سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۶

روایتی از خونین‌ترین سال‌ آمریکایی‌ها

با حمله شب گذشته یک فرد مسلح به یک مدرسه در کِنِتیکِت و کشته شدن 27 نفر، تعداد بی گناهان کشته شده در شهرهای آمریکا در کمی بیش از یک دهه قریب به 250 نفر رسیده است.
کد خبر : ۸۹۹۰۷

به گزارش صراط، ساعت 9:40 صبح روز گذشته به وقت محلی در مدرسه ابتدایی «سندی هوک» شهر «نیوتاون» ایالت «کانتیکت» آمریکا تراژدی فاجعه‌باری به وقوع پیوست.

یک فرد مسلح که پلیس ایالت کانتیکت او را «آدام لانزا» یک جوان 20 ساله معرفی کرده است، به مدرسه سندی هوک که حدود 650 دانش‌آموز دارد، حمله کرد و بیش از یکصد گلوله به سمت دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه شلیک کرد.

به دنبال این حادثه مرگبار که از جمله وحشتناک‌ترین رخدادهای تاریخ آمریکا بوده، دستکم 30 نفر کشته شدند که 20 نفر از آنها کودکان بودند و برخی از معلمان و روانشناس مدرسه نیز در بین قربانیان این حادثه تیراندازی مشاهده شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ضارب پیش از رفتن به مدرسه‌ای که مادرش در آن معلم کلاس آمادگی بوده، جلیقه ضد گلوله سیاهرنگی بر تن کرده و با سه اسلحه‌ای که به طور قانونی و به نام مادرش ثبت شده بود به محل مدرسه رفته و این کشتار خونین را به راه انداخته است. هنوز معلوم نیست که آدام لانزا از هر سه اسلحه در این کشتار استفاده کرده است اما پلیس دو اسلحه را در کنار او و یکی دیگر را در خودرویی که آدام با آن به محل مدرسه رفته بود، پیدا کرده است.

واکنش اوباما به حادثه مرگبار

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور داد تا تمامی پرچم‌ها در ادارات و ساختمان‌های دولتی آمریکا به نشانه عزا به حالت نیمه افراشته درآیند.

وی با چشمانی اشکبار گفت: قلب تمام مردم آمریکا در نتیجه این حادثه به درد آمده است. ما حوادث بسیاری از این قبیل را در چند سال گذشته تحمل کرده‌ایم. ما باید با یکدیگر در مقابل این رویداد اقدامی معنادار انجام دهیم تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

وی با تسلیت به بازماندگان این حادثه گفت: "من نه به عنوان رئیس جمهور، بلکه به عنوان یک پدر صحبت می‌کنم. بیشتر کسانی که در این حادثه امروز کشته شده‌اند، کودک بوده‌اند. کودکان زیبایی، ۵ تا 10 ساله، که تمام زندگیشان پیش روی آنها بود. فارغ التحصیلی، ازدواج،... قلب‌های ما امروز شکسته است."

اوباما با اشاره تلویحی به مساله کنترل اسلحه در آمریکا گفت که در سال های اخیر حوادثی از این دست "بیش از حد" تکرار شده است: "ما می خواهیم فارغ از مسائل سیاسی، با هم متحد شویم و اقدامی معنادار انجام دهیم تا دیگر از این دست حوادث رخ ندهد." 


"مایکل بلومبرگ"، شهردار نیویورک که ریاست ائتلاف شهرداران درخصوص کنترل حمل سلاح را برعهده دارد، از رئیس‌جمهوری خواست تا با این مشکل به مقابله بپردازد.


وی افزود: ما پیشتر نیز این چنین لفاظی‌هایی را از سوی رئیس‌جمهور شنیده‌ایم اما نه رئیس‌جمهور، نه کاخ سفید و نه کنگره آمریکا هیچ اقدامی صورت نداده‌اند. این موضوع باید همین امروز خاتمه یابد.

تعدادی از آمریکایی‌های معترض عصر روز جمعه در خارج از کاخ سفید در حمایت از محدودیت استفاده از سلاح تجمع کردند آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود" هیچ زندگی بیشتری نباید با استفاده از سلاح نابود شود." 

شهردار شهر نیوتان در پی بروز این تیراندازی از تعطیلی تمام مدارس این شهر خبر داد.

واکنش مقامات جهان به حادثه تروریستی در آمریکا

رهبران جهان نیز ابراز تأسف خود را به این حادثه اعلام کردند و «کاترین اشتون» رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این حادثه گفت: تمایل دارم، حیرت خود را به این حادثه تیراندازی غم‌انگیز که در کانتیکت به وقوع پیوست، ابراز دارم.

«فرانسوا اولاند» در واکنش به این حادثه گفت: این خبر مرا به وحشت انداخت و می‌خواهم بهت و حیرت عمیق خود درباره این حادثه را اعلام دارم.


«دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس نیز اینگونه گفت: من بسیار بهت‌زده شدم و عمیقاً از شنیدن چنین تیراندازی هولناکی ناراحت شدم.

«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در نامه‌ای به فرماندار کانتیکت گفت: دبیرکل می‌گوید که هدف قرار دادن کودکان فجیع و غیرقابل تصور است و با غم و اندوه فراوان با خانواده‌های قربانیان این جنایت مهیب همدردی می‌کند.

«رامین مهمان‌پرست» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز کشته شدن تعدادی از دانش‌آموزان آمریکایی در اقدامی خشونت‌بار توسط فردی مسلح را تسلیت گفت و از چنین حادثه‌ای ابراز تأسف کرد.


مهمان‌پرست با ابراز همدردی با خانواده قربانیان این اتفاق حزن‌انگیز، جامعه آمریکا را برای مشارکت در نهضت مقابله با جنگ افروزی و کشتار انسان‌های بیگناه که در نقاط مختلف جهان به دست افراد مسلح و در حوادث تروریستی و جنون‌آمیز اتفاق می‌افتد فرا خواند.

نخست وزیر استرالیا، جولیا گیلارد، با انتشار بیانه ای پس از ابراز همدردی، مردم استرالیا را در شوک این حادثه شوم شریک دانست.

نخست وزیر کانادا، استیون هارپر، حادثه کشتار دبستان سندی هوک را "وحشتناک" خواند.

دلیل کشتار: کنار گذاشتن خدا در مدارس آمریکا

فرماندار سابق ایالت آرکِنسآ، مایک هاکبی، در زمینه ریشه یابی این حادثه به فاکس نیوز گفته است: "ما [آمریکایی ها] خدا را از مدارسمان کنار گذاشته ایم."

وزیر آموزش و پرورش آمریکا، آرنه دانکن، با انتشار بیانه ای با خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده است.

جرالد ندلر، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از نیویورک خواستار قوانین سختگیرانه تر در مورد قوانین اسلحه در آمریکا شد. ندلر کشتارهای مسلحانه را در آمریکا اپیدمی خوانده که این کشور به آن گرفتار شده است.

 
سالی که برای آمریکایی ها ناخوشایند بود


در سال 2007 شاهد 5 مورد و در سال 2008 شاهد 6 مورد عمده بودیم.

در سالهای 2002 ، 2003، 2004، 2005  و 2006 هر کدام یک مورد تیر اندازی بوده است.

سال های 2010 و 2011 هر کدام شاهد یک مورد بوده ایم و در سال 2012 نیز تاکنون دو مورد را شاهد بوده ایم.

با این بر آورد سال 2009 را می توان خونین ترین سال از لحاظ تعداد دفعات تیر انداز بدانیم.

با حمله شب گذشته یک فرد مسلح به یک مدرسه در کِنِتیکِت و کشته شدن 27 نفر، تعداد بی گناهان کشته شده در شهرهای آمریکا در کمی بیش از یک دهه قریب به 250 نفر رسیده است.

نگاهی گذرا به آمار کشتار وحشیانه در مدارس آمریکا

* در تاریخ 18 می 1927 اندرو کهو 56 ساله در ایالت میشیگان مرتکب جنایت وحشتناکی بود که طي آن 85 نفر مجروح و 45 نفر کشته شدند که بيشتر آن‌ها کودکان دبستاني بودند. اين حادثه مرگبارترين فاجعه کشتار در مدارس آمريکا نام گرفته است. او يک کشاورز محلي بود که خانه و مزرعه‌اش توسط بانک مصادره شده بود . وی 500 کيلوگرم مواد منفجره را در زير مدرسه جاسازي و منفجر کرد. صبح روز حادثه ابتدا زنش را مي‌کشد و مزرعه‌اش را به آتش مي‌کشد و پس از انفجار مدرسه، وسيله نقليه‌اش را در حالي که خودش در آن نشسته بود منفجر مي‌کند.

  لوک وودهام 16 ساله در روز 1 اکتبر 1997 بعد از اينکه با ضربات چاقو مادر خود را به قتل رساند به مدرسه رفته و دو دانش‌آموز را کشت. او سپس به سه سال زندان محکوم شد

* پاتريک اي پاردي 25 ساله در ساعت 11:40 صبح روز 17 ژانویه 1989، يک مجرم سابقه دار مسلح به مسلسل کلاشينکف و دو کلت وارد حياط مدرسه‌اي با 500 دانش‌آموز شد و شروع به شليک کرد. فاجعه کشتار مدرسه کليولند منتهي به کشته شدن 5 دانش‌آموز و مجروح شدن 29 دانش‌آموز و يک معلم شد.

 * اريک هريس 18 ساله و ديلن بنت کلبولد 17 ساله ساعت 11:15 صبح روز 20 آوریل 1999 وارد کافه تريا شدند و دو کيف حاوي مواد منفجره را در آنجا جاسازي کردند و به خودروي خود در پارکينگ برگشتند اما وقتي که متوجه شدند بمب منفجر نشده است با اسلحه به مدرسه بازگشتند و به هرکس که سر راهشان بود شليک کردند و مواد منفجره‌شان را در گوشه گوشه مدرسه جاسازي کردند. طی این کشتار 23 نفر مجروح و 15 نفر کشته شدند.


* چارلز اندي ويليامز،  15 ساله در روز پنج مارس 2001 دو تن از دوستان هم مدرسه‌اي خود را کشت و 13 تن ديگر را در مدرسه ساناتانا در کاليفرنيا مجروح کرد.


*   جف وايز 16 ساله در روز 21 مارس 2005 ابتدا وارد منزل پدربزرگش شده، او و نامزدش را مي‌کشد، سپس اسلحه‌هاي پدربزرگ پليسش را مي‌دزدد و به مدرسه مي‌رود، در آن‌جا ابتدا نگهبان غيرمسلح مدرسه را مي‌کشد و در حياط مدرسه نيز به‌صورت تصادفي به معلمان و دانش‌آموزان شليک مي‌کند.و 5 نفر مجروح و 9 کشته به جا می گذارد. درنهايت پس از رسيدن پليس و تيراندازي به سمت آن‌ها در گوشه‌اي از کلاس خودکشي مي‌کند

 *چارلز کارل رابرت 32 ساله در روز 2 اکتبر سال 2006 میلادی بود در يک مدرسه کوچک در دهکده‌اي دور افتاده اقدام به کشتار کرد و طي آن 5 کودک کشته و 5 کودک مجروح شدند. چارلز راننده يک کاميون حمل شير بود که در يک روز معمولي وارد مدرسه‌اي شد و 10 دختربچه را در کلاس گروگان گرفت.

گفته مي‌شود که از بچه‌ها خواسته به خط شوند و سپس از فاصله نزديک به آن‌ها شليک کرده است. قاتل پس از اتمام کار و قبل از خودکشي با همسرش تماس گرفت و گفت که در کودکی و سن 12 سالگی به دو دختر خردسال از اقوام خود تجاوز کرده است. در تحقیقات بعدی پلیس مشخص شد که این ادعا صحت نداشته است.

* استيون کازميرزاک 27 ساله در روز 14 فوریه 2008 در سالن کنفرانس مدرسه ايلينويز به روي داشنجويان آتش گشود و 5 نفر را به کام مرگ گشاند. وي پس از اين اقدام به خودکشي کرد.


* در يک تيراندازي در روز 27 فوریه 2012 در کافه‌ ترياي مدرسه‌اي در اوهايو 3 داشن‌آموز کشته و دو نفر ديگر نيز زخمي شدند. فرد ضارب تنها 17 سال داشت.


 *در روز 14 دسامبر سال 2012 میلادی یک جوان بیست ساله آمریکایی به مدرسه ابتدایی " سندی هوک " در شهر نیوتاون وارد شده و در حالی که با یک سلاح نیمه اتوماتیک و دو اسلحه کمری مسلح بود به شلیک به دانش آموزان پرداخت. " آدام لانزا " قاتل آمریکایی پس از کشتن مادر خود سلاح های وی را برداشته و به مدرسه وارد می شود. وی در چند کلاس وارد شده و بی مهابا به تیراندازی اقدام می کند. در جریان این تیراندازی 27 نفر شامل 20 کودک دانش آموز جان باختند. فرد ضارب نیز پس از کشتن این افراد با شلیک یک گلوله به زندگی خود پایان داد.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۲۵ آذر ۱۳۹۱
۱۷
۱۵
تو امریکا دانش آموزا همدیگه رو میکشن
اینجا وزیر آموزش و پرورش بچه ها رو می سوزونه و بعد بدون هیچ مجازاتی ولش می کنن
نورا2
|
Iran (Islamic Republic of)
بدبختی دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دمت گرم. حق گفتی
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۲۵ آذر ۱۳۹۱
۱۴
۱۱
اینجام اگه تفنگ ازاد باشه همین اتفاقا میفته!
اخ یادم رفت نیازی به تفنگ نیست اینجا خود مدرسه ها بخاری نفتی دارن دیگه !همین کفایت میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
کسی منکر کوتاهی ها نیست و باید وسایل استاندارد در اختیار مدارس قرار بگیره ولی تو همون مدرسه هم اگه اقای ..... قهرمان بازی در نمیورد و بخاری رو بین در رها نمیکرد و یا قبلش بچه ها رو خارج میکرد این اتفاق نمیفتاد
محمد مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۲۵ آذر ۱۳۹۱
۱۰
۵
تو آمریکا با سلاح گرم آدم میکشند اما در ایران با سلاح سرد
امانوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۱
۱
۲
مقصرهرکه باشد باید مجازات شود در این شکی نیست . اما بی دقیقی و سهل انگاری با بی نظمی وبا بی امنیتی فرق دارد عزیزان من . انصاف خوب چیزیه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۱
۳
۰
بابا اگه آنجا چنین حوادثی به قول شما هر سال تکرار می شود یک نگاهی به ستون حوادث روزنامه های خودمون بکنید ببینم توی شهر ما یک نوجوان یا خانم اگر به ضرورتی دیر وقت شب در خیابان باشه بنظر شما به احتمال 50 درصد سالم به خونه میرسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۱
۶
۳
بعصی از این مردم چقدر وآمدیکا پرست شدن !
توجه کنید چطور قربون صدقه ی اشک های اوباما میزن حالا اگه مسولین ما گریه میکردن میومدن میگفنن گریه میکنی !!!
گریه چه فایده ای داره !
با گریه تو اون 20تا بچه زنده میشن !
به جا گریه استعفا بده برو...
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱
۴
۲
بچه ها تو عراق و افغانستان آدم نیستند حتما؟ آقای اوباما اشکت برا اونها هم دراومد؟
خلیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱
۲
۲
مگر تو کشور از این اتفاقات نمی افتد
روزانه چند نفر با چاقو و قمه کشته می شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱
۲
۰
لطفا از روی تعصب نظرندید چنین اعمالی تو هرجای دنیا محکومه چه تو غزه باشه چه آمریکا چه اسراییل و...
مریم91
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱
۲
۰
اگه همین اتفاق تو ایران بود مردم یکار می کردند رئیس جمهور استعفا بده .حالا الان که تو امریکا این اتفاق افتاده حالا همه دارن الکی توجیح می کنند.
حسام
|
Germany
|
۱۲:۱۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱
۲
۰
انحطاط اخلاق کارو ب اینجا میرسونه عاشقان سینه چاک غرب ببینیدو عبرت بگیرید.........