سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶

سطح برنامه‌های فرهنگی هنری ایرانی

متاسفانه روند ساخت برنامه های فرهنگی وهنری در مراکز فرهنگی و سینمایی و صدا وسیما بسیار سطحی و بدون استراتژی است و نمی توان از این نوع برنامه سازی، توقع انتقال مفاهیم عمیق فرهنگی و دینی را داشت
کد خبر : ۸۹۵۵۹
به گزارش صراط ،اگر مراکز فرهنگی وسینمایی بخواهند آثار و فیلم های تاثیرگذارفرهنگی و مذهبی استاندارد بسازند، باید روندی تخصصی وفرهنگی درپیش بگیرند وهرکسی هم اجازه نداشته باشد، بدون هیچ نوع  تخصص علمی و هنری وارد عرصه برنامه سازی شود. نمایندگان مجلس در این ارتباط اظهار نظرکرده اند.

اکران فیلم‌های مذهبی در سینما پر رنگ‌تر می‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه حضور طلاب در عرصه سینما امری فرهنگی است، گفت: فیلم‌های مذهبی با حضور طلاب در سینما پر رنگ تر می‌شوند.

محمد باقری، افزود: سینما باید در راستای خدمت به آموزه‌های معنوی، طوری کارشناسی شده گام بردارد که هم  روح معنوی وجلوه های هنری در آن در اوج باشد و هم محتوا و جایگاه فرهنگی و تمدنی یک ملت را ارتقا بخشد.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی ، تصریح کرد: وقتی ازحضور کارگردانان طلاب  درعرصه سینما  صحبت می کنیم.  بحث از توسعه مفاهیم معنوی ،جهان بینی اسلامی  و باورها، ارزش های دینی به میان می اید زیرا در فرهنگ دینی اسلامی تعریف‌های  قانونمندی در این حوزه ها وجود دارد.

باقری با اشاره به اینکه حضور طلاب در عرصه سینما می تواند گام‎مهمی در اجرای برنامه‏‌های فرهنگی و دینی باشد، اضافه کرد: در تبیین سیره اهل بیت (ع) در جامعه، اقدامات زیادی در کشور صورت گرفته است.

وی  ادامه داد : سینما باید با الگوهای  مذهبی ، در آینده به نقطه‌ای برسد که برای حل معضلات مختلف جامعه و دفع آسیب‌های اجتماعی راه‌حل‌های فرهنگی راهگشا و ثمربخش ارائه دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه  حضورطلاب  در عرصه سینما امری فرهنگی است  ، گفت: فیلم‌های مذهبی با حضور طلاب  در سینما پر رنگ تر می شوند.

حضور طلاب هنرمند در عرصه سینما به نفع اهالی هنر است

عضو فراکسیون روحانیون مجلس با بیان اینکه حضور طلاب در عرصه سینما به نفع تمام اهالی هنر است، افزود : ورود کارگردانان طلاب به عرصه رسانه، حلقه واسط و پلی بین معنویت و هنر است.

میر قسمت  موسوی اصل ، افزود: از دیرباز وظیفه اصلی طلاب، تبلیغ دین در بین مردم در اقصی نقاط جهان بوده است، برای تبلیغ همواره نیازمند ابزار بیان هستیم،به همین علت طلاب باید با فراگیری علم سینما در عرصه فیلم های مذهبی آثاری به یاد ماندنی خلق کنند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سردمداران جهان استکبار با مقاصد ضد فرهنگی  به اعتقادات مسلمانان توهین می‏‌کنند و چهره نادرستی را از اسلام و پیامبر خدا(ص) از طریق ابزارهای هنری خود به جهانیان عرضه می‏‌کنند، این در حالی است که طلاب هنرمند می توانند در حین به کارگیری مفاهیم دینی  از ایزارهای هنری نیز برای سرکوب این تهاجمات  فرهنگی استفاده کنند.

موسوی اصل  افزود: ما طلاب  هنرمند و با استعداد  بسیاری داریم که با  تحصیل در امور سینما می‌توانند واردعرصه‌های فیلمسازی ، فیلمنامه‌نویسی و ادبیات نمایشی مذهبی در تئاتر و سینما  و همچنین فضای پژوهشی شبکه‌های مذهبی شوند.

عضو فراکسیون روحانیون در مجلس  با بیان اینکه حضور  طلاب در عرصه سینما به نفع تمام اهالی هنر است، افزود : ورود کارگردانان طلاب به عرصه رسانه، حلقه واسط و پلی بین هنر و اندیشه است که نه تنها خودشان از این ابزار در جهت اهداف تبلیغی و دینی استفاده می‌کنند، بلکه به طور عام پشتیبانی کننده فکری تولیدات هنری نیز می‌شوند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی دست به کارشوند

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی با جهت گیری کلی در باره برنامه های صداو سیما ، می توانند تهاجم فرهنگی را خنثی کنند ،گفت: پادزهر مقابله با تهاجم فرهنگی، تولیدآثار فرهنگی توسط رسانه‌ ملی است.

 جعفر قادری ، هدف از پخش سریال‌های ماهواره‌ای را  توسعه فرآیند تهاجمات فرهنگی غرب دانست وتصریح کرد: مدیران شبکه‌های صداو سیما دررسانه‌ ملی باید با برگزاری  نشست های کارشناسی  و استفاده از پیشکسوتان فرهنگی،  طرحی راهبردی برای توسعه  برنامه های صداو سیما در کشورطراحی کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، افزود:‌ توسعه  عمکرد رسانه ها و شبکه‌های صداو سیما  به معنای استفاده حداکثری از استعداد  نخبگان درعرصه فرهنگی است که باید بر طبق اصول فنی اجرا شود، زیرا جهان استکبار در دنیایی کنونی  از این ابزار به عنوان وسیله هایی  برای پیشبرد  مقاصد غیر فرهنگی استفاده می کند.

وی توسعه برنامه‌های  فرهنگی درکشور را امری حیاتی دانست وافزود: برنامه‌های فرهنگی  باید با رویکرداخلاقی و همراه با اهداف کارشناسی شده اجرا شوند.

قادری ادامه داد: شبکه‌های ماهواره‌ای، فرهنگ ‌دلخواه خود را با  تنوع رسانه ای وبه وسیله تبلیغات بی شمار در بین مردم  جهان می‌گسترانند تا به ‌تدریج مردم هنجارها ، عقاید دینی و سنت‌های  خود را از دست بدهند.

وی یادآورشد: امروزه شاهد تحولات شگفتی در حوزه فن‌آوری و نرم‌افزاری مطبوعات ورسانه ها در جهان معاصر هستیم و براین اساس، بیش از گذشته به مساله محتوا توجه شده است

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی با جهت گیری کلی در باره برنامه های صداو سیما ، می توانند تهاجم فرهنگی را خنثی کنند ،گفت: پادزهر مقابله با تهاجم فرهنگی، تولیدآثار فرهنگی توسط رسانه‌ ملی است
منبع: خانه ملت