چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹

چرا«نبردسرنوشت‌ساز»حلب‌سرانجام‌نداشت؟

چهار ماه از اعلام ارتش سوریه برای انجام عملیات «نبرد سرنوشت‌ساز» شهر حلب می‌گذرد؛ دلایل چندی مانند حضور غیرنظامیان، بافت قدیمی شهر و عوامل دیگر موجب شده تا این نبرد تاکنون به پایان نرسد.
کد خبر : ۸۸۰۱۶
به گزارش صراط، شهر «حلب» مرکز استان حلب در شمال سوریه تا پیش از آغاز بحران سوریه در مارس 2011 پس از شهر «دمشق» دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت اقتصادی این کشور به شمار می‌آمد.

بافت جمعیتی شهر حلب متشکل از مسلمانان و مسیحیانی است که بیش از آنکه گرایش به فعالیت‌های نظامی داشته باشند، به فعالیت‌های اقتصادی تمایل دارند و به همین دلیل اکثر اهالی این شهر را افرادی بازرگان و تاجر پیشه تشکیل می‌دادند و باز شاید به همین دلیل است که این شهر و مردمان آن به راحتی و به سرعت مورد نفوذ افراد مسلح درآمد تا بنابر ادعای آنها به «بن غازی» دوم آنها و پایتخت ناآرامی‌هایشان که از آن به عنوان «انقلاب» یاد می‌کنند، مبدل شود.

نفوذ گسترده تروریست‌های مسلح در این شهر و تبدیل حلب به کانون فعالیت‌های خود علیه نظام سوریه، نیروهای مسلح سوری را واداشت تا با برنامه‌ای از پیش طراحی شده به قصد پاکسازی حلب از تروریست‌های مسلح راهی این شهر شوند، ارتش برای پاکسازی این شهر بین 25 تا 30 هزار نظامی کارآزموده را اختصاص داده بود.

اما هم اکنون بیش از 4 ماه از آغاز عملیات ارتش سوریه در این شهر می‌گذرد بی‌آنکه نتیجه ملموسی در این‌باره حاصل شود، بگونه‌ای که درگیری‌ها همچون گذشته ادامه دارد و مناطق تحت تصرف ارتش و مناطق تحت تصرف افراد مسلح به جز چندین منطقه در همان وضعیت و قالب سابق خود قرار دارند.

برقراری چنین وضعیتی و تداوم آن به دلایلی چندی ارتباط پیدا می‌کند که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهد شد.

تداوم کمک‌های لجستیکی ترکیه به تروریست‌ها

از جمله مهمترین دلایل تداوم این وضعیت را باید در موفقیت معارضان در حفظ راه‌های امدادی و کمک‌ نظامی به آنها مشاهده کرد و این به معنای ادامه ارسال سلاح و تجهیزات نظامی و نفوذ افراد مسلح به شهر حلب است.

دلیل موفقیت معارضان در حفظ راههای ارتباطی هم به این باز می‌گردد که شهر حلب از جمله مناطقی است که با مرزهای ترکیه تنها 50 کیلومتر فاصله ندارد و گروهک‌های تروریستی بر بسیاری از راه‌های مناطق شمالی سوریه به جهت نزدیک بودن آنها به ترکیه و حمایت آنکارا از آنها تسلط داشته و کنترل آنها را به دست دارند. این موضوع موجب می‌شود تا حمایت‌های لجستیکی ترکیه به افراد مسلح قطع نشود.
ممانعت تروریست‌ها از رسیدن کمک‌های نظامی به ارتش سوریه

موفقیت تروریست‌ها در ایجاد مانع در رسیدن کمک‌های نظامی به ارتش سوریه در حلب به دلیل در دست داشتن کنترل برخی از روستاها و شهرک‌هایی که برسر بزرگراه سریع‌السیر دمشق – حلب قرار دارند که از جمله این مناطق باید به شهر استراتژیک «معرة النعمان» اشاره کرد که تروریست‌ها در آن نفوذ بسیار زیادی دارند و این نفوذ و حضور گسترده به این جهت است که این شهر پایگاه و خاستگاه جماعت اخوان المسملین سوریه، مهمترین و بزرگترین گروه مخالف نظام به شمار می‌آید و این موجب می‌شود تا تروریست‌ها در میان مردم این شهر نیز جایگاه و نفوذ داشته باشند.

این درحالی است که نباید فراموش کرد، تروریست‌های مسلح با استفاده از آتش خمپاره و آرپی‌جی و تک تیراندازانی که از کشورهای دیگر به مزدوری گرفته‌اند،‌ راه‌های فرعی را نیز به کنترل خود درآوردند تا از آنها برای دسترسی به حلب استفاده کنند که موجب کشیده شدن بحران و نفوذ آنها به شهرهایی چون ادلب و ریف ادلب شد. در همین راستا گروهک‌های تروریستی تلاش بسیاری دارند که شهرهایی چون «سراقب» و «خان شیخون» در جنوب شرقی ادلب را به هر طریق ممکن حفظ کنند تا راه‌های احتمالی حفظ کمک‌ها و امدادات خود را به حلب از دست ندهند.

درگیری ارتش سوریه در مناطق دیگر

ارتش سوریه صرف نظر از شهر حلب در مناطق دیگر این کشور از جمله «ریف دمشق» با تروریست‌های مسلح درگیر است و این درگیری‌ها در ریف دمشق به شکلی گسترده‌تر ادامه دارد، چون گروهک‌های تروریستی تلاش دارند با تمرکز در این منطقه که در جوار استان دمشق و شهر دمشق، پایتخت سوریه قرار دارد، زمینه آنچه که آن را «حمله بزرگ به دمشق» نامیده‌اند، فراهم کنند و به تصور خود پایتخت سوریه را تصرف و موجبات سرنگونی نظام را فراهم کنند.

از سوی دیگر صرف نظر از مناطق داخلی ارتش سوریه درگیر مناطق مرزی نیز می‌باشد، به ویژه در جبهه ترکیه و پس از آن لبنان و اردن که هر روزه شاهد ورود افراد مسلح و قاچاق سلاح و تجهیزات نظامی به داخل کشور است، این موضوع موجب می‌شود تا بخش قابل توجهی از نیروهای مسلح سوریه به امر خطیر و بسیار حساس محافظت از مرزها مشغول شوند و امکان فراخواندن آنها به حلب وجود نداشته باشد.

بافت قدیمی و تاریخی شهر و حضور غیر نظامیان در آن

بافت و ساختار شهر حلب بسیار پیچیده است و این موضوع به شکلی ویژه در مناطق قدیمی این شهر که دارای تراکمی بسیار بالاست، قابل مشاهده است، افزون بر اینکه شهر حلب شهری تاریخی و باستانی که در آن آثاری از این دست بسیار وجود دارد و همین موجب می‌شود تا پیشروی ارتش سوریه در این شهر به کندی و آرامی و به صورت پاکسازی خانه‌ به خانه و ساختمان به ساختمان و محله به محله صورت گیرد که این امر به سود ارتش سوریه نیست و تنها به تروریست‌های مسلح اجازه فرار و پنهان شدن در منازل اهالی شهر را می‌دهد.

پنهان شدن تروریست‌ها در منازل اهالی شهر و سنگر گرفتن آنها در این منازل ارتش سوریه را وادار می‌کند، در هدف قرار دادن مخفیگاه‌ها و نقاط تجمع تروریست‌ها به دلیل مسکونی بودن آنها و احتمال حضور غیر نظامیان و اهالی شهر در آنها با مشکل بسیار مواجه می‌کند و این جدای از استقرار تک‌تیراندازان بر پشت بام‌هاست که کوچکترین تحرکی را هدف قرار می‌دهند.

نفوذ مستمر تروریست‌های غیرسوری که از ارتکاب هیچ جنایتی واهمه ندارند

نفوذ افراد غیر سوری از جمله عناصر وابسته به القاعده که از ارتکاب هیچ جنایتی در حق اهالی شهر واهمه ندارد. از آنجا که شهر حلب برای معارضان سوری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و آن را شناسنامه به اصطلاح انقلاب خویش می‌دانند، به همین دلیل تلاش می‌کنند، به هر طریق ممکن آن را حفظ کنند.

این امر موجب شده تا این شهر شاهد حضور مزدوران و تروریست‌های بی‌شمار غیر سوری از تابعیت‌های مختلف عربی و غیر عربی باشد که در بین این تروریست‌ها عناصر القاعده جای ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.

آنها با تشکیل جماعتی به نام «جبهه یاری اهل شام» که آن را به طور رسمی شاخه سازمان القاعده در سوریه می‌دانند، در حلب مدعی شده‌اند که درصدد تشکیل امارتی اسلامی در این شهر هستند، بی‌تردید هرگونه اقدامی که این تروریست‌ها را در مضیقه بیش از حد و تحت فشار بسیار قرار دهد، به دنبال خود ارتکاب قتل عام‌ها و کشتارها علیه مردم شهر را برای انتقامگیری و بازداشتن ارتش سوریه اقدام علیه آنها به دنبال دارد.

عوامل فوق همه دست به دست هم داده‌اند تا نبرد سرنوشت‌ساز شهر حلب به تعویق افتاده و پیشروی ارتش در آن به کندی صورت گیرد.
منبع: فارس