چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۰

سفیر پرسابقه:آمریکاازگذشته‌عبرت‌بگیرد

سفير بازنشسته آمريكا در افغانستان در آخرين روزهاي خدمتش در اين كشور اظهار داشت: آمريكا بايد در سياست‌هايش همزمان با ارزيابي گزينه‌هاي نظامي براي آينده، از سال‌هاي گذشته نيز عبرت بگيرد.
کد خبر : ۷۳۳۲۵
به گزارش صراط به نقل از ايسنا، رايان كروكر، سفير 63 ساله آمريكا درافغانستان در آخرين روزهاي خدمتش در اين كشور در مصاحبه‌اي با روزنامه نيويورك تايمز اظهار داشت: شما بايد نسبت به اثرگذاري خود بر تحولات محاسبات واقع بينانه‌اي انجام دهيد.

رايان كروكر كه پيش از اين در عراق، سوريه، لبنان و پاكستان نيز به عنوان سفير آمريكا خدمت كرده و از حملات گوناگون جان سالم به در برده عنوان داشت كه در سالهاي پيش‌رو دورنماي خارجي نگران‌كننده‌اي در انتظار جهاني است كه جنگ و انقلاب آن را به آشوب كشيده است.

به گفته وي اين فصل از تاريخ جهان اهداف و پيچيده‌ترين راهبردهاي آمريكا را نقش برآب مي‌كند. رايان كروكر كه عربي را به خوبي صحبت مي‌كند و بخش زيادي از عمر خود را در جهان عرب و افغانستان سپري كرده معتقد است آمريكايي‌ها در خاك ديگر كشورها چيزي بيش از غريبه‌هايي در يك سرزمين غريبه نخواهند بود.

وي اظهارداشت: ما يك ابرقدرت هستيم و در خاك خود نمي‌جنگيم اما اين بدين معني است كه شما در استاديوم فرد ديگري هستيد و تحت قوانين آنها بازي مي‌كنيد و بايد محيط، تاريخ و سياست‌هاي كشوري كه مي‌خواهيد در آن دخالت كنيد را درك كنيد.

كروكرافزود: وقتي فهميدم اعضاي شوراي لويي جرگه افغانستان براي راي دادن عليه پيمان همكاري‌هاي استراتژيك با آمريكا پول دريافت كرده بودند، اما در نهايت آن را تصويب كردند، شگفت‌زده شدم. آنچه اساسا رخ داد اين بود كه آنها پول را به جيب زدند و آن طور كه خود مي‌خواستند به اين پيمان راي دادند. ارعاب نسبت به اغلب افغان‌ها كارگر نمي‌افتد.

رايان كروكر همچنين از نگراني خود درباره افراد آسيب‌پذير از جمله مردمان عادي در نقاط پرالتهاب جهان كه اغلب در معرض آسيب‌هاي چند جانبه هستند، سخن گفت.

وي در خصوص اوضاع سوريه عنوان داشت: من به شدت نگرانم كه اقليت‌ها، علوي‌ها و مسيحي‌هاي سوريه دوران سختي خواهند داشت.

كروكر نسبت به اينكه آيا آمريكا مي‌تواند بر اوضاع سوريه تاثيرگذار باشد؟ گفت: ما چندين دهه نامه‌هايي را به سياستگذاران با موضوع "اهرم‌هاي ما در سوريه" نوشتيم اما همانطور كه مي‌دانيد واقعيت اين است كه اين اهرم‌ها اصلا وجود خارجي نداشتند. من مطمئن نيستم كه ما بتوانيم تاثيرگذاري زيادي داشته باشيم.