سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۵

تركيه و سريالي ديگر عليه ايراني ها

نوشته پايگاه خبري النشره، جديدترين سريال تركي كه اين روزها در لبنان به نمايش درآمده سريال «سرزمين عثماني ها» است كه كه تلاش كرده چهره اي عادل از جمال پاشا ارائه دهد كه اعراب را به سمت دمكراسي هدايت مي كند!
کد خبر : ۸۶۹۲۲
«سرزمين عثماني ها» نام سريالي تركي است كه نشان مي دهد شاه ايران با ايجاد گروهي به دنبال ترور سلطان عادل عثماني(!) است.

به گزارش صراط ؛ چند سالي است كه با شكل گيري سياست عثماني جديد در تركيه، اين كشور شاهد سريال هايي درباره دوره عثماني است كه قرن ها در اين منطقه حكومت مي كرده است.

سريال هايي چون «حريم سلطان» و «سرزمين عثماني ها» از اين قبيل سريال هاست كه علاوه بر پخش در تركيه در كشورهاي عربي نيز دوبله و پخش مي شود و در آنها تلاش مي شود عثماني ها عادل و مردمي معرفي شوند

به نوشته پايگاه خبري النشره، جديدترين سريال تركي كه اين روزها در لبنان به نمايش درآمده سريال «سرزمين عثماني ها» است كه كه تلاش كرده چهره اي عادل از جمال پاشا ارائه دهد كه اعراب را به سمت دمكراسي هدايت مي كن

اين سريال داراي سه شخصيت محوري به نام هاي «قاسم آغا»، خواهرش «شذا» و «مراد آغا» مسئول سابق حراست سلطان عثماني است.

در اين سريال از يك طرف «سلطان احمد» پادشاه عثماني تلاش مي كند عدالت را در سرزمين عثماني ها برقرار كند و زندگي راحتي را ايجاد كند اما بدون اطلاع جواني مريض را به رياست دستگاه امنيتي خود گماشته است.

اين جوان مريض كسي جز «قاسم آغا» نيست كه به همراه خواهرش از سوي شاه ايران مامور هستند تا سلطان عثماني را از تخت به زير بكشند و يا اينكه كاري كنند كه سلاطين بعدي عثماني از نسل او نباشند.

قاسم آغا كسي است كه به خاطر آنكه در كودكي شاهد اعدام پدرش بوده كينه انتقام از سلطان عثماني را دارد و به همراه خواهرش با حمايت شاه ايران به دنبال اين امر است.

سريال «سرزمين عثماني ها» به درگيري قاسم آغا و خواهرش از يك طرف و مراد آغا مي پردازد؛ مراد آغا نيز فردي است كه به خاطر نگراني هاي همسرش سلاح را كنار گذاشته و از رياست دستگاه امنيتي سلطان عثماني كناره گرفته است.

اما پس از مدتي سلطان مراد را به خدمت فرامي خواند و از او مي خواهد تا درباره برهم زنندگان امنيت تحقيق كند كه در اين مسير اسرار گروه «روباه سرخ» به رياست قاسم آغا فاش مي شود و در نهايت پس از بارها كودتا عليه سلطان چون پدرش سر بر باد مي دهد.

تركيه به دنبال چيست؟

ظاهراً استراتژي جديد دولت تركيه، بزرگنمايي از "كمالات" و نقش مثبت اين سلسله و نشان دادن تصويري روحاني از شاهان سفاك و اهالي قصر او دارد ( به طور مثال، در سريال حريم سلطان، عمده افراد دربار مانند سلطان سليمان، خرم ، والده سلطان و ... به عنوان افرادي با خصائص مثبت نشان داده مي شوند)

بنابراین گزارش ؛ اين در حالي است كه عثماني ها به دليل كشتارهاي ميليوني در كشورگشايي هاي خود، و كشتارهاي خانوادگي براي رسيدن بر تخت (مانند كشتن برادران و فرزندان در دوران سلطان سليمان) مشهور هستند.

اگر از استفاده حساب شده و حرفه اي از "جاذبه هاي هنري" توسط كارگردانان اين سريال بگذريم، درتحريف شديد تاريخ در سريال «حريم سلطان» كه چهره اي عادل از سلطان به نمايش گذاشته و باعث «همزات پنداري» مخاطب با سلطان مي شود، درحاليست كه يكي ديگر از مظاهر ضعف دولت سليمان ، شركت نكردن وي در جلسات ديوان و فاصله گرفتن او از مشكلات اقتصادي – اجتماعي بود كه دشواري هاي ناشي از آن سبب بر آشفتن مردماني در بخش هاي اروپايي و آسيايي شد.

درحالي كه «حريم سلطان» مدعي يك سلطاني دلرحم با همه خصائص و خصائل مثبت است، اما او كسي است كه با حمايت هاي سوگلي اش خرم سلطان، فرزندش مصطفي را كشت! "خرم" با كمك رستم پاشا وزير مقتدر دربار عثماني موجبات قتل شاهزاده مصطفي و پسر شيرخوارش را فراهم كرد.مصطفي را با تهمت به همدستي با ايرانيان عليه عثماني متهم كردند و او را كشتند!

مصطفي در سن سي و هشت سالگي مقام فرماندهي ناحيهٔ آماسيه را برعهده داشت و مورد علاقهٔ خاص سپاهيان و مورد حسادت شاهزادگان ديگر بود اما در اثر نفوذ و بدگوئي خرم سلطان از چشم پدر افتاده بود. صدراعظم رستم پاشا به سليمان طوري وانمود كرد كه مصطفي قصد غصب قدرت او را دارد و توانست فرمان قتل او را از سليمان بگيرد. چند روز بعد از كشته شدن مصطفي، پسر ديگر سلطان سليمان به نام شاهزاده جهانگير (۱۵۵۳–۱۵۳۱ ميلادي)، بر اثر علاقه شديد به مصطفي درگذشت و پسر مصطفي بنام محمد نيز براي آنكه بعدها به خونخواهي پدر برنخيزد مسموم شد و به قتل رسيد

از سوي ديگر، حملات متعدد سلاطين اين سلسله به ايران (كه البته با اقدامات تحريك اميز شاه اسماعيل) باعث كشتن و تبعيد هزاران ايراني شد.

پس از اين جنگ، باختر و شمال باختري ايران كه شامل آذربايجان و تمام كردستان تا همدان بود، از ايران جدا شد و به دست عثماني افتاد. اين مناطق تا پيش از زمان شاه عباس كبير از ايران جدا بود اما شاه عباس توانست بخشي از مناطق كردستان را با جنگ پس بگيرد.

همچنين سپاه عثماني شهر تبريز را نيز تصرف كرد اما به دليل كمبود آذوقه مجبور به بازگشت شد و حكومت نو پاي صفويه از نابودي حتمي نجات يافت.

اعتراضات در تركيه به خاطر «حريم سلطان»

پخش سريال حريم سلطان، انتقادات و اعتراضاتي را در كشور تركيه برانگيخت. تعجببرخي از بينندگان به آنچه ارائهٔ تصويري «نامحترمانه»، «شرم آور»، و «خوش گذران» از شخصيت تاريخي سلطان سليمان مي خواندند واكنش نشان دادند.

شوراي عالي راديو و تلويزيون تركيه ادعا كرد كه بيش از ۷۰٬۰۰۰ شكايت دربارهٔ اين سريال دريافت كرده است و به شو تي وي اخطار داد تا به خاطر نمايش نادرست «حريم خصوصي يك شخصيت تاريخي» به صورت عمومي عذرخواهي كند.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، نمايش اين سريال را به دليل «بد جلوه دادن تاريخ تركيه به نسل جوان» كشور محكوم كرد. تعجبگروه هاي كوچك اسلام گرا و ملي گرا به نشانهٔ اعتراض مقابل استوديوي شو تي وي تجمع كردند اما سريال همچنان مخاطبان و علاقه مندان فراواني دارد.
منبع: انتخاب