سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
آیت الله خاتمی:

مخالفت‌های شخصی را مکتبی و سیاسی نکنید

کد خبر : ۸۷۵۸۲
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی با راه افراد در تعارض بوده در حالی که انقلابی هستند و ولایت را قبول دارند نباید این گونه مخالفان را به مخالفت با انقلاب سوق داد.

به گزارش صراط، آیت‌الله سید احمد خاتمی صبح امروز در جمع کارکنان، فرماندهان و جمعی از سربازان وظیفه و بازنشستگان سپاه امام رضا در محل مجتمع فرهنگی آیه‌های مشهد با اشاره به شیوه برخورد با مخالفان اعتقادی، مذهبی مخالفان شخصی و سیاسی اظهار کرد: در مشهد مقدس نیز همچون سایر نقاط کشور کم و بیش شاهد مخالفان سیاسی هستیم که بعضا ولایت فقیه و یا نظام جمهوری اسلامی را زیر سئوال می‌برند و یا بعضا شاهدیم آنهایی که سن‌شان بیشتر است پا را فراتر گذاشته و نظام اسلامی را با نظام طاغوت مقایسه کرده و با کمال وقاحت نظام طاغوت را ترجیح می‌دهند.

وی افزود: سه نوع مخالفت وجود دارد مخالف اول مخالفت اعتقادی مذهبی است؛ افرادی که مسلمان نبوده و یهودی و مسیحی هستند بعضا دین اسلام را زیر سئوال می‌برند، بنابراین باید توجه داشت که برخورد در این عرصه را باید به متخصصان امر واگذار کنیم و برای رضای خدا وارد بحث نشویم چرا که دفاع کردن در این عرصه به نوعی موثرترین شیوه تبلیغ به نفع دشمن است.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: به خوبی در گوشه و کنار شنیده می‌شود که وهابیت و مسیحیت برای صید بیشتر پول‌های زیادی خرج می‌کند بنابراین امروز جاذبه این گونه مسائل جاذبه اعتقادی نبوده بلکه جاذبه پولی است؛ پول‌های مفت عربستان پشتوانه پول وهابیت شده است.

وی با بیان اینکه امامان معصوم هیچ وقت به همه اجازه ورود به مناظرات را نمی‌دادند یادآور شد: بنابراین باید در این راستا با مخالفان اعتقادی متخصصین امر وارد بحث شوند و برای رضای خدا غیرمتخصص‌ها وارد نشده چه بسا اعتقاد خودشان هم متزلزل شود، این گونه مخالفان در نظام ما نشانه اصالت این نظام است باید توجه داشت که مسیحی شده اعتقادی بسیار کم است.

خاتمی با بیان اینکه امروز معرکه‌گردان فتنه‌‌گری‌ها در عالم مسیحیان افراطی هستند، ادامه داد: در تاریخ هم دیدیم به عنوان مثال می‌توان به بوش رئیس جمهور وقت آمریکا به عنوان مسیحی افراطی اشاره کرد اگرچه معتقدیم که این جباران عالم به هیچ مکتبی اعتقاد ندارد.

* گردان‌های مخالف در سوریه گردان شمر و عمر سعد هستند

وی در ادامه در بخش دیگری از سخنان با اشاره به مکتب وهابیت گفت: آدم کشتن برای اینها نه تنها مانند آب خوردن بوده بلکه عبادت است امروز شاهدیم وهابی‌هایی که وارد سوریه می‌شوند در زینبیه وارد خانه شیعه عراقی شده و مرد و زن خانه را سر بریده و پسربچه سه ساله و فرزندان او را به دار آویخته و با میخ به دیوار می‌کوبند که برای همه عبرت شود.

وی تاکید کرد: گردان‌های مخالفان در سوریه در حقیقت گردان شمر و عمرسعد هستند و به نوعی جریان احیاگر اموی‌ها و باند اموی محسوب می‌شوند.

* مخالفت‌های شخصی را مکتبی و سیاسی نکنید

عضو مجلس خبرگان رهبری گروه دوم مخالفان را مخالفان شخصی عنوان کرد و افزود: برخی با راه شما در تعارض بوده در حالی که انقلابی هستند و ولایت را قبول دارند نباید این گونه مخالفان را به مخالفت با انقلاب سوق داد.

خاتمی با تاکید بر اینکه مخالفت با خود را مکتبی و سیاسی نکنید اذعان داشت: ما حق نداریم این افراد را به ابراز دشمنی سوق دهیم؛ به عنوان مثال اگر کسی به روحانیت انتقاد داشت نباید بگویید که ضد روحانیت است بلکه باید این انتقاد را نوعی انتقاد شخصی بدانیم، چرا که روحانیت نهادی هزار ساله بوده پس ایراد به شخص وارد است.

وی متذکر شد: اگر کسی با پاسداران مخالفت کرد این مخالفت، مخالفت شخصی است نباید گره به شغل زده و بگوییم که با پاسداران مخالف هستیم.

امام جمعه موقت تهران در خاتمه یادآور شد: یکی از شیوه‌های برخورد با مخالفان شخصی برخورد بزرگوارانه است باید توجه داشت که از روحانی و پاسدار انتظار برخورد مکتبی است و برخورد مکتبی نیز همان برخورد امامان است.

منبع: فارس