چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴

متن و حاشیه جلسه علنی امروز مجلس

بهارستان نشینان در جلسه امروز خود به بررسی 4 طرح دوفوریتی پرداختند که در نهایت وکلای ملت با دو‌فوریت هر 4 طرح مخالفت کرده و به یک‌فوریت‌ آن‌ها رای دادند.
کد خبر : ۷۳۳۰۶
به گزارش صراط به نقل از فارس: بهارستان نشینان در جلسه امروز خود به بررسی 4 طرح دوفوریتی پرداختند که در نهایت وکلای ملت با دو‌فوریت هر 4 طرح مخالفت کرده و به یک‌فوریت‌ آن‌ها رای دادند.

 جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه) 8 مرداد‌ماه ساعت 8:10 دقیقه به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شد.

پس از قرائت دستور کار توسط سبحانی‌نیا عضو هئیت رئیسه مجلس اسامی تاخیر کنندگان از تریبون مجلس اعلام شد و سپس علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود درگذشت همسر حیدری‌طیب را تسلیت گفت و اظهار داشت: حادثه بسیار تأسف‌باری بود و ایشان در راه نقل و انتقال از شهرستان به تهران جان خود را از دست داد که موجب تاسف همه نمایندگان شد و علو درجات را برای وی آرزومندیم.

وی همچنین ضمن تسلیت درگذشت مادر حسین آذین نماینده رفسنجان و انار گفت: برای این عزیز سفر کرده نیز علو درجات را از خداومند منان و بزرگ آرزومندیم.

رئیس مجلس بعد از اتمام نطق پیش از دستور خود از آقای فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس خواست تا دستور جلسه بعدی را قرائت کند.

*بررسی طرح‌ها و لوایح در صحن علنی

** مخافت مجلس با مجلس با عضویت ایران در انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی

فرهنگی دستور بعدی جلسه را بررسی لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن پارک‌های تحقیقاتی دانشگاهی که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است‌ را مورد بحث  قرار داده و پس از گزارش مقتدایی سخنگو کمیسیون آموزش و تحقیقات به منظور تامین نظر آن شورا با حذف ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

کمیسیون آموزش و تحقیقات پس از بررسی‌هایی که روی این لایحه داشت، پیشنهاد حذف ماده واحده لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی را مطرح کرد که وکلای ملت با 194 رای موافق، 16 رای مخالف و 19 رای ممتنع از 224 نماینده حاضر در جلسه با حذف ماده واحده لایحه مذکور موافقت کردند.

**عنوان "صندوق بیمه روستائیان و عشایر"‌ تغییر کرد

نمایندگان مجلس در ادامه طرح اعاده شده اصلاح عنوان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داد و به منظور تامین نظر آن شورا، با اصلاحاتی این طرح را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، بند "ب" ماده واحده این طرح حذف و متن این ماده واحده اصلاح شد.

مجلس مصوب کرد عنوان "صندوق بیمه روستائیان و عشایر" مندرج در بند "د" ماده 3 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مصوب 21 اردیبهشت 1383 به عبارت "صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر" تغییر یابد.

وکلای ملت با 199 رای موافق، 10 رای مخالف و 5 رای ممتنع از 248 نماینده حاضر در جلسه، این طرح را به تصویب رساندند.

**محل تأمین بار مالی استخدام ‌‌حق‌‌التدریسی‌های فنی و حرفه‌ای تعیین شد

طرح اعاده شده تبدیل مربیان حق‌التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به رسمی- پیمانی از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به منظور تامین نظر آن شورا، از دیگر طرحی بود که وکلای ملت با اصلاحاتی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، بار مالی اضافی ناشی از اجرای این قانون از محل وجوه مربوط به حق التدریس مربیان موضوع ماده 17 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین دریافتی مربوط به آموزش نیروی کار ایرانی تامین می‌شود.

بهارستان نشینان با 194 رای موافق، 11 رای مخالف و 9 رای ممتنع از 246 نماینده حاضر در جلسه، طرح مذکور را مصوب کردند.

*بررسی دو طرح دو فوریتی توسط نمایندگان

** مخالفت با دوفوریت و تصویب یک‌فوریت طرح معافیت عوارض خیرین مدرسه‌ساز

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز خود دو طرح دو فوریتی نیز داشتند که اولین آنان بررسی دوفوریت طرح معافیت مدارس خیرین مدرسه‌ساز از پرداخت عوارض شهرداری و انشعابات ربود که نمایندگان با 158 رأی موافق، 58 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 251 نماینده حاضر در مجلس با دو فوریت این موضوع مخالفت کردند. تصویب دو‌فوریت این طرح نیاز به رأی دو سوم نمایندگان داشت.

بر همین اساس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی یک فوریت این طرح را به رأی نمایندگان گذاشت که وکلای ملت با 158 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع با یک فوریت این طرح موافقت کردند.

در ماده واحده طرح معافیت مدارس خیرین مدرسه‌ساز از پرداخت عوارض شهرداری و انشعابات آمده است: از تاریخ تصویب این قانون کلیه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش که حداقل 30 درصد هزینه ساخت آنها با تأیید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یا ادارات کل نوسازی مدارس استانها توسط خیرین مدرسه ساز تأمین می‌شود، از پرداخت هرگونه عوارض به شهرداری‌ها و نیز از پرداخت کلیه هزینه‌های مربوط به حدانشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب بدون دریافت هرگونه وجهی تا اتصال و برقراری انشعابات به داخل مدارس و مراکز فوق معاف هستند.

در تبصره این ماده نیز آمده است: وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند نسبت به برقراری انشعابات مربوط متناسب با شرایط اقلیمی هرمنطقه به مدارس و مناطق مذکور اقدام کنند.

** مجلس با یک‌فوریت‌ طرح تعیین تکلیف قرارداد نیروهای شرکتی موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز خود بررسی دوفوریت طرح تعیین تکلیف قراردادهای تأمین نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی را در دستورکار خود قرار دادند که نمایندگان مجلس با 166 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 23 رأی ممتنع با بررسی دوفوریتی این طرح به دلیل نیاز به رأی دوسوم مخالفت کردند.

بر همین اساس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی یک فوریت این طرح را به رأی مجلس گذاشت و وکلای ملت با 179 رأی موافق، 26 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع با بررسی یک فوریتی این طرح در مجلس موافقت کردند.

در ماده واحده این طرح امده که از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون انعقاد قرارداد با شرکت‌ها به مؤسسات غیردولتی توسط دستگاه‌های اجرایی به منظور تأمین خدمات مورد نیاز دستگاه فقط در فعالیت‌ها و کارهایی که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، عناوین آنها را ابلاغ می‌کند، مجاز است و انعقاد قرارداد برای تأمین نیروی انسانی به منظور انجام وظایف پست‌های سازمانی و نیز عقد قرارداد پیمانکاری در امور پشتیبانی همراه با استفاده بخش غیردولتی از امکانات و تجهیزات دستگاه دولتی ممنوع است.

همچنین دستگاه‌های اجرایی مکلفند قراردادهایی را که بدون رعایت موضوع ذکر شده منعقد کرده‌اند، با رعایت مفاد قرارداد فسخ کرده و خدمات مورد نیاز خود در امور موضوعاین قبیل قراردادها را از طریق انعقاد قرارداد کار مشخص یا قرارداد کارگری موضوع قانون کار یا نیروهای شرکتی واجد شرایط موجود تأمین کنند.

همچنین به کارگیری نیروی انسانی برای انجام فعالیت‌های جاری دستگاه با پرداخت دستمزد از محل اعتبارات عمرانی ممنوع است و دستگاه‌های اجرایی مجازند با نیروهای مذکور که تا تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون حداقل سه سال سابقه کار در فعالیت‌های جاری دستگاه دارند، مطابق موارد ذکر شده رفتار کنند.

اجرای این قانون در دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، بدون رعایت سقف تعداد افراد قراردادی مقرر در تبصره ماده 32 و ماده 124 قانون مذکور صورت می‌گیرد.

ضوابط اجرایی این قانون و شرایط انعقاد قرارداد با نیروهای شرکتی موجود ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

*سه تجمع در بیرون مجلس

مجلسی‌ها در حالی به تصویب لوایح و طرح‌های مختلف می‌پرداختند که سه تجمع همزمان در بیرون بهارستان در جریان بود، تعدادی از مربیان پیش دبستانی آموزش و پرورش امروز برای چندمین بار پی در پی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و با شعار «مربی پیش دبستان، استخدام استخدام» خواستار تعیین تکلیف هرچه سریعتر وضعیتشان شدند.

همچنین امروز تعدادی از سیلوداران بخش خصوصی مقابل مجلس نیز تجمع کرده بودند که یکی از این سیلوداران به خبرنگار فارس گفت: ما در اعتراض به عدم حمایت و عدم رعایت تعهدات دولت اینجا تجمع کرده‌ایم.

وی افزود: دولت تعهد کرده بود که گندم را از کشاورزان بخرد و جهت نگهداری به ما بدهد ولی معاونت بازرگانی وزارت صنعت به واسطه اعتراضی که در مجلس هشتم داشتیم، با ما لجبازی می‌کند و برخی افراد که سیلوی آنها ظرفیت 80هزار تنی دارد، حتی یک کیلو گندم هم دریافت نکرده‌اند.

تعدادی از کارگزاران مخابرات روستایی نیز امروز در اعتراض به عدم دریافت حقوق و انعقاد قرارداد به آنها طی 5ماه گذشته مقابل مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

* مجلس با یک‌فوریت‌ طرح تعیین تکلیف قرارداد نیروهای شرکتی موافقت کرد

طرح تعیین و تکلیف قرارداد نیرو‌های شرکتی طرحی بود که که مجلسی‌ها را بیش از بقیه درگیر خود کرد ایرج ندیمی به عنوان طراح این طره به پشت تریبون مجلس رفت و گفت که اگر بخواهیم در راستای تأمین نظرات آن دسته از نیازهای دستگاه‌های اجرایی که مورد توجه این طرح هستند توجه کنیم باید با دو فوریت این موضوع هم موافقت داشته باشیم.

وی افزود: آن دسته از فعالیت‌هایی که معاونت سرمایه انسانی ریاست جمهوری تأیید می‌کند، باید انجام شود.

این نماینده مجلس گفت: ما می‌گوییم نمی‌شود گروهی تبدیل وضعیت شوند و گروهی تبدیل وضعیت نشوند، بلکه باید تکلیف همه مشخص باشد.

جبار کوچکی‌نژاد اولین نماینده‌ای بود که طی سخنانی به مخالفت با این موضوع پرداخت و گفت که مشکل مردم بحث اشتغال است و مردم هم از تبعیض از این موضوع بیشتر رنج می‌برند و نگرانند.

وی افزود: بحث اشتغال نیاز به قانونی دارد که در آن همه مسائل به خوبی دیده شود.

همچنین نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که با بررسی دو فوریتی طرح یاد شده موافق بود، طی سخنانی گفت: با وضعیت کنونی بی عدالتی وجود دارد و با دو‌فوریتی کردن این طرح عدالت اجرا خواهد شد و دولت هم موافق این طرح است.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم حیثیت جوانان از بین برود، گفت: اگر آشنایان و فامیل نمایندگان به عنوان نیمه‌شرکتی کار می‌کنند، می‌توانند از آنها در خصوص مشکلاتشان بپرسند.

قاضی‌پور تأکید کرد که ما جهت حمایت از سیستم اداری و دولت باید با این موضوع موافقت کنیم.

میرمحمدی یکی دیگر از نمایندگان مجلس طی سخنانی با استناد به مواد قانونی اساسی گفت که طرح این موضوع مخالف قانون اساسی است.

در ادامه هم مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به موافقت با این موضوع پرداخت و گفت: بر اساس این طرح مسائل در چارچوب دستورالعمل‌های دولت خواهد بود و تأمین نیروی انسانی از طریق این شرکت‌ها ایرادی نخواهد داشت.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: یکسری شرکت‌ها هستند که هیچ دخالتی ندارند و فقط درصدی از پول را می‌گیرند و حتی نیروهایی ‌که دارند را نمی‌شناسند.

نمایندگان مجلس پس از رأی‌گیری در خصوص این طرح با دوفوریت آن مخالفت و با بررسی یک‌فوریتی آن موافقت کردند.

* اصلاحات مجلس در کمک 750 میلیارد تومانی به برخی مؤسسات

طرح دیگری در مجلس عنوان شد مبنی بر طرح الحاق یک بند به ماده واحده قانونی بودجه 1391 کل کشور که طراح آن کوچک‌زاده نماینده مردم تهران بود، مهدی کوچک‌زاده در توضیح طرح خویش گفت که در بودجه 91 جدولی تحت عنوان جدول شماره 12 وجود دارد که در این جدول کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌شود و این جدول حدود 157 ردیف عناوین کمک به موسسات بنیادها و تشکیلات دارد که هیچ گونه بررسی بعد از اهدای اعتبارات صروت نمی‌گیرد تا مشخص شود این اعتبارات در کجا هزینه می‌شود.

وی در ادامه به بیان برخی از این عناوین در جدول شماره 12 پرداخت و یادآور شد: در این جدول عناوینی مانند بنیاد مولانا، بنیاد شمس و مولانا، دانشگاه عدالت، بنیاد سعدی، دانشگاه چشم‌انداز پارس، کانون فرهنگی ورزشی سردار شهید حاجی بابایی، موسسه باغ نجات و ... وجود دارد.

کوچک‌زاده گفت: مجموع این 157 ردیف، کمکی در حدود 750 میلیارد تومان از دولت دریافت می‌کنند.

نماینده تهران در خانه ملت تاکید کرد: ما هیچ مخالفتی با کمک به موسسات غیر‌دولتی تحت برخی از شرایط نداریم اما با این پرسش پاسخ داده شود که چرا بحث تجدید‌نظر در بودجه 91 مطرح شده است. این موسسات می‌توانند پس از دریافت اعتبارات مذکور آنها را صرف سفر به اروپا و عتبات عالیات کنند.

وی اضافه کرد: ما مخالف کمک نیستیم اما مجلس باید بر این کمک‌ها نظارت داشته باشد و بهتر است این اعتبارات در قالب خرید خدمت از اشخاص انجام شود.

مهدی کوچک‌زاده در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: باید به این پرسش پاسخ داد که این 157 مورد چگونه انتخاب و گزینش شدند؟ چرا باید مسجد فلان حوزه انتخابیه اعتباراتی در قالب جدول شماره 12 بودجه 91 دریافت کند اما مساجد دیگر حوزه‌های انتخابیه نگیرند.

این نماینده مجلس در خاتمه گفت: این پول‌ها هم اکنون در حال هزینه شدن است، از این رو بهتر است هرچه سریعتر دو فوریت این طرح به تصویب برسد و این کمک‌ها در قالب خرید خدمت انجام شود.

ایرج عبدی بلافاصله به پشت تریبون رفت و در مخالفت از این طرح گفت که ما هم اکنون در اواسط سال هستیم و برخی از این نهادها و موسسات سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دادند و اینکه بخواهیم در میانه سال قانون را تغییر داده و کمک‌ها را قطع کنیم، درست نیست.

عبدی با بیان اینکه البته نظارت حرف و کار درستی است، گفت: بنده تقاضا دارم هیئت نظارت گزارشی را از نحوه کمک و هزینه‌کرد به این موسسات تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد و سپس مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

نماینده خرم آباد در خانه ملت گفت: اگر ما قانون را قطع کنیم، قانون به درستی اجرایی نمی‌شود.

در ادامه این جلسه هادی قوامی نماینده اسفراین در خانه ملت در سخنان کوتاهی به عنوان دومین و آخرین مخالف دو‌فوریت طرح مذکور گفت: بودجه بر مبنای اصولی تنظیم می‌شود لذا یک استثنایی نیز بر این اصول وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه ارائه اصلاحیه و متمم بودجه وظیفه دولت است، یادآور شد: مجلس نمی‌توان طرح اصلاحیه و متمم بودجه ارائه دهد و این موارد در فصل بررسی بودجه باید مد نظر قرار گیرد. لذا اینکه طرح اصلاح بودجه را ارائه دهیم، مغایر قانون است و طبق اصل 53 قانون اساسی، تهیه و تنظیم بودجه وظیفه دولت است و مجلس باید آن را بررسی کرده و تصویب کند.

قوامی با ذکر این نکته که این طرح نمی‌تواند توسط نمایندگان مجلس ارائه شود، تاکید کرد: اگر طرح مذکور رای بیاورد و به کمیسیون مربوطه ارجاع شود، نمایندگان مجلس مجددا می‌توانند اصلاح سایر ردیف‌های بودجه را ارائه دهند و این موضوع باعث آشفتگی و به هم ریختگی بودجه می‌شود.

موافقان این طرح را که آقایان محمدقسیم عثمانی و سلیمی بودند به دفاع از این طرح پرداختند، عثمانی به عنوان اولین مدافع این طرح گفت که حدود 5 هزار موسسه در کشور ما وجود دارد که فعالیت‌های مختلفی انجام می‌هند، سؤال اینجا است که چرا از بین این 5 هزار موسسه این 157 موسسه انتخاب شده و در جدول شماره 12 برای دریافت کمک قرار گرفتند؟

وی افزود: باید پرسید آیا این افراد کسانی هستند که لابی می‌کنند و پشت درب کمیسیون برنامه و بودجه حضور می‌یابند تا کمکی دریافت کنند. با توجه به اینکه ما امسال انقباض بودجه‌ای و اجرای اقتصاد مقاومتی لازم داریم، از این رو نیازمند آن هستیم که جلوی پرداخت این گونه مبالغ گرفته شود.

عثمانی ادامه داد: اگر این مبلغ را حذف کنیم، باعث می‌شود 5 درصد کار عمرانی بیشتری در کشور انجام دهیم.

نماینده بوکان در خانه ملت در خاتمه با تاکید بر اینکه از آنجایی که این مبالغ تحت عنوان، پرداخت می‌شود ،دیوان محاسبات نمی‌تواند حسابرسی کند، بنابراین بهتر است جلوی پرداخت چنین مبالغی گرفته شود البته باید به این پرسش نیز پاسخ داد که با توجه به اینکه امسال با انقباض بودجه‌ای مواجهیم، آیا پرداخت این مبالغ توجیه عقلی و منطقی دارد؟

در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس در سخنانی با عنوان دومین و آخرین مخالف دوفوریت طرح مذکور گفت: 157 ردیفی که در جدول شماره 12 بودجه 91 برای پرداخت کمک به آنها در نظر گرفته شده دارای ابهام است و شفاف نیست.

وی افزود: مشخص نیست متولی این موسسات چه کسانی هستند؟ از آنجایی که این اعتبارات به عنوان کمک پرداخت می‌شود، دیوان محاسبات نمی‌تواند نظارت کند.

حجت الاسلام سلیمی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: تعداد موسسات در کشور ما حدود 5 هزار موسسه است بنابراین باید پرسید این 157 موسسه چطور انتخاب شدند؟

به گفته وی، باید تا حدودی پرداخت‌ها انضباط یابد و مشخص شود که این پرداخت‌ها در کجا هزینه می‌شود و البته این پرداخت‌ها باید نظارت‌‌پذیر شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بخش پایانی سخنانش متذکر شد: ‌با تصویب این طرح پرداخت‌ها تا حدودی انضباط می‌یابد و مسیر شفاف شده و برای سوءاستفاده‌های احتمالی بسته می‌شود از این رو بهتر است نمایندگان به دو‌فوریت این طرح رای دهند تا مسیر برای شفافیت بودجه و افزایش بهره‌وری باز شود.

بعد از سخنان طراح و مخالفان و موافقان دوفوریتی طرح الحاق یک بند به ماده واحده قانونی بودجه 1391 کل کشوروکلای ملت با 188 رای موافق، 19 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 259 نماینده حاضر در جلسه، به یک فوریت این طرح رای مثبت دادند.

خانه ملتی‌ها در ابتدا با 171 رای موافق، 33 رای مخالف و 20 رای ممتنع از 259 نماینده حاضر در جلسه با فوریت طرح مذکور مخالفت کرده بودند.

در صورت تصویب نهایی این طرح، جدول شماره 12 قانون بودجه 91 اصلاح می‌شود.

در این جدول مقرر شده مبلغ 750 میلیارد تومان تحت عنوان 157 ردیف به برخی موسسات کمک‌هایی انجام شود.

* قهرمانان المپیک از سربازی معاف می‌شوند/ الزام دولت به استخدام قهرمانان

نمایندگان ملت در اولین جلسه کاری این هفته خود باز به بررسی طرح‌ها پرداختند طرح دیگری که در دستور کار بهارستان نشینان قرار گرفت طرح دو‌فوریتی اصلاح قانون سرباز قهرمان بود که پس از رای‌گیری، وکلای ملت با 124 رای موافق، 78 رای مخالف و 25 رای ممتنع با بررسی دو‌فوریتی این طرح مخالفت کردند.

بر همین اساس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی یک فوریت این طرح را به رای مجلس گذاشت و در نهایت وکلای ملت با 130 رای موافق، 66 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 254 نماینده حاضر در مجلس با بررسی یک فوریت این طرح موافقت کردند.

در ماده واحده این طرح آمده است که دو تبصره به عنوان تبصره‌های 5 و 6 به قانون سرباز قهرمان مصوب 13/2/1376 به شرح زیر الحاق می‌شود: تبصره 5_ قهرمانان المپیک شامل نفرات اول تا سوم این مسابقات و قهرمانان اول مسابقات آسیایی با موافقت ستاد کل نیروهای کل مسلح با رعایت ماده واحده قانون سرباز قهرمان و پس از طی دوره آموزش نظامی از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

تبصره 6_ وزارت ورزش و جوانان و سایر وزارتخانه‌ها مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به استخدام قهرمانان المپیک در وزارتخانه‌ها و یا واحد‌های تربیت بدنی و ورزشی در کلیه دستگاه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و یا نهادهای عمومی غیردولتی اقدام کنند.

آئین‌نامه اجرایی این تبصره ظرف 6 ماه از تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان با همکاری معاونت توسعه، مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

طراح این طرح کاظم جلالی که این روز‌ها ریاست فراکسیون رهروان ولایت و مرکز پژوهش‌های مجلس را بر عهده دارد بود که طی سخنانی اظهار داشت که قانونی در سال 1376 به نام قانون سرباز قهرمان داشتیم که بر اساس آن امتیازاتی برای ورزشکاران در نظر گرفته می‌شد.

وی افزود: با توجه به اینکه هم‌اکنون مسابقات المپیک در حال برگزاری است و ورزش هم موضوع مهمی محسوب می‌شود، طبعا ورزشکاران و جوانانی هستند که عمر خود را می‌گذارند تا پرچم ایران در عرصه‌های جهانی به اهتزاز در آیند که باید برای این افراد تسهیلات خاصی را در نظر گرفت.

جلالی ادامه داد: در این قانون دو تبصره به نام سرباز قهرمان اضافه می‌شود که بر اساس آن قهرمانان المپیک و نفرات اول مسابقات آسیایی با موافقت ستاد کل و طی دوره آموزشی از خدمت معاف می‌شوند.

جلالی اظهار داشت: در تبصره دیگر هم موضوع اشتغال ورزشکاران مورد اشاره قرار گرفته و وزارتخانه‌ها مکلف شده‌اند که از این افراد در بخش‌های مربوط به تربیت بدنی و ورزش استفاده کنند.

در ادامه جلسه علنی امروز حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده که مخالف این طرح بود گفت که نمی‌دانم این طرح چقدر مهم است و چقدر فوت فرصت می‌شود که دو فوریت آن را در دستور می‌گذاریم.

وی افزود: به نظر می‌‌رسد که این طرح نوعی تبعیض باشد چراکه تعداد زیادی از دانشمندان هسته‌ای را هم داریم که برای آنها طرحی نیاورده‌اند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این طرح مخالف اصل 110 قانون اساسی است، گفت: مجلس باید از سایر نخبگان هم حمایت کند و برای همه امتیاز قائل باشد.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه طی سخنانی در موافقت با طرح یاد شده گفت: اگر شما ورزش سخت و قهرمانی انجام داده باشید، می‌دانید که باید برای قهرمانی چقدر زحمت کشید.

وی افزود: ورزشکاران ما که در المپیک هستند، با شنیدن خبر تصویب این طرح تلاش بیشتری برای کسب مدال می‌کنند.

نماینده ارومیه گفت: اگر بخواهیم مقابل استکبار پرچم ایران را به اهتزار در آوریم، حتما باید در المپیک قهرمان داشته باشیم.

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس غلامرضا کاتب نامینده گرمسار در مخالفت با طرح یاد شده گفت: این طرح با اصول 19_20 و 110 قانون اساسی مغایرت دارد.

وی افزود: مردم از هر قومی که باشند، باید از امتیاز مساوی برخوردار باشند.

کاتب ادامه داد: ما باید قانون جامع تصویب کنیم و قوانین باید مورد نیاز همه آحاد جامعه باشد چراکه در غیر این صورت مجلس زیر سؤال می‌رود.

نماینده گرمسار با بیان اینکه ما نمی‌گوییم که ورزشکاران را زیر سوال ببریم، اضافه کرد: تصویب قوانین مواردی هم قوانین را زیاد می‌کند و هم از شتاب کار می‌کاهد.

کاتب گفت: اگر بناست چنین طرحی تصویب شود، باید طرح جامع و کاملی ارائه دهیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از اظهارات کاتب گفت که این موضوع مغایرت با قانون ندارد چراکه به طور مثال ما برای نفرات برتر مسابقات قرآن شرایط ویژه قائل شده‌ایم و آن چیزی که در مورد مغایرت این طرح با قانون گفته شد، درست نیست.

در ادامه جلسه علنی امروز جعفر قادری نماینده شیراز در موافقت با دوفوریت طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان گفت: ورزشکاران ما هم‌اکنون در لندن منتظر یک مشوق برای افزایش انگیزه هستند.

وی افزود: ورزش امروز در سطح بین‌المللی جایگاه بالایی دارد و می‌تواند اثر‌گذار باشد؛ تصویب طرح‌های این چنینی جوانان را به سمت رقابت‌های سالم سوق می‌دهد.

قادری با بیان اینکه تصویب این طرح عین عدالت است، افزود: ما برای نخبگان هم امتیازاتی را در نظر گرفته‌ایم ولی با توجه به اینکه مسابقات المپیک در حال برگزاری است، دوستان باید کمک کنند تا دوفوریت این طرح رای بیاورد.

پس از رأی‌گیری وکلای ملت با دوفوریت این طرح مخالفت کردند و بعد از آن در رأی‌گیری مجدد نمایندگان مجلس با بررسی یک‌فوریت این طرح موافقت خود را اعلام داشتند

*موافقت مجلس با یک‌فوریت طرح بهیاری‌ها

البته امروز مجلس از طرح یک فوریتی نیز بی نصیب نماند و مجلسی‌ها در ادامه جلسه صبح امروز خود بررسی یک‌فوریتی طرح بهیاری‌ها را در دستور‌کار خود قرار دادند.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود طی سخنانی به عنوان طراح این طرح در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بهیاری نهاد عمومی غیردولتی و به عنوان یک شهرداری کوچک فعالیت می‌کند.

وی افزود: بعد از تشکیل شوراهای اسلامی مشخص شد که در روستاها مجری نداریم لذا بهیاری‌ها را احساس کردیم، البته بهیاری‌ها تاکنون نقش خود را خوب ایفا کردند و باید کاری کنیم که کار خود را بهتر انجام دهند.

لاهوتی ادامه داد: باید مسائلی مثل وضعیت استخدامی کارکنان، تملک اراضی و انضباط مالی را در بهیاری‌ها با تصویب این طرح مشخص کنیم.

نماینده لنگرود اظهار داشت: باتوجه به اینکه این قانون می‌تواند بهیاری‌ها را به سمت انضباط بیشتر سوق دهد، باید برای تصمیم آن کمک کنیم تا بار مالی دولت کاهش یابد.

این نماینده مجلس گفت: البته باتوجه به اینکه این طرح یک فوریت دارد، می‌توانیم مشکلات موجود در جزییات را بعدا حل کنیم ولی فعلا باید گفت تصویب یک فوریت این طرح مشکلات فعالیت بهیاری‌ها را حل کنیم.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار طی سخنانی در مخالفت با بررسی یک فوریت این طرح اظهار داشت: نمی‌دانم چقدر ضرورت دارد که این طرح را یک فوریتی مطرح کنیم.

وی افزود:‌ نقش دهیاری‌ها در کشور نقش اجرایی نیست؛ بنیاد مسکن امروز در روستاها طرح‌های مختلفی را اجرا کرده و توانسته با موافقت مردم کار خوبی را انجام دهد.

کاتب ادامه داد: با وضع این قانون دولت می‌تواند بگوید که در وظایفش دخالت شده است و در کل تصویب این طرح موجب بی‌انضباطی در نظام اداری می‌شود.

در ادامه یونس اسدی نماینده مشکین‌شهر در موافقت با بررسی یک‌فوریت طرح ذکر شده اظهار داشت: اکثر روستاهای ما خالی از سکنه شده ‌و چه خسارتی بالاتر از این است که امروز در تهران نمی‌شود در تهران به دلیل افزایش جمعیت رفت و آمد کرد.

وی با بیان اینکه حضور بهیاران به عنوان یک مسئول در روستاها محسوب می‌شود، افزود: حضور یک مسئول که در روستا زندگی می‌کند، هزینه اجرای طرح‌ها را هم کاهش می‌دهد.

اسدی اضافه کرد: اگر روستا را به عنوان مبنای توسعه کشور در نظر بگیریم، همه تأیید می‌کنند که باید حل مشکلات روستاها را در اولویت قرار دهیم.

وی گفت: به دلیل اینکه برای مدیریت روستا تاکنون چیزی تعریف نشده برخی مشکلات وجود دارد که با تصویب این طرح بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

بعد از اظهارنظر موافقان و مخالفان طرح بهیاری‌ها نمایندگان مجلس با 154 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع با یک فوریت آن موافقت کردند.

*انتخاب اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، هیئت نظارت اندوخته اسکناس و شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل44 و شورای عالی اداری

کار چکش‌کاری و سخت و سفت کردن پیچ طرح‌های دو فوریتی و یک فوریتی که به اتمام رسید مجلسی‌ها اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، هیئت نظارت اندوخته اسکناس و اعضای مجلس در شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل 44 را انتخاب کردند.

بر این اساس از مجموع 236 رای ماخوذه، محمد‌سعید زمانیان با 158 رای و محمد حسن‌نژاد با 136 رای به عنوان عضو در هیئت نظارت اندوخته اسکناس از سوی مجلس انتخاب شدند و جعفر قادری با 180 رای، احمد توکلی با 166 رای، مسعود میرکاظمی با 160 رای، حمیدرضا فولادگر با 152 رای، الیاس نادران با 143 رای، ذولانوار با 126 رای، هادی قوامی با 123 رای، تاجگردون با 120 رای، نعمتی با 119 رای، نادر قاضی‌پور با 117 رای، پورابراهیمی با 114 رای، رضا عبداللهی با 112 رای، جلیلی با 100 رای، نوری با 93 رای و سقایی با 90 رای نیز به عنوان اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی تعیین شدند و همچنین حمیدرضا فولادگر با 133 رأی، شمس الله بهمئی نماینده خوزستان با 117 رأی و عباس رجایی با 113 رأی به عنوان عضو در شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل44 برگزیده شدند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه دو نفر از وکلای ملت را به عنوان ناظر در شورای عالی اداری موضوع ماده 114 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر ماه 1386 را انتخاب کردند.

بر این اساس از بین 215 رای ماخوذه امیرحسین قاضی‌زاده با 109 رای و اسماعیل جلیلی با 77 رای به عنوان ناظران مجلس در شورای عالی اداری برگزیده شدند.

*نطق پیش از دستور نمایندگان

ناطقین امروز نیز مثل روال همیشه به پشت تریبون مجلس رفتند و به ایراد سخنان خود پرداختند

**بهمنی: سهم «سراب» از امکانات "سراب" است

مهناز بهمنی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) طی نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: پیش از هر چیز تأکید می‌کنم که در دامن پر مهر مادران سرابی علمایی بزرگ همچون علامه امینی صاحب کتاب ارزشمند الغدیر پرورش یافته است و بر همین اساس ما خود را تا قیام قیامت مدیون عنایت علما و مراجع مظعم می‌دانیم.

وی افزود: بنده با رأی قاطع مردم شهرستان سراب و با اختلاف آراء قابل توجهی با سایر نامزدها توفیق یافتم که در جایگاه تقنین در جهت گسترش خدمت و ادای دین به امام (ره) و شهدا برآیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: بنده افتخار دارم که فرزند مجاهدی شهید هستم و سرافرازم که همانند مردم زحمتکش و سخت‌کوش سراب زیسته‌ام و به همین دلیل نیز مورد استقبال آنها قرار گرفته‌ام.

بهمنی تصریح کرد: افتخار دارم که با حداقل هزینه انتخاباتی نماینده مردمی باعزت شدم و در طول تاریخ رقابت‌های انتخاباتی تاکنون همواره با راهنمایی‌های علمایی بزرگ فقط خدا را مدنظر داشته و باور دارم که نایب بر حقی ناخدای این کشتی است که هادی انقلاب اسلامی ما از سهمگین‌ترین و شدیدترین طوفان‌هاست.

نماینده سراب در خانه ملت ادامه داد: بنده افتخار پیگیری مطالبات بر حق زنان ولایتمدار آذری را در مجلس نهم دارم، اگرچه از ابتدای انقلاب حرکت گسترده‌ای در جهت احقاق حقوق زنان ایران اسلامی شده ولی کم‌توجهی‌هایی نیز به این قشر شده است که ضرورت دارد مجلس نهم همتی مضاعف برای رفع این محرومیت‌ها داشته و بنده نیز تا آخرین لحظه در احقاق حقوق زنان ایران از مجاهدت و تلاش کوتاهی نخواهم کرد.

وی اضافه کرد: مردم شهید پرور شهرستان سراب در طول سال‌های انقلاب شاهد رشد و شکوفایی بسیاری در عرصه‌های اقتصادی، معیشتی و فرهنگی بوده‌اند ولی مسئولان، آن طور که باید در شأن مردم این منطقه حرکت جدی انجام نداده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عدم اجرای پروژه‌های سفرهای استانی اظهار داشت: متأسفانه برخی پروژه‌هایی که خود در قالب طرح‌های استانی اعتباری برای آن اختصاص یافته و می‌تواند منجر به رونق اقتصادی شهرستان سراب شود، همچنان مورد کم لطفی و بی‌توجهی مسئولان اجرایی قرار دارد که از آن جمله می‌توان به پروژه نفلین اشاره کرد که 17 سال است خاک می‌خورد.

بهمنی با اشاره به حوزه انتخابی خود افزود: با وجود قدمت تاریخی سراب، این شهرستان از محروم‌ترین نقاط کشور محسوب می‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن باید بگویم که سهم ما کم‌توجهی بوده است، چراکه این منطقه به دلیل نبود حداقل فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی و بنا به آمار رسمی از منحنی رشد مرزی جمعیت برخوردار است.

نماینده مهربان تصریح کرد: راه‌های مواصلاتی که اساس توسعه هر جامعه‌ای است، فقط تصادف و مرگ را برای ما به سوغات می‌آورد و با وجود همجوار بودن با دو مرکز استان نه راه‌آهن و نه بزرگراهی در این شهرستان وجود ندارد که البته چند وقتی است که وزیر راه و شهرسازی دستور مطالعه آن را داده‌اند.

بهمنی با اشاره به اقلیم شهرستان سراب افزود: آب و هوای این شهرستان به نحوی است که جزو معدود نقاط کشور محسوب می‌شود و قابلیت توسعه و سرمایه‌گذاری در سه زمینه کشاورزی، دامداری و باغداری را دارد اما سراب سرابی است که آبش به نام ما و به کام دیگران است.

وی ادامه داد: این شهرستان که به لبنیاتش مشهور است، اکنون در مرتبه‌ای است که حتی یک دامداری صنعتی نیز ندارد، از باغداران و زراعت‌کاران نپرسید که اگر از حال و روز سیب‌زمینی‌کاران بگویم مثنوی هفت من کاغذ است به طوری که کشاورزان سختکوش حاصل یک سال دسترنج خود را به جای فروش در بازار با صرف هزینه‌ها مانند زباله دور می‌ریزند.

عضو فراکسیون زنان مجلس خاطرنشان کرد: آنچه مانده تنها چند واحد صنایع کوچک تبدیل مواد لبنی با نام شهرک‌هایی که فقط نام صنعتی را یدک می‌کشند و اگر تعطیل نباشند، در احتضارند و نه سرمایه دولتی، نه سرمایه‌گذار حقیقی و نه تشویقی برای سرمایه‌گذاران که با این اوصاف نباید انتظار خلوت شدن کلانشهرها ‌و آباد شدن شهرستان‌های کوچک و دهات‌ها را داشت.

نماینده سراب اضافه کرد: ما صدقه و زکات نمی‌خواهیم، بلکه از مسئولان انتظار داریم که در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی همت بیشتری نبست به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی داشته باشند و بنده نیز به عنوان نماینده مردم این شهرستان بر سر این مطالبات ایستاده‌ام، چراکه الگویم حضرت زهرا (س) است.

وی با اشاره به عملکرد مذاکره‌کنندگان فعالیت‌های هسته‌ای اظهار داشت: علیرغم همه کارشکنی‌ها بنده مذاکرات هسته‌ای کشورمان را موفق ارزیابی می‌کنم و از آقای جلیلی به عنوان مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور تقاضامندم که همچنان تحت راهنمایی‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری با پافشاری بر حقوق هسته‌ای ملت ایران مانع زیاده‌خواهی سلطه‌گران شده تا روز به روز شاهد عزت و افتخار برای ایران اسلامی باشیم.

بهمنی ادامه داد: بی‌تردید مسیری که ما طی می‌کنیم، مسیری است که امام (ره) شهدا و صالحان طی کردند و امام (ره) سال‌ها پیش فرمودند که "با اطمینان می‌گویم اسلام ابرقدرت‌ها را به خاک ذلت خواهد کشاند".

نماینده سراب با بیان اینکه بیداری اسلامی در جهان اسلام و منطقه شروع شده است، گفت: بعضی‌ها هنوز باور نکرده‌اند و شاید نمی‌خواهند باور کنند که همین نشست‌های بیداری اسلامی زنان و انقلاب‌های پرشور مردمی خاورمیانه خود گواهی است بر پیام حضرت امام (ره) و من به عنوان یک زن ایرانی و مقلد مقام معظم رهبری به تمام بانوان جهان اسلام بالاخص زنان بحرین عرض می‌کنم که زینب‌وار وارث خون شهیدان خود باشید و بدانید زنان ایران تا آخرین نفس همپیمانشان هستند و به هر صورت ما با مشت‌های بسته محکم به کشورهای سلطه‌گر اعلام می‌کنیم که ملت ایران هرگز ذلت را نخواهند پذیرفت و همواره از دستاوردهای نظام با اقتدار، صیانت خواهد کرد.

**سالک: اسامی زمین‌خواران ‌اصفهان را اعلام می‌کنم

احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به حضور مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت که باید از ملت هوشیار و با بصیرت ایران اسلامی تقدیر و تشکر کرد که به ندای امام خامنه‌ای مدظله العالی با حضور 65درصدی خود لبیک گفتند و دشمنان نظام و انقلاب را مأیوس کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: تقدیر و تشکر ویژه‌ای نیز باید از مردم شریف، صبور و همیشه در صحنه انقلاب و شهیدپرور حوزه انتخابیه بنده یعنی اصفهان داشت که اصفهان همیشه پیشکسوت در جریانات انقلاب بوده است.

وی تصریح کرد: شهرستان اصفهان با برقراری اولین حکومت نظامی، ‌چند شهید به پیشگاه اسلام تقدیم کرد و به دنبال آن در جریان پنجم رمضان در بیت مرحوم آیت‌الله خادمی نقش مؤثری داشت و در جنگ تحمیلی نیز ‌بیش از 23هزار شهید تقدیم انقلاب کرد و ‌در مقابله با فتنه 78و 88 هم تأثیرگذار بود و الان ‌قطب صنعت کشاورزی علمی است اما نباید به عنوان استان برخوردار، این استان را از اعتبارات محروم کرد.

سالک اضافه کرد: ‌بعضی از دیدگاه‌ها و نگاه‌ها به این استان محوری شایسته نیست و امید است در مجلس نهم با یک حرکت منصفانه و عادلانه برخورد شده تا حقوق ملت عزیزمان در استان اصفهان حفظ شود.

نماینده مردم اصفهان به تحریم‌های خصمانه کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: شاهد تحریم‌های بین‌المللی در جنگ منظم و نامنظم اقتصادی هستیم؛ همانگونه که در جنگ نظامی قرار داشتیم، آن هم در سالی که به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است که در راستای جهاد اقتصادی و همت مضاعف و کار مضاعف و به فرمایش امام خامنه‌ای مدظله العالی حربه‌های یک منظومه مقتدرانه اقتصادی است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری از چند سال قبل فرمودند که مشخص است طراحی دشمن بر اقتصاد کشور متمرکز شده است و بر همین اساس شعارهای سال‌های اخیر یعنی اصلاح الگوی مصرف‌، همت مضاعف و کار مضاعف، ‌جهاد اقتصادی‌، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را به عنوان حلقه‌هایی برای ایجاد یک منظومه اقتصادی مطرح کردند.

سالک با بیان اینکه مقام معظم رهبری راه حل مقابله با توطئه‌های دشمن را اقتصاد مقاومتی تعیین کردند، تصریح کرد: مردمی کردن اقتصاد و اجرای سیاست‌های اصل 34، توانمندی سازی بخش خصوصی و کاهش وابستگی به نفت و ‌مدیریت مصرف با استفاده از تولید ملی و تعادل در مصرف خود یک جهاد است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: پرهیز از اسراف و استفاده حداکثری از زمان و منابع و حرکت بر اساس برنامه و پرهیز از تغییر ناگهانی قوانین و سیاست‌ها راه برون‌رفت از این اوضاع است.

وی ادامه داد: تحقق مطالبات مقام معظم رهبری مستلزم همدلی، وحدت و هماهنگی مسئولین و تشکیل قرارگاه‌ها برای مقابله با جنگ اقتصادی علیه دشمن بسترسازی برای تسهیل تولید با شاخص‌هایی که بیان شد و ‌دست برداشتن بانک مرکزی از سیاست انقباضی و عمل کردن به تعهدات خود است زیرا در غیر این صورت با بحران‌های کارگری و مسائل مختلف روبرو می‌شویم.

سالک از رانت‌خواری و زمین‌خواری زمین‌های کشاورزی و باغات مردم شهرستان اصفهان خبر داد و گفت که از این طریق به بعضی از مسئولان رده بالای دولت هشدار می‌دهم که موضوع از این قرار است که مصوبه‌ای وجود دارد مبنی بر عدم ممنوعیت کارخانجات و صنایع در شعاع 50 متری اما این مصوبه به شکل مطالعه و توسعه شهرک صنعتی محمودآباد است به طوریکه با شهرک صنعتی الحاق شود.

وی افزود: اینگونه مصوبات باید در استان بررسی و تصویب شده و بعد از آن به تهران ارسال شود تا در جمع مسئولان وزارتخانه‌های ذیربط بررسی و تصویب شده و سپس برای هیئت دولت ارسال شود اما مصوبه مذکور ‌بدون درخواست مدیران استان و بدون بررسی در استان و ‌بدون رعایت این اصول و مراحل در سفر دوم هئیت دولت تصویب شد که تعجب بر‌انگیز است، چراکه ‌کارگروه زیربنای استان اصفهان، اداره جهاد کشاورزی، محیط زیست، مسکن و شهرسازی و شورای شهر و شهرداری اصفهان و مردم شهید پرور محمودآباد ‌با آن مخالف بودند.

سالک گفت که خانه‌های مردم محمودآباد کنار سنگ‌بری‌ها قرار گرفته و دامن‌زدن به زمین‌خواری و رانت‌خواری با خریداری زمین‌های کشاورزی ‌در رشد آلودگی صوتی ‌اصفهان موثر بوده و ms را افزایش داده است.

وی با هشدار به افرادی از که درون دولت بر اجرای این مصوبه اصرار دارند، گفت که اگر این مسئله ادامه پیدا کند، اسامی همه آن‌هایی که در موضوع زمین‌خواری و رانت‌خواری این مسئله دست داشته‌اند را از اینجا اعلام می‌کنم.

**قاضی‌پور: دیکتاتورهای غربی و عربی مدعی دموکراسی در سوریه شده اند

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود با اشاره به رشادت‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نیروی دریایی،‌ هوایی، زمینی و همچنین نیروهای قرارگاه حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) و لشکر پیاده قومیه و نیروهای امنیتی،‌ انتظامی و بسیج گفت: از مردم عزیز ارومیه و آذربایجان کمال تشکر را دارم که مرا بار دیگر به این مسئولیت انتخاب کردند.

وی افزود: همچنین از زحمات نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بخصوص آقای ذاکر نیز کمال تشکر را دارم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین تالاب داخلی و یکی از مشهورترین تالاب‌های بین‌المللی می‌‌رود تا هیچ اثری از آن باقی نماند.

وی افزود: امروز این دریاچه به نقطه نگرانی مردم تبدیل شده ‌و با خشک شدن آن طوفان‌های نمکی تبدیل به تهدیدی جدی برای تمام کشور خواهد شد.

قاضی پور با اشاره به خشک شدن دو سوم از مساحت این دریاچه گفت: جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه نیاز به همت دولت و مجلس دارد. دریاچه ارومیه متعلق به تمام ایران است و خشک شدن آن برای تمام ایرانیان ناگوار خواهد بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به فشارهای اقتصادی غرب و ایستادگی ملت ایران در مقابل آن تصریح‌ کرد: ملت ایران امروز در مقابل فشارهای مستکبران با قدرت تمام ایستاده است اما باید با استفاده از مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصاد داخلی را مدیریت کرد.

قاضی پور با اشاره به گرانی مرغ گفت: چرا دولت در بحث گرانی مرغ همانند گرانی سکه و طلا وارد عمل نشد، لذا ‌از دادستان کل کشور تقاضا می‌کنم تا به این مسئله رسیدگی کند.

نماینده مردم ارومیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کارگران در خط مقدم تولید قرار دارند، ادامه داد: چرا سبد کالای کارگران به سرانجام نمی‌رسد و هر که کمتر حرف می‌زند از جمله کارگران سهم کمتری می‌برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش خواست به وضعیت معلمان شرکتی، پیش دبستانی و همچنین تربیت معلم رسیدگی جدی کند.

قاضی‌پور در ادامه سخنان خود با اشاره به فشار کشورهی غربی و عربی برای خارج کردن سوریه از محور مقاومت گفت: این کشورها در درون خود نظام دیکتاتوری را حاکم کردند ولی دم از دموکراسی می‌زند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد انشاء‌الله مردم سوریه بر این توطئه‌ها پیروز خواهند شد.

**آصفری: وزارت خارجه از سفیر ریاض درباره جنایات عربستان توضیح بخواهد

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه طی نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه تحریم موضوع جدیدی نیست، اظهار داشت: در زمان جنگ نیز کشور ما تحریم بود و حتی سیم خاردار هم به ما داده نمی‌شد اما با وحدت و همدلی همه مسئولان توانستیم تحریم‌های زمان جنگ را پشت سر بگذاریم.

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه طی 300 سال گذشته هر گاه علیه ما جنگی صورت گرفته، بخشی از خاک ایران را از دست داده‌ایم، تصریح کرد: اما در دوران دفاع مقدس حتی یک سانتی‌متر از خاک ایران از ما گرفته نشد.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه تولیدکننده‌ها در خارج از کشور با مشکل تحریم رو به رو هستند، در داخل نیز با تحریم مواجه می‌شوند، یادآور شد: متاسفانه بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل فشار بانک‌ها به تعطیلی کشیده شده‌اند.

آصفری با تاکید بر اینکه باید در بحث گرانی دستور ویژه‌ای توسط دولتمردان اجرا و به آن پرداخته شود، یادآور شد: دولتی که موضوع هسته‌ای و سانتریفیوژ را حل می‌کند، آیا مسئله مرغ را نمی‌تواند حل کند؟ بعضاً در روستاها که نگاه دولت باید بیشتر به آنها باشد، سهمیه‌بندی گوشت و مرغ صورت می‌گیرد، از این‌رو دولت باید به این مسئله توجه کند تا سبب نارضایتی نشود.

نماینده اراک در مجلس در ادامه تعطیلی کارخانه‌ها را یک معضل جدی دانست و یادآور شد: شورای نظارت باید نظارت بر اصل 44 و خصوصی‌سازی را داشته و پیگیر آن شود چراکه برخی کارها به دلیل عدم نظارت وقتی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند، تعطیل شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اکنون باید فارغ از دعواهای سیاسی، حزبی و گروهی به معضل گرانی و بیکاری توجه کرد، افزود: مردم علی‌رغم وجود مشکلات پایبند به ارزش‌ها و ولایت هستند و کار کردن برای آنها نعمت است.

آصفری به تجمع تعداد زیادی از سیلوداران جلوی خانه ملت اشاره و اضافه کرد: آنها موارد مورد نیاز مثل گندم را ندارند و اقساط آنها به روز شده که باید پرداخت شود.

نماینده مردم اراک در مجلس در بخش دیگری از سخنانش خطاب به وزارت خارجه گفت که سفیر عربستان باید در خصوص جنایات عربستان پاسخگو باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هیئت‌رئیسه مجلس باید به تذکرات نمایندگان اهمیت ویژه‌ای دهد تا وزرا پاسخگوی مطالبات نمایندگان باشند.

**عبدی: زورگویان و ستمگران عالم برای ماندگاری خود دچار تناقضات مضحک شده‌اند

ایرج عبدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در نطق میان دستور خود در صحن علنی امروز یکشنبه مجلس گفت: اکنون که جهان به صورت عینی در آستانه یک تحول و دگرگونی عظیم و اساسی قرار گرفته و در همه جای عالم محرومین، مردم آزاده و مؤمنین به مقابله با گردن‌کشان برخاسته‌اند و زورگویان و ستمگران عالم برای ماندگاری خود دچار تناقضات مضحک شده‌اند، در این چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی باید بر مبنای وضعیت حال کشور و آینده جهان اندیشه کند و با داشتن استراتژی مشخص به تعیین نقش و جایگاه ممتاز کشور در جهان آینده بپردازد.

وی افزود: لذا به نظر می‌رسد در قانونگذاری به نگاه و شیوه‌ای نو نیاز داریم تا بتوانیم به وظیفه خود در تدوین و تصویب قوانین مترقی و کارآمد عمل کنیم.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با بررسی قوانین در دوره‌های هشت‌گانه مجلس شورای اسلامی از 202731 مصوبه مجلس 1904 مصوبه لایحه دولت بوده و تنها 827 مصوبه به صورت طرح در مجلس تدوین شده‌اند یعنی قانونگذار اصلی دولت بوده و نه مجلس به همین خاطر قوانین از جامعیت لازم برخوردار نبوده و چون از قسمت‌های مختلف دولت با دید بخشی به صورت لایحه تصویب شده، قوانین منقطع و پراکنده است.

عضو کمیسیون اظهار داشت: مردم با هزاران امید و آرزو نخبگان خود را به مجلس می‌فرستند تا برای مشکلات آنها چاره‌اندیشی کرده و ساز‌و‌کار لازم را برای رفع این مشکلات فراهم آورند اما در بسیاری از موارد به جای رسیدگی به مشکلات مردم مجلس را به حاشیه رانده و در حل این مشکلات درمانده می‌شویم.

وی ادامه داد: بیکاری به عنوان مشکل اصلی مردم در کشور متولی ندارد. چه برنامه‌ای برای حل این مشکل از سوی مجلس ارائه شده است، برای بیکارترین استان کشور چه برنامه‌ای وجود دارد تا از مهاجرت آنها به پایتخت جلوگیری شود؟ در حالی که دولت برای خروج کارمندان از تهران برنامه‌های تشویقی اجرا می‌کند اما برنامه کلان کشور به گونه‌ای است که گویا قصد داریم همه کشور را در تهران جمع کنیم.

عبدی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در الگو قرار دادن ایران اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، افزود: وضع قوانین کارآمد، مفید، روزآمد و معطوف به نیازهای عمومی و تأمین‌کننده منافع ملی در جهت پیشرفت در کشور و ایجاد نگاه کلان و ملی اثربخش و کارآمد است.

نماینده مردم خرم‌آباد در خانه ملت اظهار داشت: عملکرد مجلسیان و دولتمردان موجب وارد آمدن آسیب‌های جدی به مردم شده است.

عضو کمیسیون خاطرنشان کرد: در جهانی که کشورهای مختلف آن در راستای یک رویکرد واحد تلاش می‌کنند، ما در کشور خود جزیره‌ای عمل می‌کنیم که این شیوه موجب از بین رفتن منابع و منافع کشور می‌شود.

وی در پایان ضمن تشکر از مردم حوزه انتخابیه خود به خاطر اعتماد آنها گفت: کم‌آبی و مشکل اشتغال از مهمترین مشکلات مردم لرستان و خرم‌آباد است که عدم رسیدگی به این مشکلات سرخوردگی مردم این منطقه را در پی خواهد داشت.

*پایان جلسه امروز مجلس

جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با اعلام حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، پایان یافت.

نایب رئیس اول مجلس پیش از پایان جلسه اعلام کرد که جلسه بعدی چهارشنبه 11 مرداد ماه راس ساعت 8 صبح با دستورکار رسیدگی به دستور هفتگی تشکیل می‌شود.

محمد‌حسین فرهنگی نیز در پایان جلسه اعلام کرد که جلسه نمایندگان مجلس با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان از ساعت 19 امروز در محل نهاد ریاست جمهوری تشکیل می‌شود.