يکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵

چین: آمریکا فروش تسلیحات به تایوان را فوراً متوقف کند

در پی تصویب فروش بسته جدیدی از تسلیحات به تایوان توسط آمریکا، وزارت خارجه چین اعلام کرد که اقدامات آمریکا برای مهار چین از طریق حمایت از استقلال تایوان، با پاسخ قاطع چین روبرو خواهد شد.
کد خبر : ۶۷۷۱۴۹

به گزارش صراط به نقل از تسنیم، آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا فروش سه سامانه دفاع موشکی پیشرفته زمین به هوا (NASAMS) و تجهیزات مرتبط با آنها را به ارزش 1.16 میلیارد دلار به تایوان تصویب کرده است.

این سه سامانه شامل سه سیستم راداری، 123 موشک میان‌برد پیشرفته هوابه‌هوا، دو سیستم هدایت موشک، و چهار مجموعه سیستم‌های چندمنظوره اطلاعاتی است. تایوان همچنین یک سیستم راداری به ارزش 828 میلیون دلار خریداری کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این اقدام آمریکا، تصریح کرد: فروش سامانه های پیشرفته موشکی آمریکا به تایوان، به طور جدی اصل چین واحد وبیانیه سه‌گانه مشترک بین چین و آمریکا، به ویژه بیانیه 17 آگوست را نقض کرده و به طور جدی حاکمیت و منافع امنیتی چین را مورد تهدید قرار داده است.

وی ادامه داد: این اقدام به روابط چین و آمریکا آسیب می‌زند، صلح و ثبات در تنگه تایوان را به خطر می‌اندازد و پیام غلطی به نیروهای جدایی‌طلب حامی استقلال تایوان می‌فرستد. چین به شدت این اقدام را محکوم و قویاً با آن مخالفت کرده و به آمریکا اعتراض رسمی خود را ابلاغ کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین بیان کرد: اصرار آمریکا بر استفاده از تایوان برای مهار چین و حمایت نظامی از استقلال تایوان کاملاً مغایر با اظهارات رهبران آمریکا مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان و تلاش‌ها برای برقراری روابط باثبات چین و آمریکا است.

وی در آخر تأکید کرد: ما خواستار توقف فوری فروش تسلیحات به تایوان و اقدامات مخرب صلح و ثبات در تنگه تایوان هستیم. چین به این اقدامات مخرب واکنش نشان خواهد داد و تمامی تدابیر لازم را برای حفظ حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی خود اتخاذ خواهد کرد.

با وجود عدم وجود روابط دیپلماتیک رسمی بین آمریکا و تایوان، قانون آمریکا به این کشور اجازه می‌دهد که به تایوان برای تقویت توان دفاعی‌اش کمک کند، امری که همواره موجب نارضایتی و خشم پکن بوده است.

دولت تایوان از فروش تسلیحات آمریکا به تایوان استقبال کرد و آن را هفدهمین دور فروش تسلیحاتی دولت بایدن به تایوان دانست. وزارت خارجه تایوان در پاسخ به این فروش اعلام کرد: در مواجهه با تهدید چین، تایوان وظیفه حراست از "میهن" خود را دارد و به نمایش عزم خود برای دفاع از خود ادامه خواهد داد.

در پنج سال گذشته، چین فعالیت‌های نظامی خود در نزدیکی تایوان را شدت بخشیده و اوایل این ماه نیز دور جدیدی از رزمایش‌های نظامی را برگزار کرده است. از سوی دیگر، دولت تایوان ادعای حاکمیت پکن را رد کرده است.