سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲

استاد اقتصاد: حجم بودجه نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر شده؛ این یعنی تصمیمی بر کاهش بودجه‌های خاص وجود ندارد

استاد اقتصاد: حجم بودجه نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر شده؛ این یعنی تصمیمی بر کاهش بودجه‌های خاص وجود ندارد
سهراب دل انگیزان، استاد اقتصاد، درباره لایحه بودجه گفت: لایحه ۱۱ هزار و ۹۰۰ همت است و ۶ هزار و ۴۰۰ همت آن بودجه عمومی و ۵ هزار و ۴۰۰ همت آن بودجه شرکت هاست. در اینجا یک تغییر کاملاً بزرگ این است که در سال‌های گذشته بودجه شرکت‌های دولتی سهم بزرگ را داشت، اما امسال بودجه عمومی بیشتر شده است. سازمان برنامه باید بابت این تغییر توضیح دهد، اگرچه کار خوبیست. حجم بودجه نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر شده است.
کد خبر : ۶۷۶۶۳۸

به گزارش صراط به نقل ازانتخاب ، لایحه بودجه نشان داد که حجم آن نسبت به سال گذشته بیشتر شده و نوید یک گرانی را می‌دهد. دولت ناچار به اصلاح قیمت‌ها و رفتن به سمتی است که بتواند کسری بودجه را کاهش دهد. 

سهراب دل انگیزان، استاد اقتصاد، درباره لایحه بودجه به «انتخاب» گفت: لایحه 11 هزار و 900 همت است و 6 هزار و 400 همت آن بودجه عمومی و 5 هزار و 400 همت آن بودجه شرکت هاست. در اینجا یک تغییر کاملاً بزرگ این است که در سال‌های گذشته بودجه شرکت‌های دولتی سهم بزرگ را داشت اما امسال بودجه عمومی بیشتر شده است. سازمان برنامه باید بابت این تغییر توضیح دهد، اگرچه کار خوبیست. حجم بودجه نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر شده است. در این بزرگ شدن بودجه نسبت به سال گذشته، بخشی که مربوط به بخش دموکراتیک بودجه است، سهمی بیش از 50 درصد دارد. اینکه حجم بودجه خیلی بزرگ شده نشان‌دهنده این است که دولت تصمیمی بر کاهش بودجه‌های خاص و یا رفتن به سوی نظم مالی ندارد. 

وی در رابطه با علت افزایش حجم بودجه بیان کرد: پیام سیاسی بودجه هنوز مبهم است. با توجه به نرخ تورمی که گزارش شده و 30 تا 35 درصد را درنظر گرفته‌اند، حجم بودجه باید به زیر 10 هزار همت می‌رسید. الان که به 11 هزار همت رسیده‌ایم، این افزایش بودجه برای یک کشور بحران‌زده با شرایط اقتصادی خاص، عجیب است. باید پیوست بودجه بیرون بیاید و سازمان برنامه توضیح دهد. از یک طرف می‌گویند باید کسری بودجه را کم کنیم، از این طرف با این حجم از بودجه مواجه می‌شویم. 

او افزود: قطعاً بودجه تقاضا را افزایش می‌دهد و از گرانی اثر می‌پذیرد و اثر می‌گذارد. هزینه خدمات دولتی افزایش پیدا می‌کند و بر گرانی‌ها اثر می‌گذارد. یک بودجه‌ی قدرتمند مولد می‌تواند برای ما مفید باشد. ما باید منتشر انتشار جزئیات بودجه باشیم. بودجه یک طرف تقاضا و یک طرف عرضه دارد. این بودجه نشان از گران شدن خدمات را دارد. یزان درباره حذف بودجه‌های غیرمولد گفت: اگر قرار باشد که ما یک بودجه با کیفیت داشته باشیم، باید زیرساخت‌های با کیفیت ایجاد کنیم. نگاه ما این است که افزایش کیفیت بودجه باید از طریق حذف بودجه‌های غیرمولد ایجاد شود. ما نمی‌توانیم افراد با نفوذ و بودجه‌هایشان را نگه داریم، سهم برندگان غیرمولد از بودجه نیز افزایش درآمد پیدا کنند، آنوقت انتظار داشته باشیم بودجه با کیفیت شود. بخش عمومی مولد در زیرساخت‌های سخت و نرم باید حفظ شود، در مقابل بخش‌های غیرمولد حذف شود.

 
play/pausesound
برچسب ها: مجلس لایحه بودجه