چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۱

خاتمی:فقط خواستم انتخابات باطل شود

هر چند كه كلي‌گويي، محافظه‌كاري و ترس، عدم شفافيت در مواضع و گفتار از ويژگي‌هاي خاص محمد خاتمي پيش از انتخابات 88 محسوب مي‌‌شود اما فتنه 88 فرصتي شد كه محمد خاتمي تا حدي پوسته منافقانه خود در ادعاي دفاع از نظام و انقلاب را بشكند و برخلاف مشي سابق خود، بي‌پروا و گستاخانه شمشير به چهره نظام و انقلاب بكشد به گونه‌اي كه خاتمي در كارزار فتنه تا "درخواست ابطال انتخابات"، حمايت تام از آشوبگراني كه جان و مال مردم را براي ماه‌ها مورد تاخت و تاز خود قرار داده بودند، و ... نيز پيش رفت.
کد خبر : ۸۵۲۲۳
به گزارش صراط؛ هر چه به زمان برگزاري يازدهمين انتخابات رياست جمهوري نزديک مي‌شويم، تعداد ديدارهاي مناسبتي چهره‌هاي سياسي کشور با گروه‌هاي مختلف مردمي از جمله فرهنگيان، دانشجويان و... يکي پس از ديگري افزایش مي‌يابد.

 
در اين ميان محمد خاتمي نيز به دنبال جذب حداقلي گروه‌هاي مردمي و موضع‌گيري‌هايي متناسب با شرايط روز است. خاتمي اين‌ روزها از "ضرورت برگزاري انتخابات آزاد"، "مردم‌سالاری سازگار با دین"، "علاقه‌مندي به علي‌اکبر ناطق‌نوري" و ...سخن مي‌گويد.

 
محمد خاتمی در آخرين ديدار خود با تعدادی از دانشجویان که در روز دوم آبان 1391 در حیاط دفتر کارش برگزار شد، مدعي شده است: "من در انتخابات سال 88 هیچگاه از واژه تقلب استفاده نکرده‌ام(!)"

 
واژه‌ها و عبارات منتخب محمد خاتمي در اين روزها، بايد بتواند مسير سنگلاخ بازگشت طيف منتسب به وي را، به سوي انتخابات هموار کند. اینکه خاتمی"طرح ادعاي تقلب در انتخابات" را پس بگیرد، انتظار می‌رفت چرا که حرکت به سمت انتخابات با چنين انگي بر پيشاني اصلاحات تقريبا غيرممکن است.

 
اما سوال اينجاست، مخاطبان سخنان اخير خاتمي اين برائت وي از" طرح ادعاي تقلب در انتخابات" را تنها به استناد اينکه "هیچ‌گاه از واژه تقلب استفاده نکرده‌ام" مي‌پذيرند؟!

 
    محمد خاتمي به عنوان اصلي‌ترين حامي ميرحسين موسوي درانتخابات سال 1388 در حاليکه قبل از برگزاري انتخابات از ضرورت تشکيل "کميته صيانت از آراء" سخن مي‌گفت، در روز جمعه 22 خرداد هنگام انداختن رأی خود به صندوق، در یک موضع‌گیری تعجب‌برانگیز، سعي بر القاي ادعای تقلب داشت: "همه‌ی شواهد امر حاکی است، موسوی انتخابات را برده است اما من پیش‌گو نیستم."

 
    وی صبح روز بعد از انتخابات یعنی زمانی که آرا هنوز در حال شمارش بود، به همراه «میرحسین موسوی» و «سیدحسن خمینی» به دیدار «هاشمی رفسنجانی» می رود. به گفته‌ هاشمی، خواسته‌ این سه نفر در دیدار ظهر 23 خرداد، "ابطال انتخابات بود و راه‌های قانونی را نیز قبول نداشتند."

 
    خاتمي در روز 25 خرداد، با صدور بیانیه‏ ای به مناسبت تظاهراتی که بنا بود حامیان موسوی در تهران برپا کنند، می‌نویسد: "آن‌چه در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد، باعث خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی و منجر به واکنش‏ های طبیعی و پر احساس مردم عزیز ما در سراسر کشور(!) شده است. این حق مسلم مردم است که خواستار حفظ آرای خود شوند و وظیفه‌ مسلم مسئولان کشور است که امانت‌دار این آرا باشند و تلاش کنند اعتماد عمومی که بزرگ‌ترین پشتوانه‌ کشور و نظام است، حفظ و تقویت شود." وی در ادامه مي‌نويسد:"خواسته‌های موسوی روشن است و مطالبات وی، خواست همه‌ ماست."

 
روز 26 خرداد، جمعی از نمایندگان کاندیداها، نمایندگان مسئولان اجرایی، نظارتی و کمیسیون تبلیغات انتخابات به دیدار رهبر معظم انقلاب می روند و جواب قاطعی از زبان رهبر انقلاب می‌شنوند: "یک مطلبی هم راجع به ابطال انتخابات بگویم که دیگر هیچ وقت چنین مطلبی را تکرار نکنید. اگر امروز تمام دنیا نیز روبه‌رویم جمع شوند و بایستند و بگویند انتخابات باید ابطال شود، بنده هرگز زیر بار نخواهم رفت. ابطال انتخابات تودهنی به مردم است و بنده به هیچ عنوان از حقوق مردم کوتاه نخواهم آمد."

 
    خاتمی اما در واکنش به بیانات رهبر انقلاب، طی بیانیه‌ای به مناسبت تظاهرات حامیان موسوی در شنبه 30 خرداد، «انتساب حرکت سالم مردم به بیگانگان» را «جلوه‏‌ای از سیاست‏ های نادرست» می‌داند که «سبب دورتر شدن مردم از حکومت می‏‌شود.» او در این بیانیه نیز می‌نویسد: "در ایران انتخاباتی برگزار شده است و انبوهی از مردمان بزرگوار که آن حماسه‌ حضور را آفریدند نتیجه‌ اعلام شده را باور ندارند و به آن معترض‏‌اند. اعتماد عمومی در این زمینه لطمه دیده است و بستن راه اعتراض مدنی به روی مردم به معنی گشودن راه‏ های خطرناکی است که خدا می‏‌داند به کدام سرانجام برسد."

 
    خاتمی 8 تیر 88 می‌گوید: "به هر حال حادثه‌ای رخ داده و مردم به آن اعتراض دارند؛ باید اشکالات را رفع و مردم را قانع کرد. حل این مسأله می‌تواند با تشکیل یک «هیأت بی‌طرف» صورت پذیرد." 

 
هدف خاتمی در این‌جا از ارایه‌ پیشنهاد تشکیل «هیأت بی‌طرف»، در حقیقت برداشتن اولین گام برای دور زدن قانون اساسی و  بی‌اعتبار کردن نهادهای قانونی از جمله شورای نگهبان و وزارت کشور بود؛ این نظریه بعدها به شکل کامل‌تری در قالب طرح «رفراندوم» از سوی خاتمی ارایه شد و نشان داد که وی هنوز نقشه‌ ابطال انتخابات را در سر دارد.

 
    خاتمی در ادامه‌ فعالیت‌های خود در ارتباط با حوادث پس از انتخابات، یک بار خواستار تحقیق و تفحص مجلس از انتخابات شد (7 مرداد88) و یک بار دیگر «همه پرسی» را راه برون رفت از شرایط موجود دانست.(28تیر88)

 
بله؛ محمد خاتمی در فتنه 88 هیچ گاه در مواضع، سخنرانی‌ها و بیانیه‌هایش از واژه‌ «تقلب» استفاده نکرد، اما تمام مواضع و اظهارات وي پيش از برگزاري انتخابات 88 و در جريان فتنه 88 تماما حول محور عدم تمكين به نتيجه انتخابات و راي مردم بود به گونه‌اي كه در مواضع و اظهارات وي، پيگيري درخواست گستاخانه "ابطال انتخابات" موج مي‌زند؛ حال با اين اوصاف بايد از خاتمي پرسيد كه اگر وي قائل به وقوع "تقلب" در انتخابات 88 نبوده (بنابر ادعاي اخير خاتمي) پس بر چه اساسي خواستار "ابطال انتخابات" به عنوان كف خواسته خود و دوستان فتنه‌گر خود شده بود؟! 

 
هر چند كه كلي‌گويي، محافظه‌كاري و ترس، عدم شفافيت در مواضع و گفتار از ويژگي‌هاي خاص محمد خاتمي پيش از انتخابات 88 محسوب مي‌‌شود اما فتنه 88 فرصتي شد كه محمد خاتمي تا حدي پوسته منافقانه خود در ادعاي دفاع از نظام و انقلاب را بشكند و برخلاف مشي سابق خود، بي‌پروا و گستاخانه شمشير به چهره نظام و انقلاب بكشد به گونه‌اي كه خاتمي در كارزار فتنه 88 تا درخواست ابطال انتخابات، حمايت تام از آشوبگراني كه جان و مال مردم را براي ماه‌ها مورد تاخت و تاز خود قرار داده بودند، بر زبان جاري كردن توهم "پايين كشيدن رهبري از جايگاه مقتدر خود"، همدستي و همراهي كامل با ايادي رژيم صهيونيستي و آمريكا براي سرنگوني نظام جمهوري اسلامي ايران و ... نيز پيش رفت.

 
اما خاتمي پس از فروكش كردن آتش فتنه و "خلع يد" شدن دوستان و همراهان آشوب‌گر و فتنه‌گر خود، تازه متوجه بزرگترين اشتباه محاسباتي استراتژيك طول عمر سياسي خود شد به گونه‌اي كه حوادث و اتفاقات 88 و نقش مستقيم محمد خاتمي در آن، ديگر مفر و گريزي براي حك شدن لقب "سران فتنه" بر پيشاني خاتمي باقي نگذارد و تا امروز تمام تلاش خاتمي براي فرار از عواقب كرده خود در فتنه و حتي اعلام برائت‌هاي جسته و گريخته وي از چهره‌هاي تندرو و شاخص جنبش به اصطلاح سبز و ادعاي مضحك اخير وي مبني بر اينكه "من در انتخابات سال 88 هیچگاه از واژه تقلب استفاده نکرده‌ام" نيز راه به جاي نبرده و نخواهد برد.
نظرات بینندگان
امين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱
۴۵۰
۶۱۱
خاتمى هرگزقابل اعتمادنبوده نه براى اصلاح طلبان(فتنه ٨٨)نه براى معتقدىن به نظام فقه شىعه(زىرسوال بردن مفهوم امامت)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
چرا محاکمه نمیشه این به قول شما فتنه گر و مزدور خارجی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱
۱۴۴۸
۴۴۳
اگر فكر مي كنيد راي نداره چرا نميزاريد كانديد بشه اين كه خيلي معلومه
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
واقعا حرف درستي زدي
اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
اين ناشناس درست ميگه چرا نميزارن كانديد بشه بعد اگه مردم بخوان بهش راي نمي دن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
جرات ندارن 40 ميليون راي مي ياره
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
درود بر شما ناشناس عزیز، واقعآ اگر حرفهایتان درست است بگذارید مردم در مورد درستی یا نادرستی حرفهای شما تصمیم بگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
فکر می کنید چه کسانی به خاتمی رای می دهند ! درست است عوامل فتنه ولشکر شیطان به جناب ایشان رای میدهند !!
دختر رشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس عزیز بی انصافی نکن.فقط 40 میلیون؟؟؟؟
شایلین
|
Iran (Islamic Republic of)
ممکن است نمازگزاران مسجد توبه کفش دزد را باور کنند و اجازه دهند که در مسجد نماز گزارد ولی هیچ وقت او را پیشنماز نمیکنند.چرا که در آنصورت خیلی احمق تشریف خواهند داشت.
جانباز جنگ تحمیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱
۹۳۳
۱۰۷۱
مرگ بر سه مفسدین :خاتمی و موسوی وکروبی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
لابد شما جانباز، از طرف کومله ها و مجاهدین خلق هستید!!! چون جانبازان و ایثارگران واقعی که جانشان را نثار مردم ایران کردند و از همه چیز خود گذشتند، نمی توانند آرزوی مرگ برای کسی بکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ننگ بر تو
نسرین
|
Iran (Islamic Republic of)
تو جانباز نیستی ... اگه بودی این طوری خواهان مرگ برای کسی نبودی ... اگه این طوریه برای خیلی ها باید ارزوی مرگ کنی ... چر افقط این سه تارو گفتی ؟؟
سیما جووووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
زنده باد موسوی زنده باد خاتمی.زنده باد اصلاح طلبان عزیز ما.زنده باد به کوری چشم بعضیا!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سیما اصلا تو چشم داری که برا چشم بعضیا کوری طلب میکنی ! با این سطح فهم و شعور جفت چشمت + عقلت تعطیله !
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱
۶۰
۱۸۶
خداوند چهره منافقان واقعی موجود در متن جامعه که بسیار خطرناکتر از منافقین پادگان اشرف هستند را رسوا نماید و به زودی این دون صفتان را که در حال ماهی گیری از این اب گل الود شده هستند را به درک واصل فرماید امین
123
|
Iran (Islamic Republic of)
خسته نشدید اینقدر برای دیگران آرزوی مرگ کردید ...در ضمن بعید می دونم شما زن باشید با این روحیه خشن خودتون رو اصلاح کنید
حامی
|
Iran (Islamic Republic of)
خسته نباشی
دختر رشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
ایشالا. ما که از خدامون چشممون به جمال بی جمال شما مکدر شه.
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱
۲۱۱
۱۹۴
به طور حتم خاتمی عاشق قدرت نبوده و نیست. سهم او آنطور که در بالا گفته شده جذب حداقلی نیست. حتی اکنون هم اگر کاندید شود حداکثر رای را در برابر هر کاندیدای دیگر خواهد داشت. اما شما مجبور نیستید این را باور کنید. راه خودتان را ادامه دهید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
برای مریدای شیخ فتنه گر دیوار توهم بلنده !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
پس اگر عاشق قدرت نبوده پس احمق بوده که ضد تمام موازین شرعی ، اخلاقی ، وطن پرستی و... عمل کرده !!!!
سیما جوووووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
چشم مخالفان خاتمی کور...
دختر رشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس همین الان که دوران سکوت اصلاح طلبا هست یه نظر سنجی بی کلک بذارن تا بهتون ثابت بشه محبوبیت خاتمی چقدر.اگه تا اخر عمرشم تو این مملکت هیچ کاره باشه بازم تو قلب خیلی از مردم جا داره.سیاست مدارا میانو میرن.ملت مام ملتی هستن که طرف قدرتن حالا مهم نیست این قدرت کیو چی باشه.مهم ادمایی هستن که قلب مردم جا دارن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
چشم خودش و خودت کور .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
حتما محبوبیتش از نوع شیر پاکتیه!
مردای ما شیرن
پاکتی پاکتی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱
۲۰۵
۵
چرا نماز شک دار خواندید و این همه حرف و حدیث درست کردید، اگر واقعآ تقلبی در انتخابات 88 نبود، انتخابات را تکرار می کردید و اجازه نظارت نمایندگان کاندیداهای اصلاح طلب بر انتخابات را هم میدادید!! اگر واقعآ حرف شما درست بود در این صورت مشت محکمی بر دهان تمام کسانی بود که ادعای تقلب در انتخابات را داشتند و باید برای همیشه صحنه سیاسی کشور را ترک می کردند.
رضا 2
|
Iran (Islamic Republic of)
خوب بله دوباره اگه موسوی رای نمی اوورد باز حنما تقلب شده بود باز انتخابات تکرار میشد دوباره اگه رای نمی اوورد قطعا تقلب شده بود باز باید انتخابات ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
یک کلمه هم از مادر عروس !!!!
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱
۲۱۳
۱۶۲
حیوونکی ! چقدر مظلوم و معصوم !! فقط گفته انتخابات باطل بشه !! میبینی چه علم شنگه ای علیه این بنده خدا راه انداختن ! حالا مگه ابطال انتخابات این قدر مهمه که به این بنده خدا تهمت فتنه گر میزنند !! عجب مردمی هستن !
سپيده دم
|
United States of America
|
۰۱:۲۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۳۶۲
۲۶۳
اگر فرضاً ادعاى اصلاح طلبان راجع به تقلب صحت داشت با اين موضع گيرى رهبرى چطور ميشد حق را به حق دار داد؟وقتى رهبر پيشاپيش صحت انتخابات را تاييد كرده بود ديگررسيدگى به اعتراضات محلى از اعراب نداشت.صراط لطفاً منتشركن
ناشناس
|
United States of America
خدا اموات شما و صراط را بیامرزه که اصل کلام در این کامنت بیان شد.
یا حق
ناشناس
|
United States of America
مـــــــــــر گـــــــــــــ بــــر ضــــــــد و لـــــا یـــــت فقیــــــــــــه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۱۴۴
۱۱۱
این نظر شماست ! مردم به گونه ای دیگر نظر میدهند. در یک انتخابات آزاد با فرصت های برابر تبلیغی. نه اینکه همه امکانات از صدا و سیما گرفته تا تریبون های نماز جمعه و پایگاه های بسیج و.... در اختیار یک جریان و علیه جریانی دیگر.
وقتی چنین شد میتوانید تحلیل کنید!
پورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۶۰
۱۰۶
نفاق از نوع چرخ نكرده ی پرچرب!!!
هم دوست داشته انتخابات باطل بشه!و شیرینی اون حضور حماسی رو به کام ملت تلخ کنه و کلی در این راستا در تنور فتنه دمیده!
هم به تقلب اعتقاد نداشته!! جلّ الخالق!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
واقعا مرگ بر منافق
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۷۸
۱۱۰
شما که پسر را بهتر از پدر نمیشناسید.؟

این گفته پدر آقای خاتمی است .
پسر من غربزده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۱۲۵
۱۰۵
مرگ بر آرزو كنندگان مرگ براي مردم . كجا شنيديد يا ديديد كه پيامبر يا ائمه براي مخالفان خودشون در عقيده آرزوي مرگ بكنند ؟
دختر رشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس عزیز فکر میکنی اینا اعتقادی به خدا و پیغمبر دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
وقتی مردم نامردمی کنن آرزوی مرگ براشون عین صوابه!
سوره تبَت رو بخوان می فهمی!!!!!!!!
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۳۳۶
۳۰۰
درود بر سید محمد خاتمی بزرگوار.من فقط از ایشون گله مندم که چرا تلاشی در جهت بیرون امدن میر حسین موسوی و مهدی کروبی و سایر زندانیان سیاسی از بند ظالمان انجام نمیدن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خوش بحالت ! اون آدم همچی مریدهائی هم میخواد در اقع همه حمایت کنندههاش مثه همند ، در و تخته با هم جوره !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خاتمی باید خودکشی کنه که طرفدار اسرائیل و فرقه ضالَه بهاییتو هم جنسباز و ولنگار طرفدارشه!
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۱
۴۵
۱۷۴
بیشترکسایی که به اینترنت دسترسی دارن ازقشرمرفه جامعه هستندآقایون اصلاح طلب هم که سرمایه داروحامی سرمایه داران به نظرشمامیشه نظرسنجی اینترنتی روملاک انتخابات قرارداد؟اتفاقآتوانتخابات قبلی همین نظرسنجی اینترنتی جلبکیاروتوهمی کرددرسته؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دقیقا
حسن حسيني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱
۱
۰
جرا منتشر نكرديد ؟ چرا ؟