چهارشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
محمدرضا لطفی:

تماشاگر کنسرت حسن ریوندی ترجیح می‌دهد کمدی‌های مبتذل ببینند

کارگردان و منتقد سینما معتقد است با ورود تهیه کنندگان ناوارد و کم دانش به حوزه تهیه کنندگی سینما، نظم تولید برهم خورده و سینمای مستقل عملا از چرخه تولیدات سینما خارج شده است و در عین حال تماشاگران کنسرت‌های حسن ریوندی ترجیح می‎‌دهند به جای کنسرت ۸۰۰ هزارتومانی با هزینه ۸۰ هزارتومانی پای فیلم های شبه کمدی بنشینند.
کد خبر : ۶۸۲۱۶۲

محمدرضا لطفی کارگردان فیلم «تعارض»، در پاسخ به این سئوال که نقش مدیریت‌ها در نادیده گرفتن سینمای مستقل و اکران بی‌رویه فیلم‌های شبه کمدی چیست؟ گفت: به اعتقاد من موضوع فراتر از بحث مدیریت در سینما است و به نظر می‌رسد نگاه کلان‌تری در حوزه فرهنگ وجود دارد که تنها مختص به راهروهای سازمان سینمایی نیست. در واقع مقوله سینما و در نگاه کلان تر مقوله هنر از سه ضلع تولید، پخش و مخاطب تشکیل شده که اگر هر کدام از این سه ضلع به بیراه بروند فرایند تولید دچار آسیب‌های جدی می‌شود که ترمیم هریک از این معضلات هم زمان‌بر است و هم کفش‌های آهنین می خواهد تا خسارت وارد شده جبران شود.

 

وی در ادامه با توضیح هریک از فاکتورهای موثر در موفقیت سینمای ایران گفت: ورود تهیه‌کنندگان کم دانش و پولدار با صرف هزینه‌هایی که با از پول‌هایی غیراز سینما همچون ساخت و ساز در قالب سرمایه‌گذار وارد سینما شده است و یا با وصل بودن به نهادهای دولتی مانند سازمان سینمایی اوج، حوزه هنری، فارابی و غیره  تولید فیلم می‌کنند؛ برای اینکه کارنابلدی خود را در عرصه سینما بپوشانند و در عین حال یک معرفی خوب و موجه از خود به عنوان تهیه کننده در جامعه سینما نشان دهند؛ سراغ گران‌ترین بازیگران سینما می‌روند و با دستمزدهای بی تناسب در تولید، روند تهیه فیلم را از شکل طبیعی خارج کرده و اساسا نظم تولید را برهم می‌زنند.

کارگردان فیلم «تعارض» ادامه داد: به همین دلیل در شرایط فعلی برای تولید یک فیلم حداقل باید ۵۰ میلیارد تومان هزینه تولید کرد که قاعدتا برای اینکه این پول هزینه شده، بازگشت سرمایه داشته باشد، باید معادل۱۵۰ میلیارد تومان فیلم فروش داشته باشد که عملا این اتفاق نمی‌افتد. در نتیجه شاهد هستیم یک بازیگر چند میلیارد تومانی در سینمای ایران با سه فیلم روی پرده، اندازه یک میلیارد تومان هم نتوانسته تماشاگر به سالن‌های سینما آورد. در نتیجه این معادله در تولید غیرعقلانی است و موجب می شود تهیه کننده پول مفتِ نفت و بیت‌المال را صرف معرفی خود با تولیداتِ غیر استاندارد ‌کند.

این منتقد سینما در ادامه با انتقاد از سیستم پخش گفت: سیستم پخش فیلم، از دفاتر پخش و سالن‌های سینما تشکیل شده است اما در عمل پخش فیلم به دست سالن‌دار افتاده و انگار صاحب سینما تعیین می‌کند که چه فیلمی در گیشه خوب می‌فروشد و یا چه فیلمی نمی‌فروشد. این در حالی است که سینمادار در نهایت می‌داند که یک محصول فرهنگی عرضه می‌کند، نه اینکه در سوپرمارکت فروشنده محصولات مصرفی و روزمره باشد‍!

وی در ادامه با بیان این مطلب که آمار منتشر شده از میزان حضور مخاطب  در سینما یک دروغ محض است؛ اظهار داشت: آنچه در حال حاضر به عنوان آمار از حضور مخاطب در سینماهای کشور منتشر می‌شود یک دروغ محض است. زیرا تماشاگرانی که در حال حاضر به سالن‌های سینما می‌روند تماشگران سینما نیستند؛ بلکه تماشاگران کنسرت‌های حسن ریوندی و ماهی صفت هستند که به جای بلیت ۸۰۰ هزار تومانی با بلیت ۸۰ هزار تومانی به تماشای فیلم‌های شبه کمدی می‌نشینند تا فقط بخندند.