به گزارش صراط به نقل از رویداد۲ف این خودرو بهعنوان نتیجه همکاری میان کیا انگلستان و شرکت بازسازی خودروهای کلاسیک Electrogenic از آکسفوردشایر توسعه یافته و به مناسبت هشتادمین سالگرد تأسیس کیا معرفی شده است. کیا در سال ۱۹۴۴ با نام Kyungsung Precision Industry و بهعنوان تولیدکننده قطعات دوچرخه آغاز به کار کرد. اکنون، این پراید برقی بهعنوان گرامیداشتی برای این تاریخچه طراحی شده و هدف آن ارائه تجربهای مشابه با هاچبکهای پرقدرت است. این پروژه با استفاده از یک مدل پراید پنجدر سال ۱۹۹۶ به رنگ آبی "کینگفیشر" آغاز شد. نسخه اصلی این خودرو دارای موتور ۱.۳ لیتری بود که ۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد. اما اکنون این خودرو به یک موتور برقی با توان خروجی حداکثر ۱۰۷ اسب بخار و ۲۳۵ نیوتنمتر گشتاور مجهز شده است. این تغییر بهطور قابلتوجهی قدرت و عملکرد پراید هاچ بک را بهبود بخشیده است. پراید برقی دارای سه حالت رانندگی متفاوت است. در حالت Eco، قدرت خروجی به ۶۰ اسب بخار و ۱۱۸ نیوتنمتر گشتاور محدود شده که مشابه نسخه اصلی است و میتواند با باتری ۲۰ کیلووات ساعتی که در زیر کاپوت و کف صندوق عقب قرار دارد، حدود ۱۹۳ کیلومتر را طی کند. در حالت Auto، توان به ۸۰ اسب بخار و ۱۷۶ نیوتنمتر افزایش مییابد و سیستم ترمز بازیابی انرژی نیز کمی تقویت میشود. اما هیجان واقعی در حالت Sport آغاز میشود، جایی که خودرو با حداکثر توان موتور برقی خود فعالیت میکند. کیا انگلستان اعلام کرده که این پراید قادر است صفر تا صد کیلومتر را در حدود ۸ ثانیه طی کند. بیشتر بخوانید: مشخصات گیربکس تارا اتومات/ نکات مهمی که هنگام رانندگی با تارا اتومات باید بدانید با وجود این بازسازی، پراید تنها ۲۰ کیلوگرم به وزن خود اضافه کرده و اکنون با وزن کلی ۸۷۰ کیلوگرم، نسبت قدرت به وزن آن به ۱۲۳ اسب بخار برای هر تن میرسد. نکته جالب دیگر این است که خودرو هنوز از گیربکس دستی پنجسرعته اصلی خود استفاده میکند و به یک کیت کلاچ بهبود یافته مجهز شده است که تجربهای پرقدرت و لذتبخش را به راننده ارائه میدهد. درون خودرو، ابزارهای آنالوگ اصلی حفظ شده و پارچه خاکستری کلاسیک نیز همچنان موجود است. با این حال، تزیینات سبز لیمویی جدیدی به کابین افزوده شده که طراحی آنها مشابه تزیینات مدل EV۶ GT کیا است. در بخش خارجی، رنگ جدید "مرواریدی سفید" به همراه چراغهای جلو و عقب بهروز شده نصب شده است، در حالی که چرخهای استیل ۱۲ اینچی و قالپاقهای کلاسیک هنوز در جای خود باقی ماندهاند. درگاه شارژ بهطور هوشمندانهای زیر پوشش سوخت اصلی پنهان شده و به یک اتصال Type ۲ با شارژر داخلی ۳.۳ کیلوواتی مجهز است که امکان شارژ کامل از صفر تا صد درصد را در حدود شش ساعت از طریق یک پریز استاندارد فراهم میآورد. این خودرو با ترکیبی از حس نوستالژی و تکنولوژی مدرن نشان میدهد که حتی سادهترین خودروها میتوانند به تجربهای هیجانانگیز تبدیل شوند. اگر این خودرو در کشور ما عرضه میشد، احتمالاً مردم استقبال خوبی از آن میکردند. شاید اگر تحریمها نبودند، شرکت کیا میتوانست این پروژه را در ایران به اجرا درآورد و طرفداران این مدل را شگفتزده کند. اما در شرایط کنونی، چنین اتفاقی بعید به نظر میرسد و نمیتوان انتظار داشت که مدل برقی پراید هاچ بک به ایران راه پیدا کند.
بازگشت پراید این بار با موتور برقی
پراید هاچ بک، با طراحی ساده و شاید به نظر کمی کسلکنندهاش، در ایران محبوبیت زیادی دارد. اما اکنون با یک بازسازی برقی، به زندگی جدیدی دست یافته است.