سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱

امپریالیسم انگلیس: از ایرلند تا سوریه

اين داستان سرزمين‌هاي دوري را به هم پيوند مي‌دهد: کنيا، مالايا، ايرلند شمالي و اکنون سوريه. مسئله مشترک بين اين کشورها راهبرد ضد شورشي انگليس يا به عبارت بهتر استفاده نيروهاي اين کشور از تروريسم دولتي براي دستيابي به اهداف سياسي است.
کد خبر : ۸۹۹۴۱
به گزارش صراط ؛ با منتشر شدن دو گزارش خبري ظاهرا بي ربط در هفته جاري، اين ماجرا بار ديگر جان تازه‌اي به خود گرفت. اولي اين است که ما به نقش بيشتر و عميق‌تر ارتش انگليس در خشونت‌هاي جاري در سوريه پي برديم. طبق گزارش‌ها، افسران نظامي انگليس و نيروهاي ويژه اين کشور شبه نظاميان تحت حمايت خارج را در کشور اردن آموزش مي‌دهند تا به عمليات تروريستي خود در سوريه شدت ببخشند.

اين گروه‌هاي تروريستي، که رسانه‌هاي جريان اصلي غرب آنها را «مبارزان آزادي» مي‌نامند، کشور سوريه را طي ۲۲ ماه گذشته وارد هرج و مرجي خونين کرده‌اند؛ آنها اين کار را با انفجار خودروهاي بمب گذاري شده در مناطق مسکوني و کشتار ساکنين روستاها انجام داده‌اند؛ آخرين نمونه آن نيز حمله به روستاي عقرب در استان حمات است که طي آن ۱۲۵ نفر کشته شدند. مدارک گسترده نشان مي‌دهد که مزدوران به کار گرفته شده از کشورهاي مختلف از جمله ليبي، عربستان سعودي و عراق، به طور مخفيانه مورد حمايت تسليحاتي قرار گرفته و از طريق مجراهايي مانند عربستان، قطر و ترکيه تحت آموزش نيروهاي امريکا، انگليس و فرانسه هستند.

افزايش خشونت و کشتار غيرنظاميان که هدف از آن ايجاد جنگ فرقه‌اي و قومي در سوريه است، مدرکي است بر اينکه مهارت و تجربه انگليس در شعله ور کردن و برانگيختن تروريسم، در راستاي هدف امپرياليستي غرب مبني بر بي ثبات کردن جامعه سوريه و دولت بشار اسد به کار گرفته شده است.

گزارش خبري دوم انتشار گزارشي در هفته جاري توسط يک مقام رسمي انگليس در مورد قتل يک وکيل ايرلندي به نام پت فينوکين در ۲۳ سال پيش است. اين دو مسئله، يعني خشونت در سوريه و قتل آقاي فينوکين به هم مرتبط هستند - اگرچه دولت و رسانه‌هاي انگليس تمام تلاش خود را براي مخفي نگاه داشتن هرگونه ارتباط بين اين دو موضوع به کار گرفتند.

بگذاريد لايه‌هاي اين مسئله بغرنج و پيچيده شده را بشکافيم.

زماني که گزارشي در مورد چگونگي قتل آقاي فينوکين توسط سر دزموند دو سيلوا (مشاور ملکه) در هفته جاري منتشر شد، ديويد کمرون، نخست وزير انگليس از خانواده اين وکيل ايرلندي عذرخواهي کرد. کمرون در مجلس عوام انگليس گفت «من عميقا متاسف هستم» و در ادامه تصديق کرد که قتل آن وکيل حاکي از «ميزان بهت آوري از تباني» بين نيروهاي امنيتي انگليس و گروه‌هاي تروريستي وفادار است. گروه تروريستي وفادار به شبه نظاميان اهل ايرلند شمالي که حامي انگليس بودند گفته مي‌شود. اعضاي اين گروه جنايات وحشتناک زيادي را در جريان درگيري‌ها در آن منطقه بين سال‌هاي ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۴ ميلادي مرتکب شدند.

در هر حال، همسر آقاي فينوکين و فرزندان وي گزارش اخير را محکوم کرده و آن را يک «لاپوشاني» و پنهان کردن حقيقت توصيف کردند. جرالدين فينوکين دليل خوبي براي رد اين گزارش دارد زيرا آن، قتل همسر وي را صرفا اقدامي خشونت بار جلوه داده است. ديويد کمرون نيز با بيان اينکه اين پرونده منعکس کننده «شکست» نيروهاي نظامي انگليس در جلوگيري از آن قتل است، به اين لاپوشاني و پنهان کردن حقيقت افزود.

اين يک نمونه از فريبکاري رسمي و عادي در انگليس است. چرا که قتل پت فينوکين حاکي از يک شکست نيست بلکه در واقع حاکي از موفقيت سياست تروريسم دولتي انگليس است- سياستي که در آن تباني سيستماتيکي بين آژانس اطلاعات نظامي انگليس و گروه‌هاي تروريستي وفادار به چشم مي‌خورد. اين روش، بخش اصلي تاکتيک‌هاي ضد شورشي انگليس را تشکيل مي‌دهد. سياستي که با نظارت کامل بالاترين مقام دولت انگليس اعمال مي‌شود.

بخش عمده راهبرد «جنگ کثيف» انگليس، به عنوان يک رويه نهادينه شده، مي‌تواند به ژنرال سر فرانک کيتسون، يکي از فرماندهان نظامي اين کشور نسبت داده شود.

کيتسون کتاب راهنماي جنگ خود را تحت عنوان عمليات با شدت کم در سال ۱۹۷۱ منتشر کرد. اين کتاب از آن موقع تا کنون تبديل به متن استاندارد و شاخص روش‌هاي ضد شورشي يا همانطور که گفتيم تروريسم دولتي ارتش انگليس شده است.

کيتسون بواسطه نقش خود در سرکوب خيزش‌هاي مردمي در مستعمره‌هاي انگليس در کنيا در جريان شورش مائو مائو (۵۵-۱۹۵۳) و در مالايا (۱۹۵۷) عليه شورش کمونيستي، روش‌هاي خود را ساخته و پرداخته کرد.

کيتسون، سرتيپ وقت در سال ۱۹۷۰ ميلادي به ايرلند شمالي که در آستانه آغاز درگيري‌هاي جديد بين ارتش جمهوري خواه ايرلند و حاکميت انگليس بود، اعزام شد. يکي از نوآوري‌هاي کيتسون، به کار گيري گروهي بود که آنها را «نيروهاي ضد تبهکاري» مي‌ناميد. وي بعدا به دليل تلاش‌ها و «خدمات ارزشمند» خود از سوي ملکه انگليس لقب شواليه گرفت و بعد از آن به عنوان دستيار وي به کار گرفته شد و با گرفتن ترفيع، از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ ميلادي فرمانده نيروهاي زميني انگليس شد.

هدف سنگدلانه طراحي شده توسط کيتسون، استفاده از گروه‌هاي تروريستي واسطه انگليس براي پاشيدن بذر ترور و خشونت تا جاي ممکن جهت از بين بردن خيزش‌هاي مردمي بود. اين آغاز سياست تباني انگليس در شمال ايرلند بود که براي نزديک به سه دهه ادامه داشت و جان صدها تن طي آن گرفته شد. از نگاه دولت انگليس، يکي از امتيازات بزرگ اين سياست اين است که آنها مي‌توانند تروريسم دولتي خود را به شکل متعارفي تکذيب کنند.
اين امتياز تا امروز نيز وجود داشته است چرا که نمونه آن را در آخرين گزارش و بررسي قتل پت فينوکين و عذرخواهي پوچ و مختصر ديويد کمرون به دليل «ميزان بهت آوري از تباني» ديديم.

در اينکه بالاترين مقام سياسي دولت انگليس دستور ترور آقاي فينوکين را صادر کرده باشد، ترديد کمي وجود دارد. در دهه ۸۰ ميلادي، وي يک وکيل برجسته جوان بود که به طور موفقيت آميزي از ده‌ها فردي که مورد غضب نظام قضايي فاسد انگليس قرار گرفته بودند، دفاع کرد.
فينوکين به عنوان خاري در چشم دستگاه دولتي انگليس، سياست‌هاي شريرانه اين کشور در مجرم جلوه دادن مخالفان سياسي جمهوري خواه خود را فاش ساخت.

داگلاس هاگ، وزير کابينه انگليس، ۱۷ ژانويه ۱۹۸۹ در سخنراني خود براي مجلس عوام انگليس «وکلايي را که به طور بي‌جهت دلسوز اعضاي ارتش جمهوري خواه ايرلند هستند» محکوم کرد. وي سپس گفت که «افراد آگاه» يعني همان آژانس اطلاعات انگليس در اين زمينه به وي اطلاع رساني کرده‌اند. هاگ در آن روز سرنوشت ساز، مجوز قتل پت فينوکين را امضا کرد.

کمتر از يک ماه بعد يعني در ۱۲ فوريه ۱۹۸۹، در حالي که فينوکين همراه با خانواده‌اش مشغول صرف شام بود، يک گروه تروريستي وفادار به رژيم سلطنتي انگليس، با زور وارد خانه وي شد. مردان مسلح در مقابل همسر و فرزندان فينوکين که از ترس به زير ميز شام پناه برده بودند، ۱۲ بار اين وکيل جوان را از ناحيه سر هدف گلوله قرار دادند.

بعد از ۲۳ سال مبارزه شجاعانه خانواده فينوکين براي عدالت، ديويد کمرون اين هفته اعتراف کرد که اين قتل توسط گروه‌هاي تروريستي وفادار و با تباني آژانس اطلاعتي انگليس صورت گرفت. آژانس اطلاعات انگليس جزئيات هدف را براي قاتلان مشخص کرد و به فرار آنها در روز اين حادثه کمک کرد.

اين ترور زشت و ناراحت کننده تنها بخش کوچکي از يک سياست عمده و کثيف است. سياستي که نشان دهنده تروريسم دولتي رژيم انگليس و ارتش اين کشور براي چندين دهه در ايرلند شمالي است.

يک سال قبل از ترور فينوکين، آژانس اطلاعات نظامي انگليس صدها سلاح قدرتمند از آفريقاي جنوبي را قاچاق کرده و آنها را به دست عوامل شبه نظامي وفادار به رژيم انگليس در ايرلند شمالي رساند.

اين محموله قاچاق شامل تفنگ‌هاي اي‌کي-۴۷ (AK۴۷)، پيستول‌هاي نيمه خودکار و نارنجک مي‌شود.

بر اساس يک تحقيق تعيين کننده توسط گروه خويشاوندان عدالت که در بلفاست (پايتخت ايرلند شمالي) مستقر است، حمايت تسليحاتي آژانس اطلاعات نظامي انگليس از گروه‌هاي تروريستي وفادار منجر به افزايش شديد قتل‌هاي انجام گرفته توسط اين گروه‌ها شد. بر اساس اطلاعات باليستيک و حقوقي، سلاح‌هاي قاچاق شده از آفريقاي جنوبي در ۳۰۰ مورد قتل و ترور انجام گرفته توسط گروه‌هاي تروريستي وفادار - نزديک به ۱۰ درصد کل ترورها در جريان درگيري- مورد استفاده قرار گرفت. بعضي از قربانيان اين ترورهاي داراي مجوز دولتي، فعالان جمهوري خواه بودند اما بيشتر قربانيان را غيرنظاميان معمولي تشکيل مي‌دادند.

قتل پت فينوکين تنها يکي از صدها کشتاري است که مقامات انگليس با اتخاذ سياست تباني با گروه‌هاي تروريستي در ايرلند شمالي مرتکب شدند. اين سياستي است که ريشه در کمپين‌هاي تروريستي انگليس در شرق آفريقا و آسيا دارد و در ايرلند شمالي مورد بهينه سازي قرار گرفت. هدف سياسي آن ارعاب مردم در ايرلند شمالي و وادار کردن آنها به پذيرش «روند صلح» در دهه ۹۰ ميلادي بود. روندي که در آن خواسته ملي و مشروع مردم ايرلند مبني بر حق تصميم گيري براي خود و استقلال ايرلند متحد، محلي از اعراب ندارد.

با توجه به اينکه ايرلند شمالي همچنان به عنوان يک قلمرو قومي بخش از بريتانيا محسوب مي‌شود، اين وضعيت متاسفانه ممکن است به عنوان پيروزي نسبي انگليس در اين زمينه محسوب و قلمداد شود. و اين در حالي است که اکثريت مردم ايرلند در سراسر اين جزيره آرمان‌هاي استقلال طلبانه دارند.

شرايط سياسي البته در سوريه متفاوت است. آنجا، اکثر مردم سوريه حامي دولت دمشق بوده و مخالف مداخله خارجي هستند. آن خيزش به اصطلاح مردمي که دولت‌هاي غربي و رسانه‌هاي تبليغاتي آنها در بوق و کرنا کرده‌اند، چيزي جر يک جنگ تجاوزکارانه و جنايتکارانه مخفي خارجي که با سلاح‌ها و مزدوران خارجي شعله ور شده، نيست.

در هر صورت، همچنان مي‌توان دست بدشگون تروريسم دولتي انگليس را در آن ديد: آموزش، حمايت تسليحاتي، تدارکاتي و اطلاعاتي. علاوه بر اين، استفاده از گروه‌هاي تروريستي براي تزريق خشونت و درگيري‌هاي فرقه‌اي مستقيما از تاکتيک‌هاي نظامي انگليس، طراحي شده توسط ژنرال سر فرانک کيتسون اقتباس شده است.

در حالي که خودروهاي بمب گذاري شده بدن دانش آموزان سوري را تکه تکه مي‌کند و در حالي که عزيزان خانواده‌ها در پي در گيري‌هاي خياباني جان خود را از دست مي‌دهند، بايد بدانيم همه اينها نشات گرفته از سياست سنتي انگليس مبني بر استفاده از ابزارهاي تروريستي براي دست يابي به اهداف سياسي شيطاني است؛ هدفي که در اين مورد بخصوص مثله کردن جامعه سوريه و تغيير رژيم در اين کشور است.

درباره نويسنده: فينيان کانينگام نويسنده و کارشناس ايرلندي مسائل خاورميانه و شرق آفريقا است. پيش‌تر وي در بحرين سکونت داشت و شاهد تحولات سياسي اين کشور پادشاهي در سال ۲۰۱۱ و همچنين سرکوب اعتراضات دموکراسي خواهانه از سوي نيروهاي عربستان سعودي بود. فينيان در ژوئن ۲۰۱۱ به دليل انتقاد شديد از موارد نقض حقوق بشر از سوي رژيم بحرين، از اين کشور اخراج شد. مقالات فينان به بيش از ۱۸ زبان ترجمه شده است. وي اهل بلفاست ايرلند است و هم اکنون در شرق آفريقا مستقر و مشغول نگارش کتابي درباره بحرين و بيداري اسلامي مي‌باشد