جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱

تاثیر بسته‌بندی جذاب بر وفاداری مشتریان

کد خبر : ۶۵۷۴۶۸

کدام فروشنده یا کسب‌وکار است که دلش بخواهد مشتریانش فقط یک‌بار از او خرید کنند؟

هیچ کسب‌وکاری! ذات کسب‌وکار و ارائه کالا یا خدمات این است که شما بتوانید شبکه‌ای از مشتریان وفادار تشکیل دهید که سالیان سال به برند شما وفادار باشند. بنابراین حفظ مشتری به هیچ عنوان کمتر از جذب مشتری جدید اهمیت ندارد و باید به دنبال راه‌هایی بود که بتوان وفاداری مشتریان را نسبت به برند افزایش داد.

این یک واقعیت شناخته شده است که هزینه جذب مشتری جدید بسیار بیشتر از هزینه حفظ مشتری است. در واقع، هزینه آن 5 برابر بیشتر است، پس چرا تمام تلاش خود را برای ایجاد وفاداری مشتری انجام نمی‌دهید؟

این روزها ایجاد و حفظ وفاداری مشتری به هیچ‌وجه ساده نیست، به خصوص که مصرف‌کنندگان دائما با تبلیغات و سروصداهای ر

سانه‌های اجتماعی بمباران می‌شوند و بازار رقابت بسیار داغ است. بنابراین شما به عنوان یک برند نیازمند یک مزیت رقابتی و وجه تمایزی هستید که باعث شود در بازار بدرخشید.

یکی از عواملی که می‌تواند روی برندینگ تاثیر بگذارد و باعث جلب و حفظ مشتریان شود، بسته‌بندی است.

////

بسته‌بندی کالا یک هنر است و با دو رویکرد می‌توان به آن نگریست:

  • کاربرد: بسته‌بندی باید در درجه اول کاربردی و متناسب با ویژگی‌های محصول باشد. محصولات ظریف و شکننده نیازمند بسته‌بندی خاص خود هستند و کالاهای فاسدشدنی هم بسته‌بندی مخصوصی می‌طلبند.
  • فرم: شکل، رنگ و موارد چاپ‌شده روی یک بسته‌بندی، به خوبی نمایان‌گر هویت برند شما و ارزشی است که برای مشتریان خود قائل می‌شوید.

وقتی پای وفاداری مشتری در میان باشد، فرم و شکل بسته‌بندی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. یک بسته‌بندی جذاب و شکیل باعث می‌شود تا مشتری شما هربار موقع خرید، احساس خوشایندی داشته باشد و از تماشا، باز کردن و حتی لمس کردن بسته‌بندی لذت ببرد.

به دلیل همین اهمیت، در این مطلب درباره تاثیر بسته‌بندی جذاب بر وفاداری مشتریان صحبت می‌کنیم.

////

عوامل جذابیت بسته‌بندی

فورا قابل تشخیص باشید

اولین باری که یکی از مشتریان شما دست روی محصول شما می‌گذارد، باید تاثیرگذاری داشته باشید. این بدان معناست که مشتری وقتی در جای دیگری هم کالایی از شما دید، در یک لحظه بتواند تشخیص دهد که آن کالا و آن بسته‌بندی مال برند شماست. وقتی قابل شناسایی هستید، ارزش صحبت کردن را نیز دارید و مشتریان شما این کار را انجام می‌دهند. منشاء وفاداری مشتری چیست؟ این‌که برند شما را دوست داشته باشد و درباره آن با دیگران صحبت کند. با استفاده از لوازم بسته‌بندی فانتزی مثل ساک دستی، جعبه های فانتزی و ... می‌توان این وفاداری را ایجاد کرد.

اهمیت قائل شدن برای محصول

وقتی قابل تشخیص باشید، یعنی گام اول را برای جلب توجه مشتریان برداشته‌اید و وفاداری ایجاد کرده‌اید، اما آیا فقط زیبایی ظاهر کافی است؟ طبعا نه. شما وظیفه دارید که از محصول‌تان محافظت کنید. کار بسته‌بندی همین است. مثلا شما با خرید ضربه‌گیر حبابی، کالاهای شکستنی یا حساس را از گزند آسیب حفظ می‌کنید.

بنابراین شگفت‌زده شدن مشتری از ظاهر بسته شما به تنهایی کافی نیست، بلکه مشتری باید اطمینان داشته باشد که محصولی که خریده، در بسته‌بندی جایش امن است و سالم به دست او می‌رسد. ضمن این‌که هماهنگی بین فرم و محتوا نیز مهم است. مثلا کالاهایی مثل کارت بانکی یا سیم‌کارت باید بسته‌بندی مدرن و ساده‌ای داشته باشند. شاید بتوان زیورآلات را در پاکت‌های کادویی روبان‌دار بسته‌بندی کرد، اما مواردی مثل کارت بانکی یا کارت هدیه را بهتر است در یک پاکت کاغذی با نقش‌ونگار و چاپ مناسب برای مشتری ارسال کرد. همچنین جعبه کیبوردی می‌تواند انتخاب خوبی برای انواع پک‌های فانتزی باشد.

توجه به محیط زیست

توجه به محیط زیست هم مهم است و هم این‌که بسیار مد شده! در عصری زندگی می‌کنیم که آگاهی مردم نسبت به بحران‌های زیست‌محیطی بیشتر شده و حواس خیلی‌ها به مصرف پلاستیک یا کاغذ هست.

نسل Z قرار است به بزرگ‌ترین گروه مصرف‌کننده تبدیل شود و در حال حاضر قدرت خرج کردن این نسل فوق‌العاده است. اما این فقط عادات خرج کردن آن‌ها نیست که باید در نظر گرفته شود. در کنار این‌ها، این واقعیت نیز وجود دارد که اعضای این نسل احتمالا باسوادتر و آگاه‌تر از قدیمی‌ترها هستند و ارزش‌های متفاوتی هم دارند.

بنابراین به عنوان صاحب یک برند، باید هنگام بسته‌بندی در نظر داشته باشید که بخش عمده‌ای از مشتریان بالقوه شما در آینده نزدیک، دغدغه‌های محیط زیستی دارند و با مصرف کمتر مواد پلاستیکی یا حتی نوشتن جملات ساده‌ای مثل «قابل بازیافت» روی یک بسته می‌توان آن‌ها را خوشحال کرد!

تناسب بسته‌بندی و قیمت

قیمت و ارزش محصول شما، عامل مهمی در ایجاد وفاداری در مشتریان است. اگر کالای شما بیش از حد ارزان باشد، ممکن است بی‌کیفیت و نازل به نظر برسید و اگر بیش از اندازه گران باشد، مشتری فکر می‌کند شما برای «از ما بهتران» محصول تولید می‌کنید. شما می‌توانید تمامی محصولات بسته بندی مورد نیاز خود را برای فروشگاه اینترنتی خود با بهترین قیمت از زودپک تهیه کنید. زودپک با کارنامه‌ای درخشان در زمینه کارتن سازی، تولید پاکت پستی و فروشگاهی، محافظ و ضربه گیر و تمامی ابزارهای و نیازمندی‌های بسته بندی فعالیت می‌کند.

همگام با قیمت محصول، بسته‌بندی محصول هم می‌تواند به خوبی نمایان‌گر ارزش محصول‌تان باشد. اگر کالای لوکس و ارزشمندی تولید می‌کنید، باید به خاطر داشته باشید که بسته‌بندی می‌تواند ارزش آن را حتی دوچندان کند، چون اولین نقطه برخورد و تماس مشتری با محصول شما، بسته‌بندی آن است.

////

داشتن یک راهنمای محصول

راحتی و سهولت استفاده، یکی دیگر از عوامل اصلی است که تعیین می‌کند چه مقدار از مشتریان فعلی یا قدیمی خود را می‌توانید به راحتی حفظ کنید.

در حالی که مشتریان به ظاهر و جذابیت بسته شما جذب می‌شوند، شما همچنین می‌خواهید مطمئن شوید که در نهایت از نحوه استفاده از محصولات شما ناامید یا بی‌اطلاع نمانند. گنجاندن یک راهنمای آسان برای استفاده یا نحوه استفاده برای مشتریان شما، باعث می‌شود تا نیاز آن‌ها سریع رفع شود و تجربه مطبوعی از خرید داشته باشند. تجربه مطبوع هم مساوی است با خریدهای بعدی.

قدردانی از مشتری با هدیه

تصور کنید مشتری هنگام باز کردن بسته، تنها یک کارت کوچک و قشنگ ببیند که رویش نوشته‌اید «ممنون که از ما خرید کرده‌اید.» همین چیز ساده می‌تواند معجزه کند.

حالا تصور کنید داخل بسته‌بندی شما اشانتیون، بن یا کارت تخفیف برای خریدهای بعدی یا هدایای کوچکی مثل جاسوییچی هم وجود داشته باشد.

از کارت‌های تشکر گرفته تا هدایای کوچک و اعلان‌های تخفیف برای خریدهای آینده، افزودن این اقلام راهی عالی برای افزایش وفاداری مشتری و اطمینان از بازگشت مشتریان شماست. این به این دلیل است که باعث شگفتی می‌شود، مشتریان را راضی می‌کند و حسن نیت ایجاد می‌کند، زیرا آن‌ها از شما انتظار دریافت هدیه نداشتند.

جمع‌بندی

احتمالا با خواندن این نکات به این نتیجه رسیده‌ باشید که بسته‌بندی می‌تواند نقش مهمی در جلب و حفظ مشتری و افزایش وفاداری آن‌ها داشته باشد. لزومی ندارد از بسته‌بندی‌های گران‌قیمت و آن‌چنانی استفاده کنید، بلکه کافی است خلاق و خوش‌اخلاق باشید تا مشتری از کنارتان تکان نخورد.

 

برچسب ها: بسته بندی مشتری