سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶
جزئیات آسیبهای اجتماعی شهر تهران

حاشیه‌های کمیته علت یاب حادثه مترو

حاشیه های انتشار نتایج کمیته علت یاب حادثه ابگرفتگی مترو،دلایل نپرداختن عوارض توسط شهروندان، چالش بر سر نیم ساعت اول پارک حاشیه ای و... از مهمترین اخبار شهری این هفته بود.
کد خبر : ۶۷۸۷۳

به گزارش صراط به نقل از مهر، این هفته با اعتراض معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به اعتبار مصوب توسعه عمرانی مترو در بودجه مصوب سال 91 آغاز شد.

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این که273 میلیارد تومانی که جهت توسعه عمرانی مترو پیش بینی شده است نسبت به سالها گدشته روند نزولی داشته است گفت: بودجه مصوب شده برای توسعه عمرانی مترو در سال جاری نمی تواند منشا یک حرکت جهادی باشد و نسبت به سالهای گذشته عقبگرد داشته ایم.

شنبه 20 خرداد ماه معاون مالی شهردار تهران ازمیزان بدهی مردم به شهرداری گفت. حسین محمد پورزرندی با اشاره به این که شهرداری 500 میلیارد تومان از شهروندان بابت نپرداختن عوارض طلبکار است گفت: این رقم برای ادارات و نهادهای دولتی بیش از 700 میلیارد تومان است.

او با بیان اینکه مردم گمان می کنند شهر با پول دولت اداره می شود گفت: شهر از پول خود مردم اداره می شود و اگر ما کمبود بودجه داشته باشیم مجبوریم شهر فروشی کنیم. واقعیت این است که عوارض ما به اندازه ای کم است که به میزان شارژ یک ماه ساختمان نیست.

در این روز دوباره قیمت پارک های حاشیه ای و رایگان بودن نیم ساعت اول آن محل چالش پلیس و مدیریت شهری بود.

در حالی که پلیس راهور و دبیر شورای عالی ترافیک بر غیر قانونی بودن دریافت هزینه در نیم ساعت اول و ساعات بعد از 9 شب تاکید دارند شهرداری بر خلاف ماده 15 قانون جرایم راهنمایی و رانندگی همچنان این هزینه ها را دریافت می کند.

وحید نوروزی،معاون اجرایی سازمان حمل و نقل ترافیک نیز در این زمینه توضیح داد: به صورت محدود در برخی خیابان ها افزایش ساعات پارک داشته ایم که به دلیل پر حجم بودن ترافیک و کنترل پارکهای حاشیه ای است.

یکشنبه 21 خرداد ماه نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران به گونه ای متفاوت برگزار شد و حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورا نیز برای ارائه نتایج کمیته علت یاب شورا برای حادثه سیلاب مترو خسرو دانشجو را همراهی می کرد.

عدم لایروبی، از دست دادن وقت طلایی نیز از مواردی بود که شکیب در گزارش خود به آن اشاره کرد. رئیس کمیسون عمران توضیح داد که عدم اجرای دیواره شمالی کانال میانرود و در عین حال مجاورت نزدیک گودبرداری مترو با این کانال که از نیمه دوم سال 88 آغاز شد و تا نیمه دوم 89 به اتمام رسیده بود، موجب وقوع سیلاب 27 فروردین ماه شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود 20 متر گودبرداری با فاصله کم از کانال میانرود انجام شده بود، اظهار کرد: این گودبرداری به نحو شایسته‌ای تحکیم نشده بود و همین مسئله در وقوع سیلاب اخیر نقش زیادی داشت.

خسرو دانشجو هم در این جلسه در خصوص عاقبت پاسخ به نامه‌های اعضای شورای شهر در خصوص تغییرات طرح تفصیلی در کمیسیون ماده 5 شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: تغییراتی که در دقیقه 90 بر روی طرح تفصیلی در کمیسیون ماده 5 اعمال می‌شد و باید در شورای شهر مورد بررسی مجدد قرار می‌گرفت موضوع مورد انتقاد اعضای شورای شهر بود و نیز تغییر کاربری اراضی دولتی به مسکونی از موضوعات ابهام برانگیز برای اعضای شورای شهر تهران بوده است.

در نامه اخیری که به دفتر ریاست شورای شهر از سوی وزارت مسکن و شهرسازی ارائه شده است، آمده کاربری‌هایی که طبق طرح ملاک عمل و قبل از اجرای طرح تفصیلی به فضای سبز و کاربری عمومی اختصاص پیدا کرده است، تغییر نخواهد کرد و کاربری‌شان حفظ خواهد شد و همچنین زمین‌هایی که دولت به افراد واگذار کرده و یا می‌خواهد ساخت و ساز مسکونی انجام دهد طبق طرح تفصیلی کاربری مسکونی دارند.

روز دوشنبه 22 خرداد گزارش شورای شهر از حادثه آبگرفتگی مترو موضوع واکنش های مسئولان دولتی و شهری بود .
شهردار تهران در حاشیه دیدار مردمی خود به میان خبرنگاران آمد و گزارش شورا را منصفانه و کارشناسی خواند اما انتقادهایی همچون عدم لایروبی و از دست دادن وقت طلایی در زمانی که می شد از حادثه پیشگیری کرد را نپذیرفت .

در همین روز گزارش هیات سه نفره دولت نیز گزارش خود را منتشرکرد که هرچند تفاوت چندانی با گزارش شورا نداشت اما به طور مستقیم عدم مدیریت صحیح مدیریت شهری را علت اصلی این حادثه می دانست .

معاون عمرانی استاندار تهران نیز در این این روز با تاکید بر خسارت 200 میلیاردی به ایستگاههای آبگرفته مترو گفت: شهرداری صورت مسئله را پاک کرد و اجازه برآورد خسارت به این ایستگاهها را به کسی نداد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در واکنش به این سخنان گفت: کسی پشت درهای بسته مترو نمانده بود و هر زمان که اراده می کردند می توانستند خسارات را برآورد کنند.

سه شنبه 23 خردادماه در جلسه علنی شورا اعضای شورا به بررسی پروژه یادگار امام (ره) پرداختند که در جریان این بررسی حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: بخش انتهایی پروژه یادگار امام (ره)‌ با لجبازی در حال پیش رفت است و کام مردم این محله را تلخ کرده است.

در این روز رئیس کمیسیون عمران شورا در مصاحبه ای در خواست توقف خاکبرداری فاز دوم برج میلاد را تا زمانی که طرح آن در شورا نهایی شود کرد .

چهارشنبه 24 خردادماه جزئیات آسیب های اجتماعی شهر تهران منتشر شد . بر اساس جدیدترین تحقیقات در سطح مناطق شهر تهران نشان می دهد اعتیاد،کودکان کار و خیابان،کارگران فصلی و...از فراگیر ترین آسیبهای اجتماعی هستند.

در این روز مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو نیز شرکت بیمه را تهدید کرد اگر تا پایان هفته جاری بیمه هزینه خسارت وارده به مترو در پی سیلاب اخیر را پرداخت نکند، هفته آینده تمامی اسناد مترو با بیمه را منتشر خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران هم از پیش‌بینی تمهیداتی برای فروش واحدهای مسکونی ساخته شده در قالب طرح‌های نوسازی این سازمان به ساکنان معارضان ملکی بزرگراه امام علی (ع) خبر داد و گفت: به این ترتیب، 200 واحد مسکونی در گام نخست به عنوان پشتوانه اجرای پروژه بزرگراه امام علی (ع) در اختیار شهرداری منطقه 15 قرار گرفته است و در صورتی که متقاضیان استفاده از این تسهیلات بیشتر باشد، قابلیت افزایش این واحدها وجود دارد.