سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶
گزارش صراط از دستاوردهای جنبش

توسعه روابط اقتصادی، راهکار افزایش سهم جنبش عدم تعهد در جهان امروز

این کشورها به جای خام فروشی و صادرات نفت و منابع معدنی دیگر، می توانند با گسترش همکاری های خود، زمینه ایجاد بلوک های منطقه ای عدم تعهد را گسترش داده و باور توانستن و رشد را فراهم کنند.
کد خبر : ۷۷۷۱۵
"صراط" - اگر چه مهمترین دستاوردهای 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد در اجلاس تهران، تاکید بر دست یابی به انرژی صلح آمیز هسته ای و دفاع از حقوق کشورهای جهان و همچنین مبارزه با تروریسم است اما ایجاد ارتباط دوستانه و صمیمانه و نزدیک شدن رهبران این کشورها و بحث و تبادل نظر در حل مسائل موجود و کاهش وابستگی به کشورها، از ابتدای این جنبش مورد توجه بوده و واقعیت این است که حفظ استقلال کشورها و ایجاد عدالت در جهان، بدون رشد و پیشرفت و همکاری اقتصادی ممکن نیست.

به گزارش سرویس اقتصادی صراط، اگر چه کارشناسان، وزن واندازه اقتصاد کشورهای عضو جنبش را به میزان 14 درصد اقتصاد جهان برآورد کرده اند اما واقعیت این است که این کشورها عمدتا در اردوگاه کشورهای در حال توسعه و روبه رشد هستند و به خاطر برخورداری از جمعیت و منابع سرشاری که دارند، ظرفیت تحقق و رشد سهم خود از اقتصاد جهانی را دارا می باشند.

براین اساس چنانچه همکاری های فنی و علمی و تجارت بین این کشورها گسترش یابد و داد و ستد دلار و پول کشورهای غربی کاهش یابد و یا حذف شود، امکان رشد اقتصاد و تجارت و صنعت جنبش عدم تعهد و افزایش سهم این کشورها تا حدود 30 درصد اقتصاد جهانی به آسانی میسر خواهد بود.

این کشورها به جای خام فروشی و صادرات نفت و منابع معدنی دیگر، می توانند با گسترش همکاری های خود، زمینه ایجاد بلوک های منطقه ای عدم تعهد را گسترش داده و باور توانستن و رشد را فراهم کنند.

اکنون کشورهای ثروتمند و با ظرفیت معدنی و ثروت های خدادادی در بین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد مانند ایران، قطر، هند، اندونزی، عربستان و... بسیارند و چنانچه براساس باور و فلسفه این جنبش عمل کنند، می توانند سهم این جنبش از اقتصاد جهانی را فراهم آورده و زمینه های رشد این کشورها را فراهم کنند.

همان گونه که در حاشیه مذاکرات این اجلاس، همکاری ایران با بسیاری از کشورها در زمینه نفت وگاز و پالایشگاه و.. مورد توجه قرار گرفت و توسعه روابط با هند و مغولستان و کشورهای همسایه ایران مورد تاکید طرفین بود، می توان با تشکیل کمیسیون های کاری مختلف در طول سه سال رهبری ایران بر جنبش عدم تعهد، شاهد شکوفایی اقتصادی و بهبود شاخص های اقتصادی جنبش عدم تعهد بود.


هرچه قدرت اقتصادی این کشورها افزایش یابد طبیعی است که در مذاکره و قدرت چانه زنی بر سر مسائل منطقه ای و جهانی و حل بحران ها، توان بیشتری خواهند داشت.

در دیدار مقام معظم رهبری با سران و روسای جمهور، نخست وزیران و نمایندگان ویژه این کشورها، همواره یکی از نکات مورد بحث، توجه به بهبود روابط اقتصادی اعضای جنبش با ایران و با سایر اعضا بوده است و امید است که در سال های آینده، منافع قابل توجهی برای اقتصاد ایران و همچنین اقتصاد سایر اعضا داشته باشد تا قدرت سلطه غرب و آمریکا بر سایر کشورها را کاهش دهد.

معاون رئیس‌جمهور اندونزی : اقتصاد مقاومتی، دیدگاه جدید وجالبی است

معاون رئیس‌جمهور اندونزی  در دیدار با مقام معظم رهبری، با اشاره به تخصص خود در زمینه‌ی اقتصاد، خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت: من دیدگاه‌های جنابعالی را در خصوص اقتصاد مقاومتی مطالعه كرده‌ام و این دیدگاه‌ها بسیار جالب و جدید است.

براین اساس می توان دریافت که کشورهای عضو جنبش می توانند از تجربه ومقاومت و استقلال سیاسی و اقتصادی ایران در راستای پیشرفت های اقتصادی بهره ببرند.

مقام معظم رهبری در دیدار با نخست وزیر هند، این کشور را یك قدرت مهم و بزرگ و دارای پیشرفت‌های علمی و اقتصادی خوب خواندند و افزودند: ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌خصوص در سال‌های اخیر، كارهای فراوانی در عرصه‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی انجام داده كه شاید در طول چند قرن گذشته سابقه نداشته است.

رهبر انقلاب اسلامی زمینه‌های تعمیق همكاری‌های همه‌جانبه‌ی هند و ایران را مهیّا دانستند و تأكید كردند: همكاری‌های دو كشور به‌ویژه در عرصه‌های تجاری و زیربنایی می‌تواند همكاری اطمینان‌بخشی باشد

رئیس‌جمهور سریلانكا نیز با اشاره به همكاری دو كشور در زمینه‌ی صنعت داروسازی، كشاورزی و طرح‌های توسعه، ‌خواستار گسترش همه‌جانبه‌ی این روابط شد.

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استقبال از گسترش مناسبات با ترکمنستان افزودند: ظرفیت‌های متنوع و گسترده‌ی دو كشور، مسیر گسترش همكاری‌ها را هموار كرده است.

رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های تركمنستان افزودند: منافع مشترك در مسائل مختلف، از جمله دریای خزر می‌تواند مبنای توسعه‌ی هرچه بیشتر روابط قرار گیرد.
 
آقای بردی محمداف نیز در دیدار با مقام معظم رهبری، ضمن ابلاغ سلام‌های گرم ملت تركمنستان گفت: باافتخار همه‌ی تلاش خود را برای گسترش هرچه بیشتر مناسبات با همسایه‌ی بزرگ خود به كار خواهیم گرفت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با رئیس‌جمهور تاجیكستان، نیز زبان و فرهنگ ریشه‌دار و عمیق و مشترك ملت‌های منطقه را زمینه‌ای مساعد برای گسترش و تعمیق مناسبات دو و چندجانبه و نیز ساختن آینده‌ای بهتر دانستند.
Mona Hoobehfekr-2-22.jpg

خانم شیخ حصینه ماجد نخست‌وزیر بنگلادش نیز با تأیید سخنان رهبر انقلاب اسلامی گفت: كشورهای اسلامی و كشورهای مستقل باید با بسیج امكانات و ظرفیت‌های خود مانع از تصمیم‌گیری قدرت‌ها برای دیگر كشورها شوند. بنگلادش خواهان گسترش روابط خود با ایران در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی و تجاری است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار آقای تساخیاگین البگ دورج؛ رئیس‌جمهور مغولستان، به اشتراكات تاریخی و فرهنگی ایران و مغولستان از جمله آثار تاریخی و علمی مربوط به دوران حاكمیت مغول‌ها در ایران اشاره كردند و افزودند: روابط ایران و مغولستان با چنین پیشینه‌ی تاریخی باید بیش از پیش گسترش یابد.

ایشان ظرفیت‌ها و توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران را بسیار بالا خواندند و تأكید كردند: دو كشور می‌توانند همكاری‌های متنوعی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی و بین‌المللی داشته باشند.

رئیس‌جمهور مغولستان نیز اشتراكات تاریخی و فرهنگی دو كشور را زمینه‌ی مساعدی برای گسترش روابط دو كشور دانست و گفت: مغولستان تمایل بسیاری برای روابط گسترده با جمهوری اسلامی ایران، از جمله امور اقتصادی، زیربنایی، سیاسی و مبادله‌ی استاد و دانشجو دارد.

53 درصد جمعیت جهان می تواند اقتصاد قوی داشته باشد

آقای یایی بونی در سخنان خود ضمن اعلام آمادگی اتحادیه‌ی آفریقا برای همكاری جدی و نزدیك با جمهوری اسلامی ایران به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد، این جنبش را با حضور دو سوم كشورهای عضو سازمان ملل متحد و پنجاه و سه درصد جمعیت جهان، ظرفیتی بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و با اشاره به امكانات و توانایی‌های كشورهای آفریقایی گفت: اتحادیه‌ی آفریقا و جنبش عدم تعهد با همكاری یكدیگر می‌توانند نقشی جدی در مسائل بین‌المللی ایفا كنند و ما معتقدیم مشكلات و نبود امنیت در دنیای امروز ناشی از سوء مدیریت جهانی از جمله ساختار غلط شورای امنیت و تسلط برخی قدرت‌ها از جمله آمریكا بر سازمان‌های بین‌المللی همچون بانك جهانی و صندوق بین‌المللی پول است.

آقای كیم یونگ نام؛ رئیس مجمع عالی خلق جمهوری كره‌ی شمالی نیز با ابلاغ سلام‌های آقای كیم جونگ اون رهبر كره شمالی، سفر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به كره‌ی شمالی در دوران ریاست‌جمهوری ایشان را نقطه‌ی عطفی در روابط دو كشور دانست و تأكید كرد: گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های راهبردی كره‌ی شمالی است.

وی همچنین از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف تجلیل كرد.

رهبرانقلاب در دیدار با رئیس مجلس الجزایر با تأكید بر این‌كه الجزایر می‌تواند نقش تأثیرگذارتری در جنبش عدم تعهد ایفا كند، خاطرنشان كردند: ظرفیت‌های زیادی برای گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و الجزایر وجود دارد كه باید این ظرفیت‌ها را به مرحله‌ی عمل رساند.


آقای عبدالقادر بن صالح رئیس مجلس الجزایر نیز در این دیدار، حضور سران و مقامات كشورهای مختلف در اجلاس تهران را در شرایط كنونی بسیار پرمعنی و مهم دانست و گفت: الجزایر نیز خواهان گسترش روابط بیشتر با ایران است كه باید با تشكیل كمیسیون‌های مشترك، این موضوع به مرحله‌ی عمل برسد.

آقای بودیانو معاون رئیس‌جمهور اندونزی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری بسیار خوب اجلاس غیر متعهدها در تهران، زمینه‌ی همكاری‌های اقتصادی ایران و اندونزی را بسیار زیاد ارزیابی كرد و گفت: در مذاكرات انجام شده در تهران مقرر شد بخش خصوصی و بازرگانان دو كشور فعال‌تر شوند و راه‌های گسترش همكاری‌های اقتصادی را بررسی كنند.

معاون رئیس‌جمهور اندونزی همچنین با اشاره به تخصص خود در زمینه‌ی اقتصاد، خطاب به رهبر انقلاب اسلامی افزود: من دیدگاه‌های جنابعالی را در خصوص اقتصاد مقاومتی مطالعه كرده‌ام و این دیدگاه‌ها بسیار جالب و جدید است.

موگابه: غربی ها فقط به دنبال منابع نفتی هستند

آقای موگابه نیز در دیدار با رهبری، با انتقاد شدید از دروغ‌های بزرگ غربی‌ها درباره‌ی دفاع از حقوق بشر، قانون و دموكراسی افزود: پیشینه‌ی آمریكا، انگلیس و فرانسه و رفتار دوگانه‌ی آنها در قبال تحولات منطقه‌ی خاورمیانه نشان می‌دهد كه غربی‌ها فقط به دنبال منابع نفتی هستند.


نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
دستاورد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این دیگه ته پرروییه .


مجید(سوارغریب)