خواهد رسيد."
حال با گذشت تقریبی 4 سال از آن زمان، هنوز چشم انداز مشخصی برای اتمام این پروژه ورزشی، قابل تصور نیست!
این در حالیست که پس از بازدید ماه گذشته محمود احمدی نژاد از مراحل پیشروی و تکمیل فاز دوم ورزشگاه نقش جهان، مسئولین امر با قاطعیت تمام، سخن از افتتاح این پروژه همزمان با ایام الله دهه فجر سال جاری به میان آوردند.
جالبتر آنکه پس از اعلام زمان قطعی بهره برداری از ورزشگاه نقش جهان در بهمن ماه 1391، علي تركاشوند مديرعامل شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي كشور، طی مصاحبه ای در هفته گذشته، از تعويق اين مهم به خردادماه 1392 خبر داد و افزود: "قرار بود اين پروژه بهمن ماه امسال افتتاح و مورد بهره برداري قرار گيرد كه به دليل نبود اعتبار به خرداد 92 موكول شد و براي آن ده ميليارد تومان اختصاص داده شده است."!

- «خط آهن سریع السیر تهران / مشهد»
طرح اولیه و مطالعات تخصصی پروژه از سال 1382 آغاز و مقرر شد که این طرح به صورت استفاده از قطارهای برقی تندرو اجرایی گردد.
در سال ۸۸ راه اندازي قطار سريع السير تهران - مشهد در دستور کار دولت قرار گرفت و اين قرارداد با بخش خصوصي بسته شد. این درحالیست که با وجود انعقاد قرارداد مذکور فی ما بین استاندار وقت خراسان رضوی و رئیس کنسرسیوم سرمایه گذار آلمانی، این پروژه ریلی تاکنون عملیاتی نشده است!



در همین ارتباط یک مقام مطلع اظهار مي دارد: "اين قرارداد با آن که ۷۰ درصد از برنامه فاز يک آن را انجام داده بوديم تاکنون معلق مانده و در حالي که بيش از ۴ ميليون يورو هزينه شده بود به هيچ نتيجه اي نرسيديم!"
پس از آن بود که در آبان ماه سال جاری، کامران کفايتي مدير پروژه مديريت طرح قطارهاي سريع السير تهران - مشهد، با وجود صرف هزینه های گزاف طی قرارداد قبلی، از روند اجرایی شدن پروژه ای جدید خبر داد!
وی در خصوص به فرجام نرسیدن پروژه قبلی اظهار می دارد: "پروژه فعلي از خارج کشور تامين سرمايه مي شود و دولت تامين کننده سرمايه نيست و نيز بخش خصوصي داخلي عهده دار اين پروژه است، در حالي که در پروژه قبلي دولت نتوانست اعتبار آن را متقبل شود از اين رو بخش خصوصي وارد عمل شد."!
این در حالیست که علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی، هفته گذشته با اشاره به اجرایی شدن طرح جدید، بهره برداری از خط آهن سریع السیر تهران - مشهد را به 1396 موکول کرد!

***
با توجه به آنچه از نظر گذشت، اهتمام دولت خدمتگزار به جهت تکمیل و آماده سازی پروژه های ناتمام تا پایان عمر دولت لایتناهی(!) هرچند قابل تقدیر و ستایش است، اما می باید در این زمینه نیز ابتداً طرح های مهم و اولویت دار را مدنظر قرار داد و سپس به سراغ 905 طرح مهر ماندگار رفت!

در همین زمینه مروری بر منویات گهربار رهبری معظم انقلاب پیرامون پروژه های ناتمام نیز راهگشا خواهد بود.
ایشان در همین زمینه فرمودند: "در سال آخر خدمت دولت، امکانات و انرژی موجود، منطقاً باید صرف پروژه های نیمه تمام شود."
فلذا شایسته بود که علاوه بر 905 طرح ناتمام مهر ماندگار، اندکی از ظرفیت های بی پایان دولتش، بر تکمیل و احداث پروژه هایی چون «بزرگراه تهران - شمال»، «مصلی تهران»، «ورزشگاه نقش جهان اصفهان»، «راه آهن سریع السیر تهران - مشهد» و سایر طرح های بر جای مانده از دولت های نهم و دهم مصروف می شد تا علاوه بر "مهر ماندگار"، "نامی ماندگار" از دولت خدمتگزار در خاطرات و اذهان ملت به یادگار بماند!
نظرات بینندگان
آزادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
۲۱
۱۵
همش حرف
دختر شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
۱۹
۱۸
قطار شیراز اصفهان خیلی تند تند و با عجله و هول هول!دقیقا روزهای قبل از انتخابات 88 احمدی اومد شیراز و افتتاحش !!!کرد! نمیدونید چه افتضاحی شد! با سرعت کمتر از 30 کیلومتر! روی ریل های به خوبی جاسازی نشده!همون بار اول! که خانواده شهدا رو بردن زیر ساخت های اون زد بیرون و قطار با این سرعت داغون کم در حال خروج از ریل بوده!الان شیراز ایستگاه قطار داره !ولی اصلا به درد نمیخوره!با اتوبوس سریعتر میرسی!!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۴۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
۱۱
۱۸
فقط گنده حرف میزنن اما در عمل از یک --- هم کمتر می فهمند و عمل می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
۸
۳۲
کاری ندارم من آقای هاشمی مرد اعتدال
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۱
۱۸
۱۲
خداییش با محرابیان مشکل دارید چرا این طرح خوب رو می کوبید - بده سال آخر جای اینکه همه پول ها رو ببرن تو انتخابات اومدن خرج پروژه های مملکت می کنن اونم تو این شرایط کشور
بردیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۱
۲۴
۹
صراط،واقعا برات متأسفم که اصرار داری سر حب و بغض سیاسی هر کسی رو که با تو همفکر نسیت رو تخریب کنی.طوری از پروژه های نیمه تموم حرف میزنی که انگار یادت رفته بیشترین طرح های عمرانی رو کدوم دولت هم تصویب کرد و ساخت و هم ده ها پروژه نیمه ساخته رو تمام کرد؟!
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۱
۲۳
۶
حقا که افراطی هستید.
چون با تفکر احمدی نژاد مشکل دارید.می خواین همه چیزش رو زیر سوال ببرید.احمدی نژاد مشکل زیاد داره ولی الحق و الانصاف توی طرح های عمرانی قوی کار کرده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۳
۱۳
دیگری توانش را صرف «گفتگوی تمدن ها و تعلیق غنی سازی و دوستیابی از چشم سفیدها» نمود!

چرا تخریب ؟ این چیه نوشتین ؟ ---
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۴
۴
با نگاهی ساده به تاریخ شروع این طرحها هر آدم منصفی می تواند بفهمد که این طرحها هیچ ربطی به دولتهای نهم و دهم ندارد بلکه این یادگارهای دولت های قبلی است .
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
چه ربط داشته باشه چه نداشته نداشته باشه،دولت نهم و دهم چه در اتمام طرح های قبلی و چه طرح هایی که در سفر های استانی تصویب شده در مقایسه با دولت هاب قبلی بهتر و قابل قبول تر کار کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خب منظورتون اینه که چون این طرح ها توی این دولت آغاز نشده پس تکمیل آنها به دولت مهرورزی هم ارتباطی نداره؟!
اگه اینطوری باشه که سنگ رو سنگ بند نمیشه
مطمئنا این دولت هم بارهای سنگین زیادی را بر دوش دولت آتی خواهد گذاشت
در این صورت آیا درست است که بازهم بگوییم دولت بعدی نباید کارهای ناتمام دولت قبل رو تکمیل کنه
کمی هم منطق داشته باشید!
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
آزاد راه تهران شمال نگاه کنید چند فازه، بعد چند فاز دستدولت بود چند فاز دست بنیاد مستضعفان؟
یادتونباشه نیکزاد پارسال می گفت از سه قسمت که دست دولت بوده فقط یک قسمت مونده و بقیه فازهای بنیاد هم باهاشون مذاکره می کنیم تا اگه نمی تونن بدن به ما تا زودتر تموم بشه ولی مث اینکه بنیاد میخواد کلاس بذاره که من تمومش می کنم و کردم نمی خواد بهش بربخوره که نتونست و این لجبازی رو به قیمت طول کشیدن چندین سال داره ادامه میده!
یک دانشجوی فعال سیاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
۳۷
۳
صراط این چکاریه که تو میکنی . واقعا خجالت نمیکشی . اسم خودت رو گذاشتی سایت خبری . هر چی دوست داری میگی . هیچ توجهی هم به وضعیت کشور و بیانات رهبری نمیکنی . منظورت چیه از این مطلبی که گفتی ؟ اینکه این دولت در مقایسه با سایر دولت ها در زمینه زیر ساخت ها و پروژه های عمرانی برتر بوده که برای مردم جای شکی نیست . واقعا نمیدونم منظورت چیه از این کار . رهبری از شما سایت های خبری و روزنامه ها چی مطالبه کردن ؟ حرف رهبری عزیز سر این قضیه است که وحدت و انسجام درونی خودمون رو حفظ کنیم ، به شایئات توجه نکنیم ، به کسی توهین نکنیم ، حتی اگر دیدیم که در جایی کوتاهی و قصوری انجام شده ، اون رو توی بوق و کرنا نکنیم . بعد چطور شما به خودتون اجازه میدین ، که با وجود اینکه از اولین سال روی کار آمدن این دولت تا الان بالغ بر 500 طرح عمرانی و زیر ساختی توی این مملکت شده ، همه رو نادیدی بگیری و چهار دقت کنین چهار پروژه ای که تازه 3 تای اونا مال قبل این دولت هست رو توی بوق و کرنا میکنی . متاستفم برای سایتت و برای شما ها که همه ی انسانیت و اخلاق و شرف و وجدان رو فدای جلب مخاطب و تیتر جذاب میکنین . واقعا خجالت آوره .
امیر محمودی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
۱۴
۴
شما ها وامثال شما ها حدود 8 سال است که حرف های نا امید کننده می زنید ولی این ملت ودولت گوششان از این حرف ها پر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
۸
۴
نمیدونم صراط کدوم طرفیه!ولی هر طرف که هست ولایتی نیست.چرا که رهبری صریحا از طرح مهر ماندگار دولت حمایت کرده.ضمنا چند طرح افتتاح شده وچند طرح افتتاح نشده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
۷
۶
ما با کسی عقد اخوت نبسته ایم؛ مگر شیطان!!!!
حمید رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۴
۳
لعنت به شما صراطی ها و امثال شما که جز به فکر منافعتون و به فکر حزبتون نیستید . اون موقع که باید حرف حق میزدید . زبونتون --- و امروز که همه دارند میزنند تو سر اح---ژاد --- شما هم دم درآوردید. حرف حق رو به موقع زدن مردی و مردانگیه .وگرنه بزدلی و نامردی بیشتر نیست . همونی که شما و امثال شما هستید . میگید نه به خبر ها و تیتر هاتون طی دو سال گذشته برگردید. تا دیروز به به و چه چه میکردید. حالا که دستور از بالا رسیده شما حرف حق زن شدید. نامردهای بی وجدان .
sam
|
Canada
|
۰۹:۳۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۴
۳
احمدی نژاد مشکل زیاد دارد مانند بی توجهی به گرانی و دوست بازی . ولی در اجرای طرح های عمرانی چند برابر دیگر دولت ها کار کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۴
۳
صراط ببخشید اینو میگما خودتو به ---یت زدی یا ملت رو --- گیراوردی؟ (در مثال جای هیچ مناقشه نیست)
پروژه مصلی که دست شهرداری تهرانه (!) و پروژه ورزشگاه تختی اصفهان هم دست شهرداری اصفهان!!!
در ضمن راه آهن تهران مشهد دست پیمانکاران المانی هست هرچند خم رنگرزی نیست که هزار کیلومتر خط اهن رو یه شبه تمومش کنن!!
پروژه ازادراه تهران - شمال همینطور.
حداقل میگشتی چندتا از پروژه های درست و حسابی رو گیر میاوردی لاقل به شعور مردم توهین نمیشد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما یکبار مطلب رو می خوندی بعد --- زیادی می زدی!
اولا مسئولیت مصلی تهران از سال 85 به مابعد به وزارت مسکن و شهرسازی سابق و راه و شهرسازی فعلی محول شده
ثانیا خود دولت گفته که ورزشگاه نقش جهان اصفهان یکی از طرحهای مهر ماندگار محسوب میشه و دولتیه ... اگر واسه شهرداری تهران بود که در ذیل 905 طرح مهر ماندگار دولت قرار نمی گرفت!
ثالثا بنظر من بحث اصلا بر سر تکمیل سریع راه آهن مشهد تهران نبوده بلکه موضوع بر سر اینه که چرا طی دو قرارداد فسخ شده، میلیارها دلار از سرمایه مملکت بر فنا میره و هیچ فریادی بلند نمیشه؟!
رابعاً آزادراه تهران شمال 8 سال هست که دست دولته ولی هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته!
تو خود بخوان حدیث مفصل را / وای بر این پروژه های نیمه تمام که از روی تقصیر بوده نه قصور!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۸
۱
از اسمتون گفتم شاید یه سایت درست و حسابی باشید
شما با کسی عهد اخوت ندارید جز شیطان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۷
۳
اصلا میزان ساخت و ساز و آبادی در این دولت رو نمیشه با دولت های قبلی مقایسه کرد . اگر تمام این پروزه های مونده رو کامل تعطیل هم بکنند میزان فعالیت ها حداقل 5 برابر دوران سازدگی خواهد بود .
مرتضی خاکپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
۰
۱
از جانفشانی و دلاوری رزمندگان جبهه و جنگ است . که دشمن اشغال گر را ازایران بیرون کردند . و از امنیت و قدرت و اقتدار و ثروت این مملکت محافظت کردند ؟!

از حدود ۲ ميليون بسيجي رزمنده و حدود ۵۰۰ هزار نفر كه به جبهه رفته اند حدود ۳۲ هزار نفر از آنان شرايط معيشتي مناسبي ندارند. CD اسامي و آدرس اين افراد را كه حدود ۳۲ هزارنفر در كل كشور هستند تهيه كرده ايم و به همه استانداري هاي سراسر كشور ارسال كردند . ؟!
چرا 25 سال است حق الناس مستمری حقوق رزمنده ها و جانبازان زیر 25٪ را نمی دهند . و اینان را بیمه تامین اجتماعی نمی کنند ؟!
و باید که به همه رزمنده های جبهه و جنگ و بدون استثناء به همه حداقل مستمری حقوق خط فقر ماهیانه 900 هزار تومان پرداخت شود . و تبعیض و اما و اگر و شرایط گذاشتن در این پرداخت ها نباشد ؟!
بیاییم دین خود را به این رزمنده ها ادا کنیم ؟!و همه ایران بدهکار رزمنده است ؟!
به این رزمندهای عزیز خالقان تنهاترین حکومت اسلامی شیعه در جهان و ناجیان ایران زمین از دست متجاوزان و نجات دهندگان جان و مال و ناموس مردم رسیدگی کنند !؟
ما باید قدر دان باشیم .و این حق الناس است که باید بپردازیم .
ما به این رزمنده ها بدهکاریم . ؟!

به رزمندگان رسیدگی کنید ؟!
مرتضی خاکپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
۰
۲
روزنامه ايران > شماره 3632 18/2/86 > صفحه 4 (اجتماعي)

تصويب لايحه ارائه خدمات به رزمندگان بسيجي در دولت

گروه اجتماعي: لايحه ارائه خدمات به رزمندگان بسيجي كه حداقل يك سال در جبهه هاي دفاع مقدس حضور داشته اندپس از انجام مراحل كارشناسي در هيأت دولت به تصويب رسيد.
به گزارش خبرنگار «ايران» براساس اين لايحه دولت موظف است به آن تعداد از رزمندگان بسيجي دوران دفاع مقدس كه واجد شرايط هستند، مستمري ماهانه به ميزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد حداقل حقوق كاركنان دولت پرداخت كند و آنان را به همراه افراد تحت تكفل، زير پوشش بيمه خدمات درماني و بيمه اجتماعي قرار دهد.
بنابراين گزارش رزمندگان بسيجي بايد حداقل يك سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه هاي دفاع مقدس داشته باشند، همچنين در هيچ يك از دستگاه هاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت و كارگاه هاي مشمول قانون كار، اشتغال نداشته باشند.
اين گزارش حاكي است رزمندگان بسيجي نبايد زير هيچ نوع پوشش بيمه درماني و بازنشستگي باشند و ضروري است نياز مالي افراد مشمول اين قانون محرز باشد.
* دولت سهم سرانه بيمه خدمات درماني را مي پردازد
همچنين در مفادي از اين لايحه آمده است: سهم سرانه بيمه خدمات درماني مشمولان موارد مذكور، به طور كامل به وسيله دولت تأمين و پرداخت خواهد شد و رزمندگان مشمول اين قانون كه سن آنها ۵۰ سال و پائين تر است زير پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار مي گيرند كه سهم كسور بازنشستگي آنان به طور كامل به وسيله دولت تأمين و پرداخت خواهد شد.
بنابراين گزارش افراد تحت تكفل مشمولان اين قانون، شامل همسر وفرزندان است و برقراري مستمري براي مشمولان اين قانون تا زماني است كه فرد مورد نظر شاغل نباشد.
همچنين تشخيص و تطبيق شرايط افراد مشمول اين قانون به عهده كميته اي است كه در آئين نامه اجرايي تعيين خواهد شد.
گفتني است مسئوليت اجراي مفاد اين قانون به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است و آئين نامه اجرايي آن به وسيله وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.
* ۳۲ هزار رزمنده هيچ مستمري نمي گيرند
از حدود ۲ ميليون بسيجي رزمنده و حدود ۵۰۰ هزار نفر كه به جبهه رفته اند حدود ۳۲ هزار نفر از آنان شرايط معيشتي مناسبي ندارند. دكتر مجتبي رحماندوست مشاور رئيس جمهوري در امور ايثارگران در گفت وگو با خبرنگار «ايران» با اعلام اين مطلب گفت: اساسنامه بنياد شهيد و امور ايثارگران زماني كه از وظايف مربوط به خانواده شهدا به وظايف مربوط به جانبازان و آزادگان هم تسري پيدا كرد، شهدا، جانبازان و آزادگان را ايثارگر خواند، وقتي به اين مورد اعتراض شد بنياد شهيد اساسنامه اش را اصلاح كرد و از اين گروه به عنوان جامعه هدف ياد كرد.
وي افزود: اين تعداد رزمنده با توجه به داشتن ويژگي هاي مورد نظر در حال حاضر مستمري از هيچ ارگان يا نهادي دريافت نمي كنند و زير پوشش سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران هم قرار ندارند و اكثر آنها به لحاظ معيشتي وضع مناسبي ندارند.
رحماندوست درباره اين لايحه گفت: اين لايحه در يكي از سفرهاي استاني رئيس جمهوري در زمستان ۸۴ در استان ايلام به تصويب هيأت وزيران رسيد كه در اين مصوبه مقرر شد وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با همكاري بنياد شهيد و امور ايثارگران لايحه نحوه خدمات به رزمندگان با اولويت رزمندگان معسر را ظرف ۲ ماه به هيأت وزيران ارائه كند.
اما در پيگيري هايي كه انجام داديم دبير هيأت دولت عنوان كرد به خاطر بارمالي، اين لايحه هم اكنون اجرايي نيست و حتي وقتي شماري از نمايندگان اين مسأله را به شكل طرح مطرح كردند، معاون اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي با اين طرح مخالفت و عنوان كرد كه اعتبار اين لايحه در بودجه پيش بيني نشده است.
مشاور رئيس جمهوري در امور ايثارگران با اشاره به تصويب لايحه ارائه خدمات به رزمندگان بسيجي در دولت گفت: اين لايحه مراحل اجرايي خود را طي مي كند و در بودجه ۸۶ نيروي مقاومت بسيج هم اعتباري در نظر گرفته شده است و در حال حاضر ما به تفكيك استان ها، CD اسامي و آدرس اين افراد را كه حدود ۳۲ هزارنفر در كل كشور هستند تهيه كرده ايم و به همه استانداري هاي سراسر كشور ارسال خواهيم كرد.
* لايحه بايد به تصويب مجلس برسد
حسين وفايي معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران در گفت وگو با خبرنگار «ايران» درباره پيش نويس اين لايحه گفت: در صورتي كه در لايحه ارايه خدمات به رزمندگان بسيجي، وظايفي براي بنياد شهيد و امور ايثارگران تعيين شود به طور قطع ما آنها را پيگيري و تلاش خواهيم كرد تا مشكلات اين رزمندگان حل شود. اما در حال حاضر اين لايحه در دولت است و بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.
وي افزود: در دولت نهم توجه ويژه اي به رزمندگان و ايثارگران شده و مجلس شوراي اسلامي هم در رسيدگي به مشكلات اين رزمندگان بويژه آنهايي كه داوطلبانه در جبهه هاي دفاع مقدس حضور داشته اند بي تفاوت نيست و به طور قطع زماني كه اين لايحه به مجلس ارائه شود نمايندگان مردم در تكريم اين عزيزان نهايت حمايت را خواهند داشت اما لازم است سير مراحل كارشناسي اين لايحه طي شود.
وفايي با اشاره به فرمان حضرت امام خميني (ره) درباره تأسيس بنياد شهيد انقلاب اسلامي اظهار داشت: حضرت امام خميني (ره) سال ۵۸ در فرماني به آقاي كروبي تأييد كردند نهضت اسلامي و پيروزي انقلاب اسلامي مرهون فداكاري قشرهاي مختلف ملت است كه در صف اول بايد شهداي انقلاب و كساني را كه در اين راه معلول و آسيب ديده شده اند محسوب داشت. بنابراين بايد به خانواده شهدا و آسيب ديدگان و معلولان در اين راه چه در انقلاب و حتي قبل و بعد از آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان به طور كامل رسيدگي شود.
در كل اين فرمان امام (ره) بيانگر آن است كه همه مردم و دستگاه هاي دولتي مسئوليت دارند به امور ايثارگران اعم از خانواده شهدا، آزادگان و جانبازان رسيدگي كنند. بنابراين چنانچه دولت و مجلس شوراي اسلامي تكليفي را برعهده بنياد بگذارد ما نيز متناسب با اساسنامه بنياد عمل خواهيم كرد. معاون حقوقي و امور مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: براساس پيش نويس اين لايحه رسيدگي به وضع رزمندگان بسيجي برعهده نيروهاي مسلح و ... است و بنياد امور ايثارگران در اين زمينه نقشي ندارد

عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس از نشست سه جانبه دولت، مجلس و ایثارگران براي رفع ایرادات لایحه خدمات رسانی به ایثارگران خبر داد.
مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر
یک مادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
۲
۳
اسپند و اسپند دونه صراط یکی یکدونه امیدوارم به کوری چشم حسود تا به ابد شاد و سر حال بمونی.
دختر شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
۱
۱
اقای خاکپور! ایران خوان هم که هستی!شاید هم از کارمندان این روزنامه وزین!!!!! یا یه دولتی تمام عیار هستی؟!نه؟!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۳
۲
نامهریهای ماندگار در دوران هشت سال اخیر بر جگرم تا به ابد .