جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۹
به استقبال «رسوایی»، موج جدید انقلاب سینما:

چرا ده‌نمکی حق عبور از خط قرمزها را دارد؟

به نظر می رسد مطرح کنندگان این پرسش ها پیش از اعتراض به چرایی مجوز گرفتن ده‌نمکی، خوب است به این سوال بیندیشند که «چرا او تندترین نقدها را علیه حزب اللهی نماها و مسئولین نظام طرح می کند، اما بیشترین محبوبیت را بین همین حزب اللهی ها و بسیجی ها و انقلابی ها دارد؟» چرا وقتی ما ده مرتبه رقیق شده همین حرف ها را می زنیم، از سوی خانواده های مذهبی برچسب «غیرخودی» می گیریم، ولی «فقر و فحشا»ی او که شدت انتقادش را می توان درکنار مستندهای BBC قرار داد، عنوان «نقد درون گفتمانی» می گیرد؟ آیا مذهبی ها و حزب اللهی ها با هم پارتی دارند؟
کد خبر : ۹۲۷۷۰
به گزارش صراط، تا قبل از دیدن تیزر «رسوایی»، نام آن و کارگردانی و نویسندگی فردی که «فقر و فحشا» را در کارنامه اش دارد، لوگوی کفش زنانه قرمز و نهایتاً انتخاب اکبر عبدی در نقش روحانی، به وضوح نشان می داد که طوفانی در راه است. اما پس از انتشار تیزر 6 دقیقه ای که از همان ابتدا چشم ها را باز و نفس ها را در سینه حبس می کرد، دیگر لفظ طوفان هم نمی تواند توصیف کاملی از اثر ده‌نمکی باشد. پیش لرزه های این اثر به حدی سنگین است که برخی رسانه ها علی رغم تنفر اکثریت مخاطبینشان از این کارگردان، ترجیح دادند از آن عقب نمانند و در ارائه اخبارش پیشرو باشند. اما به راستی ده‌نمکی کیست که 3 فیلم اولش با پایین ترین کیفیت سینمایی، تبدیل به پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران، آن هم با فاصله ای بسیار زیاد از فیلم های دیگر می شوند؟

از زمان اکران اخراجی ها1 تاکنون مطالب زیادی در مورد ده‌نمکی و پیشینه او نوشته شده و ما در اینجا قصد تکرار آنها را نداریم. سؤالی که از همان ابتدا منتقدین او طرح نمودند و تاکنون شاید جواب متقنی برای آن نگاشته نشده (یا حداقل در فضای رسانه پخش نشده باشد) این است که چطور مسعود ده‌نمکی اجازه می یابد نه تنها به خط قرمزهایی که هیچ کس در ایران اجازه نزدیکی به آنها را ندارد نزدیک شود، بلکه از بسیاری از آنها عبور کند؟ مگر او کیست که اجازه می یابد در اولین فیلمش، تندترین نقدها و بلکه هجو‌ها را به مسئولین نظام در قالب «حاجی گرینوف» مطرح کند و این را در دو اثر (و بلکه سه اثر) بعدیش به همان غلظت ادامه دهد؟ چطور «مارمولک» که در مورد یک روحانی تقلبی بود، مورد هجمه بسیاری قرار می گیرد، ولی ده‌نمکی اجازه می یابد یک روحانی را «برسیسای عابد» کند؟

به نظر می رسد مطرح کنندگان این پرسش ها پیش از اعتراض به چرایی مجوز گرفتن ده‌نمکی، به این سوال بیندیشند که «چرا او تندترین نقدها را علیه حزب اللهی نماها و مسئولین نظام طرح می کند، اما بیشترین محبوبیت را بین همین حزب اللهی ها و بسیجی ها و انقلابی ها دارد؟» چرا وقتی ما ده مرتبه رقیق شده همین حرف ها را می زنیم، از سوی خانواده های مذهبی برچسب «غیرخودی» و «افساد طلب» می گیریم، ولی «فقر و فحشا»ی او که شدت انتقادش را می توان درکنار مستندهای بی بی سی فارسی قرار داد، عنوان «نقد درون گفتمانی» می گیرد؟ آیا مذهبی ها و حزب اللهی ها با هم پارتی دارند؟

کسانی که تصور می کنند مذهبی ها بخاطر سابقه انصارحزب اللهی و ریش ده‌نمکی از او حمایت می کنند، ظاهراً از کمترین درک اجتماعی عاجزند. اولاً مگر چند نفر در ایران ده‌نمکی را می شناختند که اینگونه به اخراجی ها1 او هجوم آوردند؟ ثانیاً مگر ما فیلم ساز مذهبی و انقلابی در سینما نداریم؟ پس چرا یک دهم این اقبال هم به آنها صورت نمی گیرد؟ ثالثاً اگر حزب اللهی‌ها با هم مسلکان خودشان عهد اخوت دائمی دارند، چرا از یک تاریخی با بسیاری از فیم سازانی که سابقه فیلم جنگی و انقلابی داشتند (مثل تبریزی و حاتمی کیا) خداحافظی کردند؟ و چهارم اینکه چرا حمایت همین قشر از اخراجی ها3 که در آن برخی شئونات اسلامی رعایت نشد، کمتر شد؟

منتقدین مسعود ده‌نمکی می توانند برای تمام پرسش های فوق، پاسخی خودراضی کننده بیابند و همچنان بر طبل «اگر دست ما را هم باز بگذارند، چیزی می سازیم که فروش کند» بکوبند. اما این توجیه ها، این حقیقت را که «ده‌نمکی اعتماد نظام و پیش از آن، اعتماد مردم مذهبی و انقلابی کشور را جلب کرده» عوض نخواهد کرد. خوب است این گروه، کمی از عاج فیل تخیلی شان پایین بیایند و «حقیقت طلبانه» یک بار آثار ده‌نمکی را مرور کنند و ببینند «چه چیزی در فیلم های او هست که در مال ما نیست؟»

به نظر می رسد قدری تأمل، این حقیقت را روشن می کند که فرق اصلی ده‌نمکی با سایرین، در همان تفکیک اساسی نقد «درون گفتمانی» و «برون گفتمانی» است و هم مخاطب او و هم از قضا منتقدش این را خوب می فهمند. اگر ده‌نمکی حاجی گرینوف دارد، در کنارش «سید مرتضی» و «حاج آقا» را هم دارد. اگر به مسئول گزینش به شدت می تازد که چرا اینگونه عمل می کنی، در کنارش به آن گزینش شونده هم می گوید «آهای! تو هم آنقدر کاردرست نیستی ها». شخصیت مثبت ده‌نمکی، اتفاقاً دیندارترین فرد است، کمااینکه شخصیت منفی اش هم متحجرترین است. فیلم او از صدر تا ذیل، «درونِ گفتمان دینی» است و این را همه خوب می فهمند.

بعنوان نمونه در همین تیزر، اگر جمله «قدیما دخترای محل ناموس مردا بودن، نه اینکه پسرا خودشون سر کوچه وایستن دید بزنن» هست، در مقابلش «قدیما ناموسا هم انقدر سرخاب سفیداب نمی کردند» هم هست. ده‌نمکی اگر زشتی برخورد تند و متحجرانه را می بیند و نشان می دهد، زشتی بی دینی را هم به تصویر می کشد و این است فقر فیلم های سینمای ایران. ده‌نمکی بر خلاف جریان غالب سینمای کشور، دین را یک مسأله شخصی نمی داند و کاملاً متهورانه وارد گفتگوی دینی با جامعه می شود، اما «گفتگو». او هم حرف آن بدحجاب و کسی که از نظام و انقلاب دلسرد شده را می شنود و می زند، هم پاسخ منطقی آن بچه مذهبی را به او می دهد و همین است که مخاطب مذهبی، خود را در فیلم او می یابد. او در فیلم ده‌نمکی، حرف هایی که سالهاست در دل دارد و می خواهد با مردمش در میان بگذارد، اما نمی تواند را می شوند و می بیند و لذت می برد. لذاست که اگر ده‌نمکی به فساد کشیده شدن روحانی را هم به تصویر می کشد، دکترین و حرف اصلی فیلمش این است:

«اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست»

ده‌نمکی اگر فقر و فحشا را نشان می دهد، نقد خود را از زبان رحیم پور ازغدی و اتفاقاً از تریبون نماز جمله به نظام مطرح می کند. شاید بگویید چه فرقی دارد؟ فساد فساد است و فقر بد است، چه فرقی دارد از زبان رحیم پور ازغدی مطرح شود یا من؟ فرقش مسأله بسیار باریک و ظریفی است به نام «حجیت»؛ شاید این حرف ها هنوز برای سینمای ایران خیلی زود باشد، اما باید دانست «نقد نظام دینی جز از پایگاه دین، مشروعیت ندارد». منظور از «مشروعیت»، قانون جمهوری اسلامی نیست (که ما چنین قانونی نداریم) بلکه منظور، نوعی مشروعیت دینی یا «کلامی» است. کسی که خود را «خارج از محدوده دین» (و نه الزاماً مقابل آن) قرار می دهد و نظام دینی را نقد می کند، خود بخود تبدیل به اوپوزوسیون فرهنگی می شود، ولو خودش هم چنین قصدی نداشته باشد.

حتی از آن جلوتر، نه تنها دین باید پایگاه نقد باشد، بلکه هیچ دستگاه مرجع دینی جز «روحانیت» هم در جایگاه نقد نظام نیست. قطعاً جملات فوق برای عده ای، خصوصاً سینماگران و روشنفکران کشور حتی قابل شنیدن هم نیست. اما حقیقت آن است که اینها حقایق ظریف اتفاقاً پذیرفته شده جامعه «شیعی» (و نه الزاماً هر جامعه دینی) می باشند که رعایت آنها ده‌نمکی را منحصر بفرد کرده. در هر اثر از سه گانه اخراجی ها، روحانیت نه تنها الگو و رهبری را بر دوش دارد، بلکه تنها اوست که بطور جدی حق می یابد با مسئول نظام تقابل مستقیم کند و این مدل است که مورد پسند مذهبی و غیرمذهبی جامعه قرار می گیرد. نقطه اوج یک جامعه دینی آن است که روحانیت، پیشرو در نقد نظام و البته حل مشکلات آن باشد و از این جهت می توان اخراجی ها (خصوصاً یک و دوی آن را) تنها و یا از انگشت شمار آثار «آرمانشهر» یا «مدینه فاضله»ای سینمای ایران به شمار آورد.

اما در رسوایی، گویا او گام را از این هم فراتر گذاشته و قصد دارد «نقد روحانیت، از پایگاه روحانیت» را به تصویر بکشد که نه تنها ماورای سینمای ایران، بلکه ایده آلی است که هنوز در فضای نشریات و رسانه های مذهبی ما نیز تحقق نیافته. البته این متفاوت است با «نقد روحانی توسط روحانی‌نمای ملبس به لباس روحانیت». روحانی در فیلم های ده‌نمکی، بازیگر لباس پوشیده ای نیست که آمده با زدن حرف ها و نقدهای «دیگران»، نوعی مشروعیت دینی به آنها بدهد؛ روحانی او، واقعاً روحانی است، روحانی اصیل است. حرفش حرف دیگران نیست، حرف های (حتی بعضاً فراموش شده ی) خود روحانیت است که از زبان بازیگر روحانی فیلم شنیده می شود.

نظرات بینندگان
مجید
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۳۰
۵
خوب دادا ارزشیه دیگه شیطون شدی امروزا
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۳۷
۲۹
گل گفتی صراط ده نمکی انتقادسازنده بدون قاطی کردن سیاست ودم تکون دادن به غرب واس گرفتن جایزه روبخوبی بلده
هرچه هم که ازدل برآیدبردل نشیند
مولانا بدپیله
|
Iran (Islamic Republic of)
انصاف تو هم گل گفتی، حیف که خیلی شل گفتی، مث یه اسکل گفتی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱۲
۲۳
پس خیلی بی عیب ونقصه دیگه ؟خداحفظش کنه براتون
علي عمار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱۷
۲۸
آقاي مسعود عشق است دوباره .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۳۰
۱۹
اره راست میگی این حرفای دل مردمه که زده میشه وبه دل میشینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۳۰
۷
بهتره بگین چراده نمکی بااینهمه انتقاد موردتوجه رسانه های غربی نیست؟؟؟؟
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۴۶
۴۳
چماقدار دیروز سینماگر امروز!
امیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
سینماگران دیروز معتادان امروز!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اخي نورا چي مي كشه....موندم با اينهمه تناقض و ظلمي كه بهت تو اين مملكت روا ميشه چطور هنوز نپوكيدي....
عزيزم تو اين مملكت هركي سيرتره اوپوزوسيونتره بيشترم نقد اقتصادي دارن....مي دوني چرا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اقای ناشناس این تفکری که شما تو کله مردم کردید وگرنه فردی مثل شهید ستار بهشتی یک کارگر و از قشر پایین جامعه بود.در اعتراضات جنبش سبز هم بیشتر مردم از طبقه متوسط به پایین بودن وگرنه افراد ثروتمند که نوع حکومت براشون فرقی نداره فوقش پا میشن میرن خارج
مهیا
|
Iran (Islamic Republic of)
خوشم میاد این امیدی خوب حالتو میگیره هههههههههههه ایول امیدی جان ادامه بده خودم هواتو دارم
مهیا
|
Iran (Islamic Republic of)
راستی چماقدار اینه یا اون که روز عاشورا شیشه میشکونه، در مغازه رو از جا میکنه، سطل آشغال بلند میکنه میزنه زمین؟؟؟؟؟؟
ساشا
|
Iran (Islamic Republic of)
تو آدم کمی تا قسمتی ابری هستی مثل حزب باد عاشق انتقاد.اما بدون من خیلی بهتر از تو واسه هیچی از همه چی میتونم انتقاد کنم
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
وقتی یه قاتل میره پشت دوربین یه کارگردان میره پشت میله های زندون ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
انتخابات 88 معلوم کرد چمقدار کیه
شایلین
|
Iran (Islamic Republic of)
نورا جان اون اکبر گنجی است که اسید پاش دیروز و آزادی خواه امروز است دلبندم مغالطه ممنون
یزید از جهنم
|
Iran (Islamic Republic of)
اه اه اه اینقدر سر و کله هم نپرین دعوا نکنین همتون با خودمین از امیدی گرفته مهیا و نورا برو بیرون !!!
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
من برم بیرون!؟
چرا!؟
یزید از جهنم
|
Iran (Islamic Republic of)
درست بخون گفتم از این بگیر از اون برو بیرن
مولانا بدپیله
|
Iran (Islamic Republic of)
آفففففففففففففففرییییییییییییییین!
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۳۰
۳۵
فیلم های ده نمکی عاری از هر نوع تکنیک سینمایی هست و چیزی واسه گفتن نداره!
هم ما میدونیم و هم شما که چرا از ده نمکی حمایت میشه!!!
محمدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
تو سینما دو چیز مهمه:یکی فرم(قالب) یا به قول تو تکنیک سینمایی ویکی محتوا.
اون اثری ارزشمند که هر دو رو تواما داشته باشه. خیلی از کارگردانای امروز ما فقط درد فرم رو دارن(مثل تو) ولی غافل از اینکه که محتوا برای مخاطب عام(که اکثریت مخاطبند) تاثیرش بیشتره
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
بدبختی محتوا هم نداره!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خنده دار اينجاست ..كه بي سوادترين خواننده صراط داره درباره تكنيك سينما ميگه.
رضا بوشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
اگه نداشت این همه فروش نداشت.
مهم تر اینکه تو این همه نمی سوختی.
مردم بهتر از تو فرق اصل و فرع رو می فهمن. و تو و امثال تو از همین دارین می سوزین
ساشا
|
Iran (Islamic Republic of)
اگه بلدی تو برو با سبک بالا بساز آخر هم 7میلیارد فروش بره نکنه آقایان می رن سینما بجای مردم!؟!؟!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
الان محتوای اخراجی ها چی بود مثلا؟بعدم کی گفته تو سینما این دوتا چیز مهمه؟؟؟؟؟
فرهان
|
Iran (Islamic Republic of)
نورا تو کلاً نخود هر آشی هستی - اصلاً فیلمای درست حسابی که دیدی به انگشتای یه دست می رسه که حالا راجع به تکنیک سینمایی نظر می دی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۲۰
۷
بالاخره همه جاسوگولی وجود داره
مجتبی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۳۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱۶
۱۱
از ده نمکی خوشم نمیاد ولی از این جمله خیلی خوشم اومد.(اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست) ایول
مجید
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
این جمله از خودشه؟
مجتبی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
نمیدونم ولی جمله ی زیبایی است
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
منم اساساً با این توجیه مخالفم - چون از کوزه همان تراود که در اوست.
[جابر انصاری
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
آقا مجتبی ! بقول آقای نقویان : خود گوئی و خود خندی . عجب مردی !!!!!!!
محمدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱۲
۹
صراط احسنت،دمت گرم. انصافا تحلیلت کامل و جامع بود.ده نمکی یه آدم دردمند و دغدغه داره که انتقادهاش دلسوزانست ولی بعضی از کارگردان ها همین انتقادها رو میکنن ولی مغرضانه
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۸
۴
زیاد با این بابا ده نمکی موافق نیستم ولی چون برچسب حزب اللهی رو از "یالثارات" داره اجازه بهش داده میشه.
مگه حاتمی کیا و یا کارگردانان حرفه ای تری نبودند که ساختند و دوام نیاوردند.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۶
۵
زیاد با این بابا ده نمکی موافق نیستم ولی چون برچسب حزب اللهی رو از "یالثارات" داره اجازه بهش داده میشه.
مگه حاتمی کیا و یا کارگردانان حرفه ای تری نبودند که ساختند و دوام نیاوردند.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱۰
۱۰
حالا یک نفر تو این مملکت پیدا شد که بدون گرایش به جناح خاصی صرفا فقط انتقاد سازنده می کنه، ببینم میزارینش کارشو بکنه!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱۸
۱۸
چون چماق به دسته و از خودشونه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۸
۲
اول از همه که ده نمکی بهترین بازیگران رو می آوره دوما که هرطور که تحلیل کنی صراط جون تا پارتی نداشته باشی و با اون بالای بالا وصل نباشی نمی تونی انتقاد کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۲
۰
کی گفته ده نمکی پیش ما اجر و قرب داره؟ از وقتی این اقا هم تو فیلماش از انواع دخترای رنگارنگ استفاده کرد تا مشتریش زیاد بشه از چشم ما افتاد؛ مثل صراط. ملاک حق رو با این آدم ها و اسم ها نمیشه تشخیص داد ملاک حق ولایتمداری واقعی است نه تلاش برا جذب مشتری جناب صراط.
امیر حامی دکتر سعید جلیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱
۱
کی افراد انقلابی مورد حمایت بود اند از کارهاشون استقبال شود که اقا ده نمکی دومیش باشه متاسفانه در جامعه ما همیشه به امثال این اقایان هر چیز میچسباند تا انها را هدفشان دور کند اما نمیداند هرگز از کارهای خود دست نمیکشیم حتی با مرگ خود
مهیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۴
۵
ایشون اگه بد بود تاحالا بی بی سی و بقیه شبکه های غربی ازش طرفداری کرده بودن و توی بوق کرنا کرده بودنش و حالا که نکردن نشونه ی خوب بودن ایشون و بد بودن مخالفانش هست. یادتون هست که امام خمینی چی گفت؟؟؟
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
۴
۶
سلامتی بچه بسیجی ها وولایتمدارها صلوات .............الهم صل علی محمد وال محمد
مولانا بدپیله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
۷
۵
چون قبلاً چماقدار فیزیکی بوده، بعد چماقدار مطبوعاتی شده، حالا چماقدار هنری! (البته هنر به معنای چماقدارانه ش)
هنرمندای واقعی به خاطر صراحت لهجه و رک گویی و پرهیز از پاچه خواری و نون به نرخ روز خوردن محدودند؛ ولی زمانه بی هنری می خرد، زمان هنر نیست! تاریخ آینده ی ایران و هنر سینما، از امثال دهنمکی همان قدر به نیکی یادخواهدکرد که از انوری خودباخته و چاپلوس ستمگران در شعر و شاعری!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
۸
۰
«اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست»
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
۲
۰
مولانا بدپیله: تحلیلت بسیارعالی بود.
Atti
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
۱
۲
هم خودش هم فيلماش حرف ندارن،تا اينجام هر چي تو فيلماش هست حقيقته،شما مشكلتون ي چيز ديگست ك بماند...
Atti
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
۱
۲
هم خودش هم فيلماش حرف ندارن،تا اينجام هر چي تو فيلماش هست حقيقته،شما مشكلتون ي چيز ديگست ك بماند...
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
۳
۲
تحلیل ات فوق العاده بود عزیز نویسنده.

فوق العاده.

جانا سخن از زبان ما می گویی ...

این همه ساله تو فیلم های سینمایی ما فقط مذهبی ها تمسخر و نقد می شوند.

چرا غیر مذهبی ها نقد نمی شوند؟!

ده نمکی عالی کار کرده. دمش گرم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
۱
۲
ده نمكي و شريفي نيا
ده نمكي كه داره راه رو گم ميكنه
شريفي نيا هم شده ارباب حلقه هاي سينماي فاسد ايران
مینو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
۰
۰
منظور از کارگردان !!پشت میله زندان پناهیه دیگه؟!!!!
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
۰
۰
عزیزجان، اینجا دیگه "چرا " نداره!! ما این حرفا حالیمون نیست!! سرت به کاره خودت باشه!!و اگه نه سر و کارت با چ..و...ب و چ...م...ا...ق و....... این حرفاست!!!
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۲
۲
مولانابدپیله دهنت آب بکش بعداسم انوری بیار شمابروبافیلم زیرزمینی وشاعروخواننده های زیرزمینی حال کن به انسانهای ماندگاردرتاریخ کاری نداشته باش جای توبودم بااون ذهنیت خودمودارمیزدم بعضیادیگه شورشودرآوردن وپای نجسشونوتوهرجای مقدسی فرومیکنند
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
تو بیجا میکنی که به مولانا بدپیله اینجوری حرف میزنی!
مولانا بدپیله
|
Iran (Islamic Republic of)
هرچند پای نجس ما ، از دست و دهن و ذهن و قلم بعضی ها، خیلی پاک تره؛ ولی بی خیال؛ "جواب ابلهان خاموشی است!"
ارمغان زمان فشمی
|
Iran (Islamic Republic of)
"انصاف"ِ بی انصاف! تو با این کامنتت کاملاً ثابت کردی، که نه شناختی از تاریخ ادبیات ایران و چهره های منفی و مثبت و مضرّ و مفید و ناپایدار و ماندگار آن داری و نه شناختی از جناب مولانا بدپیله ، شاعر طنزپرداز معاصر که دارای دو دکترای زبان و ادبیات فارسی و زبان شناسی کاربردی هستند. بنابراین، نظر ایشان درباب انوری ، صائب و متین ایت ؛ نه تو از گرد راه رسیده! حالا ایشان فروتنانه در چنین سایت هایی مطلب می گذارند، دلیل نمی شود که امثال تو، هرچه به عقل ناقص و بی منطقشان می رسد، بیان کنند!
انوری کسی است که به تعبیر ناصرخسرو، "قیمتی درّ لفظ ّ دری" به خاطر کاه و جو اسب و استر و قاطر خود، "به پای خوکان" ریخت! او در کل تاریخ ادبیات ما، تنها کسی است که تا در اثر ولخرجی و عیّاشی به فقر و فلاکت می افتاد، پدر و مادر خود را هجو می کرد که چرا او را زاده اند تا این همه رنج و سختی را تحمّل کند؟!
با این اوصاف، به نظر ما هم، همان بهتر که بروی و خودت را دار بزنی، جانم!
ارمغان زمان فشمی
|
Iran (Islamic Republic of)
توضیح: "بی انصاف"! مثبت را من به سخن نورای عزیز دادم، تو به خودت نگیری!
میترا افشاری
|
Iran (Islamic Republic of)
در جواب انصاف:
"النّاس اعداء ما جهلوا... والحمدلله الذّی جعل اعدائنا من الحمقاء"
"مردم دشمنان چیزی (یا کسی) هستند که هیچ شناختی از آن ندارند ... و سپاس پروردگاری را که دشمنان ما را از تحمق ترین ها قرار داد" (حضرت امام سجّاد "ع")

تو باید دهانت را آب بکشی که نسنجیده با یک استاد فاضل و ادیب و بااخلاق و آزاده با این لحن، حرف می زنی! "مولانا بدپیله" نام مستعار یکی از بهترین استادان ادبیّات دانشگاه علامه طباطبایی تهران و فردوسی مشهد و کسی که سال ها هم در آموزش و پرورش و هم آموزش عالی زحمت کشید و دانش آموزان و دانشجویان فراوانی را تربیت و تحویل میهن اسلامی داد که در هردو نهاد، چهره ماندگار فرهتگی و علمی-آموزشی شد.حالا بعد از 32سال خدمت فرهتگی شایسته و چهره ماندگار شدن ، به جبر روزگار و نه از میل باطنی، خود را بازنشسته کرده است. حالا چون با عقاید شما مخالف است، باید هرنسبتی را سزاوار خودتان است به او بدهید؟
مصطفی جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
صراط عزیز! به نیابت از جمع زیادی از دوستان دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد، از شما گله دارم که چرا هرنظری یا جوابی را منتشر می کنید؟! چرا مطلب توهین آمیز (انصاف) را در پاسخ به متن استاد مولانا بدپیله درج کرده اید؟! بسیارخوب، حالا که چنین کرده اید، مردانگی به خرج دهید و این جواب ما را هم منتشر فرمایید. سپاسگزارم:
انوری و خاقانی و سوزنی سمرقندی، هرچند سخنشان از نظر زبان و بیان و سبک شعری قوی بود؛ ولی به دلیل بدزبانی و هجو و ستایش شاهان فاسد و ستمگر، رسالت قلم، عفت کلام و تعهّد هنری خود را زیر پا گذارده اند. آن ها به ادبیّات ما خدمت نکردند، بلکه چنین مجوّز داده اند که برای امرار معاش و گذران زندگی باید ذوق هنری و استعداد خدادادی را قربانی کرد. راه اینان، درست برخلاف بزرگانی چون فردوسی، خیام، سنایی، عطار، مولانا، سعدی، حافظ و در بین معاصران نسیم شمال، دهخدا، نیما، اخوان ثالث و ... بوده است. هر شهرتی، ارزش و اعتبار جاودانگی و ماندگاری برای کسی نمی آورد.
با تشکر از صراط محترم
مرز بین ما و شهدا خون نیست خود است
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۱
۰
۰
به خاطر اینکه ارزشیه میخاین مثه جداییه نادر از صیمین 4تا نکته فراماسونری ازش بکشن بیرون و برن تو کشورای خارجه .... روشنفکری بزنن؟؟؟؟؟؟؟
عــــلي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۲۶ دی ۱۳۹۱
۰
۱
لطفاً به نظرات و عقايد يكديگر احترام بگذاريم گرچه مخالف هم باشيم. اينطوري زندگي و جامعه به نظرتون بهتر نميشه دوستان؟؟؟؟؟؟؟؟؟
parisa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۱
۰
۰
وقتی یکی حق میگه بزنین توسرش!

خواهشن دیگه در مورد سینما ننویسین که دیگه حالم ازتون و مقاله های تندو توهین امیزی که در مورد هنر که بهترین سرمایه ی روح انسانه به هم میخوره
لوسیفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۱
۰
۰
خدایی این سوال پرسیدن داشت؟؟؟؟ یعنی مردم و شما نمیدونید چرا؟؟