پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۴

هواپیمای تمام هوشمند ایرانی

مخترع جوان کرمانی و مخترع هواپیمای تمام هوشمند گفت: هواپیمای تمام هوشمند ساخت مخترعان ایرانی قابل حک و توقف نیست.
کد خبر : ۹۲۰۳۸

به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ بیژن کی‌نیا اظهار داشت: من با همکاری مهرداد آزادی و محمدعلی مرادی موفق به ساخت هواپیمای تمام هوشمند شدیم.

وی ادامه داد: ایده ساخت این هواپیمای تمام هوشمند را از هواپیماهای راداری و کنترلی دیگر کشورها گرفتیم و احساس نیازی که ایران به این نوع هواپیماها برای فعالیت‌های مختلف دارد ما را ترغیب به ساخت این وسیله بود.

کی‌نیا افزود: این هواپیمای کاملا هوشمند بر اساس جی‌پی‌اس و قطب‌نما کار می‌کند و زمانی که پرواز می‌کند به نقطه آغازین بر می‌گردد بدون اینکه هیچ کنترلی بر روی آن وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این هواپیما کاملا هوشمند است و در زمان پرواز امکان کنترل آن وجود ندارد و حتی ارتباط این هواپیما با مرکز هم قطع می‌شود، هیچ کس نمی‌تواند آن را حک و متوقف کند.

کی‌نیا خاطرنشان کرد: این هواپیمای تمام هوشمند دارای قابلیت فیلمبرداری، عکسبرداری و موقعیت‌یابی را دارد و در ابعاد بزرگ‌تر قادر به فعالیت‌های نظامی است.

وی با اشاره به اینکه این هواپیمای تمام هوشمند قابلیت بلند شدن و نشستن به صورت هوشمند را دارد، بیان کرد: این هواپیما در پروازهای طولانی قادر به فرود اضطراری و تامین سوخت از طریق انرژی خورشیدی است و در مدت زمان نامحدود می‌تواند حرکت کند و دارای باطری است.

کی‌نیا افزود: این هواپیما همچنین باند فرودگاه و مکان مناسب برای فرود را شناسایی می‌کند در حالی که هواپیماهای موجود در بازار قادر به فرود و برخاستن به صورت تمام هوشمند نیستند.

وی در مورد نحوه عملکرد هواپیمای تمام هوشمند بیان کرد: برنامه پرواز به این هواپیما داده می‌شود و سپس به صورت تمام اتوماتیک برنامه را انجام می‌دهد.

کی‌نیا تصریح کرد: تمام هزینه‌های ساخت این هواپیما به صورت شخصی و توسط مصطفی شجاعی استاد راهنمای طرح تامین شده است.

وی عنوان کرد: این هواپیمای تمام هوشمند به دفتر نوآوران و همکاری‌های علمی شهید فهمیده استان کرمان ارائه شده و در جشنواره وزارت دفاع در تهران به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال قرار گرفت.

کی‌نیا با بیان اینکه مواد اولیه برای ساخت این هواپیما در ایران به راحتی قابل تهیه است، گفت: مخترعان برای انجام اختراعات باید هزینه اولیه را داشته باشند و در مراحل بعدی ممکن است که طرح از سوی بعضی از مجموعه‌ها حمایت شود.