يکشنبه ۰۹ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸
نقش زن ايرانى در تحقق شعار امسال

زن ايرانى؛ حامى توليد ملى، كار و سرمايه ى ايرانى

يكى از اثربخش ترين عرصه هاى حضور زن ايرانى،عرصه ى اقتصاد مى باشد كه با رويكردى اسلامى- ايرانى توانسته موفقيت ها وپيشرفت هاى بسيارى را كسب كند.
کد خبر : ۶۵۴۶۶
"صراط"- سرویس اقتصادی/ نامگذارى سال 1391 با عنوان "سال توليد ملى،حمايت از كاروسرمايه ايرانى" با ابتكار رهبر معظم انقلاب؛ امام خامنه اى، همگان را برآن داشت تا تكاپوى جدى وبلند همتى افزون تر پيدا كنند.

در اين ميان نقش زن ايرانى داراى جايگاه ويژه اى مى باشد كه مى توان حسن اثرات خود را در اين زمينه نشان دهد.

همواره زنان ايرانى در عرصه هاى مهم از مردان پيشتاز بوده اند و از بدو انقلاب اسلامى وهشت سال دفاع مقدس تا زمان حال،با حضور خود،چه جسمى وچه معنوى،نقش آفرينيهاى بى مانندى را خلق كردند وبراى ديگر زنان مسلمان اسوه بوده اند.

يكى از اثربخش ترين عرصه هاى حضور زن ايرانى،عرصه ى اقتصاد مى باشد كه با رويكردى اسلامى- ايرانى توانسته موفقيت ها وپيشرفت هاى بسيارى را كسب كند.
 
نقش مؤثر زن ايرانى در مديريت اقتصاد خانواده، منجر به نتايجي شده كه به عنوان راهكارهايى براى فرهنگ سازى والگو پذيرى درنظر گرفته شده است.در اين زمينه زنان روستايى وشهرى شاغل و خانه دار هر كدام تعاريف ونقش آفرينى خود را داشته اند. به طوريكه تعهد واحساس مسئوليت و فعاليت آنها باعث رونق چرخه توليد وصنعت كشور شده است. اين قطب وبازوى توانمند اقتصادى بارها توانسته با بهره گيرى از راهكارهاى مناسب ودرايت وتدبر،فرهنگ سازى والگودهى اسلامى-ايرانى رادر كوچكترين جامعه بشرى يعنى خانواده اجرا كرده واثرات آن رابر جامعه ملى وفراملى نيز به نمايش بگذارد.شكستن قليان ها وتحريم مصرف تنباكو توسط زنان در زمان ناصرالدين شاه قاجار نمونه اى كوچك از اين دست است كه تازمان كنونى مانند تحريم كالاهاى اسرائيلى،در مقابل ترفند ها وترحيم هاى اقتصادى دول مستكبر عليه نظام جمهورى اسلامى تداوم داشته  است.

زن ايرانى وفرهنگ سازى توليد ملى،كاروسرمايه ى ايرانى:
 
1-كالاى ايرانى آرى، كالاى خارجى نه!

حاصل ترفند مصرف گرايى كالاهاى بى كيفيت ونامرغوب خارجى،وابستگى وعدم خودباورى است.ارجحيت دادن وافزايش مصرف كالاهاى وارداتى بابرندهاى معروف يا ناآشنا در جريان مهم تشكيل خانواده وازدواج بانوان ايرانى بسيار مشهود است.

 تهيه جهيزيه به وسيله توليدات داخل،توجه مستقيم به توليد ملى است وبه دور از شعارويك هدف ووظيفه مى تواند يك ارزش تلقى شود.ارزشى كه براى نسل هاى بعد هم بماند.

2-اصلاح الگوى مصرف؛قناعت پيشگى و مصرف بهينه:

پرهيز از اسراف وزياده روى يكى ازراهكارهايى است كه زن ايرانى مى تواند در چارچوب مديريت منزل واقتصاد خانواده به كار بردوبااين شيوه  الگوى صحيح مصرف كردن در نهاد خانواده را درونى ساخته وتعادل وقناعت پيشگى راارزشمند كند. نقش زن به عنوان مادر براى كودك در مصرف بهينه وصرفه جويى براى پرورش وتربيت نسل آينده پررنگ تر است.

3-ساده زيستى در برابر تجمل گرايى:

ساده اما زيبازيستن يكى از شيوه هاى مناسبى است كه يك زن ايرانى مى تواند جايگزين الگوهاى فخرفروشى ، اشرافى گرى و تجمل گرايى علي الخصوص تحت تأ ثيربرنامه هاى ماهواره اى سازد.به طور معمول بيشترين خريد مورد نياز لوازم خانگى توسط زنان صورت مى گيرد.چشم وهم چشمى كردن در تأمين لوازم غيرضرورى ولوكس منزل وتعويض فصلى وسالى لوازم طبق مد روز در قالب گول زننده ى "تنوع طلبى" به وسيله ى زنان،براى بسيارى از خانواده ها دردسرساز بوده است.

4-پس انداز،وام قرض الحسنه به جاى  قرض وربا:

يك زن ايرانى با امتناع از اسراف وزياده روى،سرمايه گذارى وپس انداز كردن را مورد توجه قرار مى دهد وبا آموزش صحيح خرج كردن به كودكش ياد مى دهد كه چگونه پس انداز كند وسرمايه گذارى براى آينده اش سود مند است. آينده اى كه هميشه محتاج بودن ومقروض بودن را نويد نمى دهد.همچنين با تشكيل هيئت هاى كوچك قرض الحسنه در ميان خانواده واقوام،هم سنت وام قرض الحسنه به جاى قرض هاى حرام ربوى اجرا مى شود وهم با صله ى رحم از حال يگديگر آگاه مى شوند ودست يارى به هم مى دهند. 

محدثه على جان زاده روشن