سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۲
نقد و بررسي روزنامه هاي يكشنبه 24 دي ماه 1391

توقف هزار روزه ديدار احمدي نژاد با مراجع!

تيتر صفحه اول روزنامه هاي امروز صبح كشور بيشتر به موضوع توقف هزار روزه ديدار رئيس جمهور با مراجع!، موسساتي كه سود كمتر مي دهند بهترند!، مصلحت انديشي در فشار اقتصادي به مردم، انتخابات آزاد رمز شورش 92، شرط غير ممكن مجلس براي اجراي فاز دوم هدفمندي! و رابطه آلودگي هوا با بنزين اختصاص يافت كه به نقدهاي پيرامون آن مي پردازيم.
کد خبر : ۹۲۹۷۵
به گزارش صراط،تيتر صفحه اول روزنامه هاي امروز صبح كشور بيشتر به موضوع توقف هزار روزه ديدار رئيس جمهور با مراجع!، موسساتي كه سود كمتر مي دهند بهترند!، مصلحت انديشي در فشار اقتصادي به مردم، انتخابات آزاد رمز شورش 92، شرط غير ممكن مجلس براي اجراي فاز دوم هدفمندي! و رابطه آلودگي هوا با بنزين اختصاص يافت كه به نقدهاي پيرامون آن مي پردازيم.

توقف هزار روزه ديدار احمدي نژاد با مراجع !

به نوشته روزنامه اعتماد: " محمود احمدي نژاد روز پنجشنبه راهي قم شد. او بدون اطلاع قبلي به استانداري رفت و با كرم رضا پيريايي، استاندار قم جلسه گذاشت. بلافاصله از استانداري بيرون آمد و به زيارت حضرت معصومه(س) رفت. سفر روز پنجشنبه احمدي نژاد در حالي است كه او شنبه هفته گذشته بازهم مسير 124 كيلومتري اتوبان تهران-قم را براي افتتاح يك پروژه گازي پيموده بود. محمود احمدي نژاد در چند سال گذشته اما هر بار كه به پايتخت مذهبي ايران سفركرده، ديداري با مراجع نداشته است: مساله يي كه با افزايش هشدارهاي آيات عظام و فقهاي سرشناس قم باعث شده تا برخي رسانه ها از نارضايتي مراجع از عملكرد محمود احمدي نژاد خبر بدهند. اما محمدرضا ميرتاج الديني اين ادعاها را رد مي كند و مي گويد كه «دولت با مراجع در ارتباط است و به دلايلي اين ارتباط رسانه يي نمي شود.» بيش از هزار روز است كه رييس جمهور به ديدار فقهاي قم نرفته است. آخرين ديدار رييس دولت با آيت الله حسين نوري همداني به اواخر اسفندماه 88 بازمي گردد. جداي از آياتي نظير جوادي آملي، صافي گلپايگاني، مكارم شيرازي و موسوي اردبيلي حتي ديگرخبري از ديدار آيت الله مصباح يزدي با او نيست. فقيهي كه روزگاري آغوشش را روي رييس دولت گشوده بود بر اساس اتفاقاتي كه رخ داد به سرعت نه تنها آغوشش كه حتي در بيت خود را روي وي بست. اين پايان يك رابطه صميمانه نبود كه آيت الله مصباح طي اظهاراتي نسبت به نفوذ فراماسونرها هشدار داد: «امروزه درون جامعه ما تشكيلاتي فراماسونري در حال شكل گرفتن است، و همان طور كه در دوران مشروطه، فراماسونري با شعار قرآن و اسلام پيش آمد، امروز نيز فراماسونري با شعارهاي انقلاب و اسلام جلوه مي كند و تحت پوشش آن حرف خود را بيان مي كند، يعني قالب را حفظ و محتوا را عوض مي كند.» حتي آيت الله مصباح يزدي پا را فراتر از اين گذاشت و گفت: «خطري كه من احساس مي كنم شديدترين خطري است كه تاكنون اسلام را تهديد كرده و آن هم از سوي نفوذي هايي است كه در بين خودي ها در حال رشد هستند.» جداي از آيت الله مصباح اما آيت الله خوشوقت نيز كه روزگاري احمدي نژاد را مردي خدايي ناميده بود در ديداري در انتقاد از رييس دولت گفت: «احمدي نژاد به پرچمداري 3 تير برنمي گردد.» شيخ محمد يزدي نيز در اظهاراتي همسو به جبهه منتقدان احمدي نژاد پيوست. او در جلسه يي گفت: «شرايط كشور بسيار حساس است. به احمدي نژاد گفته ايم كه سرنخ برخي اعمال نفوذها به رهبر جريان انحرافي بر مي گردد. آيت الله حائري شيرازي يكي از اساتيد اخلاق هيات دولت نيز اگرچه به رييس دولت چيزي نگفت اما براي مشايي نامه نوشت تا از دولت با مشايي، فاصله بگيرد. سقاي بي ريا نيز همچون مرتضي آقا تهراني در اعتراض به حضور مشايي در دولت، عطاي حضور در پاستور را به لقايش بخشيد تا محمود احمدي نژاد بيش از پيش شاهد ريزش حاميان روحاني خود باشد. دوستان ديروز، منتقدان و مخالفان امروز او شدند. هزار روز فاصله ميان رييس دولت و قم به همراه افزايش نرخ تورم، گراني و بيكاري باعث شد تا فقها مديريت اقتصادي دولت را به باد انتقاد بگيرند."

روزنامه آرمان تيتر زد: " سفر غير منتظره احمدي نژاد به قم"

روزنامه اعتماد از توقف هزار روزه ديدار رئيس جمهور با مراجع گزارش منتشر كرد و در اين رابطه تيتر زد: " سفر بي سر و صداي احمدي نژاد به قم"

روزنامه بهار با اعلام بي اطلاعي نمايندگان تيتر زد: " سفر پر ابهام احمدي نژاد به قم و مشهد"

مردم پولهايشان را در موسسات و بانكهايي سرمايه گذاري كنند كه سود كمتر مي دهند

معاون نظارت بانك مركزي با تأكيد بر اين‌كه مردم بايد توجه داشته باشند وجوه خود را در مؤسسه‌هايي سپرده‌گذاري كنند كه مجوز بانك مركزي گرفته‌اند گفت: اگر مؤسسه، بانك يا صندوقي، سودهاي بالا مي‌دهد، ناشي از كمبود نقدينگي آنهاست، بنابراين مردم به سراغ آنها نروند.

ابراهيم درويشي با بيان اين‌كه بانك‌ها و مؤسساتي كه مجوز دارند علاوه بر مجوز كلي مجوز ديگري نيز به آدرس همان شعبه در بالاي سر رئيس شعبه وجود دارد كه نشان دهنده قانوني بودن آن مؤسسه است گفت: از نيروي انتظامي، دادستان‌ها، فرمانداري‌ها، استانداري‌ها و مراجع قضايي خواهش مي‌كنيم هر جايي كه تابلويي زده مي‌شود بررسي‌هاي لازم را در زمينه داشتن مجوز آن مؤسسه انجام دهند و نگذارند مؤسساتي اين‌چنيني مثل قارچ رشد كرده و با پول مردم در بازار ارز، سكه و ملك سرمايه‌گذاري كنند و مشكلي بر مشكلات دولت بيفزايند.

وي تأكيد كرد:اينها اخلالگران نظام پولي كشور هستند و مجرمين اقتصادي و خائنين به مملكت هستند.

وي در ادامه با بيان اين‌كه بارها و بارها اعلام كرديم كه مؤسسه‌اي تحت عنوان البرز ايرانيان و تعاوني اعتبار حافظ متخلف و متقلب بوده و به اعتقاد من مفسد في الارض هستند تصريح كرد: آن‌ها غير قانوني هستند و اگر كسي پولي در آنجا گذاشته و پولش از بين برود بانك مركزي مسئوليتي در اين زمينه ندارد؛ ما بارها و بارها هشدار داده‌ايم و كساني كه ملكشان را به اين مؤسسات متخلف و متقلب نيز اجاره داده و يا بفروشند نيز شريك جرم هستند و ‌اعضاي هيأت مديره حافظ و تعاوني اعتبار ايرانيان تحت پيگرد قانوني قرار دارند.

در اين رابطه روزنامه هاي آرمان، آفتاب يزد، ابتكار، ايران از هشدار معاون بانك مركزي خبر داد و تيتر زدند: " سراغ موسساتي كه سود بالا مي دهند نرويد"

مصلحت نيست بيش از اين به مردم فشار بيايد

علی لاریجانی در جمع عزاداران شهرستان بادرود افزود: مصلحت نمی‌دانم امروز بیش از این به مردم فشار وارد شود. گاهی مشاهده می‌شود در حوزه‌ اقتصادی مشکل به وجود می‌آید، دشمنان کشور با مشاهده این مشکلات جشن و سرور می‌گیرند لذا باید همه همتمان معطوف حل مشکلات اقتصادی و افزایش بنیه مردم باشد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد:‌ ما در مجلس راه علاج گرانی و بیکاری را در تولید و حمایت از تولید می‌دانیم و اصلا دوای درد کشور تولید است؛ اگر ولایت‌مداری به عنوان یک اصل است، توجه به فرمایشات رهبری به ویژه در باب رونق تولید باید مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: برداشتمان از مشکلات کشور در دو موضوع گرانی و بیکاری است و راه‌حل آن فراهم کردن بسترهای لازم برای حل این دو مشکل است؛ متخصصان ما در مجلس در پی حل این دو مشکل هستند. وی با بیان اینکه گرانی و بیکاری از اصلی‌ترین عارضه‌های کشورند، گفت: دو عارضه‌ گرانی و بیکاری امروز در کشور وجود دارد و راه‌حل آن کمک به کشاورزان و دامداران و صنعتگران و کارآفرینان است؛ به‌عبارت دیگر بسترسازی برای توسعه تولید، کار و حل گرانی و بیکاری است. وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در کار منجر به تولید سود می‌شود و عقل حکم می‌کند اگر کسی ثروتی دارد آن را سرمایه‌گذاری کند و از محل سود آن امرار معاش کند، در کشورداری نیز چنین وضعیتی جاری است؛ یک راه حل کشورداری خوردن سرمایه‌های کشور یعنی همان نفت و گاز است و یک راه‌حل دیگر سرمایه‌گذاری نفت و گاز در آبادانی کشور و اداره کشور از محل این سرمایه‌گذاری‌هاست.

در اين رابطه روزنامه آرمان از زبان لاريجاني تيتر كرد: " مصلحت نيست بيش از اين به مردم فشار بيايد"

روزنامه بهار با اعلام اشاره رئيس مجلس به مشكلات اقتصادي از زبان لاريجاني تيتر كرد: " فشار به مردم بيش از اين مصلحت نيست"

انتخابات آزاد رمز شورش است

خطیب نماز جمعه تهران که همزمان دبیری شورای نگهبان را نیز بر عهده دارد در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: «کسانی که واجد شرایط باشند امکان ندارد که رد شوند و اگر هم واجد شرایط نباشند امکان ندارد که تایید شوند و انتظاری غیر از این هم نباید داشته باشند.» آیت‌الله جنتی آنگاه کلید واژه «انتخابات آزاد» را «رمز فتنه و شورش جدید علیه نظام» دانست و در ادامه افزود: «شکست‌خورده‌های سیاسی این روزها صحبت از انتخابات آزاد می‌کنند و یکی از آنها که از همه گردن‌کلفت‌تر است مدت‌ها قبل این موضوع را مطرح کرده و بقیه هم پشت سر او این خط را دنبال کردند.» وی با اشاره به مساله انتخابات و به کار بردن کلید واژه انتخابات آزاد توسط برخی از سیاسیون گفت: «ما هر سال انتخابات داشته‌ایم و همیشه این انتخابات‌ها سالم برگزار شده است و شاهد عینی آن نیز ملت و این مملکت است.» وی افزود: «تا به حال در کدامیک از انتخابات‌ها مردم را با زور پای صندوق‌های رای آورده‌اند یا اینکه چه موقعی با زور به آنان گفته‌اند که به فلان شخص رای بدهید یا به فلان شخص رای ندهید یا تاکنون به چه کسی گفته‌اید بیایید برای کاندیداتوری ثبت‌نام کنید یا نیایید ثبت‌نام کنید.» خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: حالا بعد از گذشتن از فتنه 88 و بعد از بلوایی که فتنه‌گران به پا کردند مدعی شده و به میدان آمدند و صحبت از انتخابات آزاد می‌کنند و می‌گویند باید انتخابات آزاد باشد تا ما هم بتوانیم بیاییم حالا بعد از فتنه‌گری منتظر جایزه گرفتن هم هستند.

در اين رابطه روزنامه آرمان از زبان آيت ا... جنتي تيتر كرد:" انتخابات آزاد رمز فتنه جديد"

روزنامه آفتاب يزد از اظهارات تند آيت الله جنتي در خطبه هاي نماز جمعه خبر داد و تيتر زد: " انتخابات آزاد رمز فتنه جديد"

روزنامه ايران از زبان آيت الله جنتي تيتر كرد: " شعار انتخابات آزاد كليد واژه فتنه آينده است"

روزنامه بهار از زبان آيت الله جنتي تيتر زد: " گردن كلفت سياسي انتخابات آزاد را مطرح كرد"

روزنامه قانون با اعلام رمز گشايي احمد جنتي در خطبه هاي نماز جمعه تهران تيتر زد: " گردن كلفت كيست" و البته چهار عكس روشن و يك عكس تيتره ! هم به نمايش گذاشت"

روزنامه جوان با اعلام واكنش خطباي جمعه و سياسيون به طرح موضوع انتخابات آزاد تيتر زد: " تاكيد بر انتخابات آزاد زمينه سازي براي فتنه 92"

روزنامه خورشيد تيتر زد: " شورش با رمز انتخابات آزاد"

روزنامه شرق از زبان آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان تيتر كرد: " انتخابات آزاد رمز شورش است"

مجلس با اجراي فاز دوم هدفمندي به طور مشروط موافق است

«اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بعد از وفاق ملی»؛ این آخرین موضع‌گیری وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای اصرار بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست. اصراری که با مخالفت‌های عمومی روبه‌روست و حال، جای شایعات اجرای ناگهانی فاز دوم و حتی آغاز این فاز در برخی حوزه‌ها را گرفته و به تامین موافقت مجلس و مردم تغییر کرده است. مهدی غضنفری در شصت‌وسومین اجلاس عمومی شورای‌عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه دولت خود را آماده مرحله دوم هدفمندی می‌کند، افزود: «فراموش نکنیم هنگامی که مرحله اول هدفمندی را اجرا کردیم وفاق ملی و توافق عمومی خوبی وجود داشت، مجلس، دولت و مردم همراه بودند، مقام معظم رهبری نیز تایید کردند.»

در این‌باره عزت‌الله یوسفیان به ایسنا گفته است که « مجلس در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اختیار شناسایی دهک‌ها به تبع آن و میزان یارانه نقدی را به دولت واگذار کرده است؛ بنابراین اگر افزایش پنج برابری یارانه‌ها از محل تغییر تعداد دهک‌ها پرداخت شود، مشکلی به وجود نمی‌آید.»

یوسفیان تاکید می‌کند: «مجلس با اجرای گام دوم هدفمندسازی مشکلی ندارد، ولی اگر این اقدام با آزادسازی قیمت‌ها یا ‌گران کردن حامل‌های انرژی همراه باشد به هیچ‌وجه با آن موافق نخواهد بود چراکه این کار به معنای تولید گرانی، تزریق نقدینگی جدید و پرواز مجدد قیمت‌ها است.»

شرط‌هایی که یوسفیان برای موافقت مجلس با آغاز گام دوم هدفمندی یارانه‌ها برای دولت می‌گذارد در حالی حول عدم گرانی، جلوگیری از پرواز مجدد قیمت می‌چرخد که دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نسبت به فاز دوم هدفمندی هشدار داده و معتقد است: «اجرای فاز دوم هدفمندی، سونامی تورم ایجاد می‌کند.» احمد امیرآبادی‌فراهانی، ادامه می‌دهد که «اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش یارانه نقدی، حجم نقدینگی را بالا برده و به تورم دامن می‌زند.» این هشدارها درست همان شرط‌هایی است که دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه برای اجرای فاز دوم در مقابل دولتی‌ها گذاشته و تصریح کرده است که مجلس تنها در صورتی که فاز دوم به معنای تولید گرانی، تزریق نقدینگی جدید و پرواز مجدد قیمت‌ها نباشد با اجرای آن موافق است.

به گفته امیرآبادی‌فراهانی«تولید نباید دچار مشکل شود، در شرایطی که تورم زیاد است، برق، آب و گاز نباید‌گران شود.»

وی افزود: «‌گران کردن محصولات و انرژی به تولید در شرایط فعلی لطمه می‌زند و علت مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی همین بود.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: «برای این‌که طرح موفقیت‌آمیز باشد باید فاز دوم پس از تغییر دولت و با نظارت دولت جدید انجام شود چراکه اجرای این طرح در ماه‌های پایانی دولت معنایی ندارد.»

در اين رابطه روزنامه آرمان با بيان اينكه پيشنهاد اجراي گام دوم هدفمندي با روش جديد مطرح شد تيتر زد:" زمزمه موافقت مشروط مجلس با اجراي فاز دوم"

روزنامه آفرينش از زبان عضو كميسيون برنامه و بودجه تيتر زد: " مجلس با اجراي فاز دوم هدفمندي به طور مشروط موافق است"

روزنامه ابتكار در رابطه با اجراي فاز دوم هدفمندي تيتر كرد: " از دولت اصرار از مجلس انكار"

روزنامه ايران تيتر زد: " اجرا نشدن فاز دوم هدفمندي كشور را به قهقرا مي برد"

روزنامه بهار در واكنش به اظهارات وزير صنعت و به دليل افزايش تورم تيتر زد: " نمايندگان: با اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها مخالفيم"

اجباري شدن توليد بنزين يورو 4 از سال 92

هواي آلوده تهران در چند روز گذشته اظهارات مختلفي را درپي داشت اما يكي از بيش‌ترين دلايل اين آلودگي نامرغوب بودن كيفيت بنزين‌هاي موجود در جايگاه‌ها بود كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان مهم‌ترين دليل هواي آلوده تهران قلمداد شد. نزديك به يك‌سال پيش مسئولان وزارت نفت از توليد بنزين يورو4 خبر داده و پس از عرضه نمادين آن در يكي از جايگاه‌ها در تاريخ 28 دي سال گذشته مقرر شد تا عرضه اين نوع بنزين در تمام جايگاه‌ها اجرايي شود اما پس از گذشت يك‌سال از اين اتفاق كماكان شاهد عرضه بنزين يورو2 در جايگاه‌هاي سوخت هستيم و خبري از بنزين يورو4 نيست.

اما روز گذشته معاون سازمان ملي استاندارد از اجباري شدن توليد بنزين يورو 4 از ابتداي سال آينده خبرداد و گفت: استاندارد توليد بنزين هم‌اكنون جزو يكي از استانداردهاي اجباري است و بنابراين كيفيت بنزين توليدي كنترل مي‌شود.. معاون سازمان ملي استاندارد افزود: درباره بنزين دو بحث وجود دارد؛ اول كيفيت فعلي بنزين توليدي است و ديگر وضعي است كه براي توليد بنزين الزامي است؛ اين دو مقوله كاملا جدا است.

كاظمي در پاسخ به اين سوال كه آيا گزارشي مبني بر آلايندگي بنزين توليدي كشور به سازمان ملي استاندارد رسيده است؟ گفت: بنزين توليدي تحت كنترل است و مشكل خاصي به لحاظ آلايندگي در سطح استاندارد يورو 2 نيست، ولي موضوع بحث سازمان ملي استاندارد و سازمان حفاظت محيط زيست اين است كه بايد استاندارد توليد بنزين به يورو 4 برسد.

در اين رابطه روزنامه آفرينش از زبان معاون سازمان ملي استاندارد تيتر كرد: " اجباري شدن توليد بنزين يورو 4 از سال 92"

روزنامه ابتكار تيتر زد: " آلودگي هوا امروز به پايتخت بر مي گردد"

روزنامه بهار از زبان سخنگوي فراكسيون محيط زيست مجلس تيتر زد: " بنزين متهم رديف اول آلودگي هوا است"

روزنامه ملت ما با بيان اين سوال كه آيا آسمان تهران آبي مي شود؟ تيتر زد: " اجباري شدن توليد بنزين يورو 4 از سال 92"

منبع: بولتن