سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۲

در‌مذاكرات آژانس‌ـ‌ایران پیشرفت حاصل‌شد

یوكیا آمانو، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه كنفرانس درباره فوكوشیما به روزنامه «تایمز آو ایندیا» گفت كه در مذاكرات آژانس و ایران در تاریخ 13 دسامبر پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ظاهرا هر دو طرف قصد دارند به توافق برسند.
کد خبر : ۹۰۵۸۴
به گزارش صراط ؛ مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاكرات اخیر مقامات آژانس و ایران را دارای پیشرفت توصیف كرد و با تاكید بر اینكه « ما نمی‌گوییم ایران سلاح هسته‌یی دارد» گفت: آژانس حل دیپلماتیك این مساله را خواستار است.
 
یوكیا آمانو، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه كنفرانس درباره فوكوشیما به روزنامه «تایمز آو ایندیا» گفت كه در مذاكرات آژانس و ایران در تاریخ 13 دسامبر پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ظاهرا هر دو طرف قصد دارند به توافق برسند.
 
بنابراین گزارش وی با ذكر اینكه «ما نزدیك به یك سال است كه مذاكره داشته‌ایم اما نتایج ملموسی نداشته‌ایم و این نگران‌كننده است» افزود كه حوزه‌هایی را كه ایران باید در آن اقدامات بیشتری انجام دهد مشخص كرده است.
 
این روزنامه به نقل از وی افزود كه باید احساس فوریت وجود داشته باشد و «اگر ما نتوانیم یك راه حل پیدا كنیم. شرایط تشدید خواهد شد، آژانس می‌خواهد این مساله را از طریق ابزارهای دیپلماتیك حل كند و ما هم‌چنان به گفت‌وگو متعهدیم.
 
وی در اولین اظهار نظر درباره نتایج گفت‌وگوهای 13 دسامبر اظهار كرد كه به نظر می‌رسد دو طرف به سوی یك توافق حركت می‌كنند.
 
آمانو گفت: ما به تازگی دور دیگری از گفت‌وگو‌ها را به اتمام رساندیم. با وجودی كه توافقی حاصل نشد، پیشرفت حاصل شد. دو طرف قصد دارند به یك توافق برسند و این مسیر صحیحی است زیرا به نفع ایران نیز هست.
 
بنابراین گزارش ایران نیز آخرین دور گفت‌وگوها را مثبت توصیف كرده است.
 
آمانو این مساله را بسیار پیچیده توصیف كرد.
 
وی گفت كه ایران به عنوان عضو پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی (ان.پی‌.تی) نباید سلاح هسته‌یی تولید كند و «ما نمی‌گوییم كه ایران سلاح هسته‌یی دارد اما اطلاعاتی داریم مبنی بر اینكه ایران به فعالیت‌هایی در رابطه با تولید ابزارهای انفجاری هسته‌یی وارد شده است و می‌خواهیم (این را) روشن سازیم.
 
مدیركل آژانس افزود: برای اینكه چنین چیزی رخ بدهد ایران باید با ما همكاری كند. بدون همكاری ایران، ما نمی‌توانیم بگوییم كه آیا فعالیت‌های آنها برای اهداف صلح‌آمیز است یا خیر.
 
آمانو افزود كه گفت و گوهای ایران و آژانش كاملا مستقل از روند مذاكرات 1+5 با ایران است. دامنه آنها متفاوت است.
 
وی ادامه داد: ما هیچ ارتباطی با تحریم‌ها نداریم و هیچ ارزیابی امنیتی ارایه نمی‌كنیم. آژانس به پادمان‌ها و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و مشخص كردن اینكه آیا فعالیت‌های ایران دارای اهداف صلح‌آمیز است یا خیر می‌پردازد.
منبع: ایسنا