جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷

باشگاه فوتبال نیوکاسل از «پیراهن‌های صدادار» برای طرفداران ناشنوای خود رونمایی کرد

باشگاه فوتبال نیوکاسل از «پیراهن‌های صدادار» برای طرفداران ناشنوای خود رونمایی کرد
باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد انگلستان «پیراهن‌های صداداری» را معرفی کرده است که به هواداران ناشنوا اجازه می‌دهد جو ورزشگاه این باشگاه، یعنی سنت جیمز پارک را احساس کنند و صدای تماشاگران دیگر را به‌نوعی بشنوند. در این پیراهن‌ها از سنسور‌ها و موتور‌های ویژه‌ای استفاده شده است که صدا را به نوعی تجربه لمسی تبدیل می‌کند. اولین‌بار در مسابقه فوتبال روز گذشته نیوکاسل یونایتد در مقابل تاتنهام، از این پیراهن استفاده شد. «رایان گنز»، یکی از بنیان‌گذاران Cute Circuit، شرکت سازنده این فناوری، می‌گوید: «زمانی که این پیراهن را می‌پوشید، کمی شبیه به این است که استادیوم را پوشیده‌اید! ما میکروفون‌هایی در سرتاسر سنت جیمز پنهان کرده‌ایم که بخش‌های مختلف سروصدای جمعیت را ضبط می‌کنند.»
کد خبر : ۶۵۴۲۸۷

به گزارش صراط به نقل انتخاب ، باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد انگلستان «پیراهن‌های صداداری» را معرفی کرده است که به هواداران ناشنوا اجازه می‌دهد جو ورزشگاه این باشگاه، یعنی سنت جیمز پارک را احساس کنند و صدای تماشاگران دیگر را به‌نوعی بشنوند

در این پیراهن‌ها از سنسورها و موتورهای ویژه‌ای استفاده شده است که صدا را به نوعی تجربه لمسی تبدیل می‌کند. اولین‌بار در مسابقه فوتبال روز گذشته نیوکاسل یونایتد در مقابل تاتنهام، از این پیراهن استفاده شد. «رایان گنز»، یکی از بنیان‌گذاران Cute Circuit، شرکت سازنده این فناوری، می‌گوید:

زمانی که این پیراهن را می‌پوشید، کمی شبیه به این است که استادیوم را پوشیده‌اید! ما میکروفون‌هایی در سرتاسر سنت جیمز پنهان کرده‌ایم که بخش‌های مختلف سروصدای جمعیت را ضبط می‌کنند.»
 
صدای گرفته‌شده توسط این میکروفون‌ها به موتورهای کوچک تعبیه‌شده در پارچه پیراهن منتقل می‌شود، سپس براساس جو ورزشگاه، این میکروفون‌ها می‌لرزند و روشن می‌شوند. گنز می‌گوید:
 
«فقط صدای افراد نزدیک به خود را با این پیراهن احساس نمی‌کنید، بلکه تمام شعارهای سراسر استادیوم و تشویق دیگران را نیز می‌توانید در قسمت‌های مختلف پیراهن حس کنید.»
 
تجربه پیراهن صدادار توسط دو هوادار نیوکاسل
 
«رایان گرگسون» و «دیوید ویلسون»، دو دوستی هستند که برای ارتباط با یکدیگر از زبان اشاره استفاده می‌کنند و در جریان مسابقه روز گذشته تیم‌های نیوکاسل و تاتنهام این پیراهن را پوشیده‌اند. ویلسون درباره تجربه خود می‌گوید:
 
«می‌توانستم پیراهن را روی بدنم حس کنم و با خودم می‌گفتم: صدای ورزشگاه چنین حسی دارد؟ آن‌قدر متفاوت بود که احساس می‌کردم واقعی است.»
 
هزینه ساخت این پیراهن توسط حامی مالی باشگاه نیوکاسل، شرکت عربستانی Sela، تأمین شده است که همچنین برای بازی روز گذشته، فضایی را به مؤسسه خیریه ملی کاهش شنوایی اختصاص داده بود.