"صراط"محمود احمدينژاد در
سخنراني خود در جلسه علني امروز (چهارشنبه) مجلس شوراي اسلامي در ابتدا ضمن تبریک فرا
رسیدن ماه ربیع خطاب به نمایندگان اظهار داشت: اميدوارم اين ماه طليعه همه آرزوهاي
بشريت تحت حاکميت ولي عصر باشد و خداي بزرگ را سپاسگذارم که توفيق حضور در
خانه ملت و حضور مجدد در کنار نمايندگان را به من داد و از هيئت رئيسه و
رئيس مجلس صميمانه تشکر ميکنم.
وي در ادامه افزود: امروز که خدمت شما رسيدم مهمترين مسائل کشور و راه حلهاي آن را ميخواهم با شما در ميان بگذارم که اراده مشترکي ميان مجلس و دولت شکل بگيرد.
رابطه دولت و مجلس همواره دوستانه بوده
رئيس جمهور همچنين مطالب مهم خود را اينگونه دسته بندي کرد و اظهار داشت: رابطه دولت و مجلس همواره دوستانه بوده و ما يکي هستيم، همه ما در يک سنگر قرار داريم. دولت و مجلس با يک اعتقاد مشترک در صحنه کشور وارد شدهايم و براي خدمت به ملت از صيانت از ارزشهاي الهي، عدالت، خدمتگذاري، عزت ملت و رفع محروميت پا به عرصه خدمت رساني گذاشتيم.
وي در ادامه از مسئوليت مشترک دولت و مجلس گفت و بيان کرد: ما بايد براي يک مسئوليت مشترک تقسيم کار کنيم چرا که از گذشته با يکديگر دوستي داشتهايم و در عرصه گوناگون براي ملت تلاش کردهايم و هر دو ميخواهيم خدمت کنيم مبناي کار ما دوستي و همکاري براي خدمت به مردم براي تعالي کشور است.
عدهاي از تخريب رابطه مجلس و دولت سود ميبرند
احمدينژاد افزود: اين دولت بيشترين احترام را براي نمايندگان قائل بوده و در تشريک مساعي در سفرهاي استاني با نمايندگان بسيار فعال بوده است.
وي تصريح کرد: هيچ کس نميتواند بگويد اين دولت در مسائل ملي و فرا منطقه اي به مسائل رسيدگي نکرده ولي متاسفانه اخباري متشر ميشود که خواهان برهم ريختن فضاي برادري هستند و عدهاي از اين تخريب گويا سود ميبرند.
خواستههای و مسائل مشترک میان دولت و مجلس یکی است
احمدينژاد افزود: خواستههای و مسائل مشترک میان دولت و مجلس یکی است و اگر بنا باشد تا در این جلسه همه یک کاغذ برداشته و خواستههای خود را بر روی آن بنویسیم اطمینان دارم که 95 درصد از آنها یکی بوده و 5 درصد مابقی قابل حل و تفاهم است .
وی در ادامه با اشاره به مطلب دوم سخنرانی خود اظهار داشت: نمایندگان محترم مشکلات حوزه انتخابیه و مردم را پیگیری میکنند که این دغدغه مشترک ماست که خوشبختانه با پیگیری نمایندگان دولت کارهای خوبی انجام داده که به دلیل کمبود وقت از ذکر آنها خودداری میکنند.
احمدینژاد تصریح کرد: این حرکت ارزشمند در راستای کمک به مجموعه نظام و مردم است که همگی کلیه مسائل و مشکلات مردم را با هم پیگیری میکنیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار داشت: اما یک بخش مسئولیت مهمی که داریم به موضوعات کلان برمیگردد که باید مورد اهتمام ویژه دولت و مجلس باشد.
احمدينژاد در ادامه با اشاره به موضوع تحريمها گفت: همه در این اندیشه مشترکی که از اهداف اصلی جمهوری اسلامی در راستای استقلال و آزادی رسیدن به جایگاهی در میان دیگر کشورهای جهان هستیم .
وی افزود: در دوره انقلاب به لطف خدا کارهای فراوان و افتخار آمیزی انجام شده که به محض اشاره در ذهن تداعی میشود با همکاری مجلس و دولت طرحهای ماندگاری اجرا شد.
ظرفیت کشور بیش از اینهاست
رئیس جمهور تصریح کرد: در سال های 85 و 86 ما در تابستان قطعیهای مکرر برق را داشتیم اما در همین 5، 6 سال گذشته توانستهایم ظرفیت تولید برق را افزایش دهیم و علی رغم ازدیاد خانهها، کارخانهها و حتی بالا رفتن مصرف سرانه شاهد قطعی برق نبودیم. از خود شما میپرسم در خانه شما چند وسیله برقی وجود داشته و در حال حاضر چند وسیله برقی وجود دارد علیرغم تمامی اینها امروزه ما توانستهایم به بزرگترین صادر کننده برق در منطقه تبدیل شویم و وزارت نیرو سالانه یک میلیارد دلار از این راه درآمد کسب کند و هنوز هم تقاضا برای خرید برق از ایران در حال افزایش است.
احمدینژاد اظهار داشت: در سالهای گذشته تولید سیمان از 32 میلیارد دلار به 86 میلیارد دلار در بخش صادرات از 7 میلیارد دلار به 43 میلیارد دلار افزایش یافته است در بخش فرهنگ ، تولید، علوم و فنون دریایی و فضایی در آبادی و آبادانی بیمارستان و دانشگاه و... کارهای بزرگی انجام شده در هر بخش چندین برابر کار شده و خواهد شد. طرحهای عظیمی دیگر هم در کارنامه ما هست و جزو افتخارات ماست و همه میدانیم که ظرفیت کشور بیش از اینهاست ما باید به الگو تبدیل شویم و این توانمندی ملت ایران است.
مشکل دشمن حقوق بشر نیست، پیشرفت و اقتدار ماست
رئيسجمهور دومین مشکل عدم پیشرفت کشور را تسلیم در برابر دشمن دانست و اظهار داشت: البته هم چنین موضوعی هیچ گاه نخواهد بود چرا که خوب میدانیم همه کسانی که در این جلسه حضور دارند از هم چنین امری به دور هستند و ایجاد تحول ساختاری ظرفیت سازی در میان اقشار و ملموس کردن دشمن برای مردم از راههای جلوگیری فشار در هنگام انفعال است.
دشمن نقاط ضعف ما را شناخته
وی در ادامه افزود: با همدلی و همکاری میتوان هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد یعنی نقاط ضعف خود را شناخت و این نقاط ضعف را تبدیل به فرصت سازنده در اقتصاد کرد چرا که امروز دشمن نقاط ضعف ما را شناخته و از همان نقطه به ما فشار میآورد دشمن نقاط ضعف ما را طراحی و تحریک میکند و از همان به ما ضربه میزند.
رئیسجمهور اولین راه جلوگیری از ضربه دشمن از لحاظ اقتصادی را این گونه تبیین کرد و گفت: در اقتصاد ما مسیر جریان ثروت و سرمایه بیش از 50 سال است که نیروی انسانی کارآمد در جهات خاصی شکل گرفته است و از مناطق دور به مناطق مرکزیتر میآید.
احمدینژاد در ادامه افزود: از یک نقطه دورتر به لحاظ دهکهای درآمدی به جیب دهکهای بالا به دهکهای بالاتر میآید به لحاظ نوع فعالیت اقتصادی به سمت سفته بازی و اقتصاد کاذب میرود که این در نگاه سرمایهدار توجیه میشود ولی در نگاه مکتبی ایران که همه از حقوق مساوی برخوردارند قابل قبول نیست.
اصل اقتصاد کشور به چند هزار نفر خاص منحصر شده
وی از منحصر شدن عرصه اقتصاد به افرادی معدود که ایجاد فساد میکنند گلایه و بیان کرد: عرصه اقتصاد محدود به افراد خاص نیست و این به ارز نفتی که در دست کسان خاص محدود شده است میتوان اشاره کرد اصل اقتصاد کشور به چند هزار نفر خاص منحصر شده و نقطه ضعف این امر سیستم بانکی کشور است و این مسئله نه در مدیران بلکه سیستم اقتصادی کشور است.
رئیسجمهور به اقدامات انجام شده در کشورمان در جهت رفع محرومیت اشاره و اظهار داشت: در جهت رفع دهکهای پایین سهام عدالت، مسکن مهر، بهسازی روستاها در نقطه مقابل دهکهای پایین که پول آنها به جیب دهکهای مرکزی میرود صورت گرفته است.
وابستگي به بودجه و ارز نفتي
احمدينژاد در ادامه اظهار داشت: از ديگر ضعفهاي ما وابستگي به بودجه و ارز نفتي است که از سالهاي 48، 49 و 50 آغاز شده و هر روز اين وابستگي بيشتر شده است که در همان سالها دولت و مجلس نشستهايي را مانند امروز برگزار کرده که اين وابستگي را کم کنند که از نتايج آن صندوق ارزي بوده که يک منبع مهمي براي سرمايهگذاري در کشور تشکيل شده است.
وي با اشاره به ضعف چهارم اقتصادي تصريح کرد: عدم اتکا و استناد به برنامه ريزي و منابع بومي و سرزميني از ديگر ضعفهاي ما است چرا که بيشتر الگوها اقتباسي بوده و عمده تحريمها براي رشد و برنامه ريزي يا سرمايهداري يا سوسياليستي است.
وي در ادامه تاکيد کرد: بخش وسيعي از برنامهها متکي به منابع زميني است و يا از ظرفيتهاي بومي استفاده نميکنيم و اينگونه است که وابستگي شديد به ارز نفتي پيدا ميکنيم.
25 درصد از ثروت كل كشور در تهران ميچرخد
احمدينژاد در ادامه اظهارات خود با اشاره به راه حلهاي جبران اين ضعفها تصريح کرد: يکي از راه حلها تغيير جريان ثروت و سرمايه است که در غير اين صورت با مشکلات مواجه هستيم.
وي ادامه داد: ثروت بايد در کل کشور به گردش درآيد چرا که 25 درصد از ثروت کشور تنها در تهران در جريان است در اين صورت که ميتوانند از سرمايههاي لازم برخوردار باشند.
رئيس جمهور اظهار داشت: سفته بازي و سرمايه گذاريهاي کاذب را بايد محدود کرد و تقاضا براي کالاهايي که ارزشي در اقتصاد ندارد بايد به حداقل رساند.
وي با اشاره به راه حل دوم بيان داشت: بايد جوري برنامه ريزي کنيم تا مردم در تمام سرزمين پهناور ايران فرصت را براي فعاليت و سازندگي پيدا کنند.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه استفاده حداکثري از منابع بومي يکي ديگر از راه حلهاي جبران ضعفهاست، تاکيد کرد: در صورت توجه و اهتمام ويژه به منابع بومي داشته باشيم هم رشد پايدارتر خواهيم و هم آسيبپذيري ما کمتر خواهد شد.
وي در مورد آخر راه حلهاي جبران ضعفهاي اقتصادي کشور به لزوم قطع شدن بودجه و ارز نفتي اشاره و اظهار داشت: بايد طي يک تصميم مشترک اين مشکل را براي هميشه حل کنيم چرا که اين تصميم از الزامات است و با توجه به اينکه اقتصاد کشور 100 سال است که به درآمدهاي نفتي متکي است فشارهايي را به همراه خواهد داشت.
هدف دولت از فاز دوم هدفمندي يارانهها انتخاباتي نيست
رئيسجمهور در تشريح پيشنهادات خود براي حل مشكلات اقتصادي كشور گفت: پیشنهاد اول بنده این است که از زمین که بالاترین ثروت خدادادی ملت ایران است، استفاده کنیم. وسعت ایران به لطف خدا 187.3 میلیون هکتار است؛ از این میزان، 25 میلیون هکتار دشت مرکزی و کویر مرکزی است که نوعا معدن است؛ حدود 103 میلیون هکتار جنگل و مرتع است و از این 103 میلیون هکتار 14 میلیونش جنگل است. 2 میلیون در شمال کشور و 12 میلیون در دامنه زاگرس است.
وي در ادامه تصریح کرد: حدود 45 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم ولی فقط 14 میلیون کشت میشود. ممکن است برخی بگویند آب نیست، آب کم داریم اما داریم؛ مگر میشود که خداوند زمین حاصلخیزی خلق کند اما آب مورد نیاز را خلق نکند. ثروتهایی که در بازار سکه و ارز می چرخد چرا نباید به سمت تامین منابع آبی کشور برود.
معادن کشور قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است
احمدینژاد ادامه داد: راهکار دوم استفاده از معادن است؛ بررسی کردیم و دیدیم معادن کشور و وسعت زمینی که برای صرفه اقتصادی هر معدن، گروه معدنکار کافی وجود دارد؛ معادن کشور قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است. الان کمتر از 15 هزار بلوک استفاده میشود.
وی راهکار سوم را هدفمندی یارانهها اعلام کرد و گفت: هدفمندی یارانهها استفاده از منابع ملی است. در گام اول هدفمندی، ضریب جینی از 40 به 37 درصد رسید؛ نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به فقیر در شهری از 12.45 برابر به 10.17 رسید؛ در روستایی از 12.63 به 9.35 برابر رسید؛ هیچکدام از طرح ها در 50-60 سال اخیر نتوانسته شاخصها را اینقدر تغییر دهد.
رئیسجمهور با تأکید بر اینکه 17 و نیم میلیارد دلار در سال 90 نیاز ما به واردات فرآورده کم شده است، افزود: در همین دوره و در سال 90، نزدیک 11 میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی کشور افزوده شد و 3 میلیارد دلار نیز واردات کشور کاهش پیدا کرد.
احمدینژاد تأکید کرد: برخی می گویند هدفمندی قیمت ارز را بالا برد، این اشتباه است، هدفمندی حتی نقدینگی و برخی مسائل راهبردی را هم کاهش داد. دشمن بنزین را تحریم کرد، اما با هدفمندی طرح دشمن خنثی و نیاز ما به واردات به نزیک صفر رسید.
طرح هدفمندی طرح بسیار موفقی بود
وی افزود: طرح هدفمندی طرح بسیار موفقی بود و دنیا ملت ایران را تحسین کرد. این کار موجب افتخار نظام، دولت و مجلس شد اما همزمان دشمنان نگران شدند از این که ظرفیت عظیم دولت و ملت را دیدند.
رئیس جمهور بابيان اينكه مرحله دوم هدفمندی را میتوان اجرا کرد، اضافه كرد: دولت مطالعاتش کامل است؛ تبعات و آثار این اقدام را پیشبینی کردهایم. اگر چنین ظرفیتی در اقتصاد کشور است باید همه بدانند و باید برای تشریح یک طرح، اعداد و ارقام آن اعلام شود.
احمدی نژاد اضافه کرد: من باور دارم که میتوانیم حداقل معیشت را برای مردم تامین و فقر را ریشه کن کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نه در فاز اول و نه در فاز دوم، هدف دولت از هدفمندی یارانهها، انتخاباتی نیست؛ برخی دوستان همزمان میگویند طرح مضر بوده و شکست خورده و برخی میگویند برد انتخاباتی دارد. دولت حاضر است که خطرها را بپذیرد تا دولتهای بعدی بتوانند کارهای مهمتری انجام دهند.
ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کردهایم
رئیسجمهور همچنین اظهار داشت: اصلاح نظام و سیستم بانکی راهکار چهارم ماست؛ چندتا بانک وکیل همه ملت شدهاند و ملت را کنار گذاشتهایم. ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کردهایم و من امیدوارم در آینده برای تشریح طرح اصلاح نظام بانکی خدمت نمایندگان برسم.
وي در ادامه اظهارات خود در صحن علني مجلس، اظهار داشت: اقتصاد نیازمند مدیریت متمرکز است و دولت هر حرفی میزند همواره اجرایی کرده است ولی این امر مهم به پشتیبانی نیاز دارد و تصمیمگیری باید در هر مسالهای متمرکز شود تا دولت موفقیت آن را ضمانت کند و این مهم جز با همراهی، همدلی و پشتیبانی میسر نخواهد شد.
احمدینژاد با گله از برخی از افرادی که وی را به رها کردن از کار خود که شش ماه پایانی ریاست جمهوري است متهم ميكنند، گفت: روزها با هم تفاوتی ندارد. چه شش ماه اول دولت و چه شش ماه آخر در هر زمانی دولت میتواند بهترین کار را برای مردم کشورش انجام دهد و این طبق قانون اساسی تا روز آخر رئیسجمهور وظیفه دارد برای مردم کار کند.
رئیسجمهور از بیانصافی برخی افراد که وی را متهم به فروش ارز دولتی برای بودجه یارانه میکنند بیان کرد: آقای ابوترابی شما را به جدتان قسم میدهم مگر میتوان مخفیانه پولی را از خزانه دولتی خرج شخصی یا برای هزینه دولتی کنار گذاشت و خرج کرد؟ دولت همواره با مردم صادق بوده و حرفهایش را با آنها میزند و هیچ کار محرمانهای از چشم مردم ندارد.
وي با اشاره به اينکه اتهاماتي به پاکترين دولت روا شده گفت: در حال حاضر جايي براي رسيدگي به شکايات دولت نداريم که گلايه خود را در قالب لطيفهاي نقد ميکنند که البته واقعيت دارد.
وي ادامه داد: شخصي در اصفهان چندين اتهام را به دولت زد و در پاسخ به فردي که پرسيد آيا براي اظهارات خود دليلي داريد بيان داشت كه چندين نهاد نظارتي نتوانستند دليلي بيابند حال چگونه از من انتظار داريد که براي آن دليل بياورم.
احمدينژاد با بيان اينکه هر طرحي که مصوب ميشود دولت اجرا ميکند ، گفت: دولت نه گلهاي دارد نه اعتراض و نه دعوا و تمام اين صحبتها براي اداره بهتر کشور است.
وي با اشاره به اينکه قانون اساسي يک سندي است که اداره کشور و مبناي حقوقي ملت و بخشهاي مختلف کشور را مشخص کرده است، گفت: براساس قانون اساسي، سه قوه از هم مستقلاند که بخشي از وظايف آنها نظارت بر ساير قوا است که اين به معني دخالت نيست.
وي ادامه داد: بازرسي کل کشور که بر ساير دستگاهها نظارت دارد فعاليتاش به معناي دخالت نيست و همينطور ديوان عدالت اداري که اقدامات آنها استقلال قوا را نقض نميکند براي قوه مجريه نيز يک دسته اختيارات مستقل و يک دسته اختيارات ناظر بر ساير قوا وجود دارد .
رئيس جمهور تصريح کرد: دولت هيچگاه در قانونگذاري دخالت نميکند اما اگر تصميمات دولت در انتصاب افراد و مسئوليتها دائما با طرح يا مصوباتي متوقف شود دولت چگونه ميتواند به کار خود ادامه دهد؟
وي با اشاره به اينکه تغيير دائم قوانين ميتواند ثبات را بر هم بزندافزود: زماني که قانوني تصويب ميشود ممکن است در گذشت زمان نياز به تغيير و اصلاح داشته باشد ولي تغييرات پي در پي ثبات را بر هم ميزند و اگر بنا باشد دائما در قانون هدفمندي يا قانون بودجه تغييراتي ايجاد شود دچار مشکل خواهيم شد.
احمدينژاد بيان داشت: زماني که يک طرحي تصويب ميشود از زماني که در قطار دولت قرار گيرد و در ريل بيفتد ماهها ميگذرد که اين طرح ميتواند مشکلاتي را در اجراي آن ايجاد کند.
رئيس جمهور با بيان اينکه اگر ساير قوا بخواهند به موضع اجرايي ورود کنندبه ضرر مديريت کشور است گفت: جايگاه مجلس به لحاظ مسائل مهم و اساسي کشور در آن مطرح ميشود محترم و رفيع است و به نفع هيچ يک از ما نيست به مرزهاي اجرايي وارد شويم.
وي در ادامه با استناد به ماده 138 قانون اساسي اظهار داشت: در قانون اساسي دو مقدمه وجود دارد يکي طرح بوده که ميتواند توسط 15 نفر از نمايندگان طي مراحل مشخص شده تصويب شود مسئله بعدي لايحه است که حق دولت بوده و زماني که دولت به اين نتيجه برسد که در موضوعي بايد اقدامي صورت گيرد آن را در قالب لايحه به مجلس ارائه ميدهد.
وي تصريح کرد: بدون در نظر گرفتن درست يا غلط بودن کار، اگر لايحهاي آنچنان دگرگون شود که از اهداف اوليه دولت دور باشد چگونه ميتوان دولت را مجبور به اجراي آن کرد.
وي در ادامه افزود: امروز که خدمت شما رسيدم مهمترين مسائل کشور و راه حلهاي آن را ميخواهم با شما در ميان بگذارم که اراده مشترکي ميان مجلس و دولت شکل بگيرد.
رابطه دولت و مجلس همواره دوستانه بوده
رئيس جمهور همچنين مطالب مهم خود را اينگونه دسته بندي کرد و اظهار داشت: رابطه دولت و مجلس همواره دوستانه بوده و ما يکي هستيم، همه ما در يک سنگر قرار داريم. دولت و مجلس با يک اعتقاد مشترک در صحنه کشور وارد شدهايم و براي خدمت به ملت از صيانت از ارزشهاي الهي، عدالت، خدمتگذاري، عزت ملت و رفع محروميت پا به عرصه خدمت رساني گذاشتيم.
وي در ادامه از مسئوليت مشترک دولت و مجلس گفت و بيان کرد: ما بايد براي يک مسئوليت مشترک تقسيم کار کنيم چرا که از گذشته با يکديگر دوستي داشتهايم و در عرصه گوناگون براي ملت تلاش کردهايم و هر دو ميخواهيم خدمت کنيم مبناي کار ما دوستي و همکاري براي خدمت به مردم براي تعالي کشور است.
عدهاي از تخريب رابطه مجلس و دولت سود ميبرند
احمدينژاد افزود: اين دولت بيشترين احترام را براي نمايندگان قائل بوده و در تشريک مساعي در سفرهاي استاني با نمايندگان بسيار فعال بوده است.
وي تصريح کرد: هيچ کس نميتواند بگويد اين دولت در مسائل ملي و فرا منطقه اي به مسائل رسيدگي نکرده ولي متاسفانه اخباري متشر ميشود که خواهان برهم ريختن فضاي برادري هستند و عدهاي از اين تخريب گويا سود ميبرند.
خواستههای و مسائل مشترک میان دولت و مجلس یکی است
احمدينژاد افزود: خواستههای و مسائل مشترک میان دولت و مجلس یکی است و اگر بنا باشد تا در این جلسه همه یک کاغذ برداشته و خواستههای خود را بر روی آن بنویسیم اطمینان دارم که 95 درصد از آنها یکی بوده و 5 درصد مابقی قابل حل و تفاهم است .
وی در ادامه با اشاره به مطلب دوم سخنرانی خود اظهار داشت: نمایندگان محترم مشکلات حوزه انتخابیه و مردم را پیگیری میکنند که این دغدغه مشترک ماست که خوشبختانه با پیگیری نمایندگان دولت کارهای خوبی انجام داده که به دلیل کمبود وقت از ذکر آنها خودداری میکنند.
احمدینژاد تصریح کرد: این حرکت ارزشمند در راستای کمک به مجموعه نظام و مردم است که همگی کلیه مسائل و مشکلات مردم را با هم پیگیری میکنیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار داشت: اما یک بخش مسئولیت مهمی که داریم به موضوعات کلان برمیگردد که باید مورد اهتمام ویژه دولت و مجلس باشد.
احمدينژاد در ادامه با اشاره به موضوع تحريمها گفت: همه در این اندیشه مشترکی که از اهداف اصلی جمهوری اسلامی در راستای استقلال و آزادی رسیدن به جایگاهی در میان دیگر کشورهای جهان هستیم .
وی افزود: در دوره انقلاب به لطف خدا کارهای فراوان و افتخار آمیزی انجام شده که به محض اشاره در ذهن تداعی میشود با همکاری مجلس و دولت طرحهای ماندگاری اجرا شد.
ظرفیت کشور بیش از اینهاست
رئیس جمهور تصریح کرد: در سال های 85 و 86 ما در تابستان قطعیهای مکرر برق را داشتیم اما در همین 5، 6 سال گذشته توانستهایم ظرفیت تولید برق را افزایش دهیم و علی رغم ازدیاد خانهها، کارخانهها و حتی بالا رفتن مصرف سرانه شاهد قطعی برق نبودیم. از خود شما میپرسم در خانه شما چند وسیله برقی وجود داشته و در حال حاضر چند وسیله برقی وجود دارد علیرغم تمامی اینها امروزه ما توانستهایم به بزرگترین صادر کننده برق در منطقه تبدیل شویم و وزارت نیرو سالانه یک میلیارد دلار از این راه درآمد کسب کند و هنوز هم تقاضا برای خرید برق از ایران در حال افزایش است.
احمدینژاد اظهار داشت: در سالهای گذشته تولید سیمان از 32 میلیارد دلار به 86 میلیارد دلار در بخش صادرات از 7 میلیارد دلار به 43 میلیارد دلار افزایش یافته است در بخش فرهنگ ، تولید، علوم و فنون دریایی و فضایی در آبادی و آبادانی بیمارستان و دانشگاه و... کارهای بزرگی انجام شده در هر بخش چندین برابر کار شده و خواهد شد. طرحهای عظیمی دیگر هم در کارنامه ما هست و جزو افتخارات ماست و همه میدانیم که ظرفیت کشور بیش از اینهاست ما باید به الگو تبدیل شویم و این توانمندی ملت ایران است.
مشکل دشمن حقوق بشر نیست، پیشرفت و اقتدار ماست
رئيسجمهور دومین مشکل عدم پیشرفت کشور را تسلیم در برابر دشمن دانست و اظهار داشت: البته هم چنین موضوعی هیچ گاه نخواهد بود چرا که خوب میدانیم همه کسانی که در این جلسه حضور دارند از هم چنین امری به دور هستند و ایجاد تحول ساختاری ظرفیت سازی در میان اقشار و ملموس کردن دشمن برای مردم از راههای جلوگیری فشار در هنگام انفعال است.
دشمن نقاط ضعف ما را شناخته
وی در ادامه افزود: با همدلی و همکاری میتوان هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد یعنی نقاط ضعف خود را شناخت و این نقاط ضعف را تبدیل به فرصت سازنده در اقتصاد کرد چرا که امروز دشمن نقاط ضعف ما را شناخته و از همان نقطه به ما فشار میآورد دشمن نقاط ضعف ما را طراحی و تحریک میکند و از همان به ما ضربه میزند.
رئیسجمهور اولین راه جلوگیری از ضربه دشمن از لحاظ اقتصادی را این گونه تبیین کرد و گفت: در اقتصاد ما مسیر جریان ثروت و سرمایه بیش از 50 سال است که نیروی انسانی کارآمد در جهات خاصی شکل گرفته است و از مناطق دور به مناطق مرکزیتر میآید.
احمدینژاد در ادامه افزود: از یک نقطه دورتر به لحاظ دهکهای درآمدی به جیب دهکهای بالا به دهکهای بالاتر میآید به لحاظ نوع فعالیت اقتصادی به سمت سفته بازی و اقتصاد کاذب میرود که این در نگاه سرمایهدار توجیه میشود ولی در نگاه مکتبی ایران که همه از حقوق مساوی برخوردارند قابل قبول نیست.
اصل اقتصاد کشور به چند هزار نفر خاص منحصر شده
وی از منحصر شدن عرصه اقتصاد به افرادی معدود که ایجاد فساد میکنند گلایه و بیان کرد: عرصه اقتصاد محدود به افراد خاص نیست و این به ارز نفتی که در دست کسان خاص محدود شده است میتوان اشاره کرد اصل اقتصاد کشور به چند هزار نفر خاص منحصر شده و نقطه ضعف این امر سیستم بانکی کشور است و این مسئله نه در مدیران بلکه سیستم اقتصادی کشور است.
رئیسجمهور به اقدامات انجام شده در کشورمان در جهت رفع محرومیت اشاره و اظهار داشت: در جهت رفع دهکهای پایین سهام عدالت، مسکن مهر، بهسازی روستاها در نقطه مقابل دهکهای پایین که پول آنها به جیب دهکهای مرکزی میرود صورت گرفته است.
وابستگي به بودجه و ارز نفتي
احمدينژاد در ادامه اظهار داشت: از ديگر ضعفهاي ما وابستگي به بودجه و ارز نفتي است که از سالهاي 48، 49 و 50 آغاز شده و هر روز اين وابستگي بيشتر شده است که در همان سالها دولت و مجلس نشستهايي را مانند امروز برگزار کرده که اين وابستگي را کم کنند که از نتايج آن صندوق ارزي بوده که يک منبع مهمي براي سرمايهگذاري در کشور تشکيل شده است.
وي با اشاره به ضعف چهارم اقتصادي تصريح کرد: عدم اتکا و استناد به برنامه ريزي و منابع بومي و سرزميني از ديگر ضعفهاي ما است چرا که بيشتر الگوها اقتباسي بوده و عمده تحريمها براي رشد و برنامه ريزي يا سرمايهداري يا سوسياليستي است.
وي در ادامه تاکيد کرد: بخش وسيعي از برنامهها متکي به منابع زميني است و يا از ظرفيتهاي بومي استفاده نميکنيم و اينگونه است که وابستگي شديد به ارز نفتي پيدا ميکنيم.
25 درصد از ثروت كل كشور در تهران ميچرخد
احمدينژاد در ادامه اظهارات خود با اشاره به راه حلهاي جبران اين ضعفها تصريح کرد: يکي از راه حلها تغيير جريان ثروت و سرمايه است که در غير اين صورت با مشکلات مواجه هستيم.
وي ادامه داد: ثروت بايد در کل کشور به گردش درآيد چرا که 25 درصد از ثروت کشور تنها در تهران در جريان است در اين صورت که ميتوانند از سرمايههاي لازم برخوردار باشند.
رئيس جمهور اظهار داشت: سفته بازي و سرمايه گذاريهاي کاذب را بايد محدود کرد و تقاضا براي کالاهايي که ارزشي در اقتصاد ندارد بايد به حداقل رساند.
وي با اشاره به راه حل دوم بيان داشت: بايد جوري برنامه ريزي کنيم تا مردم در تمام سرزمين پهناور ايران فرصت را براي فعاليت و سازندگي پيدا کنند.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه استفاده حداکثري از منابع بومي يکي ديگر از راه حلهاي جبران ضعفهاست، تاکيد کرد: در صورت توجه و اهتمام ويژه به منابع بومي داشته باشيم هم رشد پايدارتر خواهيم و هم آسيبپذيري ما کمتر خواهد شد.
وي در مورد آخر راه حلهاي جبران ضعفهاي اقتصادي کشور به لزوم قطع شدن بودجه و ارز نفتي اشاره و اظهار داشت: بايد طي يک تصميم مشترک اين مشکل را براي هميشه حل کنيم چرا که اين تصميم از الزامات است و با توجه به اينکه اقتصاد کشور 100 سال است که به درآمدهاي نفتي متکي است فشارهايي را به همراه خواهد داشت.
هدف دولت از فاز دوم هدفمندي يارانهها انتخاباتي نيست
رئيسجمهور در تشريح پيشنهادات خود براي حل مشكلات اقتصادي كشور گفت: پیشنهاد اول بنده این است که از زمین که بالاترین ثروت خدادادی ملت ایران است، استفاده کنیم. وسعت ایران به لطف خدا 187.3 میلیون هکتار است؛ از این میزان، 25 میلیون هکتار دشت مرکزی و کویر مرکزی است که نوعا معدن است؛ حدود 103 میلیون هکتار جنگل و مرتع است و از این 103 میلیون هکتار 14 میلیونش جنگل است. 2 میلیون در شمال کشور و 12 میلیون در دامنه زاگرس است.
وي در ادامه تصریح کرد: حدود 45 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم ولی فقط 14 میلیون کشت میشود. ممکن است برخی بگویند آب نیست، آب کم داریم اما داریم؛ مگر میشود که خداوند زمین حاصلخیزی خلق کند اما آب مورد نیاز را خلق نکند. ثروتهایی که در بازار سکه و ارز می چرخد چرا نباید به سمت تامین منابع آبی کشور برود.
معادن کشور قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است
احمدینژاد ادامه داد: راهکار دوم استفاده از معادن است؛ بررسی کردیم و دیدیم معادن کشور و وسعت زمینی که برای صرفه اقتصادی هر معدن، گروه معدنکار کافی وجود دارد؛ معادن کشور قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است. الان کمتر از 15 هزار بلوک استفاده میشود.
وی راهکار سوم را هدفمندی یارانهها اعلام کرد و گفت: هدفمندی یارانهها استفاده از منابع ملی است. در گام اول هدفمندی، ضریب جینی از 40 به 37 درصد رسید؛ نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به فقیر در شهری از 12.45 برابر به 10.17 رسید؛ در روستایی از 12.63 به 9.35 برابر رسید؛ هیچکدام از طرح ها در 50-60 سال اخیر نتوانسته شاخصها را اینقدر تغییر دهد.
رئیسجمهور با تأکید بر اینکه 17 و نیم میلیارد دلار در سال 90 نیاز ما به واردات فرآورده کم شده است، افزود: در همین دوره و در سال 90، نزدیک 11 میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی کشور افزوده شد و 3 میلیارد دلار نیز واردات کشور کاهش پیدا کرد.
احمدینژاد تأکید کرد: برخی می گویند هدفمندی قیمت ارز را بالا برد، این اشتباه است، هدفمندی حتی نقدینگی و برخی مسائل راهبردی را هم کاهش داد. دشمن بنزین را تحریم کرد، اما با هدفمندی طرح دشمن خنثی و نیاز ما به واردات به نزیک صفر رسید.
طرح هدفمندی طرح بسیار موفقی بود
وی افزود: طرح هدفمندی طرح بسیار موفقی بود و دنیا ملت ایران را تحسین کرد. این کار موجب افتخار نظام، دولت و مجلس شد اما همزمان دشمنان نگران شدند از این که ظرفیت عظیم دولت و ملت را دیدند.
رئیس جمهور بابيان اينكه مرحله دوم هدفمندی را میتوان اجرا کرد، اضافه كرد: دولت مطالعاتش کامل است؛ تبعات و آثار این اقدام را پیشبینی کردهایم. اگر چنین ظرفیتی در اقتصاد کشور است باید همه بدانند و باید برای تشریح یک طرح، اعداد و ارقام آن اعلام شود.
احمدی نژاد اضافه کرد: من باور دارم که میتوانیم حداقل معیشت را برای مردم تامین و فقر را ریشه کن کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نه در فاز اول و نه در فاز دوم، هدف دولت از هدفمندی یارانهها، انتخاباتی نیست؛ برخی دوستان همزمان میگویند طرح مضر بوده و شکست خورده و برخی میگویند برد انتخاباتی دارد. دولت حاضر است که خطرها را بپذیرد تا دولتهای بعدی بتوانند کارهای مهمتری انجام دهند.
ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کردهایم
رئیسجمهور همچنین اظهار داشت: اصلاح نظام و سیستم بانکی راهکار چهارم ماست؛ چندتا بانک وکیل همه ملت شدهاند و ملت را کنار گذاشتهایم. ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کردهایم و من امیدوارم در آینده برای تشریح طرح اصلاح نظام بانکی خدمت نمایندگان برسم.
وي در ادامه اظهارات خود در صحن علني مجلس، اظهار داشت: اقتصاد نیازمند مدیریت متمرکز است و دولت هر حرفی میزند همواره اجرایی کرده است ولی این امر مهم به پشتیبانی نیاز دارد و تصمیمگیری باید در هر مسالهای متمرکز شود تا دولت موفقیت آن را ضمانت کند و این مهم جز با همراهی، همدلی و پشتیبانی میسر نخواهد شد.
احمدینژاد با گله از برخی از افرادی که وی را به رها کردن از کار خود که شش ماه پایانی ریاست جمهوري است متهم ميكنند، گفت: روزها با هم تفاوتی ندارد. چه شش ماه اول دولت و چه شش ماه آخر در هر زمانی دولت میتواند بهترین کار را برای مردم کشورش انجام دهد و این طبق قانون اساسی تا روز آخر رئیسجمهور وظیفه دارد برای مردم کار کند.
رئیسجمهور از بیانصافی برخی افراد که وی را متهم به فروش ارز دولتی برای بودجه یارانه میکنند بیان کرد: آقای ابوترابی شما را به جدتان قسم میدهم مگر میتوان مخفیانه پولی را از خزانه دولتی خرج شخصی یا برای هزینه دولتی کنار گذاشت و خرج کرد؟ دولت همواره با مردم صادق بوده و حرفهایش را با آنها میزند و هیچ کار محرمانهای از چشم مردم ندارد.
وي با اشاره به اينکه اتهاماتي به پاکترين دولت روا شده گفت: در حال حاضر جايي براي رسيدگي به شکايات دولت نداريم که گلايه خود را در قالب لطيفهاي نقد ميکنند که البته واقعيت دارد.
وي ادامه داد: شخصي در اصفهان چندين اتهام را به دولت زد و در پاسخ به فردي که پرسيد آيا براي اظهارات خود دليلي داريد بيان داشت كه چندين نهاد نظارتي نتوانستند دليلي بيابند حال چگونه از من انتظار داريد که براي آن دليل بياورم.
احمدينژاد با بيان اينکه هر طرحي که مصوب ميشود دولت اجرا ميکند ، گفت: دولت نه گلهاي دارد نه اعتراض و نه دعوا و تمام اين صحبتها براي اداره بهتر کشور است.
وي با اشاره به اينکه قانون اساسي يک سندي است که اداره کشور و مبناي حقوقي ملت و بخشهاي مختلف کشور را مشخص کرده است، گفت: براساس قانون اساسي، سه قوه از هم مستقلاند که بخشي از وظايف آنها نظارت بر ساير قوا است که اين به معني دخالت نيست.
وي ادامه داد: بازرسي کل کشور که بر ساير دستگاهها نظارت دارد فعاليتاش به معناي دخالت نيست و همينطور ديوان عدالت اداري که اقدامات آنها استقلال قوا را نقض نميکند براي قوه مجريه نيز يک دسته اختيارات مستقل و يک دسته اختيارات ناظر بر ساير قوا وجود دارد .
رئيس جمهور تصريح کرد: دولت هيچگاه در قانونگذاري دخالت نميکند اما اگر تصميمات دولت در انتصاب افراد و مسئوليتها دائما با طرح يا مصوباتي متوقف شود دولت چگونه ميتواند به کار خود ادامه دهد؟
وي با اشاره به اينکه تغيير دائم قوانين ميتواند ثبات را بر هم بزندافزود: زماني که قانوني تصويب ميشود ممکن است در گذشت زمان نياز به تغيير و اصلاح داشته باشد ولي تغييرات پي در پي ثبات را بر هم ميزند و اگر بنا باشد دائما در قانون هدفمندي يا قانون بودجه تغييراتي ايجاد شود دچار مشکل خواهيم شد.
احمدينژاد بيان داشت: زماني که يک طرحي تصويب ميشود از زماني که در قطار دولت قرار گيرد و در ريل بيفتد ماهها ميگذرد که اين طرح ميتواند مشکلاتي را در اجراي آن ايجاد کند.
رئيس جمهور با بيان اينکه اگر ساير قوا بخواهند به موضع اجرايي ورود کنندبه ضرر مديريت کشور است گفت: جايگاه مجلس به لحاظ مسائل مهم و اساسي کشور در آن مطرح ميشود محترم و رفيع است و به نفع هيچ يک از ما نيست به مرزهاي اجرايي وارد شويم.
وي در ادامه با استناد به ماده 138 قانون اساسي اظهار داشت: در قانون اساسي دو مقدمه وجود دارد يکي طرح بوده که ميتواند توسط 15 نفر از نمايندگان طي مراحل مشخص شده تصويب شود مسئله بعدي لايحه است که حق دولت بوده و زماني که دولت به اين نتيجه برسد که در موضوعي بايد اقدامي صورت گيرد آن را در قالب لايحه به مجلس ارائه ميدهد.
وي تصريح کرد: بدون در نظر گرفتن درست يا غلط بودن کار، اگر لايحهاي آنچنان دگرگون شود که از اهداف اوليه دولت دور باشد چگونه ميتوان دولت را مجبور به اجراي آن کرد.
قانون قانون است
دلبخواهی نیست که؟
راستی:
تو که قصد دوستی و همدلی داشتی چرا یکطرفه صحبت کردی و بعدش الفرار !!!
می نشستی ،صحبت دوستانت را نیز میشنیدی!
مثل ....
همانطور که مجلس موقع سوال و استیضاح، صرفاً بر اساس رویه های قانونی عمل می کند-و نه مشارکت و همکاری- دکتر نیز، صرفاً بر اساس قانون عمل کرد.
فکر کن تا متوجه بشی!
راستگویی برای کمک به هضم غذا نیز مفید است.
دجال وقتی ظهور میکنه ادعا میکنه امام زمان هست!!!!
آقای احمدی نژاد دیگه تموم شد .
حنای شما دیگر رنگی ندارد.
اهدنا الصراط المستقیم یار تو باد...
باعث تاسفه
نمايندگان مجلس نحبه هاي اين مملكتن
خیلی قوی هستید برید رئیس جمهور شید امور را اصلاح کنید!
درضمن:
مابیشماریم!
درست حدس زدین کشف حجاب
خوبه حداقل باور داری.کاری که تو تین 8 سال جز حرف زدن نکردی
بگم؟..بگم؟!
روز چهارشنبه 27 دي: گفتم يا نگفتم؟!
جيگر:
گفتم غم تو دارم...گفتي غمت سر آيد! گفتي يا نگفتي؟ گفتي يا نگفتي؟
باز هم جيگر: گفتم يا نگفتم؟...گفتي يا نگفتم؟!